Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 11 november 2025 kl. 10:56:17det går inte på streaming  tjänster
Jodå. Följ bara mina instruktioner ovan. Det viktiga är att du stänger av grafikaccelerationen i webbläsaren.

Skärmdumparna från Prime Video gjorde jag själv igår i Chrome.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2025 kl. 10:49:22Har du ingen dator så att du kan göra skärmdumpar istället för att fotografera TVn/bildskärmen?

Foton är nog bra på bio där det inte går att ta skärmdumpar, men hemma blir skärmdumpar både tydligare och snyggare, och tar framförallt mycket mindre plats på servern. Se mina exempel nedan som bara är en bråkdel av storleken på motsvarande kamerabilder, och ändå minst lika lätta att läsa, om inte lättare.

Tricket med att ta skärmdumpar är att man måste stänga av grafikaccelerationen i webbläsaren, annars blir bilderna bara helt svarta och tomma. I Chrome går man till Inställningar / System och stänger av "Använd grafikacceleration när det är tillgängligt".

Man bör köra videon i fullskärm för att inte få med ramar och bakgrunder. I Windows 11 håller man sen Windows-knappen nere och trycker på PrtScn. Då sparas skärmdumpen som .png-fil under Bilder / Skärmbilder.

Vill man vara riktigt ordentlig kan man skala ner bilderna i någon app eller grafikprogram och spara som .jpg. En skärmdump behöver sällan vara större än 1280x720 för att bli fullt läsbar. I Windows kan man t.ex. använda IrfanView som har en praktisk batchfunktion som kan skala ner många bilder på en gång.
avänder ipad och mobil mest
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2025 kl. 10:49:22Har du ingen dator så att du kan göra skärmdumpar istället för att fotografera TVn/bildskärmen?

Foton är nog bra på bio där det inte går att ta skärmdumpar, men hemma blir skärmdumpar både tydligare och snyggare, och tar framförallt mycket mindre plats på servern. Se mina exempel nedan som bara är en bråkdel av storleken på motsvarande kamerabilder, och ändå minst lika lätta att läsa, om inte lättare.

Tricket med att ta skärmdumpar är att man måste stänga av grafikaccelerationen i webbläsaren, annars blir bilderna bara helt svarta och tomma. I Chrome går man till Inställningar / System och stänger av "Använd grafikacceleration när det är tillgängligt".

Man bör köra videon i fullskärm för att inte få med ramar och bakgrunder. I Windows 11 håller man sen Windows-knappen nere och trycker på PrtScn. Då sparas skärmdumpen som .png-fil under Bilder / Skärmbilder.

Vill man vara riktigt ordentlig kan man skala ner bilderna i någon app eller grafikprogram och spara som .jpg. En skärmdump behöver sällan vara större än 1280x720 för att bli fullt läsbar. I Windows kan man t.ex. använda IrfanView som har en praktisk batchfunktion som kan skala ner många bilder på en gång.

---

Om du av någon anledning inte alls har möjlighet att göra skärmdumpar, utan måste ta foton, finns det några enkla knep för att förbättra resultatet och få ner filstorleken:

- Sätt kameran på stativ och placera den exakt mitt framför TVn eller bildskärmen. Med stativ slipper du skakningsoskärpa och kan placera kameran på rätt ställe utan keystone-distorsion. Om du använder mobil finns det klämmor med stativgänga så att den kan monteras på stativ, t.ex. den här:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilhallare/linocell-mobilhallare-for-kamerastativ-p97405

- Mörklägg rummet så gott det går för att minska reflexerna från infallande ljus.

- Ställ in kameran på en mindre bildstorlek om det går. Använd annars en app eller grafikprogram för att skala ner bilden i efterhand. Bilderna behöver sällan vara större än 1280x720 pixels när du skickar in dem.

jag visste inte att det gick

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2025 kl. 10:58:11Jodå. Följ bara mina instruktioner ovan. Det viktiga är att du stänger av grafikaccelerationen i webbläsaren.

Skärmdumparna från Prime Video gjorde jag själv igår i Chrome.
tack

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2025 kl. 10:49:22- Ställ in kameran på en mindre bildstorlek om det går. Använd annars en app eller grafikprogram för att skala ner bilden i efterhand. Bilderna behöver sällan vara större än 1280x720 pixels när du skickar in dem.
Ja, det är den allra viktigaste punkten - bilder på 3 - 5 MB med en absurd upplösning på 5712x4284 pixels gör ingen glad - och även om Dubbningshemsidan har hårddiskutrymme till övers just nu, så är det framförallt inte roligt för alla som surfar med mobil; som snabbt riskerar att bli av med nästan hela månadens surf bara av att klicka runt på ett forum... :(