Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2025 kl. 09:14:29Undrar vad det blir för överraskning i år. Jag antar att Zootropolis 2 är med kanske Operation Bäver också...
Det är vad jag också tror.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Jag förstår inte varför den här är inlagd eftersom att det uppenbarligen är fel. "Som det ursprungligen skapades" är väl det längsta man kan komma ifrån SVT:s version. Dessutom har ju Disney klippt bort diverse scener som kan tolkas som problematiska så det finns ju ingen sanning eller mening med skylten.

Screenshot_SVT Play(1).jpg

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2025 kl. 16:13:44Jag förstår inte varför den här är inlagd eftersom att det uppenbarligen är fel. "Som det ursprungligen skapades" är väl det längsta man kan komma ifrån SVT:s version. Dessutom har ju Disney klippt bort diverse scener som kan tolkas som problematiska så det finns ju ingen sanning eller mening med skylten.

Tämligen poänglöst att visa efter programmet också.
Sett över 90 filmer på bio 2025.

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 24 december 2025 kl. 17:52:43Tämligen poänglöst att visa efter programmet också.
Där håller jag med dig, det känns mer logiskt att visa skulden innan programmet ska börja istället.

gstone

vi kankse bör görs en lista av alla nyheter dom senaste nio åren

för komplettera den lista från 9 år sedan
Citat1969 & 1970: Törnrosa (nypremiärer)
1978: Bernard och Bianca
1979: Pongo och De 101 Dalmatinerna (nypremiär)
1981: Micke och Molle
1985: Taran och Den Magiska Kitteln
1986: Mästerdetektiven Basil Mus
1988: Micke och Molle (nypremiär)
1989: Oliver och Gänget
1990: Den Lilla Sjöjungfrun
1991: Bernard och Bianca i Australien
1992: Skönheten och Odjuret
1993: Aladdin
1994: Lejonkungen
1995: Pocahontas och Pongo och De 101 Dalmatinerna (köpvideopremiär 13 mars 1996, fast den visades på bio med omdubben 17 mars 1995)
1996: Ringaren i Notre Dame och Dumbo (köpvideopremiär 22 januari 1997, med den moderna omdubben, fast det var 1972-års första omdubb som visades i detta inslag)
1997: Herkules och Alice i Underlandet (köpvideopremiär mars 1998 med omdubben, fast det var originaldubben som visades i detta inslag)
1998: Mulan och Lejonkungen 2 Simbas Skatt
1999: Tarzan
2000: Tigers Film och Kejsarens Nya Stil
2001: Atlantis och Ringaren i Notre Dame 2
2002: De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London och Skattkammarplaneten
2003: Björnbröder och Lejonkungen 3 Hakuna Matata
2004: Bambi (inför Specialutgåvan 2005) och Puhs Film om Heffaklumpen
2005: Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil och Lilla Kycklingen
2006: Peter Pan (inför Specialutgåvan 2007) och Bilar
2007: Pongo och De 101 Dalmatinerna (inför Specialutgåvan 2008) och Råttatouille
2008: Pinocchio (inför Specialutgåvan 2009) och Bolt
2009: Toy Story 2 (inför nyutgåvan på DVD & Bluray 2010) och Prinsessan och Grodan
2010: Bilar (mest för den kommande filmen Bilar 2) och Trassel
2011: Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen och Lejonkungen (för Specialutgåvan 2011)
2012: Röjar-Ralf och Monsters Inc (mest för den kommande filmen Monsters University)
2013: Frost och Flygplan
2014: Big Hero 6, samt ett klipp med låten "Slå dig fri" från Frost
2015: Zootropolis och Den Gode Dinosaurien

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 december 2025 kl. 09:20:41Det är vad jag också tror.
vi hade rätt var  gläjande nog  Operation Bäver

vilket gjord mig väldigt nöjd :D

Daniel Hofverberg

Lite egendomligt med Operation Bäver, då inslaget kändes ganska kort och osammanhängande.

Men att Zootropolis 2 skulle bli det första inslaget var väl väldigt väntat och förutsägbart.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2025 kl. 16:13:44Jag förstår inte varför den här är inlagd eftersom att det uppenbarligen är fel. "Som det ursprungligen skapades" är väl det längsta man kan komma ifrån SVT:s version. Dessutom har ju Disney klippt bort diverse scener som kan tolkas som problematiska så det finns ju ingen sanning eller mening med skylten.

Jag håller fullständigt med - "som det ursprungligen skapades" är ju så långt ifrån sanningen som man överhuvudtaget kan komma när det gäller SVTs misshandlade version... Utifrån den skylten borde man ju ha gått tillbaka till 1958 års ursprungliga program, för det är väl det enda där man verkligen med sanning kan säga som det ursprungligen skapades.

Även om man är generös och ser till varje enskild kortfilm/inslag för sig, och inte programmet som helhet, så stämmer det ju ändå inte i och med de ingrepp som Disney gjort under senare år (bl.a. klippen i Jultomtens verkstad).

Nog för att det förstås ändå förekommer en del stereotyper här och var, och är man väldigt känsligt lagd kanske man fortfarande kan reagera negativt på vissa scener, men då bör man åtminstone ha uttryckt sig på ett annat sätt.

Jag förmodar att den här skylten är något Disney lagt in, och som inte är specifik för SVTs version, men med SVTs version finns ju som sagt ingen som helst sanning eller mening med skylten. Hur såg det ut på NRK, DR och MTV3 i år? Jag har tyvärr inte tillgång till de linjära kanalerna i våra grannländer längre.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 02:50:14Hur såg det ut på NRK, DR och MTV3 i år? Jag har tyvärr inte tillgång till de linjära kanalerna i våra grannländer längre.
NRKs program kan du se på tv.nrk.no (Donald Duck og vennene hans). Det verkar inte vara geoblockerat och går även att ladda ner med vanliga metoder (yt-dlp, N_m3u8DL-RE etc.) Jag har snabbtittat lite på början och slutet och det verkar inte finnas någon sådan skylt i programmet. Möjligen kan det ha funnits i den linjära sändningen.

Eftersom jag inte var hemma i går, utan firade jul hos goda vänner, satte jag de danska och svenska programmen på inspelning. Förhoppningsvis har det fungerat, så jag får återkomma om det danska programmet när jag har hunnit se det.

Tillägg:
Så här såg det ut på dansk TV:
00002.m2ts_snapshot_49.06.184.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 08:53:42Tillägg:
Så här såg det ut på dansk TV:
00002.m2ts_snapshot_49.06.184.jpg
Märkligt, samma där alltså. Skylten stämmer förstås formellt sett inte där heller, men stämmer i alla fall betydligt bättre än i Sverige; då det danska programmet är betydligt mer likt 1958 års originalprogram än SVTs hopkok. Dessutom har väl inga "ingrepp" (censurklipp eller dylikt) gjorts i Danmark i modern tid, så att programmet i alla fall varit relativt oförändrat i flera decennier.

Benkt

Jag kan tänka mig att tjurfäktningen upprör en del känslor. 

Will Siv

Citat från: Benkt skrivet Igår kl. 13:11:16Jag kan tänka mig att tjurfäktningen upprör en del känslor.
Fast det blir ju aldrig en och vi ser att dom som vill att det blir en inte är goda.

Men ja, avbildningen av Spanjorer är nog rätt stereotypisk.
- what.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 02:50:14Lite egendomligt med Operation Bäver, då inslaget kändes ganska kort och osammanhängande.
det är filmens teaser !

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 02:50:14Lite egendomligt med Operation Bäver, då inslaget kändes ganska kort och osammanhängande.
jag är bara tacksamma att den var  Operation Bäver:D
jag var rädd att andra klippt( utöver Zootroplis 2) skulle vara en dålig film

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 23:18:38jag var rädd att andra klippt( utöver Zootroplis 2) skulle vara en dålig film
Om Operation Bäver kommer vara bra eller inte kan vi ju inte veta än, då filmen inte haft premiär någonstans i världen; så att (nästan) ingen lär ha sett den färdiga filmen...