Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag har en fråga för tillfället;

Var finns Folk och Rövare i Kamomilla Stad (2023) att se? (för jag vill så gärna se den, jag minns att den inte getts ut på DVD alls i Sverige men ska finnas tillgänglig på någon slags streaming men har glömt vilken, den verkar inte ha dykt upp på SVT Play ännu)

Kommer kanske på fler frågor senare...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 januari 2026 kl. 18:25:27Jag har en fråga för tillfället;

Var finns Folk och Rövare i Kamomilla Stad (2023) att se? (för jag vill så gärna se den, jag minns att den inte getts ut på DVD alls i Sverige men ska finnas tillgänglig på någon slags streaming men har glömt vilken, den verkar inte ha dykt upp på SVT Play ännu)

Kommer kanske på fler frågor senare...
Såvitt jag vet har Folk och rövare i Kamomilla stad hittills aldrig funnits via abonnemangsbaserad streaming, utan bara som digital hyr- och köpfilm. Det är förstås tekniskt sett streaming det också, men kanske inte det man förknippar med begreppet.

På Prime Video saknas tyvärr den svenska dubbningen (där finns bara norskt tal och svensk text), så de alternativ som finns är följaktligen SF Anytime, Viaplays butik och Apple TV (f.d. iTunes):
https://www.sfanytime.com/sv/movie/folk-og-rovere-i-kardemomme-by
https://viaplay.se/store/folk-och-rovare-i-kamomilla-stad-2022
https://tv.apple.com/se/movie/folk-och-rovare-i-kamomilla-stad/umc.cmc.5gqwqit9lpqej0wo94trbi46d

Själv skulle jag rekommendera SF Anytime, där det finns både svenskt, norskt, danskt och finskt tal och text (dock finn inga utsatta dubbcredits där). Jag köpte filmen därifrån för åratal sedan, när det var billigt; och de har haft billiga kampanjer då och då. :)
(Just därför kan jag tyvärr inte se vad det kostar just nu, då filmen redan är köpt på mitt konto så att jag därför inte kommer åt att se pris för hyr- och köpfilm)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 januari 2026 kl. 00:38:14Själv skulle jag rekommendera SF Anytime, där det finns både svenskt, norskt, danskt och finskt tal och text (dock finn inga utsatta dubbcredits där). Jag köpte filmen därifrån för åratal sedan, när det var billigt; och de har haft billiga kampanjer då och då. :)
(Just därför kan jag tyvärr inte se vad det kostar just nu, då filmen redan är köpt på mitt konto så att jag därför inte kommer åt att se pris för hyr- och köpfilm)
Jag har också köpt filmen, men enligt justwatch.com kostar den 49 kronor att hyra och 79 kronor att köpa.

Tillägg: Om man har VPN och kan acceptera att se filmen på danska utan undertexter finns den att se gratis på DRTV fram till den 23 januari:
https://www.dr.dk/drtv/program/folk-og-roevere-i-kardemomme-by_561299
(Man måste även ha ett konto på DR, men det kan man lätt skapa, och det kostar inget.)

moviefan

Varför har Bernad och Bianca i Australien den gamla disney intro loggan ? Den fanns på vhs utgåvorna. De andra disneyfilmerna på bluray, antar även på dvd. Har nya loggan. Det är lite nostalgi med denna intro logga. 

Disneyfantasten

Fråga: vad är "mockbuster filmer"?

RC

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 januari 2026 kl. 16:55:52Fråga: vad är "mockbuster filmer"?
Kopior av större filmer ofta släppta i samband med den riktiga för att förvirra folk så att de köper fel

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Monsieur Hulot

Ser om på serien Från A till Ö (1974-75), och i avsnittet om ord på E frågar Hedvig (Birgitta Andersson) en arbetare om vad elektricitet är. Nu när jag såg om avsnittet märkte jag en liten detalj; arbetaren är dubbad! Han rör nämligen inte på munnen när han pratar. Det måste vara någon annan som pratar!

Avsnittet ligger på "playen", vid 20:35 börjar han prata. Är det någon som vet vem det är som är arbetarens röst?
https://www.svtplay.se/video/eaaqYEe/fran-a-till-o/5-idag-ord-pa-e

Det är fullt möjligt att det skulle kunna vara hans egen röst, men det är också lika sannolikt att det inte är det. Om det är någon annan, vem är det då? @Erika du är ju bra på att identifiera röster, känns rösten bekant?

MOA

Undrar vars jag kan se filmen Selma & Johanna? Den finns inte på streamingtjänster när jag kollat & den laddades upp på Youtube innan den blev borttagen. Filmen måste gå att se någonstans vill jag tro

Tintin

Citat från: MOA skrivet 20 januari 2026 kl. 16:02:49Undrar vars jag kan se filmen Selma & Johanna? Den finns inte på streamingtjänster när jag kollat & den laddades upp på Youtube innan den blev borttagen. Filmen måste gå att se någonstans vill jag tro
Verkar finnas på både Viddla och Cineasterna (vilka de flesta bibliotek i landet är anslutna till).

Disneyfantasten

Finns det något sätt att se Familjen Knyckertz och Snutjakten? (enligt min uppsökning på Google verkar den tyvärr inte finnas utgiven på DVD, sen finns visserligen att se på TV4 men där är den dessvärre svåråtkomlig)

(känner mig sugen på att se filmen efter att nyligen ha sett om julkalendern som filmen är en uppföljare till)

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 20 januari 2026 kl. 18:37:30Verkar finnas på både Viddla och Cineasterna (vilka de flesta bibliotek i landet är anslutna till).
"De flesta bibliotek" var väl att överdriva...? Om jag inte räknat fel får jag det till att Viddla bara finns i 38 av landets 290 kommuner, varav inte en enda i Västerbotten eller Norrbotten. Jag är nästan hundra på att Skellefteå tidigare har varit ansluten, men så verkar inte längre vara fallet... :(

Cineasterna ser det dock bättre ut med, som verkar ha med de flesta lite större orter; plus en del mindre. Där finns både Umeå, Skellefteå, en rad mindre tätorter i Västerbotten och alla kommuner i Norrbotten med. :)

Dock måste man förstås ha lånekort från något bibliotek på orten ifråga, men det går ju att skaffa relativt enkelt om man inte redan har.

Citat från: MOA skrivet 20 januari 2026 kl. 16:02:49Undrar vars jag kan se filmen Selma & Johanna? Den finns inte på streamingtjänster när jag kollat & den laddades upp på Youtube innan den blev borttagen. Filmen måste gå att se någonstans vill jag tro
Om inte Cineasterna eller Viddla finns där du bor, så finns filmen som digital hyr- och köpfilm på SF Anytime:
https://www.sfanytime.com/sv/movie/selma-johanna-en-roadmovie

Då får du förstås punga ut med en slant, men 49 kr för hyrfilm och 99 kr för köpfilm är väl inget hemmansköp direkt...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2026 kl. 23:53:52Finns det något sätt att se Familjen Knyckertz och Snutjakten? (enligt min uppsökning på Google verkar den tyvärr inte finnas utgiven på DVD, sen finns visserligen att se på TV4 men där är den dessvärre svåråtkomlig)

(känner mig sugen på att se filmen efter att nyligen ha sett om julkalendern som filmen är en uppföljare till)
Familjen Knyckertz och snutjakten finns just nu bara att streama på TV4 Play (betalversionen) - den har tidigare funnits på Amazon Prime Video, men verkar ha försvunnit ur deras streamingutbud nu (gissningsvis i samband med att den dök upp på TV4 Play).

Därutöver finns den som digital hyr- och köpfilm på bl.a. SF Anytime och Prime Video.

Tyvärr har du rätt i att filmen inte släppts på DVD eller Blu-Ray, så har du inte abonnemang på TV4 Play så är nog digitala hyr- och köpfilmer den enda återstående vägen. På Prime Video kostar den dock bara 39 kr att hyra och 79 kr att köpa, och på SF Anytime samma köppris men en tia mer att hyra, så det är väl ingen direkt förmögenhet...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 januari 2026 kl. 00:10:16"De flesta bibliotek" var väl att överdriva...? Om jag inte räknat fel får jag det till att Viddla bara finns i 38 av landets 290 kommuner, varav inte en enda i Västerbotten eller Norrbotten. Jag är nästan hundra på att Skellefteå tidigare har varit ansluten, men så verkar inte längre vara fallet... :(

Cineasterna ser det dock bättre ut med, som verkar ha med de flesta lite större orter; plus en del mindre. Där finns både Umeå, Skellefteå, en rad mindre tätorter i Västerbotten och alla kommuner i Norrbotten med. :)

Dock måste man förstås ha lånekort från något bibliotek på orten ifråga, men det går ju att skaffa relativt enkelt om man inte redan har.
Om inte Cineasterna eller Viddla finns där du bor, så finns filmen som digital hyr- och köpfilm på SF Anytime:
https://www.sfanytime.com/sv/movie/selma-johanna-en-roadmovie

Då får du förstås punga ut med en slant, men 49 kr för hyrfilm och 99 kr för köpfilm är väl inget hemmansköp direkt...
Kom inte in på SF Anytime när jag försökte men får göra ett nytt försök nu

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2026 kl. 23:53:52Finns det något sätt att se Familjen Knyckertz och Snutjakten? (enligt min uppsökning på Google verkar den tyvärr inte finnas utgiven på DVD, sen finns visserligen att se på TV4 men där är den dessvärre svåråtkomlig)
Vad menar du med "svåråtkomlig"? Att abonnemanget kostar pengar?

Det behöver det inte göra, om du inte vill ha ett löpande abonnemang. Det finns rabattkoder som ger en eller två månaders gratis abonnemang på TV4 Play Plus med reklam, t.ex. här:
https://www.sokrabatt.se/butik/tv4play.se