Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 september 2025 kl. 14:07:27Oj det var längesen jag postade listan. Det jag har hittat senare är att Sten Carlberg ska ha utfört både översättning och regi. Tyvärr inget om var den är inspelad. Den är producerad 1973 för Fimrutan, som var ett distributionsbolag den tidigare Disneychefen i Sverige Åke Holm hade hand om. Han lämnade Disney för Filmrutan någon gång 1972-1973 (har exakt årtal och anledning nerskrivet någonstans).
Tack för beskedet. Vilka ljudstudior var i bruk och tänkbara 1973?

Så när Snödrottningen censurgranskades 1958, var den då i textad originalversion, eller...?

gstone

Jag ska se Djurexpressen på söndag

Kan fota credits om det behöves
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 september 2025 kl. 18:18:20Jag ska se Djurexpressen på söndag

Kan fota credits om det behöves
Det vore uppskattat, om det nu finns utsatta dubbcredits; då jag totalt har missat Djurexpressen och därför helt glömt att kontakta distributören om credits... :-[

Jag brukar inte göra såna misstag, men jag får skylla på att jag haft annat att tänka på i och med skadan på knäna...

Självklart kan jag kontakta Lucky Dogs på måndag, men före det kan jag ju i alla fall inte få tag i någonting. Dessutom är Lucky Dogs ganska oberäkneliga, så ibland svarar de blixtsnabbt och ibland inte alls... :(

Å andra sidan är det dock långt ifrån självklart att det finns utsatta dubbcredits - när det gäller Lucky Dogs tror jag tyvärr sannolikheten är stor att det inte finns någonting utsatt på bio. Så har åtminstone varit fallet med de senaste filmerna jag sett från dem. :(

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 september 2025 kl. 14:16:50Tack för beskedet. Vilka ljudstudior var i bruk och tänkbara 1973?

Så när Snödrottningen censurgranskades 1958, var den då i textad originalversion, eller...?
Tänkbart är väl att den är inspelad hos Europa film då Sten Carlberg hade bra med kontakter där. Kan även vara så att den är inspelad vid en studio som inte i första hand var avsedd till dubbning. Tex AV-elektronik studio.

gstone

Om exakt en månad kommer Gabbys dockskåp: Filmen ut i Sverige 

Går det att få fram credits ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 september 2025 kl. 19:46:37Om exakt en månad kommer Gabbys dockskåp: Filmen ut i Sverige

Går det att få fram credits ?
Gabbys dockskåp: Filmen distribueras av UIP, så det borde inte vara några problem. Men påminn mig gärna om ett par veckor, så ska jag kontakta UIP då. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2025 kl. 00:24:36Gabbys dockskåp: Filmen distribueras av UIP, så det borde inte vara några problem. Men påminn mig gärna om ett par veckor, så ska jag kontakta UIP då. :)
DreamWorks

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2025 kl. 06:54:05DreamWorks
Ja, men det är UIP (United International Pictures) som distribuerar filmen i Europa. :)

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2025 kl. 00:24:36Gabbys dockskåp: Filmen distribueras av UIP, så det borde inte vara några problem. Men påminn mig gärna om ett par veckor, så ska jag kontakta UIP då. :)
enlig hemsidan på UIP står 
  • I rollerna
  • Svenska röster: Billie Dean / 
  • Maia Hansson Bergqvist / 
  • Jonathan Kvapil / 
  • Nicklas Berglund / 
  • Gloria Tapia Araneda / 
  • Christian Hedlund mfl

gstone

Citat från: Oskar skrivet 25 september 2025 kl. 19:27:38enlig hemsidan på UIP står
  • I rollerna
  • Svenska röster: Billie Dean /
  • Maia Hansson Bergqvist /
  • Jonathan Kvapil /
  • Nicklas Berglund /
  • Gloria Tapia Araneda /
  • Christian Hedlund mfl
såg det

gstone

gstone

När jag ser Gabbys Dockskåp filmen första eller anda november kan jag fota credits

Vill ni det ?

gstone

Hur går det med Grand Prix – Tassarna på gasen ?

gstone

Kan du lägga up credits till Winx Club rebooten som igår på Netflix ?