Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 26 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (48.1%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
6 (22.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (29.6%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.4%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (37%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (22.2%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.7%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.4%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (37%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (18.5%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.4%)

Antal personer som röstat: 27

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 20 oktober 2025 kl. 19:42:09Följande SVT-julkalendrar (med reservation för att det kan bli fler) kommer läggas upp 1 december:

Mumindalen (1973)
Sunes jul (1991)
Tomtemaskinen (1993)
Jul i Kapernaum (1995)
Ronny & Julia (2000)
Kaspar i Nudådalen (2001)
Dieselråttor och sjömansmöss (2002)
Mirakel (2020) kommer att läggas upp på SVT Play, ett avsnitt om dagen, med början den 17 november.

Mer panik i tomteverkstan (2021) är visserligen ingen julkalender, utan en fortsättning på 2019 års kalender. Den kommer upp på SVT Play med ett avsnitt om dagen fr.o.m. den 9 november.

En hederlig jul med Knyckertz (2021) kommer upp på SVT Play, ett avsnitt om dagen, med början den 25 december.

Erika

Tintin

Citat från: Erika skrivet  3 november 2025 kl. 19:06:08Trailer till Tidstjuven.
Bor man i Västervik, så kommer Stora torget dekoreras som Kråksjötorg i serien och det kommer hållas dagliga aktiviteter med bland annat lucköppning (enligt Wikipedia).

Lokal lucköppning måste väl vara första gången i julkalenderns historia ?.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tidstjuven

Monsieur Hulot

1990 sändes ju som bekant Kurt Olssons julkalender med Kurt Olsson, hans trogne kameraman Arne Nyström och Damorkestern i rollerna. En kalender som ligger mig varmt om hjärtat, men som tyvärr ställts vid skuggan av televisionsserierna eftersom denna säsong saknas på "playen".

I julkalendern förekom också 12 st så kallade "julrockvideor". Dvs olika julsånger framförda av Kurt och damerna i rockiga versioner. Dessa fick (efter att kalendern visats) en egen miniserie på tre avsnitt vid namn Våra bästa julvideor och visades 26 + 29 december -90 och 6 januari -91.

Sista gången som hela serien sändes i repris var december 1991. 23 december 1993 visades enbart avsnitt 3 och 25 december 1994 avsnitt 1.

Efter detta har denna lilla serie lyst med sin frånvaro och finns såklart inte med som bonusmaterial till julkalendern, faktum är att ingen av julkalender-DVD:erna har något som helst bonusmaterial överhuvudtaget. Fullständigt obegripligt att dessa kulturskatter ska behandlas på detta sätt.:-\

Och jag två frågor angående denna serie:
1. Finns det någon som har den inspelad på VHS? Jag har den tyvärr inte längre, då mina VHS-kopior varit försvunna sedan flera år.

2. Om det finns någon som har det, finns det möjligheter att lägga upp den på Archive.

Monsieur Hulot

Av okända skäl har ingen av julkalender-DVD:erna något som helst bonusmaterial överhuvudtaget. Något som enligt mig känns orimligt och märkvärdigt, för med lite efterforskningar i TV-arkiven finns ju hur mycket bonusmaterial som helst till majoriteten av dem. Mysteriet på Greveholm (1996) och Pelle Svanslös (1997) till exempel, där finns det intervjuer med både skådespelarna och skaparna bakom de respektive serierna.

Inte helt otippat är det Pan Vision som ligger bakom DVD-utgåvorna av de flesta kalendrarna från 1900-talet, som gjorde lite hursomhelst med utgivningen av SVTs serier.

Jirr

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 november 2025 kl. 23:32:021990 sändes ju som bekant Kurt Olssons julkalender med Kurt Olsson, hans trogne kameraman Arne Nyström och Damorkestern i rollerna. En kalender som ligger mig varmt om hjärtat, men som tyvärr ställts vid skuggan av televisionsserierna eftersom denna säsong saknas på "playen".

I julkalendern förekom också 12 st så kallade "julrockvideor". Dvs olika julsånger framförda av Kurt och damerna i rockiga versioner. Dessa fick (efter att kalendern visats) en egen miniserie på tre avsnitt vid namn Våra bästa julvideor och visades 26 + 29 december -90 och 6 januari -91.

Sista gången som hela serien sändes i repris var december 1991. 23 december 1993 visades enbart avsnitt 3 och 25 december 1994 avsnitt 1.

Efter detta har denna lilla serie lyst med sin frånvaro och finns såklart inte med som bonusmaterial till julkalendern, faktum är att ingen av julkalender-DVD:erna har något som helst bonusmaterial överhuvudtaget. Fullständigt obegripligt att dessa kulturskatter ska behandlas på detta sätt.:-\

Och jag två frågor angående denna serie:
1. Finns det någon som har den inspelad på VHS? Jag har den tyvärr inte längre, då mina VHS-kopior varit försvunna sedan flera år.

2. Om det finns någon som har det, finns det möjligheter att lägga upp den på Archive.
Julkalendern har varit uppe på SVT Play senast 2023 och Våra bästa julvideor ser ut att ha varit uppe senast 2019.

Har funderat på att börja lägga upp på IA men inte haft tid ännu att ta det längre.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 november 2025 kl. 23:39:28Av okända skäl har ingen av julkalender-DVD:erna något som helst bonusmaterial överhuvudtaget. Något som enligt mig känns orimligt och märkvärdigt, för med lite efterforskningar i TV-arkiven finns ju hur mycket bonusmaterial som helst till majoriteten av dem. Mysteriet på Greveholm (1996) och Pelle Svanslös (1997) till exempel, där finns det intervjuer med både skådespelarna och skaparna bakom de respektive serierna.

Inte helt otippat är det Pan Vision som ligger bakom DVD-utgåvorna av de flesta kalendrarna från 1900-talet, som gjorde lite hursomhelst med utgivningen av SVTs serier.
Jag tror inte att det är Pan-Visions fel, utan förmodligen gav de bara ut julkalendrarna så som de fick i uppdrag av SVT - så att de bara gjorde ett beställningsuppdrag av SVT, och att SVT inte ville ha med något bonusmaterial.

Jag drar den slutsatsen i och med att flertalet andra DVD-utgåvor som Pan-Vision släppte hade bonusmaterial, i mer eller mindre hög grad. Alltså verkar det inte ha varit något genomgående fenomen med Pan-Vision som distributör, även om de förstås aldrig haft samma budget som exempelvis Disney eller Warner Bros. att röra sig med...

Erika

Citat från: Erika skrivet  6 augusti 2025 kl. 17:30:24Detta hade jag helt missat, men NRK:s julkalender i år är en ny säsong (har även sett t. ex. norska Wikipedia har snarare använt uttrycket nytolkning) av Nissene på låven (2001; sändes senare på Kanal 5 under titeln Tomtar på loftet).
Har nu fått titeln Nissene i skjul, och trailer finns att se här:

https://www.youtube.com/watch?v=5_7uWWyVqO0

TonyTonka

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 november 2025 kl. 23:39:28Av okända skäl har ingen av julkalender-DVD:erna något som helst bonusmaterial överhuvudtaget. Något som enligt mig känns orimligt och märkvärdigt, för med lite efterforskningar i TV-arkiven finns ju hur mycket bonusmaterial som helst till majoriteten av dem. Mysteriet på Greveholm (1996) och Pelle Svanslös (1997) till exempel, där finns det intervjuer med både skådespelarna och skaparna bakom de respektive serierna.

Några har faktiskt det, både Dieselråttor och Sjömansmöss, En Decemberdröm och Mysteriet på Greveholm 2: Grevens återkomst (Utgivna av PAN Vision utom den sistnämnda) har bonusmaterial, men jag vet inte om det gäller alla utgåvor.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Monsieur Hulot

Citat från: TonyTonka skrivet 10 november 2025 kl. 20:27:57Några har faktiskt det, både Dieselråttor och Sjömansmöss, En Decemberdröm och Mysteriet på Greveholm 2: Grevens återkomst (Utgivna av PAN Vision utom den sistnämnda) har bonusmaterial, men jag vet inte om det gäller alla utgåvor.
De fem första kalender-DVD:erna distribuerades runt 2001 när de fortfarande hette Vision Park, och det var följande serier.

1. Trolltider (1979)
2. Tomtemaskinen (1993)
3. Mysteriet på Greveholm (1996)
4. Pelle Svanslös (1997)
5. Julens hjältar (1999)

Alla fem serier var sönderklippta och rippade från VHS-utgåvorna som gavs ut på 90-talet. Även DVD-omslagen var direktplagiat från VHS-omslagen och på 90-talet gick Pan Vision under namnet Independent Video (vid samma tid gick de även under flera namn, men det kan vi ta upp vid ett senare tillfälle).

Inga av dessa skivor hade något som helst bonusmaterial eller någon form av textning alls, och det är ganska tydligt att man kopierade videobanden rakt av och lade upp dem på DVD-skivor. Kapitelindex fanns, men satte på till exempel avsnitt 8 av en serie "hoppade" det inte tillbaka till menyn, utan resten av avsnitten spelades upp.

Med andra ord - inte så professionell DVD-produktion om ni frågar mig :-\

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet  6 augusti 2025 kl. 17:30:24Detta hade jag helt missat, men NRK:s julkalender i år är en ny säsong (har även sett t. ex. norska Wikipedia har snarare använt uttrycket nytolkning) av Nissene på låven (2001; sändes senare på Kanal 5 under titeln Tomtar på loftet).

Skulle tro att den, precis som originalet, kommer rikta sig till en äldre publik. NRK kommer garanterat också sända något för den yngre publiken, troligtvis en repris eller ett inköp då nästa nya julkalender (Skimmer) har premiär först nästa år. 
Citat från: Erika skrivet 10 november 2025 kl. 20:20:20Har nu fått titeln Nissene i skjul, och trailer finns att se här:

https://www.youtube.com/watch?v=5_7uWWyVqO0
Det där är säkert en julkalender på NRK, men inte den som kan betraktas som NRKs officiella julkalender för barn- och familjepubliken. Nissene i skjul riktar sig nog mest till vuxna, och jag tycker den ser ut som en variant på realityserien Förrädarna.

Årets officiella familjekalender lär ska bli Kristiania magiske tivolitheater i repris från 2021.

Monsieur Hulot

Citat från: TonyTonka skrivet 10 november 2025 kl. 20:27:57Några har faktiskt det, både Dieselråttor och Sjömansmöss, En Decemberdröm och Mysteriet på Greveholm 2: Grevens återkomst (Utgivna av PAN Vision utom den sistnämnda) har bonusmaterial, men jag vet inte om det gäller alla utgåvor.
Vad gäller dessa kalendrar så är det utgåvor som producerats direkt för DVD och inte givits ut på VHS.

moviefan

Vilken kalender är eran favorit ?  Jag gillade Selmas Saga mycket, den var riktigt mysig och bra. 

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2025 kl. 11:26:12Tack för expertutlåtandet. Jag håller med att 261 kr kan vara värt att betala en gång per år, under förutsättning att man hinner se julkalendern innan nyår (inte helt givet, om det är flertalet julkalendrar man måste hinna med...).
Om man abonnerar på TV2 Play kommer man att kunna se tre julkalendrar i år:
Ny för i år: Valdes jul - Vintermiraklet (sänds även linjärt)
Repris från 2003: Jesus og Josefine (sänds även linjärt)
Repris från 2000: Pyrus i Alletiders Eventyr (enbart på TV2 Play)

Den senare är lite intressant eftersom den innehåller vissa sekvenser som är filmade i 3D enligt Pulfrich-metoden. För att se dem i 3D behöver man ett par Pulfrich-glasögon som går att köpa på nätet. Men om man inte vill ha besvär med det kan man ta ett par vanliga solglasögon (helst inte polariserade) och ta bort glaset framför vänstra ögat.

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet Igår kl. 16:32:32Vilken kalender är eran favorit ?  Jag gillade Selmas Saga mycket, den var riktigt mysig och bra.
Jag håller med om att Selmas saga är mycket bra.

Men den som har gjort allra störst intryck på mig är nog Julehjertets hemmelighed (DR 2022). Bra skådespelare och fantastiska miljöer. Det känns verkligen som om man blir förflyttad till mitten av 1800-talet.

Sen är naturligtvis de två första Tinka-kalendrarna också fantastiskt bra (Tinkas juleeventyr, Tinka og kongespillet). Den tredje i serien (Tinka og sjælens spejl) var inte fullt lika lyckad.

På det hela taget tycker jag att de danska julkalendrarna är ett strå vassare än de svenska.