Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 juli 2025 kl. 01:46:17Tvärtom mer avancerad teknik och resurser än Filmstaden och Svenska Bio men det är också därför de måste ha koll så att allt från rökmaskiner till vatten och snö och stolrörelserna funkar och matchar med bild för att inte förstöra upplevelsen. De är ju inte Nordens största biografkedja utan vidare.
Rökmaskiner, vatten, snö och rörliga stolar - det skulle förstöra filmupplevelsen helt för mig även om det fungerar som det är tänkt. Jo, jag vet att Nordisk Film har det i Uppsala och Malmö.

Enligt deras hemsida använder de 19 olika effekter, men det är bara 16 som räknas upp explicit.
Effekter.jpg

Det är skäl nog för mig att till varje pris undvika Nordisk Films biografer, eller i alla fall deras 4DX-salonger.

Samma sak med ScreenX som jag fick en demonstration av i höstas, men som jag inte vet om det finns i Sverige. Där är idén att använda bions sidoväggar som en utökning av filmduken.

https://youtu.be/SwyxJ2n3Eok

"ScreenX is the future of moviegoing." - Vilket skitsnack! :)

BPS

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juli 2025 kl. 21:28:54Rökmaskiner, vatten, snö och rörliga stolar - det skulle förstöra filmupplevelsen helt för mig även om det fungerar som det är tänkt. Jo, jag vet att Nordisk Film har det i Uppsala och Malmö.

Enligt deras hemsida använder de 19 olika effekter, men det är bara 16 som räknas upp explicit.
Effekter.jpg

Det är skäl nog för mig att till varje pris undvika Nordisk Films biografer, eller i alla fall deras 4DX-salonger.

Samma sak med ScreenX som jag fick en demonstration av i höstas, men som jag inte vet om det finns i Sverige. Där är idén att använda bions sidoväggar som en utökning av filmduken.
Jag har testat det där, man håller inte fokuset på filmen särskilt om det är någon typ av action eller superhjälte film är det jobbigt. Jag hade oturen att uppleva Spider-Man: No Way Home i 4DX, jag tror nog att stolen aldrig var still i mer än 2 sekunder. När Tom Holland svingade sig mellan byggnader blåste de luft i på oss samtidigt som hela stolen svängde fram och tillbaka. När det var något som föll eller ett slag fick man ett slag i ryggen av stolen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juli 2025 kl. 21:28:54Rökmaskiner, vatten, snö och rörliga stolar - det skulle förstöra filmupplevelsen helt för mig även om det fungerar som det är tänkt. Jo, jag vet att Nordisk Film har det i Uppsala och Malmö.
Precis min tanke. Liknande effekter har man ju upplevt på filmvisningar på nöjesfält emellanåt, och det är ganska häftigt och effektfullt på kortfilmer i max 15 - 20 minuter. Men att ha sådant på långfilmer måste bli på tok för mycket av det goda...

Citat från: BPS skrivet  1 juli 2025 kl. 21:47:11Jag har testat det där, man håller inte fokuset på filmen särskilt om det är någon typ av action eller superhjälte film är det jobbigt. Jag hade oturen att uppleva Spider-Man: No Way Home i 4DX, jag tror nog att stolen aldrig var still i mer än 2 sekunder. När Tom Holland svingade sig mellan byggnader blåste de luft i på oss samtidigt som hela stolen svängde fram och tillbaka. När det var något som föll eller ett slag fick man ett slag i ryggen av stolen.
Hjälp! Det låter helt outhärdligt i en hel långfilm... :(

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juli 2025 kl. 22:55:32Hjälp! Det låter helt outhärdligt i en hel långfilm... :(
I mitt fall var det ju ännu värre eftersom att de fick avbryta mitt i filmen på grund av att deras brandlarm reagerat på röken från 4DX biosalen som förstås inte kom från någon eld. Tror vi fick stå närmare trekvart ute i kylan och vänta och det var dessutom i december. Så inte alls värt det, om man inte gillar att sitta i biofåtöljer som boxar en i ryggen och som tror att sig vara pariserhjul och inte biofåtöljer.

Anders

Kalle Anka såg faktiskt inte SÅ illa ut i Dezgo, även om han har kalsonger på den ena och är nästan helt naken på den andra bilden.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders skrivet  2 juli 2025 kl. 23:38:49Kalle Anka såg faktiskt inte SÅ illa ut i Dezgo, även om han har kalsonger på den ena och är nästan helt naken på den andra bilden.
Vad är egentligen det bruna som Kalle Anka håller i på den andra bilden, och som ligger slängt bredvid honom - är det kyckling eller bajs...? ???

Men Kalle Anka i sig såg ju ganska sig lik ut, så betydligt mer porträttlikt än många andra kända figurer blir i Dezgo.

MOA

Citat från: Anders skrivet  2 juli 2025 kl. 23:38:49Kalle Anka såg faktiskt inte SÅ illa ut i Dezgo, även om han har kalsonger på den ena och är nästan helt naken på den andra bilden.
Kalle växte visst ur tröjan & han bär aldrig brallor, könstiga bilder ändå

Anders

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 09:12:29Vad är egentligen det bruna som Kalle Anka håller i på den andra bilden, och som ligger slängt bredvid honom - är det kyckling eller bajs...? ???

Men Kalle Anka i sig såg ju ganska sig lik ut, så betydligt mer porträttlikt än många andra kända figurer blir i Dezgo.
Jag har lite barnslig humor ibland. Jag skrev in "Donald Duck eats poop" i textrutan för att se hur det blev.  ;D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Citat från: Anders skrivet Igår kl. 13:36:29Jag har lite barnslig humor ibland. Jag skrev in "Donald Duck eats poop" i textrutan för att se hur det blev.  ;D
Så moget av dig Anders, prova något mer seriöst nästa gång

BPS

"Skapa en bild av Fiskargubben" Det är väl ändå meningen att Fiskargubben ska titta utöver havet?

Fiskargubben.png

Göran

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 18:34:36"Skapa en bild av Fiskargubben" Det är väl ändå meningen att Fiskargubben ska titta utöver havet?

Fiskargubben.png
Inbillar jag mig eller har ChatGPT undertecknat med sin signatur i nedre hörnet?