Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lilo & Stitch(2025)

Startat av gstone, 19 mars 2025 kl. 12:29:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2025 kl. 11:54:08Dessutom har både DN och Sydsvenskan samma politiska färg (inriktning) - d.v.s. oberoende liberal. Det ska förvisso officiellt inte påverka recensioner eller nyhetssidor, men däremot ledarsidor.

En skillnad är dock att en av recensenterna på Dagens Nyheter är Fredrik Sahlin, som är ansedd som en av Sveriges mest välrenommerade filmkritiker och som tidigare jobbade på Kulturnyheterna. Hans omdömen brukar jag som regel lita på, och han är alltid väldigt bra på att formulera sig och motivera sina åsikter. Men han är ju bara en av flertalet olika recensenter på DN, så det är ju inget specifikt för DN överlag.
vad läser man för tidning i Skellefteå  ? :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 11:16:13Båda är stora dagstidningar i Bonnierkoncernen och kan sägas vara "grenar på samma träd". Det handlar nog mer om var i landet man bor, och att det är naturligt att välja en tidning från ens eget närområde.
om man är en familj är det ju också lätast om alla läser samma tidning så slipper man betala för flera partimotioner :)

gstone

jag ska fota credits på söndag

Ska jag lägga up dom efteråt ? :)

Simon Axelsson

Jag var och såg filmen igår. Den är inte i närheten av så bra som originalet (vilket förvisso är svårt), men den är ändå hyfsat underhållande.

Jag upplevde ett ganska märkligt tempo i början och att en hel del saker som hade relevans i originalet inte har det till samma grad här alls och därför nästan känns som att de checkats av från en lista när de dyker upp.

Karaktärerna bibehåller överlag sin charm och de nya tillskotten är skoj. Jag kan inte uttala mig om dubbningen, men nykomligen Maia Kealoha är en utmärkt Lilo, Chris Sanders är lika bra som vanligt som Stitch och Billy Magnussen är väldigt rolig som Pleakley. Jumba är dock knappt samma karaktär som i originalet, vilket jag inte är ett fan av, och jag upplevde Zach Galifianakis som felcastad, även om hans skådespel är bra.

Stitch interagerar för den delen väldigt snyggt med miljöer, föremål och människor, så där ska de ha en stor eloge.

Jag skulle väl lätt kunna säga att det är en av Disneys bättre live-action-remakes. Den är underhållande, men inte alls av samma kvalitet som originalet.
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 22 maj 2025 kl. 12:19:00Jag var och såg filmen igår. Den är inte i närheten av så bra som originalet (vilket förvisso är svårt), men den är ändå hyfsat underhållande.

Jag upplevde ett ganska märkligt tempo i början och att en hel del saker som hade relevans i originalet inte har det till samma grad här alls och därför nästan känns som att de checkats av från en lista när de dyker upp.

Karaktärerna bibehåller överlag sin charm och de nya tillskotten är skoj. Jag kan inte uttala mig om dubbningen, men nykomligen Maia Kealoha är en utmärkt Lilo, Chris Sanders är lika bra som vanligt som Stitch och Billy Magnussen är väldigt rolig som Pleakley. Jumba är dock knappt samma karaktär som i originalet, vilket jag inte är ett fan av, och jag upplevde Zach Galifianakis som felcastad, även om hans skådespel är bra.

Stitch interagerar för den delen väldigt snyggt med miljöer, föremål och människor, så där ska de ha en stor eloge.

Jag skulle väl lätt kunna säga att det är en av Disneys bättre live-action-remakes. Den är underhållande, men inte alls av samma kvalitet som originalet.
vi får se vad jag tycker om dubbningen på söndag :)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 12:04:45vad läser man för tidning i Skellefteå  ? :)
De flesta här uppe läser Norran, som tidigare hette Norra Västerbotten (men som alltid i folkmun har kallats för Norran) och som har huvudkontoret i Skellefteå. Ett mindre antal läser VF (Västerbottens Folkblad) eller VK (VästerbottensKuriren), som har samma ägare och som båda två har sitt säte i Umeå men skriver lite grand om Skellefteå.

gstone

Daniel 

jag ska fota credits när jag ser filmen på söndag

Ska jag lägga up dom på forumet efteråt ? :)

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2025 kl. 17:45:41Jag ska se filmen på söndag
Jag har också planerat att se filmen på söndag, om det tajmar med besökstiderna på lasarettet.

Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 14:59:55Daniel

jag ska fota credits när jag ser filmen på söndag

Ska jag lägga up dom på forumet efteråt ? :)
Gör gärna det. Jag har som sagt tänkt att själv se filmen om det passar, men det är alltid bra med backup för att öka chansen att det fungerar och blir av - det kan ju lätt bli oskärpa på kort man tar, eller att mobilen får slut ström eller krånglar just då...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2025 kl. 21:19:59Jag har också planerat att se filmen på söndag, om det tajmar med besökstiderna på lasarettet.
Gör gärna det. Jag har som sagt tänkt att själv se filmen om det passar, men det är alltid bra med backup för att öka chansen att det fungerar och blir av - det kan ju lätt bli oskärpa på kort man tar, eller att mobilen får slut ström eller krånglar just då...
Mamma brukar också hjälpa fota  :)

gstone

I finska dubbningen har hon som rösten till Lilo kommit till baka och gjort rösten till Nani i den här filmen.

Postar mer i annan tråd

BPS

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2025 kl. 12:16:52I finska dubbningen har hon som rösten till Lilo kommit till baka och gjort rösten till Nani i den här filmen.

Postar mer i annan tråd
Tyvärr ingen Sandra Kassman i den svenska dubbningen verkar det som.

MOA

Citat från: BPS skrivet 24 maj 2025 kl. 13:27:28Tyvärr ingen Sandra Kassman i den svenska dubbningen verkar det som.
Som Nani? Vore smart men ingen aning om vad hon gör

gstone

Citat från: MOA skrivet 24 maj 2025 kl. 14:02:31Som Nani? Vore smart men ingen aning om vad hon gör
hon dubbar fortfrande

gstone

Idag ska jag se filmen med min mamma