Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

A Pup Named Scooby-Doo (Valpen Scooby-Doo/Scooby-Doo som valp)

Startat av Beck, 21 januari 2026 kl. 16:06:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Jag undrar varför Peter Harryson och Annica Smedius inte dubbade Shaggy och Velma i A Pup Named Scooby-Doo?
Istället är det Johan Hedenberg (Shaggy) och Vicki Benkert (Velma).

Steve Kratz (Scooby Doo), Mattias Knave (Fred) och Malin Berghagen (Daphne) var med i originalserien och fick behålla sina röster.

https://archive.org/details/scooby-doo-som-valp

Daniel Hofverberg

Citat från: Beck skrivet 21 januari 2026 kl. 16:06:08Hej!

Jag undrar varför Peter Harryson och Annica Smedius inte dubbade Shaggy och Velma i A Pup Named Scooby-Doo?
Istället är det Johan Hedenberg (Shaggy) och Vicki Benkert (Velma).

Steve Kratz (Scooby Doo), Mattias Knave (Fred) och Malin Berghagen (Daphne) var med i originalserien och fick behålla sina röster.

https://archive.org/details/scooby-doo-som-valp
Att Peter Harryson inte fått reprisera rollen som Shaggy är väl inte så konstigt, då jag har svårt att tro att han verkligen skulle kunna låta tillräckligt likt ett barn. Rollfigurerna är ju trots allt mycket yngre, och Peter lär nog inte kunna förställa rösten nämnvärt... Jag menar: redan i originalserierna, där rollfigurerna ska föreställa vara i sena tonåren, så är det väl lite tveksamt om Peter Harryson verkligen låter som en tonåring; så att låta ännu yngre än så skulle nog inte fungera.

Annica Smedius är väl däremot ett större frågetecken, då hon trots allt har gjort barnroller i andra sammanhang med bra resultat (exempelvis Rugrats, som bör ha dubbats några år tidigare); och borde således ha kunnat låta tillräckligt ung för Velma. Men hon kanske inte hade möjlighet där och då...?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2026 kl. 00:30:20Att Peter Harryson inte fått reprisera rollen som Shaggy är väl inte så konstigt, då jag har svårt att tro att han verkligen skulle kunna låta tillräckligt likt ett barn. Rollfigurerna är ju trots allt mycket yngre, och Peter lär nog inte kunna förställa rösten nämnvärt... Jag menar: redan i originalserierna, där rollfigurerna ska föreställa vara i sena tonåren, så är det väl lite tveksamt om Peter Harryson verkligen låter som en tonåring; så att låta ännu yngre än så skulle nog inte fungera.

Annica Smedius är väl däremot ett större frågetecken, då hon trots allt har gjort barnroller i andra sammanhang med bra resultat (exempelvis Rugrats, som bör ha dubbats några år tidigare); och borde således ha kunnat låta tillräckligt ung för Velma. Men hon kanske inte hade möjlighet där och då...?
Lyssna bara på Bart Simpson

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2026 kl. 00:30:20Att Peter Harryson inte fått reprisera rollen som Shaggy är väl inte så konstigt, då jag har svårt att tro att han verkligen skulle kunna låta tillräckligt likt ett barn. Rollfigurerna är ju trots allt mycket yngre, och Peter lär nog inte kunna förställa rösten nämnvärt... Jag menar: redan i originalserierna, där rollfigurerna ska föreställa vara i sena tonåren, så är det väl lite tveksamt om Peter Harryson verkligen låter som en tonåring; så att låta ännu yngre än så skulle nog inte fungera.

annars kunde Kristian Ståhlsgren eller jesper adefelt vara Shaggy redan då.

BPS

De är väl pitchade så kanske lät inte Peter Harrysons pitchade röst rätt för Shaggy