Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Göran

Någon som har Bon voyage Charlie Brown på svenska?

Tintin

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 21 juni 2025 kl. 02:12:35Varsågoda! Här är lite svensk dubbad GoBots från VHS, som jag digitaliserade för typ hundra år sedan och hittade nyligen. Tyvärr är det bara tredje volymen. Vet inte om den är tillräckligt ovanlig.;)
https://archive.org/details/b-1-t-00_20250620
Tack för uppladdningen. Har inte sett de avsnitten sedan 80-talet.

BPS

Citat från: Göran skrivet 22 juni 2025 kl. 23:24:59Någon som har Bon voyage Charlie Brown på svenska?
Jag har för mig att den har nämnts tidigare i den här tråden...

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet 22 juni 2025 kl. 23:24:59Någon som har Bon voyage Charlie Brown på svenska?
Om du syftar på den "moderna" VHS-utgåvan från Paramount Home Video, så har jag den på VHS - det är en av de filmer jag tänkt att digitalisera, men som ännu inte blivit av. Ska se om jag kan prioritera den inom kort. :)

Om du syftar på Esselte Videos VHS-utgåva från 1981 (med den svenska titeln Heja Snobben), som vi inte vet om den var dubbad eller textad, så har jag tyvärr inte den. Tydligen finns den heller inte bevarad hos Kungliga Biblioteket, så att jag inte kunnat ta reda på om den har svenskt eller engelskt tal. :(

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juni 2025 kl. 00:53:25Om du syftar på den "moderna" VHS-utgåvan från Paramount Home Video, så har jag den på VHS - det är en av de filmer jag tänkt att digitalisera, men som ännu inte blivit av. Ska se om jag kan prioritera den inom kort. :)

Om du syftar på Esselte Videos VHS-utgåva från 1981 (med den svenska titeln Heja Snobben), som vi inte vet om den var dubbad eller textad, så har jag tyvärr inte den. Tydligen finns den heller inte bevarad hos Kungliga Biblioteket, så att jag inte kunnat ta reda på om den har svenskt eller engelskt tal. :(
Jag tror jag kan ha hittat filmen på Smdb: https://smdb.kb.se/catalog/id/001373933

Här heter den dock bara Snobben och har engelskt tal. Och om inte jag minns fel, fanns det inte någon annan VHS-dubbning med serien där Jonas Bergström var Charlie Brown?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 juni 2025 kl. 08:22:11Jag tror jag kan ha hittat filmen på Smdb: https://smdb.kb.se/catalog/id/001373933

Här heter den dock bara Snobben och har engelskt tal. Och om inte jag minns fel, fanns det inte någon annan VHS-dubbning med serien där Jonas Bergström var Charlie Brown?
Ja, det där är Esselte Videos utgåva av Heja Snobben. Det märkliga är att KB säger sig ha filmen bevarad, trots att informationen i Svensk Mediedatabas antyder motsatsen... Jag har själv provat att beställa studiekopia därifrån, men fick svar att den inte finns bevarad. ???

Esselte Videos andra VHS-utgåva Kör hårt, Snobben (Race for your life, Charlie Brown) hade svenskt tal, med bl.a. Jonas Bergström och Irene Lindh - men en eller två av skådespelarna är okänt vilka det är, då dubbcredits saknas.

För Heja Snobben står det visserligen som du ser "Språk: Engelska" i SMDb - men med tanke på att det finns VHS-utgåvor av Kör hårt, Snobben som anger "Svensk text", trots att det finns en dubbad version, så är det inte alls omöjligt att detsamma även gäller Heja Snobben; d.v.s. att det kan finnas både en dubbad och en textad utgåva av samma film från samma distributör. Så gjorde ju Esselte Video exempelvis med Tintin, som släpptes i separata utgåvor med svenskt tal och med engelsk dubbning med svensk text.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juni 2025 kl. 08:41:57Ja, det där är Esselte Videos utgåva av Heja Snobben. Det märkliga är att KB säger sig ha filmen bevarad, trots att informationen i Svensk Mediedatabas antyder motsatsen... Jag har själv provat att beställa studiekopia därifrån, men fick svar att den inte finns bevarad. ???
Det låter mycket märkligt! Information i länken är alltså felaktig  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 juni 2025 kl. 08:58:52Det låter mycket märkligt! Information i länken är alltså felaktig  ???
Ja, jag förstår absolut ingenting...

Jag ska prova att beställa studiekopia igen av samma sak, för att se om jag får samma svar även nu; bara för att säkerställa att det inte är någon enskild medarbetare på Kungliga Biblioteket som sett fel eller liknande.

Göran

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juni 2025 kl. 00:53:25Om du syftar på den "moderna" VHS-utgåvan från Paramount Home Video, så har jag den på VHS - det är en av de filmer jag tänkt att digitalisera, men som ännu inte blivit av. Ska se om jag kan prioritera den inom kort. :)

Om du syftar på Esselte Videos VHS-utgåva från 1981 (med den svenska titeln Heja Snobben), som vi inte vet om den var dubbad eller textad, så har jag tyvärr inte den. Tydligen finns den heller inte bevarad hos Kungliga Biblioteket, så att jag inte kunnat ta reda på om den har svenskt eller engelskt tal. :(
Jag syftar på den från 2001 den andra är väl inte ens bekräftad att den finns

moviefan

Kan inte ni ladda upp avsnitt från Simba Lejonkungen och Tummelisa 70 tals versionen ? 

DingoPictures2005

Påminnelse om Folk och Rövare som jag vill ha digitaliserad.
@Daniel Hofverberg 

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 juni 2025 kl. 10:02:02Påminnelse om Folk och Rövare som jag vill ha digitaliserad.
@Daniel Hofverberg
Jag har tyvärr inte lyckats hitta åt Folk och rövare i Kamomilla stad än - varken VHS-bandet eller den digitaliserade DVD-skivan. :(

Men om en vecka börjar min semester, så då bör jag få lite mer tid till övers att leta igenom min samling, för att förhoppningsvis kunna hitta åt den; framförallt om det skulle regna någon dag. Medan jag jobbar räcker inte tiden till särskilt mycket - i synnerhet inte när vädret är lämpligt för att kunna cykla till och från jobbet (vilket tar en dryg timme per väg). :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2025 kl. 11:01:09Jag har tyvärr inte lyckats hitta åt Folk och rövare i Kamomilla stad än - varken VHS-bandet eller den digitaliserade DVD-skivan. :(

Men om en vecka börjar min semester, så då bör jag få lite mer tid till övers att leta igenom min samling, för att förhoppningsvis kunna hitta åt den; framförallt om det skulle regna någon dag. Medan jag jobbar räcker inte tiden till särskilt mycket - i synnerhet inte när vädret är lämpligt för att kunna cykla till och från jobbet (vilket tar en dryg timme per väg). :)
Tack.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2025 kl. 11:01:09Jag har tyvärr inte lyckats hitta åt Folk och rövare i Kamomilla stad än - varken VHS-bandet eller den digitaliserade DVD-skivan. :(

Skulle vara intressant att få se den men jag förstår att det är svårt att hitta när man har så stor samling som du

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 juni 2025 kl. 21:24:45Skulle vara intressant att få se den men jag förstår att det är svårt att hitta när man har så stor samling som du
Ja, tyvärr. När det gäller köpfilmer på VHS och DVD har jag i alla fall en rimlig chans, då merparten är placerade i bokstavsordning i bokhyllorna utifrån titeln - visserligen utan inbördes ordning i respektive bokhylla, men det finns i alla fall en stor sannolikhet att titlar som börjar på F också ligger under F.

Problemet är att jag inte gjort något sådant för brända skivor eller inspelade VHS-band, så där ligger allt huller om buller. De flesta brända DVD-skivor ligger bara i pappersfickor som förhoppningsvis ska vara märkta; men det finns flera tusen sådana pappersfickor med skivor utan någon direkt ordning. Bara på skrivbordet bredvid datorn har jag några högar med några hundra brända DVD-skivor... :(

Ärligt talat är det ju också en väldigt tråkig syssla att gå igenom mängder av pappersfickor med skivor och se vad som står på dem, så det är inte så att jag ägnar tio timmar i sträck åt att leta efter någonting specifikt; då blir man snabbt sinnessjuk på kuppen...