Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Smurfarna (The Smurfs, 1981-1989)

Startat av TonyTonka, 9 april 2009 kl. 23:00:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Haivchru04

Citat från: inaktiverad skrivet 10 januari 2024 kl. 20:38:26Jag har kollat mina mail med Gunnar Ernblad. Och enligt honom så översatte han som följande -

1988 för TV3/Lasse Svensson
254 st episoder + 1 julspecial

år 1990 översatte Gunnar ytterligare 52st avsnitt av Smurfarna (The Smurfs, 1981-1989) för TV3/Media Dubb. Här framgick aldrig om det också rör sig om delepisoder eller 52 st avsnitt. Men eftersom det verkar gått väldigt fort fram så skulle det lika gärna kunna röra sig om 52 hela avsnitt.

Det är väldigt olyckligt att den här infon kommer såhär sent, från tidigare i tråden. Då jag gjort mig ojobbet att inte anteckna avsnittstitlar för VHS inspelningar där avsnitten inte är "saknade". Men jag är ganska säker på att jag hittat avsnitt från säsong 1 - 8 tidigt för TV3. Men de där jag är 100% säker är:

Säsong 3; Inspelningar från 1992/1993.
Säsong 4 - 5; Inspelningar från 1991 - 1993.
Säsong 6, 7 och 8; Inspelningar från 1988 - 1989.

Behöver gå igenom gamla band igen när min VHS spelare har fått sig en smörjning/genomgång. Har en att kolla på men känner att det är lite onödigt att kolla på ett band om man ändå inte kan föra över det... ::) :-[

Hm. Den här videon som enligt titeln är inspelad 1989 avslutas med Smurfarna-introt följt av title-cardet till "A Float Full of Smurfs" - som är från säsong 4 (och är också en av få avsnitt från den säsongen som ännu inte fått den svenska dubbningen utgiven på DVD eller uppladdad på YouTube).

Beck

Är det någon som kan lägga ut Smurfarna (TV3-dubben) på archive.org - de avsnitt som inte släpptes på VHS och DVD?

Jag söker 2 avsnitt:

Hearts & Smurfs

https://www.dailymotion.com/video/x6ykty2

Fortune Cookie

https://www.dailymotion.com/video/x6ykty4

Miliancool dubb

Citat från: Nilsson skrivet 11 december 2025 kl. 17:44:19Sen finns det finns knappt avsnitt av säsong 4 5 6 7 8 och 9 på dvderna
Jo jag har 2 baby smurfen och hokus pokus

Nilsson

Citat från: Miliancool dubb skrivet  9 januari 2026 kl. 23:43:03Jo jag har 2 baby smurfen och hokus pokus
Har för mig att där på dom två är främst avsnitt från s4 och s6,vilket är positivt. Men volymdvderna däremot, som kom innan, är det ännu mer snålt, och där är jag nog övertygad om det finns inget från säsong 5 och uppåt.

Haivchru04

Det kan du läsa om tidigare i ämnet. Jag hade dock fel om att avsnitten "The Magic Sack of Mr Nicholas" och "I Was a Brainy Weresmurf" skulle finnas på DVD. Det är istället "The Horn of Plenty" och "Bookworm Smurf" som finns med.

Nilsson

Smurfarna - Alla 8 i denna serie - Toppskick - .. | Köp på Tradera (706992799)
Jag känner till att det ingår avsnitt från säsong 5 och 6 på dessa förutom dom andra säsongerna som ligger under.Det är blandade avsnitt från blandade säsonger.

Nilsson

Citat från: Haivchru04 skrivet 11 januari 2026 kl. 21:42:20Det kan du läsa om tidigare i ämnet. Jag hade dock fel om att avsnitten "The Magic Sack of Mr Nicholas" och "I Was a Brainy Weresmurf" skulle finnas på DVD. Det är istället "The Horn of Plenty" och "Bookworm Smurf" som finns med.
Vilken dvd hittar man dom ?

Nilsson

Citat från: Haivchru04 skrivet 11 januari 2026 kl. 21:42:20Det kan du läsa om tidigare i ämnet. Jag hade dock fel om att avsnitten "The Magic Sack of Mr Nicholas" och "I Was a Brainy Weresmurf" skulle finnas på DVD. Det är istället "The Horn of Plenty" och "Bookworm Smurf" som finns med.
The horn of plenty finns på Vinter (2013)

Haivchru04

Man hittar "Bookworm Smurf" på DVD:n Doktor Smurf (2014). Här kommer också en lista över de avsnitt från säsong 4-6 som jag kan garantera INTE finns med på svensk, norsk eller dansk DVD.

A Float Full of Smurfs / Stop and Smurf the Roses (411)
The Little Orange Horse With the Gold Shoes (419)
Petrified Smurfs* / The Bignose Dilemma* (421)
Papa's Worrywarts** / The Smurfomatic Smurfolator** (422)
The Smurflings**** / Mud-Wrestling Smurfs**** (501)
Puppy**** / The Masked Pie Smurfer (504)
Smurf a Mile in My Shoes (505)
The Sand Witch*** / Dreamy's Pen Pals (506)
Kow-Tow, We Won't Bow (507)
Stuck on Smurfs / Educating Bigmouth (508)
Wild and Wooly / Queen Smurfette (509)
The Grouchiest Game in Town / The Great Slime Crop Failure (510)
The Dark Ness Monster* (511)
Happy Unhappiness Day to You / Papa's Day Off (513)
Marco Smurf and the Pepper Pirates (514)
Mutiny on the Smurf / Things that Go Smurf in the Night (515)
Brainy's Smarty Party / Alarming Smurfs (516)
The Comet is Coming (517)
Papa's Puppy Prescription / Poet's Writers' Block (518)
Love Those Smurfs / The Mr Smurf Contest (519)
Papa's Family Album (521)
Unsound Smurfs / Have You Smurfed Your Pet Today (522)
Gargamel's Time Trip / All Work and No Smurf (523)
Baby's First Word (524)
Smurfquest Parts 1-3 (601/602/603)
The Enchanted Quill (604)
Fire-Fighting Smurfs (605)
I Smurf to the Trees / A Myna Problem (606)
Dr Evil and Mr Nice / Don Smurfo (608)
Greedy Goes on Strike (611)
Lazy's Nightmare (612)
The Littlest Viking (617)
Put Upon Puppy / The Gallant Smurf (618)
Scarlet Croaker (619)
Tattle-Tail Smurfs / Heart of Gold*** (620)
The Most Unsmurfy Game / The Village Vandal (621)
Master Scruple / Grouchy Makes a Splash (623)
No Smurf Is an Island / The Answer Smurf (624)
The Tallest Smurf / Smurfette's Gift (625)
Sassette's Tooth / Smurfs on Wheels (626)
The Most Popular Smurf / Can't Smurf the Music (629)
A Loss of Smurf** (630)
Crying Smurfs / Future Smurfed (633)
Gargamel's Dummy / Smurf on the Run (634)
Lure of the Orb (639)

* Finns dock på danska på Youtube
** Finns dock på svenska på YouTube
*** Finns dock på norska på YouTube
**** Finns på norska och danska på YouTube, men inte på svenska
Var ursprungligen tänkt för säsong 6, men visades först under säsong 7

De som inte står med är de som finns på DVD. De tresiffriga numren är förresten produktionskoder.

Nilsson

Jag kunde räkna med att det var dom avsnitten som inte släppts. Håller med om att det skulle satsats på en samlingsbox istället för dom dvderna som kom ut.

Nilsson

Det finns ju "nya" smurf karaktärer som tex Marco Smurf, Wooly Smurf, Timber Smurf, Architect Smurf  och fler som är i just dom senare från säsong 5 och uppåt, Alltid nyfiken vilka svenska röster dom har.

Haivchru04

Rösten till Timber Smurf (eller Skogshuggarsmurfen, som jag kallar honom) får man höra i "'Tis the Season to Be Smurfy", eller "Julen är en smurfig tid", som den heter på svenska. Några andra smurfar är också Cobbler Smurf, Don Smurfo, Flighty Smurf, Golf Smurf, Nobody Smurf, Reporter Smurf och Weepy Smurf.

Haivchru04

Timber Smurf är han som säger "Jomen vi kunde ju dela på vår. Hjälp till nu, Muskelsmurfen!"

Nilsson

Citat från: Haivchru04 skrivet 14 januari 2026 kl. 18:41:05Rösten till Timber Smurf (eller Skogshuggarsmurfen, som jag kallar honom) får man höra i "'Tis the Season to Be Smurfy", eller "Julen är en smurfig tid", som den heter på svenska.
Från säsong 7. Det avsnittet finns på youtube. Aldrig sett det men får kolla det om jag kan se vem han är.

Nilsson

Citat från: Haivchru04 skrivet 14 januari 2026 kl. 18:41:05Några andra smurfar är också Cobbler Smurf, Don Smurfo, Flighty Smurf, Golf Smurf, Nobody Smurf, Reporter Smurf och Weepy Smurf.
Helt rätt. Dom minns jag. Men undrar med dom också vilka svenska namn dom fick och röster.