Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Monsieur Hulot

Som det tidigare påpekats så saknas ju tyvärr början på avsnitt 4 i Fem små myror..., dvs Brasse bygger en triangel. Men nu kan jag meddela att hela sketchen finns på Youtube :)

https://www.youtube.com/watch?v=aNoGOYXaP8E

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 augusti 2025 kl. 12:58:50Som det tidigare påpekats så saknas ju tyvärr början på avsnitt 4 i Fem små myror..., dvs Brasse bygger en triangel. Men nu kan jag meddela att hela sketchen finns på Youtube :)
Vet vi säkert att det inte är något annat innan den som saknas, utöver vinjetten då? Det borde väl inte ha hunnits med det, att döma av speltiden, men svårt att vara helt säker..

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2025 kl. 18:57:11Vet vi säkert att det inte är något annat innan den som saknas, utöver vinjetten då? Det borde väl inte ha hunnits med det, att döma av speltiden, men svårt att vara helt säker..
Hittills verkar ingenting saknas med tanke på att avsnitten är ganska korta.

Monsieur Hulot

Har varit i kontakt med SVT flera gånger genom åren, bland annat om denna serie. Och så här ligger det till.

Hösten 2023 frågade jag dem om Fem myrors julshow (1976) fanns bevarad och om det gick att ladda upp. Då fick jag svar om att den finns, men att de inte har råd att visa upp fler avsnitt av serien, det är bara julkalendern de har råd med.

Självklart tyckte jag ju att det var tråkigt att det var på så vis, men samtidigt tänkte jag att kanske bara var för närvarande man inte hade råd och att det kanske skulle se annorlunda ut några år senare.

Förra veckan var jag i kontakt med SVT igen angående Fem små myror (1977) om hela serien fanns bevarad och om det fanns möjlighet med uppladdning på "playen". Serien finns bevarad, men även denna gång fick jag svar om att de för närvarande inte har råd att visa serien. Mycket konstigt ???

Men som tur finns minst tre olika versioner av serien tillgänglig online; 1978 års version och fyra avsnitt ur Fem små myror på Archive, samt julkalendern på SVT Play.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 14:34:35Men som tur finns minst tre olika versioner av serien tillgänglig online; 1978 års version och fyra avsnitt ur Fem små myror på Archive, samt julkalendern på SVT Play.
Och det uppskattar jag, men jag hade gärna velat ha tillgång till 1984 års populärversion också - jag vet inte hur det är med alla andra, men det är i den formen jag är mest van vid att se serien. :)

Men tack @Daniel Hofverberg för 1978 års version, den var mycket intressant att se. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 18 augusti 2025 kl. 15:09:32Och det uppskattar jag, men jag hade gärna velat ha tillgång till 1984 års populärversion också - jag vet inte hur det är med alla andra, men det är i den formen jag är mest van vid att se serien. :)

Men tack @Daniel Hofverberg för 1978 års version, den var mycket intressant att se. :)
Ja, 40-delarsversionen är riktigt bra! :) Jag kan fråga både dig och @Daniel Hofverberg om ni råkar ha tillgång till Fem myrors julshow (1976), har ni det? Sketcherna som ingår där är Finaste granen i sta'n, Romantisk träff (med 2 pussar), Först- och sistmarschen, Ljusets brottning (lucia) samt Lattjolajbanlådan med jultema.

Problemet är dock att jag inte vet vilken ordning innehållet kommer i eller vilken av version av lucia som är med. Det finns ju som bekant två versioner; en som använts för julkalendern och 1978 års version och en annan som använts för hemvideo (VHS och DVD) och 1984 års version.

Programmet sändes 26 december 1976 och repriserades 24 december 1982.

Adam Larsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 18 augusti 2025 kl. 15:09:32Och det uppskattar jag, men jag hade gärna velat ha tillgång till 1984 års populärversion också - jag vet inte hur det är med alla andra, men det är i den formen jag är mest van vid att se serien. :)

Men tack @Daniel Hofverberg för 1978 års version, den var mycket intressant att se. :)
Det finns ju det här gamla inlägget så om han vill dela med sig kan den bli mestadels tillgänglig

Citat från: Svingo skrivet  7 december 2018 kl. 21:34:05Ja, gammalt ämne, men sådant här bör ju bevaras åt eftervärlden. På barnplay låg 40 avsnitt förra året, verkar det som, jag sparade ner alla, _trodde jag_, men missade visst avsnitt 19 och 20, vilket grämer mig. Men de kanske dyker upp igen.

Monsieur Hulot

När 1984 års version visades i repris 2012-2013 och laddades upp på SVT Play samma period visades alla avsnitt utom avsnitt 20 (bokstaven Z och siffran 9). När serien dyker upp på "playen" igen hösten 2016 läggs 38 program upp. Då var det inte bara avsnitt 20 som plockats bort utan också avsnitt 19 (bokstaven H och siffran 7). Har för mig (läst på något forum) att de avsnitten material som SVT inte ansåg vara lämpliga för dagens publik.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 17:29:12När 1984 års version visades i repris 2012-2013 och laddades upp på SVT Play samma period visades alla avsnitt utom avsnitt 20 (bokstaven Z och siffran 9). När serien dyker upp på "playen" igen hösten 2016 läggs 38 program upp. Då var det inte bara avsnitt 20 som plockats bort utan också avsnitt 19 (bokstaven H och siffran 7). Har för mig (läst på något forum) att de avsnitten material som SVT inte ansåg vara lämpliga för dagens publik.
Hurdå lämpliga? Behöver verkligen få en förklaring till detta, vad är lämpligt?

Will Siv

Citat från: Svingo skrivet  7 december 2018 kl. 21:34:05Ja, gammalt ämne, men sådant här bör ju bevaras åt eftervärlden. På barnplay låg 40 avsnitt förra året, verkar det som, jag sparade ner alla, _trodde jag_, men missade visst avsnitt 19 och 20, vilket grämer mig. Men de kanske dyker upp igen.
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 17:29:12När 1984 års version visades i repris 2012-2013 och laddades upp på SVT Play samma period visades alla avsnitt utom avsnitt 20 (bokstaven Z och siffran 9). När serien dyker upp på "playen" igen hösten 2016 läggs 38 program upp. Då var det inte bara avsnitt 20 som plockats bort utan också avsnitt 19 (bokstaven H och siffran 7). Har för mig (läst på något forum) att de avsnitten material som SVT inte ansåg vara lämpliga för dagens publik.
- what.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 18 augusti 2025 kl. 19:03:17Hurdå lämpliga? Behöver verkligen få en förklaring till detta, vad är lämpligt?
Hoppas du förstod att det inte var min bedömning, utan SVTs egna. Jag har för mig de skrev något i ett brev jag fick från dem sommaren 2017 om ordval och värderingar de ej står för idag. Jag ska leta reda på brevet så kanske vi förstår vad som menas.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 augusti 2025 kl. 20:12:05Hoppas du förstod att det inte var min bedömning, utan SVTs egna. Jag har för mig de skrev något i ett brev jag fick från dem sommaren 2017 om ordval och värderingar de ej står för idag. Jag ska leta reda på brevet så kanske vi förstår vad som menas.
SVT gjorde en könstig bedömning måste jag säga

Monsieur Hulot

Ur 1978 års version kan jag säga att tre avsnitt är personliga favoriter; del 5 (bokstaven Ö), del 18 (bokstaven L) och del 23 (bokstaven G). I denna version är till och med avsnittet om bokstaven Ö bättre än kalenderversionen av en anledning:

Avsnittet inleds ju Örjans sång. I versionerna på VHS och DVD, samt 1984 års version inleds sketchen med att "Örjan" (dvs Brasse) kommer gåendes från höger sida och sedan börjar sjunga. I julkalendern däremot står han redan framför kameran och så saknas dessutom en halv sekund av sången i början. Varför vet jag inte, antingen kan det ha blivit fel i klippningen eller så kan det vara så kallat "bortfall" av bild som gjort att det blivit så.

Men som tur är sketchen oklippt i 1978 års version :) I övrigt var urvalet av sketcher i avsnittet väldigt roligt med tanke på att Brasse går med ögonbindel inte finns med i julkalendern och är en mycket sällsynt sketch. Är med i 1984 års version men den är ju som bekant svåråtkomlig och lär nog inte vara aktuell att dyka upp på länge.