Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Snart börjar alla jobba igen och skolan börjar igen. Tror du @Daniel Hofverberg att de ovanliga avsnitten (från 1978) kommer dyka upp före eller efter skolstarten runt mitten av augusti? Det skulle ju i så fall bli en extra rolig sak att det plötsligt dyker upp "nya" avsnitt lagom till skolstart med tanke på att det är en undervisningsserie. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 juli 2025 kl. 23:44:28Snart börjar alla jobba igen och skolan börjar igen. Tror du @Daniel Hofverberg att de ovanliga avsnitten (från 1978) kommer dyka upp före eller efter skolstarten runt mitten av augusti? Det skulle ju i så fall bli en extra rolig sak att det plötsligt dyker upp "nya" avsnitt lagom till skolstart med tanke på att det är en undervisningsserie. :)
Nu har det blivit något svalare här uppe i norr (fortfarande varmt, men 25 grader är betydligt bättre än 33 grader), så de senaste dagarna har jag återupptagit arbetet med att lokalisera och klippa ut avsnitten av Fem myror är fler än fyra elefanter. Än så länge har jag lokaliserat avsnitt 1 - 10, och har påbörjat den mödosamma processen att klippa ut avsnitten. :)

Jag har valt att behålla TV-hallåan före och efter avsnitten, men klippa bort trailers och andra program som i vissa fall fanns med på inspelningarna. Vid två tillfällen sändes däremot polska animerade kortfilmer dubbade till svenska, strax efter Fem myror är fler än fyra elefanter - dessa klipper jag ut som separata filer och sparar, och laddar kanske upp som bonus på Archive; då jag tänker att kortfilmer som inte finns att få tag i kan vara av intresse. :)
(Oklart vad kortfilmerna heter, då hallåan inte nämner dess titlar och min polska är något bristfällig... Men berättare på båda är i alla fall Gösta Prüzelius.)

De flesta avsnitt verkar vara kompletta, men ett par avsnitt innehåller tyvärr bandskador där det blir "myrornas krig" och där jag inte vet hur mycket som saknas - det kan vara allt från ett par sekunder till någon minut, beroende på om digitaliseringen avbrutits eller inte (det ser alltså bara ut som ett par sekunder på videon, men om det beror på att det inte är mer eller att signalen bröts helt och den därför inte digitaliserade hela avbrottet kan jag inte veta).

Dessutom är det ett avsnitt som min kontakt av någon anledning delat upp i två filer, som jag måste försöka klippa ihop på rätt ställe. Där finns det en risk att det kan bli en synlig skarv.

Ett avsnitt har markant sämre kvalitet än övriga - jag ska försöka att restaurera det avsnittet till någorlunda skick, men det lär bli en märkbar försämring där. Resterande avsnitt tycker jag ser helt okej ut i mina ögon.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 juli 2025 kl. 23:10:48@Daniel Hofverberg hur skulle du säga hur bildkvalitéten är på avsnitten i 78-års version?

Det är också en sak att anmärka angående de tre DVD-delarna; efter att i alla åren ha sett urvalsreprisen (på TV) och julkalendern (på "playen") så är man ju van vid fin bildkvalité. Bilden på DVD däremot är rejält suddig, kombinerat med färgblödningar.
Det här rör sig ju om gamla bandinspelningar från 1970-talet - skulle gissa på VHS (om det nu fanns i Sverige 1978?), men helt säker är jag inte - så man får ju ha realistiska förväntningar. Men för att röra sig om digitaliserade band från 1978, så tycker jag att kvaliteten på de allra flesta avsnitten är helt okej. Ungefär så bra som man kan förvänta sig av så gamla inspelningar, om man säger så. :)

Här kommer tre skärmdumpar från ett avsnitt (tror det är avsnitt 6), för att ge en fingervisning av kvaliteten:
vlcsnap-2025-07-30-01h39m30s270.png
vlcsnap-2025-07-30-01h39m52s309.png
vlcsnap-2025-07-30-01h41m14s475.png

Bedöm själva. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2025 kl. 01:58:03Nu har det blivit något svalare här uppe i norr (fortfarande varmt, men 25 grader är betydligt bättre än 33 grader), så de senaste dagarna har jag återupptagit arbetet med att lokalisera och klippa ut avsnitten av Fem myror är fler än fyra elefanter. Än så länge har jag lokaliserat avsnitt 1 - 10, och har påbörjat den mödosamma processen att klippa ut avsnitten. :)

Jag har valt att behålla TV-hallåan före och efter avsnitten, men klippa bort trailers och andra program som i vissa fall fanns med på inspelningarna. Vid två tillfällen sändes däremot polska animerade kortfilmer dubbade till svenska, strax efter Fem myror är fler än fyra elefanter - dessa klipper jag ut som separata filer och sparar, och laddar kanske upp som bonus på Archive; då jag tänker att kortfilmer som inte finns att få tag i kan vara av intresse. :)
(Oklart vad kortfilmerna heter, då hallåan inte nämner dess titlar och min polska är något bristfällig... Men berättare på båda är i alla fall Gösta Prüzelius.)

De flesta avsnitt verkar vara kompletta, men ett par avsnitt innehåller tyvärr bandskador där det blir "myrornas krig" och där jag inte vet hur mycket som saknas - det kan vara allt från ett par sekunder till någon minut, beroende på om digitaliseringen avbrutits eller inte (det ser alltså bara ut som ett par sekunder på videon, men om det beror på att det inte är mer eller att signalen bröts helt och den därför inte digitaliserade hela avbrottet kan jag inte veta).

Dessutom är det ett avsnitt som min kontakt av någon anledning delat upp i två filer, som jag måste försöka klippa ihop på rätt ställe. Där finns det en risk att det kan bli en synlig skarv.

Ett avsnitt har markant sämre kvalitet än övriga - jag ska försöka att restaurera det avsnittet till någorlunda skick, men det lär bli en märkbar försämring där. Resterande avsnitt tycker jag ser helt okej ut i mina ögon.
Det här rör sig ju om gamla bandinspelningar från 1970-talet - skulle gissa på VHS (om det nu fanns i Sverige 1978?), men helt säker är jag inte - så man får ju ha realistiska förväntningar. Men för att röra sig om digitaliserade band från 1978, så tycker jag att kvaliteten på de allra flesta avsnitten är helt okej. Ungefär så bra som man kan förvänta sig av så gamla inspelningar, om man säger så. :)

Här kommer tre skärmdumpar från ett avsnitt (tror det är avsnitt 6), för att ge en fingervisning av kvaliteten:

Hoppas allt har gått bra!

Jag tycker bildkvaliteten är väldigt fin :) Man får ha överseende med att några avsnitt skulle vara av mindre bra bild eller ljud, det är ju trots allt en serie som har några år på nacken.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2025 kl. 01:58:03Det här rör sig ju om gamla bandinspelningar från 1970-talet - skulle gissa på VHS (om det nu fanns i Sverige 1978?), men helt säker är jag inte - så man får ju ha realistiska förväntningar. Men för att röra sig om digitaliserade band från 1978, så tycker jag att kvaliteten på de allra flesta avsnitten är helt okej. Ungefär så bra som man kan förvänta sig av så gamla inspelningar, om man säger så. :)
VHS lanserades i Sverige i november 1978, så om det är inspelat innan dess måste det antingen vara på Betamax, Philips VCR eller Sony U-matic.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2025 kl. 01:58:03Nu har det blivit något svalare här uppe i norr (fortfarande varmt, men 25 grader är betydligt bättre än 33 grader), så de senaste dagarna har jag återupptagit arbetet med att lokalisera och klippa ut avsnitten av Fem myror är fler än fyra elefanter. Än så länge har jag lokaliserat avsnitt 1 - 10, och har påbörjat den mödosamma processen att klippa ut avsnitten. :)

Läser Brasse Tarzan på den bilden eller är det en annan liknande sketch?

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 30 juli 2025 kl. 11:03:53Läser Brasse Tarzan på den bilden eller är det en annan liknande sketch?
Jag tycker det ser ut som en Fantomen-tidning. Jag vet inte om Tarzan vid något tillfälle har gått som serie i Fantomen, men det är väl inte helt omöjligt.

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 juli 2025 kl. 10:10:54VHS lanserades i Sverige i november 1978, så om det är inspelat innan dess måste det antingen vara på Betamax, Philips VCR eller Sony U-matic.
Philips VCR är det inspelat på. Inspelningarna har sedan förts över till (ett format som jag har dålig koll på) Digital Betacam.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg Hur många avsnitt tror du du hinner börja lägga upp på Archive av de 10 du klippt hittills? För övrigt är det mycket riktigt skärmdumpar från avsnitt 6, Här och där ingår nämligen i det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 juli 2025 kl. 10:10:54VHS lanserades i Sverige i november 1978, så om det är inspelat innan dess måste det antingen vara på Betamax, Philips VCR eller Sony U-matic.
Då min kontakt inte längre är i livet kan jag ju tyvärr inte fråga honom, men Betamax är väl kanske mest sannolikt att vanliga privatpersoner hade under den tidsperioden. U-matic känns väl mer som ett proffsformat, även om en och annan privatperson kanske också hade köpt sådana spelare...?

Enligt Svensk Mediedatabas sändes serien med start i september 1978, så det är med andra ord ett par månader innan VHS lanserades.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2025 kl. 17:08:36Då min kontakt inte längre är i livet kan jag ju tyvärr inte fråga honom, men Betamax är väl kanske mest sannolikt att vanliga privatpersoner hade under den tidsperioden. U-matic känns väl mer som ett proffsformat, även om en och annan privatperson kanske också hade köpt sådana spelare...?

Enligt Svensk Mediedatabas sändes serien med start i september 1978, så det är med andra ord ett par månader innan VHS lanserades.
Jag hade nog snarare trott på VCR. Betamax lanserades visserligen tidigare än VHS, men var förhållandevis okänt i Sverige. Philips var mycket mera aktiva i sin marknadsföring, så jag tror att av de relativt få hushåll som hade videobandspelare redan då hade nog de flesta VCR. U-matic var ganska känt och användes på skolor, företag, institutioner, sjukhus m.m. men fanns nog inte så mycket i hemmen p.g.a. att det var dyrare än VCR.

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 juli 2025 kl. 20:02:25Jag hade nog snarare trott på VCR. Betamax lanserades visserligen tidigare än VHS, men var förhållandevis okänt i Sverige. Philips var mycket mera aktiva i sin marknadsföring, så jag tror att av de relativt få hushåll som hade videobandspelare redan då hade nog de flesta VCR. U-matic var ganska känt och användes på skolor, företag, institutioner, sjukhus m.m. men fanns nog inte så mycket i hemmen p.g.a. att det var dyrare än VCR.
Det är VCR-inspelningar. Om man tittar går in på SMDB, söker på exempelvis 19781217 dyker det bland annat upp en inspelning från TV2, varpå ett avsnitt med "myrorna" dyker. I denna tablå finns spalten originalformat, och där står det VCR. Då är det nog med största sannolikhet en VCR-inspelning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 juli 2025 kl. 20:42:48Det är VCR-inspelningar. Om man tittar går in på SMDB, söker på exempelvis 19781217 dyker det bland annat upp en inspelning från TV2, varpå ett avsnitt med "myrorna" dyker. I denna tablå finns spalten originalformat, och där står det VCR. Då är det nog med största sannolikhet en VCR-inspelning.
Det där gäller ju hur SVT och/eller Kungliga Biblioteket har lagrat serien, och det säger ju ingenting om hur min kontakt har spelat in serien; han var så pass gammal att han förmodligen spelat in serien själv. Visst kan han ha haft kontakter hos SVT, men då tror jag nog att han hade sagt något om det till mig, då jag ändå haft kontakt med honom i flera år och fått många inspelningar av honom - så det är nog mer troligt att han spelade in det själv, alternativt att någon han känner spelade in serien 1978.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 juli 2025 kl. 20:02:25Jag hade nog snarare trott på VCR. Betamax lanserades visserligen tidigare än VHS, men var förhållandevis okänt i Sverige. Philips var mycket mera aktiva i sin marknadsföring, så jag tror att av de relativt få hushåll som hade videobandspelare redan då hade nog de flesta VCR. U-matic var ganska känt och användes på skolor, företag, institutioner, sjukhus m.m. men fanns nog inte så mycket i hemmen p.g.a. att det var dyrare än VCR.
Jag vet att min kontakt hade Betamax på 1980-talet, då jag vill minnas att jag fått digitaliseringar av Betamax-kassetter av honom - men det säger ju i och för sig ingenting om han hade Betamax-spelare så tidigt som 1978, så det är inte alls omöjligt att han på den tiden hade VCR.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 juli 2025 kl. 14:07:46@Daniel Hofverberg Hur många avsnitt tror du du hinner börja lägga upp på Archive av de 10 du klippt hittills? För övrigt är det mycket riktigt skärmdumpar från avsnitt 6, Här och där ingår nämligen i det.
Än så länge har jag klippt ut de första 6 avsnitten, så de avsnitten bör jag kunna lägga upp inom några dagar. :)

Resten kan dröja lite längre, då jag har släktingar på besök (fram till tisdag till veckan) och därför inte har varken tid eller vilja att sitta vid datorn alltför ofta. Dessutom är det fortfarande varmt ute - trots den relativt sena timmen är det just nu 28 grader i skuggan utomhus här i Skellefteå; så då vill man inte ha igång datorn alltför ofta och länge då det blir olidligt varmt inomhus...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2025 kl. 18:44:50Jag vet att min kontakt hade Betamax på 1980-talet, då jag vill minnas att jag fått digitaliseringar av Betamax-kassetter av honom - men det säger ju i och för sig ingenting om han hade Betamax-spelare så tidigt som 1978, så det är inte alls omöjligt att han på den tiden hade VCR.
Ja, det är förvisso fullt möjligt att han kan ha haft en Betamax så tidigt som 1978. Jag utgick bara från min erfarenhet att VCR var den absolut vanligaste videobandspelaren hos privatpersoner innan VHS lanserades. Jag har för mig att VCR-spelare fanns att köpa i Sverige redan 1973, så de hade ett rejält försprång på marknaden. I och med att VHS lanserades ganska aggressivt 1978 fick folk även upp ögonen för Betamax som då kunde åka snålskjuts genom att marknadsföras som ett bättre alternativ till VHS.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg jag tror jag har missförstått en sak angående de utklippta avsnitten. Du skrev att du hade lokaliserat 10 avsnitt, varpå jag trodde att du hade klippt ut dem. Sedan svarade du med att det var 6 avsnitt som var utklippta. Menar du med lokaliseringen i detta fall att du hittat 10 avsnitt, varpå du sedan klippt ut 6 st av dem? Har jag tolkat saken rätt?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  3 augusti 2025 kl. 16:28:27@Daniel Hofverberg jag tror jag har missförstått en sak angående de utklippta avsnitten. Du skrev att du hade lokaliserat 10 avsnitt, varpå jag trodde att du hade klippt ut dem. Sedan svarade du med att det var 6 avsnitt som var utklippta. Menar du med lokaliseringen i detta fall att du hittat 10 avsnitt, varpå du sedan klippt ut 6 st av dem? Har jag tolkat saken rätt?
Ja, precis så.

Men nu har jag hittat åt avsnitt 1 - 16. Av dessa har jag till dags dato klippt ut och färdigställt avsnitt 1 - 6, 8 och 10 - 13. :)

Tyvärr har jag lite problem med avsnitt 7, som inte verkar vilja bli klippt... Programmet jag testat med tycker inte om den filen av någon anledning, så där har jag ännu inte lyckats klippa avsnittet.

Och med avsnitt 9 har jag problem med synken. Trots att filen är rättsynkad med bild och ljud före klippning, så blir filen osynkad där ljud och bild inte längre är i synk efter klippning - detta trots att jag självklart klipper lossless (utan omkodning), så att resultatet borde bli 100% identiskt som råfilen...

Men jag jobbar på saken, och hoppas kunna lösa problemen så fort som möjligt.