Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 december 2025 kl. 12:11:40Antagligen för att de inte sänder en officiell version och måste licensiera de enskilda filmklippen och då blir det för dyrt att lägga upp.
Fast detsamma borde ju i så fall även gälla norska NRK, vars julprogram är kraftigt "inspirerat" av SVTs program - och NRKs program finns ju på deras Play-tjänst, och till råga på allt utan geoblockering.

Nog för att NRKs program inte längre är i det närmaste identiskt som SVTs, nu när de under de senaste åren gjort en del förändringar; men det är ju likväl ingen officiell version. Nuförtiden har ju NRK bytt ut Jultomtens verkstad mot Kalles snöbollskrig, bytt ut Clown of the Jungle mot Tre Caballeros (La Piñata/Las Posadas-inslaget från det officiella programmet) och sedan många år tillbaka (kanske för alltid...?) bytt ut Robin Hood mot Bambi på hal is (med norsk dubbning) - men i övrigt är det ju i det närmaste identiskt med SVTs program, förutom att NRK har lagt Surprise Gift-segmenten före Plutos julgran istället för efter; plus mindre ändringar i klippning och övergångar...

Under några år runt millennieskiftet sände ju NRK för övrigt exakt samma julprogram som danska DR, men jag har inte blivit klok på varför de sedan slutade med det och istället började efterapa SVTs misshandlade program. Kunde de inte hitta någon bättre inspirationskälla att apa efter...?

Jag är heller inte helt säker varifrån DRs nuvarande program egentligen kommer, mer än att det är i det närmaste identiskt med det officiella programmet från amerikansk TV från 1979 - det är väl i stort sett bara skylten med The New From All of Us To All of You som faktiskt är ny...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 december 2025 kl. 11:18:34Tack för tipset. Jag har nu laddat ner programmet. Utan ditt tips hade jag inte haft en aning om var jag skulle kunna se det finska julprogrammet. Det här är första gången jag har lyckats få se Disneys julprogram från alla de fyra nordiska länderna. Återstår i så fall bara Island. Sänder de en egen version, och kan man i så fall se den någonstans?
Jag visste faktiskt heller inte om att finska MTV3 lagt ut Samu Sirkan joulutervehdys på nätet, utan hittade åt det av en ren slump när jag sökte på titeln; så oklart om de alltid brukar ha det på Play-tjänsten, eller om det här var första gången. Förr om åren har jag spelat in programmet linjärt från MTV3, men tyvärr har jag inte längre tillgång till linjär finländsk TV.

Programmet på MTV3 är ju i alla fall såvitt jag kan bedöma identiskt med det som Kanal 5 sände 1997 och som TV3 sände 1991 - 1996, förutom då Surprise Gift-inslagen; möjligtvis med mindre förändringar i klippning - jag vill minnas att TV3s och Kanal 5s program avbröt vid olika ställen under inslaget från Askungen under olika år, så att man vissa år fick se Askungen åka iväg med droskan mot balen och vissa år inte; så att man vissa år fick se runt 10 sekunder mer än andra år. Men på MTV3 i år är det i alla fall den något kortare versionen som visas, där inslaget klipps när Gudmodern trollar bort sig själv.

Det borde alltså vara det nu aktuella officiella julprogrammet, om nu inte någon nyare officiell version sänts i något annat land.

Helt klart är det i alla fall ett officiellt julprogram i Disneys regi, till skillnad från SVTs och NRKs hopkok; som verkar ha satts ihop av klippglada amatörer som uppenbarligen inte fått lära sig som barn att man inte bör springa runt med sax... ;)

Jag skulle också gärna vilja veta om isländsk TV sänder något julprogram från Disney eller inte, och hur det i så fall ser ut, men min isländska är tyvärr minst sagt bristfällig...

A

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 december 2025 kl. 21:46:38Intressant att introduktionen till Robin Hood var i 4:3 i år de senaste åren sedan restaureringen har ju även introduktionen varit beskuren som Robin Hood.

2023: Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul (2023).jpg

2025: Kalle Anka och Hans Vänner Önskar God Jul (2025)(1).jpg
Det är ju inte ens samma animation titta bara på ljuset som lyser ner på boken det är kvar under hela numera men försvinner efter några sekunder 2023.

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 december 2025 kl. 21:46:38Intressant att introduktionen till Robin Hood var i 4:3 i år de senaste åren sedan restaureringen har ju även introduktionen varit beskuren som Robin Hood.

2023: Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul (2023).jpg

2025: Kalle Anka och Hans Vänner Önskar God Jul (2025)(1).jpg

Både den gamla versionen från innan restaureringen och den beskurna som användes därefter är uppenbarligen exakt samma som introduktionen till Djungelboken exakt samma animation och allting förutom den utbytta boken. Den från i år är uppbyggd på Surprise Gift animationen som också kommer från Djungelboken ursprungligen men som modifierats. @Daniel Hofverberg som har gjort restaureringen och håller på med en ny kanske har bättre koll.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 30 december 2025 kl. 23:49:42Både den gamla versionen från innan restaureringen och den beskurna som användes därefter är uppenbarligen exakt samma som introduktionen till Djungelboken exakt samma animation och allting förutom den utbytta boken. Den från i år är uppbyggd på Surprise Gift animationen som också kommer från Djungelboken ursprungligen men som modifierats. @Daniel Hofverberg som har gjort restaureringen och håller på med en ny kanske har bättre koll.
Det är @TrondM som varit mer hands-on med arbetet än jag, så tyvärr har jag inte full koll - men jag vill minnas att Trond har nämnt något om det här; ska se om jag kan hitta åt korrespondensen om det...

Jag har för övrigt skickat e-post till Trond för att få höra hur det står till med honom, men e-postmeddelandet har tyvärr studsat med "Connection timed out"; oklart varför. Även hans notiser från det här forumet har studsat med samma meddelande. :(

För övrigt är det ju logiskt att Djungelboken har samma introduktion som Surprise Gifts, då ju Djungelboken ursprungligen var ett Surprise Gift-inslag från det amerikanska programmet från 1967; även om det amerikanska Surprise Gift-inslaget var längre än det som SVT (och NRK) visar.

Göran

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 december 2025 kl. 07:31:15För övrigt är det ju logiskt att Djungelboken har samma introduktion som Surprise Gifts, då ju Djungelboken ursprungligen var ett Surprise Gift-inslag från det amerikanska programmet från 1967; även om det amerikanska Surprise Gift-inslaget var längre än det som SVT (och NRK) visar.
Är det samma introduktion som för Djungelboken? BPS sa ju att det är annan animation

BPS

Citat från: Göran skrivet 31 december 2025 kl. 10:57:09Är det samma introduktion som för Djungelboken? BPS sa ju att det är annan animation
Det är samma introduktion, men animationen är modifierad för Surprise Gift-inslaget. Antagligen för att göra det enklare att lägga in nyheterna varje år.

Monsieur Hulot

Någonting som jag undrat över i alla åren är vilka versioner av programmet som inte finns bevarat. Samtliga från 1978 och framåt finns ju, men det vore ju intressant att veta vilka versioner som inte finns. Till exempel är jag nyfiken på om 60-talsversionerna finns.

PatoskyeIII

Citat från: A skrivet 28 december 2025 kl. 02:04:44Konstigt att Finland inte fått programmet restaurerat i HD för det är ju Finland som enda land i världen som sänder en officiell version och då tycker jag väl att det är egendomligt att svts ihopklipp är restaurerat men inte det riktiga programmet.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2025 kl. 02:35:45Jag håller med - det är ju ganska tydligt att programmet i Finland fortfarande är uppskalat från SD-upplösning, och verkar dessutom ha vissa problem med ghosting mellan bildrutor ("spökeffekter" i form av bildrutor som hamnar "på varandra", på grund av misslyckad konvertering från interlaced till progressiv bild).

När nu Disney har tillhandahållit en (såvitt jag kan bedöma) restaurerad äkta HD-version av både SVTs, NRKs och DRs program, varför har de då inte gjort det för MTV3...? Eller har de gjort det, men att MTV3 inte har orkat byta ut sin master av en eller annan anledning...? Eller har MTV3 inte velat betala för det, medan övriga nordiska public service-kanaler har betalat för att få en HD-version...?
Jag har tittat lite på att göra en restaurering av The New From All of Us to All of You alla introduktioner och animation finns att tillgå. Det som tar tid är klippningen alla introduktioner som används är ju original men filmklippen är ju inte de samma. Den enda introduktionen som inte finns med är ju Tre caballeros men det är ju bara en stillbild. Sen vet jag inte heller om Kalle Anka packar paket finns att tillgå i HD men annars borde det vara ganska enkelt när man väl hittat rätt filmcener och klippt dem.

MB

Citat från: PatoskyeIII skrivet  1 januari 2026 kl. 23:28:22Jag har tittat lite på att göra en restaurering av The New From All of Us to All of You alla introduktioner och animation finns att tillgå. Det som tar tid är klippningen alla introduktioner som används är ju original men filmklippen är ju inte de samma. Den enda introduktionen som inte finns med är ju Tre caballeros men det är ju bara en stillbild. Sen vet jag inte heller om Kalle Anka packar paket finns att tillgå i HD men annars borde det vara ganska enkelt när man väl hittat rätt filmcener och klippt dem.
Vad är speciellt med den? Har inte @TrondM och @Daniel Hofverberg restaurerat den?

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  2 januari 2026 kl. 00:03:56Vad är speciellt med den? Har inte @TrondM och @Daniel Hofverberg restaurerat den?
Nej, inte än. The New From All of Us To All of You (från finska MTV3, TV3 och Kanal 5) har stått på vår "att göra"-lista i flera år - men vi lär ju ha fullt upp med alla olika versioner av originalprogrammet; så kan vi slippa lägga ner tid på den så gör vi nog gärna det...

Det speciella är väl att den under senare år bara har sänts på MTV3 i de nordiska länderna, och där i en uppenbart uppskalad version från SD-upplösning - ingen äkta HD-version verkar alltså finnas att tillgå (möjligtvis att det sänds i något land utanför Norden, men i alla fall inte i Sverige, Norge, Danmark eller Finland). Vad som eventuellt sänds på Island vet jag inte.

Uppdatering: Värt att förtydliga att detta alltså gäller det The New From All of Us To All of You som sänds på finländska MTV3 varje år. Det nuvarande programmet på danska DR heter ju samma sak, men har (nästan) inget gemensamt med MTV3s/Kanal 5s/TV3s program; utan DRs program är istället nästan identiskt med 1979 års From All of Us To All of You från amerikansk TV.

Citat från: PatoskyeIII skrivet  1 januari 2026 kl. 23:28:22Jag har tittat lite på att göra en restaurering av The New From All of Us to All of You alla introduktioner och animation finns att tillgå. Det som tar tid är klippningen alla introduktioner som används är ju original men filmklippen är ju inte de samma. Den enda introduktionen som inte finns med är ju Tre caballeros men det är ju bara en stillbild. Sen vet jag inte heller om Kalle Anka packar paket finns att tillgå i HD men annars borde det vara ganska enkelt när man väl hittat rätt filmcener och klippt dem.
Jag och @TrondM har ju länge tänkt göra det, men vi lär nog ha fullt upp med 1958 års originalprogram, plus versionerna från 1967, 1970, 1973 och 1977; så kan vi slippa även den så sparar vi ju in en hel del tid. Så vill du satsa på det, så vore det uppskattat. :)

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2026 kl. 00:20:38Jag och @TrondM har ju länge tänkt göra det, men vi lär nog ha fullt upp med 1958 års originalprogram, plus versionerna från 1967, 1970, 1973 och 1977; så kan vi slippa även den så sparar vi ju in en hel del tid. Så vill du satsa på det, så vore det uppskattat. :)
En fundering jag har är hur man ska hantera överraskningarna ska man som ni återskapa ett specifikt års version då vet man ju. Men jag ska ju återskapa ett program som ändras varje år.

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet  2 januari 2026 kl. 01:29:19En fundering jag har är hur man ska hantera överraskningarna ska man som ni återskapa ett specifikt års version då vet man ju. Men jag ska ju återskapa ett program som ändras varje år.
Ja, det är en mycket bra fråga; som heller inte har något självklart svar. Min bästa idé just nu är att välja ut ett par utvalda års Surprise Gifts, som stack ut på något sätt och exempelvis var ovanligt bra, och göra restaurering av dessa.

1997 års program (Alice i Underlandet och Herkules) står exempelvis mig varmt om hjärtat, i och med att jag ser min inspelning från Kanal 5 från 1997 varje år på julafton; och då jag sett på den inspelningen varenda år sedan 1998 (de första åren på VHS, och de senaste decennierna digitaliserad på DVD) har jag därmed sett dessa Surprise Gifts mycket oftare än alla andra års...

Citat från: PatoskyeIII skrivet  1 januari 2026 kl. 23:28:22Sen vet jag inte heller om Kalle Anka packar paket finns att tillgå i HD men annars borde det vara ganska enkelt när man väl hittat rätt filmcener och klippt dem.
Jag lyckas inte att hitta åt någon HD-version av The Clock Watcher, så man kanske får nöja sig med DVD-kvalitet på den och skala upp till HD-upplösning.

BPS

Citat från: PatoskyeIII skrivet  1 januari 2026 kl. 23:28:22Sen vet jag inte heller om Kalle Anka packar paket finns att tillgå i HD men annars borde det vara ganska enkelt när man väl hittat rätt filmcener och klippt dem.
Det gör väl ingenting egentligen om ett segment är i SD uppskalat till HD. Det har man ju gjort i den norska versionen där allt är restaurerat förutom Tre Caballeros.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  2 januari 2026 kl. 01:46:55Det gör väl ingenting egentligen om ett segment är i SD uppskalat till HD. Det har man ju gjort i den norska versionen där allt är restaurerat förutom Tre Caballeros.
Jag ser heller inga problem med det. Så länge det är från en bra SD-källa - d.v.s. inte MTV3s version, som lider av "spökbilder" och andra artefakter - så brukar uppskalning från 720x576 till full-HD se ganska bra ut.

Det gäller bara att det är en bra ursprungskälla, som inte lider av några större problem (då brister lätt förstärks vid uppskalning) - exempelvis Walt Disney Treasures-boxarna, där jag vill minnas att The Clock Watcher såg bra ut.

Steffan Rudvall

Citat från: BPS skrivet  2 januari 2026 kl. 01:46:55Det gör väl ingenting egentligen om ett segment är i SD uppskalat till HD. Det har man ju gjort i den norska versionen där allt är restaurerat förutom Tre Caballeros.
Apropå den norska versionen så är den tydligen tillgänglig till 2031 numera.

NRK.jpg