Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 14:22:39Den är nog runt 10 år gammal, så den börjar ha gjort sitt och är ganska långsam - så egentligen har jag tänkt på att införskaffa en ny laptop ett tag nu, men det är ju dålig tajming att det skulle behöva ske just nu; det vore ju bättre om man hade tid på sig att leta runt och hitta en bra dator till ett rimligt pris utan att behöva hasta...

Jag hade egentligen hoppats på att datorn skulle hålla ett år till, så att jag under nästa år skulle ha god tid på mig att leta runt och hitta en ny dator; men det ser inte ut som att det blir så... :(
Har den lagt av helt och hållet?

Precis som @MOA säger så är det verkligen tråkigt att detta ska hända nu. Hoppar det löser sig!

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 17 december 2025 kl. 15:01:59Bara inte Fem Myror försvinner nu för då är allting kört
En tröst är ju att det finns ändå finns 32 avsnitt uppladdade på Archive, varav ett påminner ganska mycket om julshowen. Det är ju bättre än ingenting ;)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 december 2025 kl. 15:18:19En tröst är ju att det finns ändå finns 32 avsnitt uppladdade på Archive, varav ett påminner ganska mycket om julshowen. Det är ju bättre än ingenting ;)
Är både Ljusets Brottning & Brasse Som Tomte med där? Glöm inte Julkalendern

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 17 december 2025 kl. 16:01:17Är både Ljusets Brottning & Brasse Som Tomte med där? Glöm inte Julkalendern
Det måste det vara, Ljusets brottning är med i alla fall! Dock vet jag inte vilken ordning de kommer i, eller om det är något exklusivt material med där.

Mycket riktigt får vi inte glömma julkalendern såklart! ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 17 december 2025 kl. 15:01:59Bara inte Fem Myror försvinner nu för då är allting kört
Jag har säkerhetskopierat Fem myrors julshow till ett USB-minne, så bara inte USB-minnet också dör är det lugnt. :)

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 december 2025 kl. 15:16:51Har den lagt av helt och hållet?

Precis som @MOA säger så är det verkligen tråkigt att detta ska hända nu. Hoppar det löser sig!
Nej, datorn startar och fungerar normalt än - men exakt samma meddelande dyker upp varje gång jag startar datorn, och då måste jag trycka Enter för att tvinga uppstart för att ta mig förbi det. Så det känns inte direkt förtroendeingivande, men om det betyder att datorn dör imorgon eller om ett halvår är väl omöjligt att svara på...

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 23:42:24Jag har säkerhetskopierat Fem myrors julshow till ett USB-minne, så bara inte USB-minnet också dör är det lugnt. :)
Nej, datorn startar och fungerar normalt än - men exakt samma meddelande dyker upp varje gång jag startar datorn, och då måste jag trycka Enter för att tvinga uppstart för att ta mig förbi det. Så det känns inte direkt förtroendeingivande, men om det betyder att datorn dör imorgon eller om ett halvår är väl omöjligt att svara på...
Skönt att du lyckats rädda materialet! Hoppas också att inte även USB-minnet säckar ihop.

När tror du som tidigast att julshowen kan dyka upp på Archive?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 23:42:24Jag har säkerhetskopierat Fem myrors julshow till ett USB-minne, så bara inte USB-minnet också dör är det lugnt. :)
Varning, kan nog hända när som helst, bra att du lyckats bevara julklappen Daniel

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg hur går det med datorn och med Fem myrors julshow? Är materialet utklippt?

Hoppas allt går vägen och att du får en god jul trots situationen med datorn!

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 20 december 2025 kl. 22:02:12@Daniel Hofverberg hur går det med datorn och med Fem myrors julshow? Är materialet utklippt?

Hoppas allt går vägen och att du får en god jul trots situationen med datorn!
Tyvärr har det strulat med klippningen av filen, då filen tydligen inte känner för att bli klippt... ;)

Nu kanske jag har hittat en lösning, men det vet jag inte än. Men om det fungerar som jag tror, så hoppas jag kunna ladda upp Fem myrors julshow ikväll - men inga löften, då det som sagt är något med filen som gör att åtminstone vissa program inte verkar vilja handskas med den. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2025 kl. 10:02:56Tyvärr har det strulat med klippningen av filen, då filen tydligen inte känner för att bli klippt... ;)

Nu kanske jag har hittat en lösning, men det vet jag inte än. Men om det fungerar som jag tror, så hoppas jag kunna ladda upp Fem myrors julshow ikväll - men inga löften, då det som sagt är något med filen som gör att åtminstone vissa program inte verkar vilja handskas med den. :)
Som med ett avsnitt från 78 års version, könstigt att vissa filer ta så lång tid att klippa

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 23 december 2025 kl. 11:01:29Som med ett avsnitt från 78 års version, könstigt att vissa filer ta så lång tid att klippa
Kanske inte bara klippningen, utan det är ju också filmfilen som bråkar.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2025 kl. 10:02:56Tyvärr har det strulat med klippningen av filen, då filen tydligen inte känner för att bli klippt... ;)

Det låter bra :) Hoppas det går vägen!

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 december 2025 kl. 12:06:57Det låter bra :) Hoppas det går vägen!
Jag har goda och dåliga nyheter. Jag har lyckats klippa ner filen, men upptäckte nu att den klippta versionen har blivit osynk någonstans efter vägen; som inte originalet är. Det är perfekt synk i början, men i slutet är ljudet och bilden påtagligt osynk - exakt hur det kommer sig eller när felet uppstår vet jag inte, och då jag har fullt upp med så mycket annat inför julen hinner jag inte kolla upp det närmare. :(

Därför gör jag så att jag laddar upp Fem myrors julshow i befintligt skick nu (som del av samma video på Archive som tidigare), och när jag hinner försöker jag korrigera problemet och ladda upp en korrigerad version senare - men då det troligen kan dröja några dagar, så laddar jag upp den nuvarande versionen nu, så att ni har någonting att se. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 december 2025 kl. 03:31:16Jag har goda och dåliga nyheter. Jag har lyckats klippa ner filen, men upptäckte nu att den klippta versionen har blivit osynk någonstans efter vägen; som inte originalet är. Det är perfekt synk i början, men i slutet är ljudet och bilden påtagligt osynk - exakt hur det kommer sig eller när felet uppstår vet jag inte, och då jag har fullt upp med så mycket annat inför julen hinner jag inte kolla upp det närmare. :(

Därför gör jag så att jag laddar upp Fem myrors julshow i befintligt skick nu (som del av samma video på Archive som tidigare), och när jag hinner försöker jag korrigera problemet och ladda upp en korrigerad version senare - men då det troligen kan dröja några dagar, så laddar jag upp den nuvarande versionen nu, så att ni har någonting att se. :)
Det gör absolut ingenting! Huvudsaken är att materialet är njutbart, vilket det verkligen är! :) En himla många myr och elefant-hälsningar önskar jag er alla!

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 24 december 2025 kl. 10:00:58Det gör absolut ingenting! Huvudsaken är att materialet är njutbart, vilket det verkligen är! :) En himla många myr och elefant-hälsningar önskar jag er alla!
Har ni inte hittat åt den, så finns videon alltså här:

https://archive.org/details/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter-1978/Fem+myrors+julshow+(1976).mp4

Om du eller någon annan kan se var/hur det går snett med synken, så skulle det också underlätta för mig. Med andra ord: är det vid ett eller flera specifika tillfällen som det blir osynk (så att synken är rätt före det), eller blir det gradvis mer och mer osynk under hela filmens gång?