Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 11 november 2025 kl. 10:56:17det går inte på streaming  tjänster
Jodå. Följ bara mina instruktioner ovan. Det viktiga är att du stänger av grafikaccelerationen i webbläsaren.

Skärmdumparna från Prime Video gjorde jag själv igår i Chrome.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2025 kl. 10:49:22Har du ingen dator så att du kan göra skärmdumpar istället för att fotografera TVn/bildskärmen?

Foton är nog bra på bio där det inte går att ta skärmdumpar, men hemma blir skärmdumpar både tydligare och snyggare, och tar framförallt mycket mindre plats på servern. Se mina exempel nedan som bara är en bråkdel av storleken på motsvarande kamerabilder, och ändå minst lika lätta att läsa, om inte lättare.

Tricket med att ta skärmdumpar är att man måste stänga av grafikaccelerationen i webbläsaren, annars blir bilderna bara helt svarta och tomma. I Chrome går man till Inställningar / System och stänger av "Använd grafikacceleration när det är tillgängligt".

Man bör köra videon i fullskärm för att inte få med ramar och bakgrunder. I Windows 11 håller man sen Windows-knappen nere och trycker på PrtScn. Då sparas skärmdumpen som .png-fil under Bilder / Skärmbilder.

Vill man vara riktigt ordentlig kan man skala ner bilderna i någon app eller grafikprogram och spara som .jpg. En skärmdump behöver sällan vara större än 1280x720 för att bli fullt läsbar. I Windows kan man t.ex. använda IrfanView som har en praktisk batchfunktion som kan skala ner många bilder på en gång.
avänder ipad och mobil mest
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2025 kl. 10:49:22Har du ingen dator så att du kan göra skärmdumpar istället för att fotografera TVn/bildskärmen?

Foton är nog bra på bio där det inte går att ta skärmdumpar, men hemma blir skärmdumpar både tydligare och snyggare, och tar framförallt mycket mindre plats på servern. Se mina exempel nedan som bara är en bråkdel av storleken på motsvarande kamerabilder, och ändå minst lika lätta att läsa, om inte lättare.

Tricket med att ta skärmdumpar är att man måste stänga av grafikaccelerationen i webbläsaren, annars blir bilderna bara helt svarta och tomma. I Chrome går man till Inställningar / System och stänger av "Använd grafikacceleration när det är tillgängligt".

Man bör köra videon i fullskärm för att inte få med ramar och bakgrunder. I Windows 11 håller man sen Windows-knappen nere och trycker på PrtScn. Då sparas skärmdumpen som .png-fil under Bilder / Skärmbilder.

Vill man vara riktigt ordentlig kan man skala ner bilderna i någon app eller grafikprogram och spara som .jpg. En skärmdump behöver sällan vara större än 1280x720 för att bli fullt läsbar. I Windows kan man t.ex. använda IrfanView som har en praktisk batchfunktion som kan skala ner många bilder på en gång.

---

Om du av någon anledning inte alls har möjlighet att göra skärmdumpar, utan måste ta foton, finns det några enkla knep för att förbättra resultatet och få ner filstorleken:

- Sätt kameran på stativ och placera den exakt mitt framför TVn eller bildskärmen. Med stativ slipper du skakningsoskärpa och kan placera kameran på rätt ställe utan keystone-distorsion. Om du använder mobil finns det klämmor med stativgänga så att den kan monteras på stativ, t.ex. den här:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilhallare/linocell-mobilhallare-for-kamerastativ-p97405

- Mörklägg rummet så gott det går för att minska reflexerna från infallande ljus.

- Ställ in kameran på en mindre bildstorlek om det går. Använd annars en app eller grafikprogram för att skala ner bilden i efterhand. Bilderna behöver sällan vara större än 1280x720 pixels när du skickar in dem.

jag visste inte att det gick

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2025 kl. 10:58:11Jodå. Följ bara mina instruktioner ovan. Det viktiga är att du stänger av grafikaccelerationen i webbläsaren.

Skärmdumparna från Prime Video gjorde jag själv igår i Chrome.
tack

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2025 kl. 10:49:22- Ställ in kameran på en mindre bildstorlek om det går. Använd annars en app eller grafikprogram för att skala ner bilden i efterhand. Bilderna behöver sällan vara större än 1280x720 pixels när du skickar in dem.
Ja, det är den allra viktigaste punkten - bilder på 3 - 5 MB med en absurd upplösning på 5712x4284 pixels gör ingen glad - och även om Dubbningshemsidan har hårddiskutrymme till övers just nu, så är det framförallt inte roligt för alla som surfar med mobil; som snabbt riskerar att bli av med nästan hela månadens surf bara av att klicka runt på ett forum... :(

gstone

Här är credits för Lego Marvel Avengers Strange Tails

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 oktober 2025 kl. 01:44:17Tack. Vore dock önskvärt om någon kunde avgöra vem som spelar respektive rollfigur - det har förekommit uppgifter här och var på forumet genom åren, men inget jag känner mig någorlunda säker på stämmer. Har @Erika eller @Oscar Isaksson någon koll på rollfördelningen av Power Rangers, åtminstone för de större rollerna?
Jag skrev ihop en lista för flera år sedan, efter förfrågan. Ska se om jag har den kvar. Tror att det bara var för de tidigare avsnitten.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 14 november 2025 kl. 15:35:19Här är credits för Lego Marvel Avengers Strange Tails
Kan du inte ägna en stund åt att lära dig hur du tar skärmdumpar i datorn? Dina foton är fortfarande väldigt stora och slösar med bandbredden till ingen nytta.

Jag såg på metadatat att bilderna är tagna med en iPhone 16. Om du inte kan, eller inte vill, ta riktiga skärmdumpar finns det ett enkelt sätt att skala ner bilderna i telefonen innan du skickar in dem. Det är lite halvknepigt att sätta upp genvägen, så du kanske behöver be någon du känner om hjälp. Men när det väl är gjort är det busenkelt att skala ner bilder och tar ingen tid. Man kan välja många bilder på en gång och skala ner dem i ett enda handgrepp.

Jag började med att skapa ett album som jag döpte till Nerskalat. Sen skapade jag en genväg som skalar ner bilder och sparar dem i det albumet.

Så här ser genvägen ut i min iPhone:

IMG_0100.jpg

Här finns en videoinstruktion för hur man skapar en liknande genväg, men den är förstås på engelska så om du har en svensk iPhone får du anpassa benämningarna.

https://youtu.be/BVfYogR6elU

Jag bifogar även två exempel på hur samma bilder kan bli mycket mindre. Den ena är en av dina bilder som jag har skalat ner med genvägen ovan. Då blev den bara 140kb stor, mindre än en tiondel av originalbilden.

Den andra är en riktig skärmdump i datorn. Ännu mindre (50kb), men minst lika lätt att läsa, om inte lättare.

---

Ytterst är det naturligtvis @Daniel Hofverberg som själv får avgöra om det är bra eller dåligt att vi bidrar med skärmdumpar i såna här fall? Daniel har ju själv abonnemang på Disney+ och kan själv ta ut samma skärmbilder från källan utan någon större ansträngning. Det kan vara skillnad om det är en serie med många avsnitt där alla avsnitten har olika creditlistor, eller filmer/serier som Daniel inte själv har tillgång till.

Kanske är det bättre att bara skriva en rad i tråden Önska creditlistor?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 november 2025 kl. 12:47:27Ytterst är det naturligtvis @Daniel Hofverberg som själv får avgöra om det är bra eller dåligt att vi bidrar med skärmdumpar i såna här fall? Daniel har ju själv abonnemang på Disney+ och kan själv ta ut samma skärmbilder från källan utan någon större ansträngning. Det kan vara skillnad om det är en serie med många avsnitt där alla avsnitten har olika creditlistor, eller filmer/serier som Daniel inte själv har tillgång till.

Kanske är det bättre att bara skriva en rad i tråden Önska creditlistor?
Ja, gäller det tjänster jag själv abonnerar på och långfilmer/kortfilmer (alternativt serier där alla avsnitt har samma credits), så går det egentligen lika snabbt för mig att skriva av creditsen från tjänsten jämfört med från en skärmdump här.

Att bidra med listor här är egentligen främst värdefullt vid TV-serier där alla avsnitt har individuella dubbcredits (där man kan spara in mycket tid på att slippa starta uppspelning av varenda avsnitt och leta åt rätt ställe), och vid filmer som är hyr-/köpfilmer (alternativt från någon udda/smalare tjänst som inte jag har) - alternativt filmer och serier som för närvarande inte finns på någon streamingtjänst (som aldrig funnits eller som har försvunnit därifrån), eller som saknar utsatta credits på tjänsten ifråga. :)
(Det sistnämnda är inte helt ovanligt vid äldre serier på Disney+, som oftast haft utsatta credits i tidigare sammanhang  - på Disney Channel och/eller SVT eller andra sammanhang - men vars credits på Disney+ ofta är ofullständiga eller saknas helt)