Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Har Disney serien Chibiverse i  dubbats till svenska eller inte ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Fred

Kan man lita på att de ryssar och kineseser som man pratar med inte kommer att dela med sig av det man sig säger till sina respektive underrättelsetjänster? Jag gillar ärligt talat inte att ryssar och kineser kommer till Sverige och sympatiserar med de diktaturer de kommer ifrån.

BPS

Citat från: Fred skrivet  9 mars 2025 kl. 00:50:42Kan man lita på att de ryssar och kineseser som man pratar med inte kommer att dela med sig av det man sig säger till sina respektive underrättelsetjänster? Jag gillar ärligt talat inte att ryssar och kineser kommer till Sverige och sympatiserar med de diktaturer de kommer ifrån.
Nu ska man inte dra alla över en kam precis som med svenskar så är inte alla ryssar och kineser identiska kopior av varandra med samma åsikter och handlingar...

Skokaka

Jag undrar verkligen... Vad är det för skillnad mellan rabbit och bunny, egentligen? Kan det vara som så att rabbits betyder kaniner som bor i naturen medan bunnies är kaniner som man har som husdjur? (Förresten, själv så brukade jag faktiskt tro att rabbit betydde hare och att bunny var kanin...) 

Och jag undrar även vad som är den rätta mellan dessa två... Är det "last name" eller "surname" som är engelska för efternamn?

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 11 mars 2025 kl. 22:15:48Jag undrar verkligen... Vad är det för skillnad mellan rabbit och bunny, egentligen? Kan det vara som så att rabbits betyder kaniner som bor i naturen medan bunnies är kaniner som man har som husdjur? (Förresten, själv så brukade jag faktiskt tro att rabbit betydde hare och att bunny var kanin...)

Och jag undrar även vad som är den rätta mellan dessa två... Är det "last name" eller "surname" som är engelska för efternamn?
På tal det.

Är Snurre Sprätt en kanin eller en hare  ??? (han har även kallats "wabbit", men det är väl utav Elmer Mudds uttalande)

"last name" är efternamn.
- what.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet 11 mars 2025 kl. 22:30:23På tal det.

Är Snurre Sprätt en kanin eller en hare  ??? (han har även kallats "wabbit", men det är väl utav Elmer Mudds uttalande)

"last name" är efternamn.
Han har nog kallats för "hare" (det stavas på samma sätt men uttalas på olika sätt på svenska och engelska) ibland, nog mest i kortfilmerna där han försöker att tävla mot sköldpaddan, på grund utav den där sagan där en hare tävlas mot en sköldpadda men förlorar. De brukar mest kalla honom för en kanin, men eftersom han är så lång så brukar jag mest se honom som en hare. (Kanske han är en blandning, typ hybrid utav en hare och en kanin?)

Simon Axelsson

Citat från: Will Siv skrivet 11 mars 2025 kl. 22:30:23"last name" är efternamn.
Rättelse: båda betyder efternamn. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

MOA

Citat från: Simon Axelsson skrivet 11 mars 2025 kl. 23:21:15Rättelse: båda betyder efternamn.
Ja surname är nog mer använt, i alla fall vad jag sett

BPS

Citat från: MOA skrivet 11 mars 2025 kl. 23:34:23Ja surname är nog mer använt, i alla fall vad jag sett
Surname är det ursprungliga brittiska ordet medans last name används mer i USA.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 11 mars 2025 kl. 22:30:23På tal det.

Enligt vad som framkommit i olika sammanhang ska Snurre Sprätt egentligen föreställa en hare, även fast han oftast har kallats för kanin i Sverige.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2025 kl. 08:52:21Enligt vad som framkommit i olika sammanhang ska Snurre Sprätt egentligen föreställa en hare, även fast han oftast har kallats för kanin i Sverige.
Det framgår väl inte heller på engelska att han är en hare jag menar Bunny betyder ju kanin.

Skokaka

Citat från: BPS skrivet 12 mars 2025 kl. 08:56:45Det framgår väl inte heller på engelska att han är en hare jag menar Bunny betyder ju kanin.
Har tänkt på detta i efterhand... Och då jag undrade om bunny betydde tamkanin, men han brukar mest bo i naturen, så varför han i en del tillfällen även kallas för en hare är lite förvirrande...

Skokaka

Citat från: BPS skrivet 12 mars 2025 kl. 07:43:29Surname är det ursprungliga brittiska ordet medans last name används mer i USA.
Det är nog vad jag chansade på.

moviefan

Har ni sett dessa filmer ? 

Den perfekta stormen

A Beautiful Mind 

Twister

Bicentennial Man 

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 12 mars 2025 kl. 08:56:45Det framgår väl inte heller på engelska att han är en hare jag menar Bunny betyder ju kanin.
Det framgår inte med tydlighet av själva kortfilmerna, nej - men i andra sammanhang, med intervjuer och annat, så har det framkommit att Snurre Sprätt ska föreställa vara en hare.

Jag minns bland annat att TV4 intervjuade någon animatör eller något liknande som bekräftade att Snurre är en hare, i samband med att de sände Looney Tunes-kortfilmer (med Mediadubb Internationals dubbning) - jag skulle gissa att det var som del av Nyhetsmorgon, men det var ju inte direkt igår så jag kan minnas fel...
(Jag hade gärna velat hitta åt det inslaget igen, för att bekräfta att mitt minne är korrekt, men det lär ju vara dömt att misslyckas...)

Citat från: Skokaka skrivet 12 mars 2025 kl. 20:21:58Har tänkt på detta i efterhand... Och då jag undrade om bunny betydde tamkanin, men han brukar mest bo i naturen, så varför han i en del tillfällen även kallas för en hare är lite förvirrande...
Engelskans hare kan betyda både kanin och hare, vilket ju ytterligare förvirrar saken och bidrar till ett och annat missförstånd...