Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2025 kl. 15:27:16Archive fungerar så att om rättighetsinnehavare anmäler någon video, så tas den ned. Och får man tre varningar/borttagna videor, så blockeras kontot automatiskt. Men värre än så blir det mest troligt inte, och till skillnad från exempelvis YouTube verkar det inte finnas några algoritmer som känner igen något, utan någon måste anmäla videorna manuellt.
(Till skillnad från YouTube kan man på Archive ladda upp hur många videor som helst under samma "video", så laddar du upp 171 videofiler under samma "video" räknas den bara som en enda)

Men för att ta det säkra före det osäkra, så är det klokt att skapa konto under någon e-postadress som inte automatiskt kan kopplas till dig som person, med ett ovanligt för- och efternamn (d.v.s. undvik e-postadresser av stilen , ifall du har ett relativt ovanligt namn; och undvik jobbmejl som kan kopplas till en stor specifik arbetsplats). På Archive.org anger man nämligen bara önskat användarnamn och e-postadress, och fler personuppgifter än så får de aldrig om dig; och det de inte har kan de ju heller inte lämna ut till myndigheter. :)

Nu tror jag ärligt talat att så gamla serier som The Real Ghostbusters, som ju inte kommer från Disney eller Warner Bros. (som verkar vara de mest nitiska), är ytterst minimal risk att de tas ned, så förmodligen är det i det närmaste riskfritt - men om det ändå skulle oturas om är det ju ändå bra att säkerställa att Archive inte har någon personligt identifierbar information som kan lämnas ut till myndigheter. Jag tror inte att Archive ens kommer lämna ut någonting till domstolar, utan bara plockar ner videor om någon anmäler det, men alltid bäst att ta det säkra före det osäkra.
Om du inte vet eller är osäker kan du be BPS att ladda upp han vet hur man kommer runt de där copyright grejerna och har kvar sina konton. När jag har bett honom ladda upp grejer är de uppe redan samma dag.

Oscar Isaksson

Varsågoda! Här är lite svensk dubbad GoBots från VHS, som jag digitaliserade för typ hundra år sedan och hittade nyligen. Tyvärr är det bara tredje volymen. Vet inte om den är tillräckligt ovanlig.;)
https://archive.org/details/b-1-t-00_20250620

MOA

Blev påmind om en sak, finns det några fler Dot filmer att ladda upp här? 3 filmer finns sparade på TB:n?

Göran

Någon som har Bon voyage Charlie Brown på svenska?

Tintin

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 21 juni 2025 kl. 02:12:35Varsågoda! Här är lite svensk dubbad GoBots från VHS, som jag digitaliserade för typ hundra år sedan och hittade nyligen. Tyvärr är det bara tredje volymen. Vet inte om den är tillräckligt ovanlig.;)
https://archive.org/details/b-1-t-00_20250620
Tack för uppladdningen. Har inte sett de avsnitten sedan 80-talet.

BPS

Citat från: Göran skrivet 22 juni 2025 kl. 23:24:59Någon som har Bon voyage Charlie Brown på svenska?
Jag har för mig att den har nämnts tidigare i den här tråden...

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet 22 juni 2025 kl. 23:24:59Någon som har Bon voyage Charlie Brown på svenska?
Om du syftar på den "moderna" VHS-utgåvan från Paramount Home Video, så har jag den på VHS - det är en av de filmer jag tänkt att digitalisera, men som ännu inte blivit av. Ska se om jag kan prioritera den inom kort. :)

Om du syftar på Esselte Videos VHS-utgåva från 1981 (med den svenska titeln Heja Snobben), som vi inte vet om den var dubbad eller textad, så har jag tyvärr inte den. Tydligen finns den heller inte bevarad hos Kungliga Biblioteket, så att jag inte kunnat ta reda på om den har svenskt eller engelskt tal. :(

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 00:53:25Om du syftar på den "moderna" VHS-utgåvan från Paramount Home Video, så har jag den på VHS - det är en av de filmer jag tänkt att digitalisera, men som ännu inte blivit av. Ska se om jag kan prioritera den inom kort. :)

Om du syftar på Esselte Videos VHS-utgåva från 1981 (med den svenska titeln Heja Snobben), som vi inte vet om den var dubbad eller textad, så har jag tyvärr inte den. Tydligen finns den heller inte bevarad hos Kungliga Biblioteket, så att jag inte kunnat ta reda på om den har svenskt eller engelskt tal. :(
Jag tror jag kan ha hittat filmen på Smdb: https://smdb.kb.se/catalog/id/001373933

Här heter den dock bara Snobben och har engelskt tal. Och om inte jag minns fel, fanns det inte någon annan VHS-dubbning med serien där Jonas Bergström var Charlie Brown?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 08:22:11Jag tror jag kan ha hittat filmen på Smdb: https://smdb.kb.se/catalog/id/001373933

Här heter den dock bara Snobben och har engelskt tal. Och om inte jag minns fel, fanns det inte någon annan VHS-dubbning med serien där Jonas Bergström var Charlie Brown?
Ja, det där är Esselte Videos utgåva av Heja Snobben. Det märkliga är att KB säger sig ha filmen bevarad, trots att informationen i Svensk Mediedatabas antyder motsatsen... Jag har själv provat att beställa studiekopia därifrån, men fick svar att den inte finns bevarad. ???

Esselte Videos andra VHS-utgåva Kör hårt, Snobben (Race for your life, Charlie Brown) hade svenskt tal, med bl.a. Jonas Bergström och Irene Lindh - men en eller två av skådespelarna är okänt vilka det är, då dubbcredits saknas.

För Heja Snobben står det visserligen som du ser "Språk: Engelska" i SMDb - men med tanke på att det finns VHS-utgåvor av Kör hårt, Snobben som anger "Svensk text", trots att det finns en dubbad version, så är det inte alls omöjligt att detsamma även gäller Heja Snobben; d.v.s. att det kan finnas både en dubbad och en textad utgåva av samma film från samma distributör. Så gjorde ju Esselte Video exempelvis med Tintin, som släpptes i separata utgåvor med svenskt tal och med engelsk dubbning med svensk text.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 08:41:57Ja, det där är Esselte Videos utgåva av Heja Snobben. Det märkliga är att KB säger sig ha filmen bevarad, trots att informationen i Svensk Mediedatabas antyder motsatsen... Jag har själv provat att beställa studiekopia därifrån, men fick svar att den inte finns bevarad. ???
Det låter mycket märkligt! Information i länken är alltså felaktig  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 08:58:52Det låter mycket märkligt! Information i länken är alltså felaktig  ???
Ja, jag förstår absolut ingenting...

Jag ska prova att beställa studiekopia igen av samma sak, för att se om jag får samma svar även nu; bara för att säkerställa att det inte är någon enskild medarbetare på Kungliga Biblioteket som sett fel eller liknande.

Göran

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 00:53:25Om du syftar på den "moderna" VHS-utgåvan från Paramount Home Video, så har jag den på VHS - det är en av de filmer jag tänkt att digitalisera, men som ännu inte blivit av. Ska se om jag kan prioritera den inom kort. :)

Om du syftar på Esselte Videos VHS-utgåva från 1981 (med den svenska titeln Heja Snobben), som vi inte vet om den var dubbad eller textad, så har jag tyvärr inte den. Tydligen finns den heller inte bevarad hos Kungliga Biblioteket, så att jag inte kunnat ta reda på om den har svenskt eller engelskt tal. :(
Jag syftar på den från 2001 den andra är väl inte ens bekräftad att den finns