Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Animaniacs

Startat av simonsko, 31 maj 2010 kl. 21:54:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 18:46:37det är dåligt dokumenterade på statens media databas om cartoon network.
Som sagt sidan du hittat har fan gjorda credits detta står till och med på sidan.

Oskar

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 19:54:05Som sagt sidan du hittat har fan gjorda credits detta står till och med på sidan.
jag vet inte om det var dubblat på tv1000 eller inte och det kan vara textat med orginal språk så Turtle och Tintin till hajsjön som till exempel på tv1000. du jag hade inte tillgång till kanaler tv1000 och cartoon network.

gstone

Star Warners brode i alla falla dubbats då den tekniskt sätt är en del av Pinky och Hjärnan
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 17:28:50annars kan Daniel hitta dokumentation av Animaniacs.
Nej, tyvärr kan jag inte det, då TV1000 sände Animaniacs så tidigt så att de ännu inte hade börjat referensbanda till Kungliga Biblioteket - det var först 1996 som TV1000 började referensbanda i större skala (före det skickades bara erotik och enstaka långfilmer till KB), så det var åratal efter att TV1000 slutade sända Animaniacs. Såvitt jag kan se verkar TV1000 bara ha sänt serien under en kortare period hösten 1994.

Det är heller knappast troligt att någon dubbningsstudio skulle ha digitaliserat så tidiga uppgifter som 1994, och skulle det mot förmodan finnas bevarade uppgifter så är det ju i så fall hos Iyuno; som ändå inte lämnar ut uppgifter. Alltså tillbaka till ruta ett... :(

Jag blir inte riktigt klok på tablåerna - någon enstaka dag stod det i Svenska Dagbladet att Animaniacs hade svenskt tal, men de flesta dagar stod det ingenting; trots att andra program som vi vet sändes med svenskt tal antingen märktes ut med "Sv. tal" eller "(Sv)". Så svårt att säga om de skrev fel dessa enstaka dagar, eller om de missade att sätta ut märkningen vid de allra flesta sändningar.

Men för att få någonting att gå på skulle man behöva få tag i någon inspelning av serien från TV1000; för att se om serien verkligen var dubbad, och i så fall om det fanns utsatta dubbcredits och/eller man känner igen några röster. Jag hade tyvärr inte TV1000 på den tiden, då min familj valde att abonnera på FilmNet istället för TV1000 (de båda betalkanalerna var så pass dyra så att många familjer bara hade råd med en av dem) - jag brukade ibland se på TV1000 de dagar och helger de hade frisändningar (vilket de hade då och då), men huruvida jag någonsin såg Animaniacs har jag inget minne av.

Om ingen här har någon VHS-inspelning av serien från TV1000, så finns det således ingenting att gå på; och tyvärr inga rimliga möjligheter att kunna få tag i eventuella dubbcredits; eller ens bekräfta med säkerhet att serien sändes dubbad. :(

Den sista dagen jag hittar i SvDs arkiv att TV1000 ska ha sänt Animaniacs var 1994-09-30, och då står det i tablån att del 23 sändes (men ingen notis om svenskt tal) - så mer än ungefär 23 avsnitt bör alltså inte ha dubbats till svenska, om nu serien ens var dubbad.
(OCR-teckenigenkänning är ju ingen exakt vetenskap, så det kan ha förekommit enstaka fler sändningar då de inte identifierat rätt text från tablån - men knappast särskilt många fler avsnitt än så)

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 01:42:39Nej, tyvärr kan jag inte det, då TV1000 sände Animaniacs så tidigt så att de ännu inte hade börjat referensbanda till Kungliga Biblioteket - det var först 1996 som TV1000 började referensbanda i större skala (före det skickades bara erotik och enstaka långfilmer till KB), så det var åratal efter att TV1000 slutade sända Animaniacs. Såvitt jag kan se verkar TV1000 bara ha sänt serien under en kortare period hösten 1994.

Det är heller knappast troligt att någon dubbningsstudio skulle ha digitaliserat så tidiga uppgifter som 1994, och skulle det mot förmodan finnas bevarade uppgifter så är det ju i så fall hos Iyuno; som ändå inte lämnar ut uppgifter. Alltså tillbaka till ruta ett... :(

Jag blir inte riktigt klok på tablåerna - någon enstaka dag stod det i Svenska Dagbladet att Animaniacs hade svenskt tal, men de flesta dagar stod det ingenting; trots att andra program som vi vet sändes med svenskt tal antingen märktes ut med "Sv. tal" eller "(Sv)". Så svårt att säga om de skrev fel dessa enstaka dagar, eller om de missade att sätta ut märkningen vid de allra flesta sändningar.

Men för att få någonting att gå på skulle man behöva få tag i någon inspelning av serien från TV1000; för att se om serien verkligen var dubbad, och i så fall om det fanns utsatta dubbcredits och/eller man känner igen några röster. Jag hade tyvärr inte TV1000 på den tiden, då min familj valde att abonnera på FilmNet istället för TV1000 (de båda betalkanalerna var så pass dyra så att många familjer bara hade råd med en av dem) - jag brukade ibland se på TV1000 de dagar och helger de hade frisändningar (vilket de hade då och då), men huruvida jag någonsin såg Animaniacs har jag inget minne av.

Om ingen här har någon VHS-inspelning av serien från TV1000, så finns det således ingenting att gå på; och tyvärr inga rimliga möjligheter att kunna få tag i eventuella dubbcredits; eller ens bekräfta med säkerhet att serien sändes dubbad. :(

Den sista dagen jag hittar i SvDs arkiv att TV1000 ska ha sänt Animaniacs var 1994-09-30, och då står det i tablån att del 23 sändes (men ingen notis om svenskt tal) - så mer än ungefär 23 avsnitt bör alltså inte ha dubbats till svenska, om nu serien ens var dubbad.
(OCR-teckenigenkänning är ju ingen exakt vetenskap, så det kan ha förekommit enstaka fler sändningar då de inte identifierat rätt text från tablån - men knappast särskilt många fler avsnitt än så)
jag vet inte om det visar på cartoon network också runt millennieskiftet eller inte. KB har inte dokumenterat från cartoon network/Turner huvudtaget.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet Idag kl. 02:25:52jag vet inte om det visar på cartoon network också runt millennieskiftet eller inte. KB har inte dokumenterat från cartoon network/Turner huvudtaget.
Jag hittar inget som tyder på att Cartoon Network har sänt Animaniacs. Svensk Mediedatabas har mycket riktigt inte med något från Cartoon Network, men jag har letat i både KBs tidningstjänst och Svenska Dagbladets tidningsarkiv (tillgänglig för abonnenter) - alla träffar jag får på titeln Animaniacs efter TV1000-tiden verkar härröra till TV2 Danmark, TV Finland och någon tysk TV-kanal, och alla träffar på titeln Anima-dårpippi (som SVT kallade serien för) verkar komma från SVTs kanaler.

Enda kvarvarande möjligheten är således om Cartoon Network kallade serien för något helt annat, och aldrig angav originaltiteln i tablåerna; men det förefaller osannolikt i mina ögon.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 08:38:15Jag hittar inget som tyder på att Cartoon Network har sänt Animaniacs. Svensk Mediedatabas har mycket riktigt inte med något från Cartoon Network, men jag har letat i både KBs tidningstjänst och Svenska Dagbladets tidningsarkiv (tillgänglig för abonnenter) - alla träffar jag får på titeln Animaniacs efter TV1000-tiden verkar härröra till TV2 Danmark, TV Finland och någon tysk TV-kanal, och alla träffar på titeln Anima-dårpippi (som SVT kallade serien för) verkar komma från SVTs kanaler.

Enda kvarvarande möjligheten är således om Cartoon Network kallade serien för något helt annat, och aldrig angav originaltiteln i tablåerna; men det förefaller osannolikt i mina ögon.
Ett stort mysterium med en könstig titel, någon måste nog spelat in det när det sändes på TV en gång i tiden