Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 juli 2025 kl. 16:04:45Som bekant är det ju material i 78-års version som inte ingår i kalendern, men samtidigt börjar man undra om det är material från kalendern som inte finns med i denna.

Ett exempel är tecknade sagorna av Kjell-Ivan Andersson, dvs Vera Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare. På VHS (och senare DVD) saknas ju dessa helt. I 84-års version har vissa blivit ersatta med andra sagor av Kjell-Ivan Andersson, denna gång med Tomas Löfdahl som berättare.

Ett annat exempel är sketchen E-verkstaden med Magnus och Eva. Enligt tabellerna (från sida 9) verkar inte den ingå i avsnittet om bokstaven E, utan där är det istället andra sketcher med E.
Citat från: MOA skrivet  5 juli 2025 kl. 16:31:29Vad är det för sagor & hur tillängliga är dom? Könstigt att E Verkstaden saknas i det avsnittet
Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 juli 2025 kl. 16:50:02Det rör sig (vad som är hittills känt) 10 tecknade sagor med lägesbegrepp som nära och långt bort, höger och vänster, över och under osv. Det är aldrig samma figurer som det är i Vera Ellen och Cecilia, utan det är nya hela tiden. Dessa ingår i 84-års version, som kan finnas någonstans.

Ja, jag håller med om att det är konstigt att E-verkstaden saknas. Men visst, Godisskåpet är ju också rolig sketch.
Kan man anta att dessa bytte ut dockorna från 1973/1974 säsongerna, eller fanns det ytterligare nån sorts "bildsaga" där  ???
- what.

Monsieur Hulot

Citat från: Will Siv skrivet  5 juli 2025 kl. 18:30:24Kan man anta att dessa bytte ut dockorna från 1973/1974 säsongerna, eller fanns det ytterligare nån sorts "bildsaga" där  ???
Ja, inför säsong 2 1975 bytte man ut dockorna Knysten och Fräs mot tecknade bildsagor med Tomas Löfdahl som berättare. Dessa hade inga fasta figurer utan handlade om alla möjliga personer. Inför Fem myrors julshow (1976) och julkalendern byttes dessa berättelser ut mot Vera Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare.

På VHS (likaså DVD) har dessa sagor klippts bort helt och hållet. Enligt mig mycket märkligt att göra så ???

Monsieur Hulot

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 juli 2025 kl. 20:16:08Ja, inför säsong 2 1975 bytte man ut dockorna Knysten och Fräs mot tecknade bildsagor med Tomas Löfdahl som berättare. Dessa hade inga fasta figurer utan handlade om alla möjliga personer. Inför Fem myrors julshow (1976) och julkalendern byttes dessa berättelser ut mot Vera Ellen och Cecilia med Monica Zetterlund som berättare.
I 84-års version använde man sig av både Löfdahl-sagor och Zetterlund-sagor. Totalt 16 av 21 avsnitt med Vera, Ellen och Cecilia användes i denna version och 10 avsnitt med de fristående sagorna. Det jag dock inte vet är om det bara finns 10 Löfdahl-sagor eller om det finns fler, det är i alla fall 10 som används i denna version.

Monsieur Hulot

På tal om de tecknade sagorna börjar jag bli nyfiken på om det är några med i 78-års version. Den 27 november 1977 var det ju premiär för julkalendern och i samband med detta nämndes Vera Ellen och Cecilia i pressen, däremot kan jag inte hitta någonting i pressen runt 78-79 om att några tecknade sagor skulle förekomma här. Det är bara Magnus, Brasse och Eva som omnämns.

MOA

Hittade godisskåpet online men den är nedklippt, hela versionen är nog inte tillänglig

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  8 juli 2025 kl. 15:21:39Hittade godisskåpet online men den är nedklippt, hela versionen är nog inte tillänglig
Ingen fara, den finns i helhet på VHS och DVD :) Dock börjar jag bli nyfiken på sketcherna Magnus målar kotavlor och Magnus reser höger-vänster som omnämns i tabellerna

Monsieur Hulot

@MOA har du DVD-spelare eller Fem myror-boxen som finns på DVD? För då kan du hitta Godisskåpet på skiva 2 (bokstaven E).

Monsieur Hulot

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 juli 2025 kl. 15:57:06@MOA har du DVD-spelare eller Fem myror-boxen som finns på DVD? För då kan du hitta Godisskåpet på skiva 2 (bokstaven E).
På tal om DVD-utgåvan. Det är ju redan konstaterat här i tråden att DVD-skivorna är till största delen plagiat av de gamla VHS-kassetterna i lite annorlunda klippning, men sedan förekommer det också programmeringsfel på skiva 3 (som dock åtgärdats i 2014 års utgåva).

Skiva 1-3 har två valmöjligheter. Man kan både välja om man vill se de nyredigerade avsnitten som de är, men så kan man också gå in på en meny som heter Hitta dina favoriter. Där kan man välja en sketch som förekommer på skivan som man vill se.

Problemet är dock att på den tredje skivan om man vill välja en sketch (till exempel bokstaven J) hoppar det bara tillbaka till menyn. Faktum är att det är så för majoriteten av sketcherna på skivan, det går liksom inte att se dem. Återigen jättetråkigt att en kultserie blivit behandlad på det sättet :-\

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 juli 2025 kl. 13:21:08På tal om DVD-utgåvan. Det är ju redan konstaterat här i tråden att DVD-skivorna är till största delen plagiat av de gamla VHS-kassetterna i lite annorlunda klippning, men sedan förekommer det också programmeringsfel på skiva 3 (som dock åtgärdats i 2014 års utgåva).

Skiva 1-3 har två valmöjligheter. Man kan både välja om man vill se de nyredigerade avsnitten som de är, men så kan man också gå in på en meny som heter Hitta dina favoriter. Där kan man välja en sketch som förekommer på skivan som man vill se.

Problemet är dock att på den tredje skivan om man vill välja en sketch (till exempel bokstaven J) hoppar det bara tillbaka till menyn. Faktum är att det är så för majoriteten av sketcherna på skivan, det går liksom inte att se dem. Återigen jättetråkigt att en kultserie blivit behandlad på det sättet :-\
Tur att dom lyckades fixa felet men dåligt gjort

Monsieur Hulot

Precis som i julkalendern verkar det som att inte alla avsnitt i 78-års version handlar om en siffra. De som väl gör det undrar jag över två saker;

1. Fanns det några sifferkortfilmer med?
2. Om det gjorde, vilken årgång dessa är ifrån?

Sifferkortfilmerna dök ju först upp i säsong 2 från 1975, men de som är med i julkalendern är helt annorlunda till skillnad från dessa (här nedan finns jämförelse). I 84-års version används kortfilmer från båda säsongerna. Gör denna version också det månntro?

4 elefanter (1975)

https://www.youtube.com/watch?v=YYasKjDZcPs

4 ankor (1977)

https://www.youtube.com/watch?v=NKf906rVIEk

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg du har ju klippt ut ett antal avsnitt av 78-års version, har du sett om det förekommer några tecknade sifferkortfilmer i avsnitten?

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Siv skrivet  5 juni 2025 kl. 12:47:01@Ovanliga dubbningar nämnde att hon hade versionen från 1984

@Daniel Hofverberg , om du inte har alla avsnitt kanske ni kan lägga ihop alla ni har tillsammans.
Jag har haft versionen från 1984, men då jag nu precis haft datorhaveri kan jag ha förlorat en del innehåll på hårddisken, så jag kan inte lova att jag har kvar filerna. :(

Jag kollar upp saken och återkommer.

Monsieur Hulot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 10 juli 2025 kl. 01:59:21Jag har haft versionen från 1984, men då jag nu precis haft datorhaveri kan jag ha förlorat en del innehåll på hårddisken, så jag kan inte lova att jag har kvar filerna. :(

Hoppas det löser sig med datorn! Och hoppas att några filer kan ha klarat sig!

MOA

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 10 juli 2025 kl. 01:59:21Jag har haft versionen från 1984, men då jag nu precis haft datorhaveri kan jag ha förlorat en del innehåll på hårddisken, så jag kan inte lova att jag har kvar filerna. :(

Samma problem som Daniel, så sorgligt :(

Monsieur Hulot

På tal om sifferkortfilmerna finns det några som inte getts ut på VHS eller DVD, men som däremot använts i TV-sändningar. Det är följande;

Siffran 1: 1 val - enbart använd i 84-års version

Siffran 2: 2 giraffer, 1 ko + 1 häst - använda i Sesame Street, samt 84-års version

Siffran 3: 3 ugglor, 3 möss, 3 hundar - använda i säsong 2Sesame Street (dock inte 3 hundar), samt 84-års version

Siffran 5: 5 bävrar - använd i julkalendern, samt 84-års version

Siffran 6: 5 sälar + 1 pingvin - enbart använd i julkalendern

Siffran 6: 5 hönor + 1 tupp - enbart använd i 84-års version

Siffran 7: 7 ugglor, 7 griskultingar, 1 kaniner - använda i säsong 2Sesame Street, samt 84-års version

Siffran 9: 9 fåglar - använd i säsong 2Sesame Street, samt 84-års version
Denna finns dock med på DVD-utgåvan

Som tur finns min personliga favoritkortfilm med i alla versioner av serien; 4 elefanter.