Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders M Olsson och 3 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 23:16:14Om man kan lita på IMDb verkar det som att Stitch & Ai faktiskt har sänts i Portugal, som ju som bekant ligger i Europa:
https://www.imdb.com/title/tt7664318/releaseinfo/?ref_=tt_dt_rdat

Jag hittar dock ingen annan källa på nätet som bekräftar den uppgiften, så tills vidare får vi kanske ta IMDbs uppgift med en viss nypa salt.

Annars verkar det som att serien huvudsakligen sänts i Asien, även fast serien tydligen gått under en begränsad period i USA.

Men för att besvara @gstone s fråga, så har serien definitivt inte sänts i Norden i alla fall.
IMDb innehåller mycket mer fel än typ Wikipedia.
Exempelvis så står Morten Røhrt krediterad som Morton Røhrt på Solan, Ludvig og Gurin med reverompa.
Andra fel är typ denna sidan och Ingvar Kjellson's IMDb sida där det står att han spelade O'Malley i Aristocats.
Jag skulle däremot inte säga IMDb är lika opålitlig som Fandom sidor och liknande skit.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 23:26:27Andra fel är typ denna sidan
Jag har inte sett det aktuella avsnittet av antologiserien, så där kan jag inte bedöma vad som eventuellt är fel...?

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 23:26:27IMDb innehåller mycket mer fel än typ Wikipedia.
IMDb bygger ju i mångt och mycket på att privatpersoner bidrar med uppgifter, så det blir ju samma inbygga osäkerhet som Wikipedia. Visserligen brukar IMDb kräva att någon personal godkänner uppgifterna, så det brukar inte publiceras omedelbart på samma sätt som Wikipedia, men är det inte uppenbar spam lär det ju inte vara så lätt för deras personal att bedöma om någonting är sant eller inte. :(

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 23:33:18Jag har inte sett det aktuella avsnittet av antologiserien, så där kan jag inte bedöma vad som eventuellt är fel...?
IMDb bygger ju i mångt och mycket på att privatpersoner bidrar med uppgifter, så det blir ju samma inbygga osäkerhet som Wikipedia. Visserligen brukar IMDb kräva att någon personal godkänner uppgifterna, så det brukar inte publiceras omedelbart på samma sätt som Wikipedia, men är det inte uppenbar spam lär det ju inte vara så lätt för deras personal att bedöma om någonting är sant eller inte. :(
IMDb godkänner allt i princip 

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 23:35:42IMDb godkänner allt i princip
Tror det är ett automatiskt bot system.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 23:36:00Tror det är ett automatiskt bot system.
Jag tror inte att det är helt automatiskt, utan levande människor som snabbt kollar igenom; i och med att det oftast tar några dagar innan uppgifter godkänns - men det är knappast någon som faktiskt är insatt i serierna eller filmerna, så de lär nog bara kolla om det är något uppenbart spam eller om uppgifterna ser "trovärdiga" ut för ett otränat öga. D.v.s. bara om det ser skumt ut eller om det ser ut att vara seriöst (men utan att faktiskt kolla upp någonting).

De får säkert tusental poster från privatpersoner som ska läggas till varje vecka, så det säger sunt förnuft att de inte kan kolla särskilt många sekunder på varje post.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 23:40:22Jag tror inte att det är helt automatiskt, utan levande människor som snabbt kollar igenom; i och med att det oftast tar några dagar innan uppgifter godkänns - men det är knappast någon som faktiskt är insatt i serierna eller filmerna, så de lär nog bara kolla om det är något uppenbart spam eller om uppgifterna ser "trovärdiga" ut för ett otränat öga. D.v.s. bara om det ser skumt ut eller om det ser ut att vara seriöst (men utan att faktiskt kolla upp någonting).

De får säkert tusental poster från privatpersoner som ska läggas till varje vecka, så det säger sunt förnuft att de inte kan kolla särskilt många sekunder på varje post.
Jag har bidragit i mindre omfattning till uppgifter på IMDb. De första gångerna tog det några dagar innan uppgifterna publicerades. Men efter att jag hade fått några bidrag publicerade upptäckte jag sen att mina bidrag publicerades direkt utan väntetid.

Så jag gissar att bidrag från nya personer granskas manuellt. Men efter att de har fått in ett antal korrekta och verifierade bidrag litar de därefter på den personen, och låter honom/henne lägga in uppgifter på egen hand utan manuell kontroll.