Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 15:16:10Fast det var för flera år sedan, det tillhör det förgångna nu, jag tycker inte om när man jämför saker jag skrev för flera år sedan med relativt nyliga diskussioner, att själv ha minnen av det känns pinsamt nog, men att andra faktiskt tar upp det, känns ännu mera pinsamt, att bli utskälld och tillrättavisad för saker från det förgångna känns faktiskt inte så kul.

Jag brukar inte lägga så mycket fokus på saker jag skrev "i det förgångna" eller läsa de många av de äldre inläggen då jag inte mår så bra av att göra det, särskilt inte när jag har bättre saker för mig, jag gör istället som Walt Disney och "keep moving forward", alltså att jag går vidare.

Jag lägger inte heller energi på saker som andra skrev för flera år sedan då jag inte känner att det är värt besväret.

Visst jag medger att även jag haft starka åsikter ibland, fast det var som sagt förr, inte imorse liksom.
Återigen nej, jag tycker bara det är fel att passera gränserna, och försöker förklara att man får tycka olika bara man inte påtrycker att andra har fel, uppriktigt sagt tycker jag inte alls om att bli tillrättavisad eller utskälld.

Mitt tips till dig är att du ansöker en psykolog eller något liknande som kan hjälpa dig med att hantera dina problem, bara ett tips för att vara snäll.
Ja orkar inte heller bry mig om inlägg jag skrev för 5 år sedan. Åsikter ändras & det gör vi också

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 15:16:10Fast det var för flera år sedan, det tillhör det förgångna nu, jag tycker inte om när man jämför saker jag skrev för flera år sedan med relativt nyliga diskussioner, att själv ha minnen av det känns pinsamt nog, men att andra faktiskt tar upp det, känns ännu mera pinsamt, att bli utskälld och tillrättavisad för saker från det förgångna känns faktiskt inte så kul.

Jag brukar inte lägga så mycket fokus på saker jag skrev "i det förgångna" eller läsa de många av de äldre inläggen då jag inte mår så bra av att göra det, särskilt inte när jag har bättre saker för mig, jag gör istället som Walt Disney och "keep moving forward", alltså att jag går vidare.

Jag lägger inte heller energi på saker som andra skrev för flera år sedan då jag inte känner att det är värt besväret.

Visst jag medger att även jag haft starka åsikter ibland, fast det var som sagt förr, inte imorse liksom.
Återigen nej, jag tycker bara det är fel att passera gränserna, och försöker förklara att man får tycka olika bara man inte påtrycker att andra har fel, uppriktigt sagt tycker jag inte alls om att bli tillrättavisad eller utskälld.

Mitt tips till dig är att du ansöker en psykolog eller något liknande som kan hjälpa dig med att hantera dina problem, bara ett tips för att vara snäll.
Jag uppskattar verkligen inte hur du talar till mig på grund av uttryckta oviktiga åsikter jag har om tecknade filmer.
Det är väldigt oviktigt vad jag tycker om filmer och skådespelar insatser.

Jag kan förstå vart du vill komma och jag respekterar din åsikt.
Jag förstår att jag ibland uttryckt mig hårt och du har sagt gång på gång att du ser det som att jag uttrycker det som någon slags lag, men jag vet inte vad jag kan göra åt det då det är mitt sätt att skriva på, och jag har också endel skrivsvårigheter.
Hursomhelst jag ser inte min åsikt som någon lag, alla kommer inte överens i allt, men respect it and move on, och jag har dessutom sagt att jag inte ser mina åsikter som lag till dig flera gånger.

Du verkar också göra något slags antaganden om att jag är en otrevlig person irl bara för att du ser att jag skriver på ett visst sätt och det är jag absolut inte.
Detta ser jag som ett rent påhopp och ett sätt att försöka dra upp äldre sår.

Jag har gjort massa grova grejer som barn som jag inte är stolt över som jag inte tänker gå in på i detalj, men jag har i vuxen ålder försökt lägga allt sådant bakom mig och jag försöker vara en schysst person och jag försöker vara så snäll jag kan mot andra idag.

Att du dock kommer med ett antagande.
"Mitt tips till dig är att du ansöker en psykolog eller något liknande som kan hjälpa dig med att hantera dina problem, bara ett tips för att vara snäll."
Om man läser mellan raderna här så fattar jag att du gjort antagandet att jag är otrevlig irl och att det är mitt problem vilket gör mig riktigt förbannad.

Visa respekt mot mig så visar jag respekt tillbaka.
Jag kan också nämna för dig att du kommer råka väldigt illa ut om du säger sådana här saker till fel personer.

Nu är jag 100% medveten om att detta meddelandet inte kommer ut som något särskilt trevligt men jag känner att jag måste ryta till och sätta ned foten när någon kommer med sådana här påhopp mot mig.

Mvh.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 16:14:34Jag uppskattar verkligen inte hur du talar till mig på grund av uttryckta oviktiga åsikter jag har om tecknade filmer.

Jag förstår att jag ibland uttryckt mig hårt och du har sagt gång på gång att du ser det som att jag uttrycker det som någon slags lag, men jag vet inte vad jag kan göra åt det då det är mitt sätt att skriva på, och jag har också endel skrivsvårigheter.
Hursomhelst jag ser inte min åsikt som någon lag, alla kommer inte överens i allt, men respect it and move on, och jag har dessutom sagt att jag inte ser mina åsikter som lag till dig flera gånger.

Du verkar också göra något slags antaganden om att jag är en otrevlig person irl bara för att du ser att jag skriver på ett visst sätt och det är jag absolut inte.

Jag har gjort massa grova grejer som barn som jag inte är stolt över som jag inte tänker gå in på i detalj, men jag har i vuxen ålder försökt lägga allt sådant bakom mig och jag försöker vara en schysst person och jag försöker vara så snäll jag kan mot andra idag.

"Mitt tips till dig är att du ansöker en psykolog eller något liknande som kan hjälpa dig med att hantera dina problem, bara ett tips för att vara snäll."
Om man läser mellan raderna här så fattar jag att du gjort antagandet att jag är otrevlig irl och att det är mitt problem vilket gör mig riktigt förbannad.

Jag kan också nämna för dig att du kommer råka väldigt illa ut om du säger sådana här saker till fel personer.

Nu är jag 100% medveten om att detta meddelandet inte kommer ut som något särskilt trevligt men jag känner att jag måste ryta till och sätta ned foten när någon kommer med sådana här påhopp mot mig.

Mvh.
Jag känner också att, jag borde påpeka detta.
Jag har inget alls emot dig och jag vill dig inte något illa.
Jag säger bara att om du skriver liknande saker till någon som är mer lättkränkt och farlig så kommer du hamna i fruktansvärda besvär.

Detta var typ det som hände när jag mindre som jag inte vill gå in på för mycket, hursomhelst jag skrev riktigt hemska saker till farliga människor online och jag hamnade också i enorma problem på grund av det.

Meddelandet ovan är mer att jag säger ifrån, då jag inte tycker att ditt meddelande och antagande var särskilt vänligt.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 oktober 2025 kl. 15:54:40Jag tror du överdriver problemet. I de allra flesta fall märker jag inte alls av eventuella röstbyten om jag inte har blivit uppmärksammad på dem på annat sätt, t.ex. genom att ha läst creditslistorna.

Och även om jag skulle märka röstbytena är det absolut inget jag stör mig på, eller som skulle förstöra nöjet av att se en i övrigt bra film.

Eftersom jag inte tycker att det är något stort problem går jag inte heller runt och frågar vänner och bekanta om de föredrar att se filmer utan röstbyte. Jag tror att de flesta inte ens skulle förstå frågan utan närmare förklaring. Men om man frågar på det viset är det ju i viss mån en ledande fråga, så det är kanske inte så förvånande att du får det resultat du vill ha och förväntar dig.

På rak arm kan jag egentligen bara komma på två filmer med tydliga röstbyten, Djungelboken och Bernard & Bianca med tilläggsdubbningen. I Djungelboken är det som bekant Beppe Wolgers som gör Baloos talröst medan Roffe Bengtsson gör sångrösten. Det är väldigt tydligt, men inget jag stör mig på. Om jag ska störa mig på något i Djungelboken är det väl i så fall mer den dåliga ljudkvalitén i hemvideoutgåvorna med de väsande s:en.
Det är det som är grejen alla har väldigt olika åsikter.

Personligen så har jag aldrig haft några problem med Baloos röstbyte i Djungelboken det har mer varit Mowgli's och Shere Khan's röstbyte som irriterat mig.
Då de är extremt tydliga för mitt öra.

Nu gör jag en jämförelse här med politik.
Det är också därför som politik och liknande grejer bara spårar ur om man försöker argumentera i det.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 16:14:34Jag uppskattar verkligen inte hur du talar till mig på grund av uttryckta oviktiga åsikter jag har om tecknade filmer.

Mvh.
Hursomhelst jag skulle uppskatta om @Daniel Hofverberg eller @Erika kan ta bort dessa inlägg.
Har inget intresse av att göra någon lång utdragen argumenterande diskussion om oviktiga åsikter och jag uppskattar inte sättet som personen ifråga skrev till mig på.

Disneyfantasten

Mvh.
Allt jag velat i denna diskussion var bara att försöka resonera, och försöka ryta till och sätta ner foten...

peace

Men jag vill inte upprepa mig heller, vad ska jag ta mig till...?

peace en gång till

Disneyfantasten

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 16:30:53Det är det som är grejen alla har väldigt olika åsikter.

Personligen så har jag aldrig haft några problem med Baloos röstbyte i Djungelboken det har mer varit Mowgli's och Shere Khan's röstbyte som irriterat mig.
Då de är extremt tydliga för mitt öra.
Mowglis och Shere Khans röstbyten hör jag över huvud taget inte alls, och jag skulle inte veta om dem om jag inte hade läst creditslistan.

Du får såklart gärna anse att röstbyten är ett stort problem, men vänta dig bara inte att alla vi andra här på forumet ska hålla med dig.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 oktober 2025 kl. 16:43:32Mowglis och Shere Khans röstbyten hör jag över huvud taget inte alls, och jag skulle inte veta om dem om jag inte hade läst creditslistan.

Du får såklart gärna anse att röstbyten är ett stort problem, men vänta dig bara inte att alla vi andra här på forumet ska hålla med dig.
Yes, förstår helt.
Förväntar mig inte att alla har samma åsikt och jag ber om ursäkt om hur uttrycken jag skrivit har tolkats.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 16:38:40Allt jag velat i denna diskussion var bara att försöka resonera, och försöka ryta till och sätta ner foten...

peace

Men jag vill inte upprepa mig heller, vad ska jag ta mig till...?

peace en gång till
Om du ser något jag skriver som du tycker är formulerat dumt så får du säga till i tråden.

Jag kan inte lova att jag kan hålla bort dumma formuleringar helt men du får gärna påpeka det när du ser det i tråden.
Typ "Sorry, det är lite dumt formulerat" och liknande.

Vill inte göra något bråk med dig, och hoppas du har förståelse.
Alla har vi problem att jobba med, som vi måste försöka lösa och bli bättre på.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 16:51:40Om du ser något jag skriver som du tycker är formulerat dumt så får du säga till i tråden.

Jag kan inte lova att jag kan hålla bort dumma formuleringar helt men du får gärna påpeka det när du ser det i tråden.
Typ "Sorry, det är lite dumt formulerat" och liknande.

Vill inte göra något bråk med dig, och hoppas du har förståelse.
Alla har vi problem att jobba med, som vi måste försöka lösa och bli bättre på.
Jag förlåter dig, jag vill inte hamna i bråk, bara förklara att man bör visa ömsesidig respekt.

Ska försöka tänka på det där parantes-inlägget du skrev.

Oskar

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2025 kl. 22:32:13Donald Trump är en girig gubbtjuv  >:(
han är en sur och grinig gubbe som gör personangrepp på motståndare till exempel demokraterna i usa och på världens ledande till exempel Putin och m.m och blir arg och tjurig på små saker.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 oktober 2025 kl. 16:43:32Mowglis och Shere Khans röstbyten hör jag över huvud taget inte alls, och jag skulle inte veta om dem om jag inte hade läst creditslistan.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 16:48:19Yes, förstår helt.
Förväntar mig inte att alla har samma åsikt och jag ber om ursäkt om hur uttrycken jag skrivit har tolkats.
Det är mycket möjligt att jag skulle kunna höra röstbytena om jag hade sett filmen speciellt i avsikt att höra dem. Men det gör jag ju normalt inte. När jag ser en film är det för att uppleva handlingen - roas, oroas, förfäras, skrämmas, njuta, överraskas etc., inte för att hitta fel. Det går alltid att hitta fel i en film, vare sig det gäller röstbyten eller något annat. Det kan vara specialeffekter som inte övertygar, språkfel, sakfel eller detaljer i handlingen som inte går ihop.

Sånt får man försöka bortse ifrån. Om man förväntar sig att alla filmer ska vara 100% korrekta och felfria i alla avseenden skulle det inte vara speciellt roligt att gå på bio eller se film över huvud taget.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 oktober 2025 kl. 15:54:40Jag tror du överdriver problemet. I de allra flesta fall märker jag inte alls av eventuella röstbyten om jag inte har blivit uppmärksammad på dem på annat sätt, t.ex. genom att ha läst creditslistorna.

Och även om jag skulle märka röstbytena är det absolut inget jag stör mig på, eller som skulle förstöra nöjet av att se en i övrigt bra film.
Jag håller fullständigt med. Visst finns det ett fåtal fall där röstbyten är uppenbart och fungerar mindre bra, men i de flesta fall är det förmodligen inget som de allra flesta lär reagera på.

Och även om man skulle göra det är det nog ovanligt att det skulle vara så irriterande så att det förtar upplevelsen av en bra film - man kan som sagt inte se en film med utgångspunkten att vara kritisk och leta efter fel, för då hittar man alltid någonting som inte fungerar hundraprocentigt. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 oktober 2025 kl. 15:54:40På rak arm kan jag egentligen bara komma på två filmer med tydliga röstbyten, Djungelboken och Bernard & Bianca med tilläggsdubbningen. I Djungelboken är det som bekant Beppe Wolgers som gör Baloos talröst medan Roffe Bengtsson gör sångrösten. Det är väldigt tydligt, men inget jag stör mig på. Om jag ska störa mig på något i Djungelboken är det väl i så fall mer den dåliga ljudkvalitén i hemvideoutgåvorna med de väsande s:en.
Jag håller med. I Djungelboken är det som sagt ganska uppenbart att Baloos röst byts ut vid sång, då Beppe Wolgers ju hade en så klassisk och säregen röst som alla som är lite äldre känner till. Men det är inte så att jag stör mig på det, mer bara att jag tänker på det när jag ser filmen.

Men den dåliga ljudkvaliteten i alla hemvideoutgåvor är som sagt ett avsevärt större problem än alla röstbyten i världen, då de väsande S-ljuden verkligen stör upplevelsen av filmen och förtar själva filmillusionen.

Jag hör heller inte alls Mowglis och Shere Khans röstbyten, utan tycker att det fungerar helt sömlöst - även nu när jag vet om det, så reagerar jag inte alls på det, utan måste i så fall verkligen sitta och aktivt lyssna efter små förändringar i tonfall och liknande. Det gör jag normalt sett inte.