Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Benkt skrivet 30 december 2025 kl. 22:44:43Det här är en av mina favoritkanaler nu, TabbyTopics är två katt-tjejer som gör resevloggar. :)

Varför inte kolla på riktiga rese-vloggar? Eller riktiga kattvideor? Jag fattar verkligen inte...

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 13 januari 2026 kl. 20:31:16Varför inte kolla på riktiga rese-vloggar? Eller riktiga kattvideor? Jag fattar verkligen inte...
Ja aldrig något jag skulle titta på, kommer aldrig prenumerera på AI kanaler i mitt liv

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 13 januari 2026 kl. 20:31:16Varför inte kolla på riktiga rese-vloggar? Eller riktiga kattvideor? Jag fattar verkligen inte...
Jag är benägen att hålla med, och har också lite svårt att se vitsen.

Det intressanta hade varit att få veta hur videorna har producerats, och hur den kreativa processen har sett ut - vem har skrivit manus och dialog, hur har man gått till väga för att få utseendet konsekvent, vilken/vilka tjänster har använts, och så vidare. Bara för att AI är inblandat betyder det ju inte att AI gör hela jobbet; framförallt inte vid så här pass långa videor.

Men själva videorna i sig har jag ärligt talat inget som helst intresse av att se.

Men däremot tekniken och processen bakom kan nog vara intressant för många, inte minst för produktion av kortfilmer; som ju är ett område där välgjorda manus fram tills nu oftast blivit liggandes i byrålådor (kanske för evigt) då ingen funnits som kunnat färdigställa kortfilmerna ifråga. Att sen AI-assisterad animation inte lär bli lika bra som Disney och Pixar är av underordnad betydelse, då de flesta manusförfattare i världen liksom inte kan ringa Disney och be dem att göra en film på deras manus...

Citat från: Benkt skrivet 30 december 2025 kl. 22:44:43Det här är en av mina favoritkanaler nu, TabbyTopics är två katt-tjejer som gör resevloggar. :)

https://www.instagram.com/tabbytopics/
Förvisso tekniskt välgjort, men jag har också lite svårt att se vitsen med sådana videor. Däremot hade det varit intressant att veta hur det är producerat, med vilken AI-tjänst/motor och med vilket tillvägagångssätt - inte minst som de flesta publikt tillgängliga videomotorer är begränsade till 8 sekunder, och de där videorna är uppenbarligen längre än så.

Det finns säkert sätt att gå runt 8-sekundersgränsen, gissningsvis genom en mängd 8 sekunders-videor som sammanfogats på något fiffigt sätt, men hur man gör det går långt över mitt huvud...

Sen gissar jag att den kommersiella programvaran Hedra som SVT använder, bland annat för Rita äventyret och En zombies bekännelser, sannolikt inte har samma begränsning på 8 sekunder, men 75 dollar per månad (för Hedras dyraste licens) är knappast något som vanliga privatpersoner gärna pungar ut varje månad; men är förstås en droppe i havet för stora företag.

Benkt

Citat från: MOA skrivet 13 januari 2026 kl. 21:02:18Ja aldrig något jag skulle titta på, kommer aldrig prenumerera på AI kanaler i mitt liv
Ja, för det första så är vi i AI-tråden nu, så jag vet inte varför det skulle vara nåt fel att posta detta...
För det andra så är de söta och roliga.
För det tredje - vad är skillnaden mot att titta på detta och vilket tecknat program som helst? Med samma logik så kan man ju hellre titta på riktiga människor som gör si och så....

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2026 kl. 01:15:30Jag är benägen att hålla med, och har också lite svårt att se vitsen.

Det intressanta hade varit att få veta hur videorna har producerats, och hur den kreativa processen har sett ut - vem har skrivit manus och dialog, hur har man gått till väga för att få utseendet konsekvent, vilken/vilka tjänster har använts, och så vidare. Bara för att AI är inblandat betyder det ju inte att AI gör hela jobbet; framförallt inte vid så här pass långa videor.

Men själva videorna i sig har jag ärligt talat inget som helst intresse av att se.
Personen som ligger bakom ger trots allt en hel del prov på talang och humor, så även om själva videorna är AI-genererade är de inte helt utan konstnärligt värde. De kan mycket väl fungera som inkörsport till film- och TV-världen, och på sikt ge honom/henne arbete med att skriva manus till filmer eller avsnitt som sen produceras av professionella yrkesmän- och kvinnor.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 januari 2026 kl. 12:47:49Personen som ligger bakom ger trots allt en hel del prov på talang och humor, så även om själva videorna är AI-genererade är de inte helt utan konstnärligt värde. De kan mycket väl fungera som inkörsport till film- och TV-världen, och på sikt ge honom/henne arbete med att skriva manus till filmer eller avsnitt som sen produceras av professionella yrkesmän- och kvinnor.
Så kan det mycket väl vara, men jag tror nog att det hade intresserat ännu fler om de även kunnat berätta om hur videorna är producerade; så kan det hjälpa även andra att få in foten till branschen.

Inte minst kan ju AI-genererade videor vara enda framkomliga vägen för manusförfattare som har manus till filmer (kanske framförallt kortfilmer) liggandes, som de inte lyckas få sålda till filmbolag. Trots allt är det ju ett problem att det är minst sagt svårt för manusförfattare som inte fått någonting producerat/sålt tidigare att göra film av sitt manus -  det finns hur många manusförfattare som helst världen över, som har en massa manus liggandes i byrålådorna som ingen är intresserad av att köpa upp. Även väldigt kända manusförfattare kan ha svårt att få sålt manus som ingen uttryckligen har beställt.

Och bara för att man är en hejare på att skriva manus behöver man ju inte kunna teckna, animera, spela in röster, komponera musik, spela instrument, få fram ljudeffekter, redigera eller göra någonting annat som behövs; och har knappast ekonomin för att anlita en massa branschfolk på egen hand - men många manusförfattare kan kanske klara av att göra en kortfilm med AI själv, eller åtminstone tillsammans med bara en annan person (kanske någon tekniskt kunnig kompis eller släkting som kan hjälpa till).

Där kan AI vara guld värt, så kan en skicklig manusförfattare som inte hittar något intresserat filmbolag göra en kortfilm i stort sett själv - så har hen också något mer konkret än bara ett Word-dokument att visa upp för potentiella produktionsbolag för kommande projekt. Kan man visa upp en riktig färdig kortfilm, om än kanske simpel och opolerad, så blir det något mycket mer konkret och handfast än att skicka runt Word-dokument med enbart ett skrivet manus till produktionsbolag och filmbolag (som de i många fall förmodligen inte ens orkar läsa).

Dilemmat är som sagt att många AI-tjänster just nu är begränsade till 8 sekunder långa videor, som inte hjälper mycket ens för väldigt korta kortfilmer - det finns uppenbarligen sätt att komma runt det, men hur vet jag inte. Så där kan nog många behöva lite hjälp på traven, för att veta hur de ska kunna arbeta med AI.

Just de här videorna föll dock inte mig i smaken, då humorn inte riktigt tilltalar mig, men smaken är som baken. :)

En som jag tycker har lyckats bättre - en manusförfattare som verkar ha gjort precis som jag föreslår i det här inlägget - är amerikanen Christian Haas. Se de här två kortfilmerna, som han gjort med AI, som jag tycker är bra och underhållande:

https://www.youtube.com/watch?v=fn1ZKBTFgnI

https://www.youtube.com/watch?v=YH2_NUKAZE0
(Även om han fyndigt nog kallar det för "hand-promptade filmer"... Enligt beskrivningen är filmerna gjorda med Googles bildgenereringstjänst i kombination med Veo)

Citat från: Benkt skrivet 14 januari 2026 kl. 08:07:56För det tredje - vad är skillnaden mot att titta på detta och vilket tecknat program som helst? Med samma logik så kan man ju hellre titta på riktiga människor som gör si och så....
Det har du i och för sig rätt i. Och jag är övertygad om att de flesta struntar fullständigt i om videor är gjorda med AI, handteckningar, datoranimation eller leranimation; det är innehållet och manuset som är det viktigaste.

Den där kanalen föll dock inte riktigt mig i smaken, eller åtminstone inte de två videor jag tittade på, men alltid underhåller det en del. :)

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2026 kl. 14:25:28En som jag tycker har lyckats bättre - en manusförfattare som verkar ha gjort precis som jag föreslår i det här inlägget - är amerikanen Christian Haas. Se de här två kortfilmerna, som han gjort med AI, som jag tycker är bra och underhållande:

https://www.youtube.com/watch?v=fn1ZKBTFgnI

https://www.youtube.com/watch?v=YH2_NUKAZE0
(Även om han fyndigt nog kallar det för "hand-promptade filmer"... Enligt beskrivningen är filmerna gjorda med Googles bildgenereringstjänst i kombination med Veo)

Ser allvarligt talat helt fruktansvärt ut...

Folk verkar tro att film och animering är hur enkelt som helst. Bara skapa en prompt och få dem att röra sig lite. Precis samma logik som att bara för att du filmar med en dyr kamera så kommer filmen blir automatiskt fantastisk.

Det finns anledningar till att man animerar människor och reaktioner som man gör, det finns PRINCIPER inom animering som är viktiga att följa! Pacingen i dessa är fruktansvärd, karaktärerna är själlösa, det finns ingen coherence i stil mellan scenerna och även huvudpersonen ändrar utseende från scen till scen. Scener hoppar hit och dit utan att man får landa i vad som sker - det går liksom antingen för fort eller för långsamt. Samt att eftersom personen som "skapat" filmen inte har full kontroll över vad karaktärerna ska göra/säga/agera är det väldigt svårt att få fram exakt vad han vill förmedla. Det blir innehållslöst utan känsla.

De är inte ett dugg bättre än alla hjärndöda ai-slop videor om katter som boomers skickar till varandra på Facebook.

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet Idag kl. 14:34:18Ser allvarligt talat helt fruktansvärt ut...
Frågan är om du faktiskt tycker det eller eller om det är din åsikt på grund av att du vet att det är AI genererat... det finns ju trots allt väldigt mycket riktig 3D animation som ser ut så där