Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 25 november 2024 kl. 14:21:55Tiden går fort när en jobbar hårt, och snart är det redan första december. Jag jobbar hårt för att färdigställa svensk textning till dom första avsnitten av Theo og den magiske talisman, och försöker samtidigt att restaurera avsnitt av Marias barn och Långtradarchaufförens berättelser. Så min ambition är att släppa dom första avsnitten av alla tre julkalendrarna lagom till den första december, och sen successivt fler avsnitt ända fram till jul. :)
Hur gick det med Theo og den magiske talisman och Marias barn? Jag ser att det bara finns 18 avsnitt av varje på archive.org. Tappade du motivationen inför de sex sista avsnitten av respektive serie?

Nu är det snart jul igen, så det skulle vara trevligt om båda serierna fanns kompletta när december nalkas.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 oktober 2025 kl. 12:10:14Hur gick det med Theo og den magiske talisman och Marias barn? Jag ser att det bara finns 18 avsnitt av varje på archive.org. Tappade du motivationen inför de sex sista avsnitten av respektive serie?

Nu är det snart jul igen, så det skulle vara trevligt om båda serierna fanns kompletta när december nalkas.
Det undrar jag också. Marias barn vet jag inte om jag vill utsätta mig för, det är nog ännu plågsammare än den magsjuka jag drabbats av (!) - men Theo og den magiske talisman vore ju trevligt att kunna se i sin helhet med svensk text i december. :)

@Ovanliga dubbningar verkar inte ha varit online på ett tag, men jag hoppas att hon har tänkt att färdigställa översättningen till i år.
(Jag hjälpte ju till med översättning av några avsnitt ifjol, och även om jag har ganska fullt upp kan jag absolut tänka mig att översätta ett par avsnitt till; om så behövs för att bli färdig tills i december.)

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 oktober 2025 kl. 12:10:14Hur gick det med Theo og den magiske talisman och Marias barn? Jag ser att det bara finns 18 avsnitt av varje på archive.org. Tappade du motivationen inför de sex sista avsnitten av respektive serie?

Jag ber så mycket om ursäkt att båda serierna blev avglömda. I takt med att julen var över innan jag blev färdig, så tappade jag lite motivationen att fortsätta, och sedan föll det i glömska. :(

Jag ska återuppta båda projekten nu, så ska både Theo och den magiska talismanen och Marias barn kunna ses i sin helhet innan december. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2025 kl. 19:09:35Det undrar jag också. Marias barn vet jag inte om jag vill utsätta mig för, det är nog ännu plågsammare än den magsjuka jag drabbats av (!) - men Theo og den magiske talisman vore ju trevligt att kunna se i sin helhet med svensk text i december. :)
Av det lilla jag har sett av kalendern än så länge så tycker jag inte att det är mycket värre än ritsagorna med Pettson som man såg på Bolibompa som liten. Däremot kan jag förstå att den var en besvikelse med tanke på julkalendrarna före och efter den. Den sticker ju ut mer än en man med kläder på en nudiststrand med tanke på dess format. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet Idag kl. 00:01:27Av det lilla jag har sett av kalendern än så länge så tycker jag inte att det är mycket värre än ritsagorna med Pettson som man såg på Bolibompa som liten. Däremot kan jag förstå att den var en besvikelse med tanke på julkalendrarna före och efter den. Den sticker ju ut mer än en man med kläder på en nudiststrand med tanke på dess format. ^^
Jag har inte sett om Marias barn i vuxen ålder, så det är möjligt att mitt minne spelar mig ett spratt. Men det hade väl som sagt mycket att göra med förväntningarna, då jag på den tiden älskade julkalendrarna och såg fram emot december varje år för att få se julkalendern; och som du säger sticker den ju ut rejält i jämförelse med alla andra svenska julkalendrar...

På den tiden var väl den här sortens liknande  "stillbildsanimation" inte ovanligt - även bl.a. Nicke Nyfiken, Paddington och Lilla Blå (som sändes under ungefär samma tidsperiod) var ju av snarlikt slag; om än med lite högre kvalitet. Men ingen av dem var ju julkalendrar, så det fanns väl fog för att anta att julkalendrar "skulle" vara hyfsat påkostad live-action med livs levande skådespelare; i synnerhet om man inte går ut och berättar motsatsen i förväg...
(Vad jag kan minnas fokuserade dagstidningarna i förväg på den tiden bara på att det skulle vara religiöst tema från Bibeln, och inte på formen eller formatet)

Jag vill minnas att jag uthärdade 3 - 4 avsnitt i förhoppningen att julkalendern skulle "komma igång", och faktiskt få livs levande skådespelare eller mer "traditionell" animation; men efter det gav jag upp när jag insåg att det inte skulle bli mer än så där...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 00:27:27Jag har inte sett om Marias barn i vuxen ålder, så det är möjligt att mitt minne spelar mig ett spratt. Men det hade väl som sagt mycket att göra med förväntningarna, då jag på den tiden älskade julkalendrarna och såg fram emot december varje år för att få se julkalendern; och som du säger sticker den ju ut rejält i jämförelse med alla andra svenska julkalendrar...

På den tiden var väl den här sortens liknande  "stillbildsanimation" inte ovanligt - även bl.a. Nicke Nyfiken, Paddington och Lilla Blå (som sändes under ungefär samma tidsperiod) var ju av snarlikt slag; om än med lite högre kvalitet. Men ingen av dem var ju julkalendrar, så det fanns väl fog för att anta att julkalendrar "skulle" vara hyfsat påkostad live-action med livs levande skådespelare; i synnerhet om man inte går ut och berättar motsatsen i förväg...
(Vad jag kan minnas fokuserade dagstidningarna i förväg på den tiden bara på att det skulle vara religiöst tema från Bibeln, och inte på formen eller formatet)

Jag vill minnas att jag uthärdade 3 - 4 avsnitt i förhoppningen att julkalendern skulle "komma igång", och faktiskt få livs levande skådespelare eller mer "traditionell" animation; men efter det gav jag upp när jag insåg att det inte skulle bli mer än så där...
Är det som om Vera, Ellen & Cecilia skulle vart ett eget program? Resultatet skulle nog inte bli så dåligt

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet Idag kl. 11:02:37Är det som om Vera, Ellen & Cecilia skulle vart ett eget program? Resultatet skulle nog inte bli så dåligt
Ungefär - det inslaget var väl också animerat i någorlunda samma stil, vill jag minnas.

Och som sagt, om det inte hade varit en julkalender hade det nog inte upplevts lika illa; men som julkalender får man ju helt andra förväntningar - och framförallt på den tiden, när barnprogrammen på SVT vanliga veckor var tämligen begränsade (förutom vissa guldkorn här och var), medan julkalendrarna var årets riktiga storsatsningar...

(Nuförtiden är ju utbudet vad gäller barnprogram oerhört mycket större än det var 1987, då det inte fanns någon konkurrens så att SVTs båda kanaler bokstavligt talat var de enda svenska TV-kanalerna som fanns)

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:39:50Ungefär - det inslaget var väl också animerat i någorlunda samma stil, vill jag minnas.

Och som sagt, om det inte hade varit en julkalender hade det nog inte upplevts lika illa; men som julkalender får man ju helt andra förväntningar - och framförallt på den tiden, när barnprogrammen på SVT vanliga veckor var tämligen begränsade (förutom vissa guldkorn här och var), medan julkalendrarna var årets riktiga storsatsningar...

(Nuförtiden är ju utbudet vad gäller barnprogram oerhört mycket större än det var 1987, då det inte fanns någon konkurrens så att SVTs båda kanaler bokstavligt talat var de enda svenska TV-kanalerna som fanns)
Jag tror om Marias barn istället hade sänts som en bonusjulkalender (och som egen programpunkt istället för en del av Björnes magasin) vid sidan av den officiella julkalendern, så hade nog de flesta inte haft några problem med den. 

Satt faktiskt för ett gäng månader och såg de 18 avsnitt som Ovanliga dubbningar hittills har lagt upp, och det var inget direkt för mig. Upplevde den för religiös för min smak, och dessutom funderade jag många gånger vilka är publiken för denna julkalender? Marias barn bygger ju på två ungdomsböcker av Cecil Bødker, och ungdomar vill knappast se på stillbildstecknat (med vissa kortare inslag av spelfilm här och där). Dessutom var den våldsam och blodig i ett par avsnitt, knappast lämpligt för den barnpublik som Björnes magasin riktade sig huvudsakligen till. Död (och även prat om döden) har visserligen förekommit i andra julkalendrar både före och efter Marias barn, men då oftast på ett smakfullt sätt, men här var det nästan tvärtom... 

Tyckte bättre om lucköppningarna med Björne och hans vänner.