Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 29 september 2025 kl. 15:06:42Detta såg jag på min lokala Coop Forum idag, att utgåvan fortfarande säljs är inte så konstigt eftersom att det är restlager som Musikservice tillhandahåller men att det på andra väggen fanns en hel hylla med de var en liten chock.
Musikservice har ju dock gått i konkurs, så lite otippat var det ändå att den fortfarande säljs - men uppenbarligen måste butiken ha fått in någon större leverans innan konkursen...

Utan Musikservice lär ju tyvärr majoriteten av alla fysiska butiker i landet helt sluta med fysiska DVD- och Blu-Ray-filmer, så att de bara lär sälja ut lager de redan hunnit få in. :(

Adam Larsson

Det mest otippade är väl att han hittade en Coop Forum det finns väl inte ens längre

MOA

Citat från: BPS skrivet 29 september 2025 kl. 15:06:42Detta såg jag på min lokala Coop Forum idag, att utgåvan fortfarande säljs är inte så konstigt eftersom att det är restlager som Musikservice tillhandahåller men att det på andra väggen fanns en hel hylla med de var en liten chock.

Coop Forum, Fem myror.jpg
Så det där är alltså den senaste DVD:n, när släpptes den nu igen? Minnet är så dåligt nu

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 29 september 2025 kl. 16:02:59Så det där är alltså den senaste DVD:n, när släpptes den nu igen? Minnet är så dåligt nu
2014 släpptes den när SF fortfarande hette Svensk Filmindustri, och 2017 när de bytt namn till SF Studios.

MOA

Ser att del 2 av Fem Små Myror saknas, blev den inte inspelad eller är bandet skadat?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 30 september 2025 kl. 09:41:31Ser att del 2 av Fem Små Myror saknas, blev den inte inspelad eller är bandet skadat?
Svar finns på Svensk Mediedatabas; ej överförd på grund av ospelbart VCR-band. 1978-års version samt Fem små myror... spelades in på ett tidigt VCR-format som sedan (av praktiska skäl) kom att ersättas av VHS.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 september 2025 kl. 12:59:10Svar finns på Svensk Mediedatabas; ej överförd på grund av ospelbart VCR-band. 1978-års version samt Fem små myror... spelades in på ett tidigt VCR-format som sedan (av praktiska skäl) kom att ersättas av VHS.
Så det avsnittet är förlorat för alltid, mer lost media av detta program

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 30 september 2025 kl. 09:41:31Ser att del 2 av Fem Små Myror saknas, blev den inte inspelad eller är bandet skadat?
Oklart, då det avsnittet inte fanns med i samma mapp som övriga avsnitt - och då kontakten jag fått det av har gått bort, så har jag ingen att fråga. Möjligtvis kan avsnittet finnas utbränt på DVD eller på den skadade hårddisken, men chansen är väl kanske inte jättestor. :(

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 september 2025 kl. 12:59:10Svar finns på Svensk Mediedatabas; ej överförd på grund av ospelbart VCR-band. 1978-års version samt Fem små myror... spelades in på ett tidigt VCR-format som sedan (av praktiska skäl) kom att ersättas av VHS.
Det gäller ju dock Kungliga Bibliotekets kopia, och säger ju ingenting om var min kontakt fått det ifrån. Det är knappast troligt att min bortgångne kontakt skulle ha fått serien från Kungliga Biblioteket. :)

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 30 september 2025 kl. 14:02:36Så det avsnittet är förlorat för alltid, mer lost media av detta program
Nja, avsnittet finns sparat, men det finns ingen digitaliserad videokopia tillgängligt hos Kungliga Biblioteket.

Jag har nämnt detta tidigare, men vi kan ta en repetition. Jag har varit i kontakt med SVT flera gånger i flera år, bland annat om denna serie. Samtliga avsnitt från samtliga säsonger och urvalsrepriser finns bevarade, men de har tyvärr inte råd med att visa fler avsnitt. :(

Mycket tråkigt förstås, men och andra sidan är det ju ändå skönt att allt finns sparat :)

MOA

Undrar bara & jag frågar vilka sketcher finns med i alla versioner? Om det låter könstigt undrar jag vilka sketcher som både sänts på TV, släppts på VHS & DVD. Hoppas mer är bevarat än obevarat

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  3 oktober 2025 kl. 11:16:17Undrar bara & jag frågar vilka sketcher finns med i alla versioner? Om det låter könstigt undrar jag vilka sketcher som både sänts på TV, släppts på VHS & DVD. Hoppas mer är bevarat än obevarat
Jag kommer såklart göra en komplett lista över sketcher som både visats på TV och som givits ut på hemvideo :) . Jag börjar så länge med ett urval av sketcher som både sänts på TV och som givits ut på video och DVD:

- Bokstaven A: A tjingeling och godda'
- Bokstaven B: Båt, buss eller ballong
- Bokstaven F: Finaste granen i sta'n
- Bokstaven K: K-leken
- Bokstaven M: Mulliga maffiga mysiga bokstaven M

- Siffran 2: Romantisk träff (med Magnus och Eva)
- Siffran 3: Magnus specialcykel
- Siffran 7: Sjutrickslådan

- Brasse på vinden
- Framåt- och bakåt-tangon
- Magnus hos doktorn

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg har du hittat Fem myrors julshow? Om du hittar passar det nog bäst att läggas upp på Archive vid juletid :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 oktober 2025 kl. 23:48:31@Daniel Hofverberg har du hittat Fem myrors julshow? Om du hittar passar det nog bäst att läggas upp på Archive vid juletid :)
Jag har tyvärr inte haft tid att leta, då jag de senaste veckorna har haft fullt upp med Dubbningshemsidans nya avdelning; och därför har lagt det mesta annat på sidan. :(

MOA

Orkar inte titta igenom alla avsnitt men förekommer Framåt & Bakåt tangon här?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  5 oktober 2025 kl. 11:10:24Orkar inte titta igenom alla avsnitt men förekommer Framåt & Bakåt tangon här?
Ja, den finns med i alla versioner som gjorts :)