Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: MB skrivet  8 juni 2025 kl. 22:37:02Vad får du för resultat om du skriver något som inte har med en viss stad att göra? Kan man typ skriva Tintin går på apotek eller något annat sånt där konstigt
Jag skrev in "Skapa en bild av Tintin på apoteket" och då fick jag fram de här två bilderna jag vet inte varför men den har valt att använda Apotek Lejonet i Malmö som bakgrund. Hur är det möjligt att man kan skriva "Tintin på apoteket" utan några som helst andra detaljer men så väljer den Apotek Lejonet av alla apotek i världen. Jag har väldigt svårt att förstå de här valen som den gör. Kanske har den något slags minne eftersom att jag tidigare gjort bilder på Tintin i Malmö?

Tintin på apoteket.pngTintin vid Apoteket.png

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 22:46:57Jag skrev in "Skapa en bild av Tintin på apoteket" och då fick jag fram de här två bilderna jag vet inte varför men den har valt att använda Apotek Lejonet i Malmö som bakgrund. Hur är det möjligt att man kan skriva "Tintin på apoteket" utan några som helst andra detaljer men så väljer den Apotek Lejonet av alla apotek i världen. Jag har väldigt svårt att förstå de här valen som den gör. Kanske har den något slags minne eftersom att jag tidigare gjort bilder på Tintin i Malmö?
Möjligt, för det känns ju inte som att ett apotek i Malmö kan anses vara världens mest kända; hur stort det än må vara...?

Jag tror att jag fortfarande ska ha tillgång till ett betalabonnemang av ChatGPT på jobbet (vi har bara några få licenser, som därför cirkulerar runt flera anställda), så i så fall ska jag i morgon testa göra samma prompt själv och se vad jag får för resultat; som aldrig har skrivit in något om någon specifik stad (allt jag skrivit in där har varit programmeringsrelaterat, och därmed inga specifika orter). :)

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 22:46:57Jag skrev in "Skapa en bild av Tintin på apoteket" och då fick jag fram de här två bilderna jag vet inte varför men den har valt att använda Apotek Lejonet i Malmö som bakgrund. Hur är det möjligt att man kan skriva "Tintin på apoteket" utan några som helst andra detaljer men så väljer den Apotek Lejonet av alla apotek i världen. Jag har väldigt svårt att förstå de här valen som den gör. Kanske har den något slags minne eftersom att jag tidigare gjort bilder på Tintin i Malmö?
Vad är det för version av ChatGPT som du använder, och har du valt någon särskild modell? Jag har nu försökt med exakt samma prompt hos mig, men får bara:

"Jag kan inte skapa bilder av Tintin eftersom han är en upphovsrättsskyddad karaktär. Däremot kan jag skapa en liknande karaktär eller en bild av en ung äventyrare på apoteket. Hur låter det?"

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2025 kl. 08:20:50Vad är det för version av ChatGPT som du använder, och har du valt någon särskild modell? Jag har nu försökt med exakt samma prompt hos mig, men får bara:

"Jag kan inte skapa bilder av Tintin eftersom han är en upphovsrättsskyddad karaktär. Däremot kan jag skapa en liknande karaktär eller en bild av en ung äventyrare på apoteket. Hur låter det?"
GPT-4o tror jag det är som jag använder men själva bilderna skapas tydligen med DALL·E som är inbyggd i ChatGPT på något sätt...

Anders

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 juni 2025 kl. 21:12:02Då har jag prövat med Malmö, även här är det en kyrka, Sankt Petri kyrka. Konstigt att man kunde få Turning Torso om man skrev skapa en bild på Tintin i Malmö men om man skriver Asterix så får man bara kyrkor... så jag får samma resultat som BPS.

"Skapa en bild på Asterix och Obelix i Malmö"

Asterix och Obelix i Malmö.png
Så här ser det ut i Dezgo när jag skrev "Asterix and Obelix visit Sweden". Men det programmet har som sagt ingen bra koll på fiktiva figurer.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Citat från: Anders skrivet  9 juni 2025 kl. 21:36:15Så här ser det ut i Dezgo när jag skrev "Asterix and Obelix visit Sweden". Men det programmet har som sagt ingen bra koll på fiktiva figurer.
Dom ser inte ut att föreställa Asterix & Obelix utan 2 tomtar, sämsta jag sett idag

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2025 kl. 08:20:50Vad är det för version av ChatGPT som du använder, och har du valt någon särskild modell? Jag har nu försökt med exakt samma prompt hos mig, men får bara:

Nu när jag försöker göra en bild så får jag samma svar men om jag går tillbaka i historiken och går in samma chatt som jag tidigare genererat bilder i så går det...

"Skapa en bild där Asterix och Tintin träffas" märk väl att jag inte skrivit något annat och inget alls om den här pubmiljön. ChatGPT verkar ha missat att Tintin är nykterist.
Asterix och Tintin träffas.pngAsterix träffar Tintin.png

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  9 juni 2025 kl. 22:24:21Nu när jag försöker göra en bild så får jag samma svar men om jag går tillbaka i historiken och går in samma chatt som jag tidigare genererat bilder i så går det...
Aj då, då har de kanske ändrat något nyligen då, så att det bara går i chatt-trådar som skapades innan de nya reglerna (och någon sådan har förstås inte jag). :(

Citat från: BPS skrivet  9 juni 2025 kl. 22:24:21"Skapa en bild där Asterix och Tintin träffas" märk väl att jag inte skrivit något annat och inget alls om den här pubmiljön. ChatGPT verkar ha missat att Tintin är nykterist.
Tintin kanske dricker alkoholfri öl...? En pub är väl kanske ändå inte förstahandsvalet för de flesta nykterister, men det finns ju trots allt som regel alkoholfria alternativ att tillgå...

För syns skull hade det ju dock sett bättre ut om Tintin hade druckit något som inte så påtagligt ser ut som en öl, exempelvis en läskedryck (som också vanligtvis finns på pubar och barer); även om det förstås finns gott om alkoholfria ölsorter också.

En fin bild, oavsett vilket; och båda karaktärerna ser ju mycket porträttlika ut. :)

MOA

Citat från: BPS skrivet  9 juni 2025 kl. 22:24:21Nu när jag försöker göra en bild så får jag samma svar men om jag går tillbaka i historiken och går in samma chatt som jag tidigare genererat bilder i så går det...

"Skapa en bild där Asterix och Tintin träffas" märk väl att jag inte skrivit något annat och inget alls om den här pubmiljön. ChatGPT verkar ha missat att Tintin är nykterist.
Asterix och Tintin träffas.pngAsterix träffar Tintin.png
Asterix lever på öl & vildsvin så inte könstigt, otroligt om dom träffats i en gemensam film fast deras universum skulle nog inte passa så bra ihop. Realism & fiktion

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  9 juni 2025 kl. 23:34:44Asterix lever på öl & vildsvin så inte könstigt, otroligt om dom träffats i en gemensam film fast deras universum skulle nog inte passa så bra ihop. Realism & fiktion
Mer anmärkningsvärt är väl hur de egentligen har kunnat träffas, då Asterix (enligt böckerna och filmerna) levde runt år 50 f Kr - har han hittat konsten till evigt liv, eller har han eller Tintin hittat en tidsmaskin...? ;)

Citat från: Anders skrivet  9 juni 2025 kl. 21:36:15Så här ser det ut i Dezgo när jag skrev "Asterix and Obelix visit Sweden". Men det programmet har som sagt ingen bra koll på fiktiva figurer.
En mycket läcker bild, och inga vanskapta kroppsdelar eller annat som ofta genomsyrar AI - men det var ju inte likt Asterix för fem öre... Scooby-Doo tycker jag dock att Dezgo får till lite bättre:
Scooby_Doo_is_sitting_on_a_park_bench_in_a_forest_in_northern_Sweden_visiting_Dubbningshemsidan_on_h_3957503152.png

Visst, det är långt ifrån en perfekt återgivning av Scooby-Doo, men man ser ju utan tvekan vem det ska föreställa i alla fall (till skillnad från Asterix)...

I rättvisans namn är det ju dock inte så ofta man behöver kunna återskapa kända fiktiva figurer på det sättet; det vi oftast gjort i den här tråden är liksom inte representativt för vardaglig användning. Vid merparten av all "seriös" användning av bildgenerering via AI - såsom bokillustrationer, bokomslag, bakgrundsbilder och illustrationer till webbsidor, logotyper, presentationer, (underlag till) reklambilder, o.s.v. - är det ju mycket viktigare att bilderna blir konsekventa, fina och anatomiskt korrekta (d.v.s. rätt antal fingrar, inga vanskapta detaljer, etc.) än konsten att återge kända figurer. :)

Anders M Olsson

Jag tycker att den högra bilden på apoteket Lejonet är väldigt lyckad. Möjligen kan man ifrågasätta det som syns i det vänstra skyltfönstret, om det är en reflektion eller delar av inredningen? Det finns inget hus mitt emot som skulle kunna reflektera sig på det viset.

Den vänstra bilden ser däremot väldigt konstig ut. Där har halva huset blivit avhugget.

Så här ser huset ut i verkligheten:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Apoteket_Lejonet,_Malm%C3%B6

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 juni 2025 kl. 10:33:25Den vänstra bilden ser däremot väldigt konstig ut. Där har halva huset blivit avhugget.
Har du kollat de senaste dagarna...? Någon kanske har huggit av halva huset...? ;)

Det händer ju så mycket i Malmö, så man kan aldrig riktigt veta... ::)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2025 kl. 00:21:24Mer anmärkningsvärt är väl hur de egentligen har kunnat träffas, då Asterix (enligt böckerna och filmerna) levde runt år 50 f Kr - har han hittat konsten till evigt liv, eller har han eller Tintin hittat en tidsmaskin...? ;)
En mycket läcker bild, och inga vanskapta kroppsdelar eller annat som ofta genomsyrar AI - men det var ju inte likt Asterix för fem öre... Scooby-Doo tycker jag dock att Dezgo får till lite bättre:
Scooby_Doo_is_sitting_on_a_park_bench_in_a_forest_in_northern_Sweden_visiting_Dubbningshemsidan_on_h_3957503152.png

Visst, det är långt ifrån en perfekt återgivning av Scooby-Doo, men man ser ju utan tvekan vem det ska föreställa i alla fall (till skillnad från Asterix)...

I rättvisans namn är det ju dock inte så ofta man behöver kunna återskapa kända fiktiva figurer på det sättet; det vi oftast gjort i den här tråden är liksom inte representativt för vardaglig användning. Vid merparten av all "seriös" användning av bildgenerering via AI - såsom bokillustrationer, bokomslag, bakgrundsbilder och illustrationer till webbsidor, logotyper, presentationer, (underlag till) reklambilder, o.s.v. - är det ju mycket viktigare att bilderna blir konsekventa, fina och anatomiskt korrekta (d.v.s. rätt antal fingrar, inga vanskapta detaljer, etc.) än konsten att återge kända figurer. :)
Ser ut att vara tagen från 3D animerad film, ser bättre ut i 2D tycker jag

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 10 juni 2025 kl. 11:02:59Ser ut att vara tagen från 3D animerad film, ser bättre ut i 2D tycker jag
Säg inte det... När jag begär en handtecknad 2D-version av samma bild i samma tjänst, så får jag det här istället; så då blir Scooby-Doo mindre lik sig själv... :(
Scoob_Doo_is_sitting_on_a_park_bench_in_a_forest_in_northern_Sweden_visiting_Dubbningshemsidan_on_hi_404306654.png

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2025 kl. 14:30:58Säg inte det... När jag begär en handtecknad 2D-version av samma bild i samma tjänst, så får jag det här istället; så då blir Scooby-Doo mindre lik sig själv... :(
Scoob_Doo_is_sitting_on_a_park_bench_in_a_forest_in_northern_Sweden_visiting_Dubbningshemsidan_on_hi_404306654.png
Vars är ena armen? Scoobys öron blev plötsligt längre