Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag hade börjat kolla om på Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien via Disney+ sedan igår och upptäckte att avsnittet Whale of A Tale fattades, hur kommer det sig att det avsnittet inte var med? (för det avsnittet innehåller mig veterligen varken racistiska stereotypa skildringar eller inbördeskrig)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2025 kl. 22:46:56Jag hade börjat kolla om på Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien via Disney+ sedan igår och upptäckte att avsnittet Whale of A Tale fattades, hur kommer det sig att det avsnittet inte var med? (för det avsnittet innehåller mig veterligen varken racistiska stereotypa skildringar eller inbördeskrig)
Det är inte bara på Disney+, utan i en rad sammanhang världen över där Whale of a Tale saknats i ett par decennier - däribland alla SVTs sändningar av Den lilla sjöjungfrun efter 1999 (d.v.s. vid repriserna från 2006 och framåt i Disneydags). Detsamma verkar gälla även de flesta TV-sändningar runt om i världen under 2000-talet.

Ingen verkar veta varför med någon form av visshet, och Disney har aldrig gått ut med något - men eftersom problemet rör hela världen, och inte bara Sverige eller Norden, är det nog troligt att någon form av rättighetsproblem råder med avsnittet. Det avsnittet producerades nämligen ursprungligen som ett specialavsnitt, och inte officiellt som en del av serien; varför det är fullt möjligt att olika rättigheter för serien inte innefattar det avsnittet. Bl.a. är det olika låtskrivare i det avsnittet gentemot alla andra avsnitt.

Det enda sammanhanget under det senaste decenniet där avsnittet faktiskt finns med är på iTunes/Apple TV i USA, där det alltså inte saknas som överallt annanstans (oklart varför), men det hjälper ju inte oss i Norden...

gstone

Hoppas vol 3 av Star Wars Visions dubbas till svenska !🙏
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"