Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Jag vet inte om detta har nämnts i tråden, men vi kan ta det igen.

Om man räknar ihop alla avsnitt från samtliga säsonger (inkl. julshowen) har totalt 142 avsnitt sänts på SVT - det är ganska mycket!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  9 december 2025 kl. 20:37:46Jag vet inte om detta har nämnts i tråden, men vi kan ta det igen.

Om man räknar ihop alla avsnitt från samtliga säsonger (inkl. julshowen) har totalt 142 avsnitt sänts på SVT - det är ganska mycket!
Nä den totalen nämndes nog inte tidigare men imponerade att det blev så mycket. Allt var nog också oväntat från SVTs sida

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  9 december 2025 kl. 21:01:35Nä den totalen nämndes nog inte tidigare men imponerade att det blev så mycket. Allt var nog också oväntat från SVTs sida
Ja verkligen! :) Glömde kanske nämna att det är 59 originalavsnitt (då räknas julshowen). Resterande 83 avsnitt är innehållet i tre olika urvalsrepriser; Fem små myror, 1978 års version och 1984 års version.

Monsieur Hulot

En rolig detalj är amerikanska Sesam lånade flera av de tecknade kortfilmerna av Owe Gustafson, och den serien är ju i sin tur inspirationskällan till Fem myror. Man undrar ju dock hur de har hamnat i USA.

I de flesta fall är det två olika speakerröster för kortfilmerna, en manlig för siffrorna 2-4 och en kvinnlig för siffrorna 5-9. De första gångerna de var med (började 1980) var det dock ingen speakerröst. Av någon anledning förekommer ingen av kortfilmerna om siffran 1.

https://www.youtube.com/watch?v=UZsczaZT4nE

MOA

Ljusets Brottning borde laddas upp på lucia eller vad säger ni?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 11 december 2025 kl. 17:00:59Ljusets Brottning borde laddas upp på lucia eller vad säger ni?
Hm, hur menar du nu? Menar du att man ska se luciaavsnittet av Fem myror-julkalendern (både på "playen" och Archive), lyssna på låten eller att Fem myrors julshow ska laddas upp då (då Ljusets brottning är med där)?

Jag kommer självklart lyssna på låten när det är lucia, eftersom det passar :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 december 2025 kl. 20:30:15Hm, hur menar du nu? Menar du att man ska se luciaavsnittet av Fem myror-julkalendern (både på "playen" och Archive), lyssna på låten eller att Fem myrors julshow ska laddas upp då (då Ljusets brottning är med där)?

Jag kommer självklart lyssna på låten när det är lucia, eftersom det passar :)
Sistnämnda för originalet av Ljusets Brottning

Monsieur Hulot

Monsieur Hulot

Märkte precis att de tre första videodelarna ligger uppe på Archive :) I detta fall är de hopklippt med varandra. Där återfinns den ovisade Lattjolajbanlådan, Trevåningssängen och den alternativa tagningen till Magnus och Brasses rop "Rörrockare" i Rörmokarrock.

https://archive.org/details/femmyror-1-og

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 december 2025 kl. 20:37:24Märkte precis att de tre första videodelarna ligger uppe på Archive :) I detta fall är de hopklippt med varandra. Där återfinns den ovisade Lattjolajbanlådan, Trevåningssängen och den alternativa tagningen till Magnus och Brasses rop "Rörrockare" i Rörmokarrock.

https://archive.org/details/femmyror-1-og
Exakt var kan jag hitta dessa i videon? Orkar inte titta i 3 timmar, Scoop Guy är också han som laddat upp Fem Myror videorna jag länkat till tidigare

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 11 december 2025 kl. 21:03:11Exakt var kan jag hitta dessa i videon? Orkar inte titta i 3 timmar, Scoop Guy är också han som laddat upp Fem Myror videorna jag länkat till tidigare
1:24:09 - Den ovisade Lattjolajbanlådan
2:08:04 - Trevåningssängen
3:13:41 - Den alternativa ljudslingan till "Rörrockare" (3:11:32 hela sketchen)

Kanske ska spela av det ovanliga materialet - för säkerhets skull

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 december 2025 kl. 23:14:441:24:09 - Den ovisade Lattjolajbanlådan
2:08:04 - Trevåningssängen
3:13:41 - Den alternativa ljudslingan till "Rörrockare" (3:11:32 hela sketchen)

Kanske ska spela av det ovanliga materialet - för säkerhets skull
Ja bäst att spara i fall det försvinner igen som det gjorde första gången

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 11 december 2025 kl. 20:31:03Sistnämnda för originalet av Ljusets Brottning
Jag ska försöka färdigställa och få ut Fem myrors julshow så fort som möjligt, men jag har väldigt fullt upp just nu med julklappsinköp, julpynt, städning, arbetet med Dubbningshemsidan och förstås mitt ordinarie arbete...

Därför är det nog inte så troligt att jag hinner ladda upp Fem myrors julshow till på lördag, då jag just nu måste prioritera julklappar - mycket finns nämligen inte (längre) att få tag i fysiskt här i Skellefteå, och ska man beställa på nätet så börjar det bli lite tajt om tid att hinna före jul...

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 december 2025 kl. 00:11:25Jag ska försöka färdigställa och få ut Fem myrors julshow så fort som möjligt, men jag har väldigt fullt upp just nu med julklappsinköp, julpynt, städning, arbetet med Dubbningshemsidan och förstås mitt ordinarie arbete...

Därför är det nog inte så troligt att jag hinner ladda upp Fem myrors julshow till på lördag, då jag just nu måste prioritera julklappar - mycket finns nämligen inte (längre) att få tag i fysiskt här i Skellefteå, och ska man beställa på nätet så börjar det bli lite tajt om tid att hinna före jul...
Det är lugnt! Ta den tid du behöver och prioritera det som känns viktigast.

MOA

När Ljusets Brottning inte blev av igår länkar jag denna video idag med bästa skämten :D

https://www.youtube.com/watch?v=nw87Z4Ej4Po