Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet 24 januari 2026 kl. 20:22:34Ska man börja ta bort översättningar i slutet ? :'(

Eller vad läser jag för dumheter

https://www.svenskdam.se/noje/kalle-anka-pa-julafton-anmalt-av-tv-tittare-far-inte/11218326

https://www.dagensarena.se/innehall/darfor-gor-svt-reklam-disneyfilmer-pa-julafton/

Har SVT än rätt att göra så för Disney  :'(
Du ska inte ha Svensk Dam som källa för någonting det jobbar med titlar och påhittade eller kraftigt vinklade ämnen eller förenklingar för att få klick.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 januari 2026 kl. 20:22:34Ska man börja ta bort översättningar i slutet ? :'(

Eller vad läser jag för dumheter

https://www.svenskdam.se/noje/kalle-anka-pa-julafton-anmalt-av-tv-tittare-far-inte/11218326

https://www.dagensarena.se/innehall/darfor-gor-svt-reklam-disneyfilmer-pa-julafton/

Har SVT än rätt att göra så för Disney  :'(
Svensk Damtidning älskar att göra en höna av en fjäder, genom vinklade rubriksättningar som tekniskt sett är korrekta men som ger ett helt annat intryck än artiklarna som helhet - ett klassiskt exempel är att de flera gånger skrivit rubriker som antyder att kändispar ska skiljas, när de i själva verket ska vara ifrån varandra på grund av uppdrag på annan ort i några veckor (d.v.s. inte mycket till nyhet alls)... Ska man utgå ifrån dem som källa, så måste man verkligen lusläsa varenda ord i artikeln, från början till slut (framförallt slut, då det relevanta ofta inte avslöjas förrän mot slutet), och inte stirra sig blint på rubriken.

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul har blivit anmält till Granskningsnämnden ett antal gånger genom åren på grund av "otillbörligt gynnande" (d.v.s. reklam) genom Surprise Gift-inslagen. Men den senaste anmälan har, liksom de tidigare, lagts ned direkt av ordföranden för Granskningsnämnden (utan granskning) med motiveringen att nämnden tidigare gjort bedömningen att inslaget inte bryter mot reglerna; och att det därmed inte finns anledning att granska det igen.

Och som Svensk Damtidning även skriver om man läser hela artikeln har SVT inte rätt att ta bort Surprise Gift-segmenten.

2025 var ju båda inslagen för biofilmer, så då är det ju ganska givet att Granskningsnämnden inte skulle finna något att anmärka på - inslag ur biofilmer är väl inte märkvärdigare än när man pratar om nya biofilmer i exempelvis Kulturnyheterna.

De år som Disney har smugit in "reklam" för Disney+, genom Surprise Gift-inslag som består av avsnitt av serier aktuella på Disney+, börjar det i mina ögon kännas lite tveksamt; just för att syftet från Disneys sida då uppenbarligen varit att uppmärksamma Disney+. Men eftersom Granskningsnämnden inte då heller brydde sig om att ens inleda en officiell granskning, så får vi väl dra slutsatsen att även inslag ur serier på streamingtjänster är okej; så länge som Disney inte tydligt märker ut att det faktiskt är reklam för en streamingtjänst (att exempelvis säga "Alla avsnitt av serien finns nu att streama på Disney+!" vore sannolikt inte tillåtet enligt reglerna för public service).

Citat från: BPS skrivet 24 januari 2026 kl. 20:32:37Du ska inte ha Svensk Dam som källa för någonting det jobbar med titlar och påhittade eller kraftigt vinklade ämnen eller förenklingar för att få klick.
Det är visserligen fler tidningar som jobbar på det sättet, men Svensk Damtidning är nog ändå strået värre än de flesta - då det mesta de skriver är sensationella rubriker, som lockar till klick och som oftast är formellt riktiga men avsiktligt tvetydigt formulerade och vinklade för att låta betydligt mer dramatiskt än det faktiskt är; och vars nyhetsvärde ofta är tveksamt.

Såsom mitt exempel ovan med kändispar, som antingen ska vara ifrån varandra på grund av filminspelning eller ska flytta till ny bostad, men där rubriken antyder något mer dramatiskt; som jag har sett flera liknande artiklar om de senaste åren.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2026 kl. 01:21:22Svensk Damtidning älskar att göra en höna av en fjäder, genom vinklade rubriksättningar som tekniskt sett är korrekta men som ger ett helt annat intryck än artiklarna som helhet - ett klassiskt exempel är att de flera gånger skrivit rubriker som antyder att kändispar ska skiljas, när de i själva verket ska vara ifrån varandra på grund av uppdrag på annan ort i några veckor (d.v.s. inte mycket till nyhet alls)... Ska man utgå ifrån dem som källa, så måste man verkligen lusläsa varenda ord i artikeln, från början till slut (framförallt slut, då det relevanta ofta inte avslöjas förrän mot slutet), och inte stirra sig blint på rubriken.

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul har blivit anmält till Granskningsnämnden ett antal gånger genom åren på grund av "otillbörligt gynnande" (d.v.s. reklam) genom Surprise Gift-inslagen. Men den senaste anmälan har, liksom de tidigare, lagts ned direkt av ordföranden för Granskningsnämnden (utan granskning) med motiveringen att nämnden tidigare gjort bedömningen att inslaget inte bryter mot reglerna; och att det därmed inte finns anledning att granska det igen.

Och som Svensk Damtidning även skriver om man läser hela artikeln har SVT inte rätt att ta bort Surprise Gift-segmenten.

2025 var ju båda inslagen för biofilmer, så då är det ju ganska givet att Granskningsnämnden inte skulle finna något att anmärka på - inslag ur biofilmer är väl inte märkvärdigare än när man pratar om nya biofilmer i exempelvis Kulturnyheterna.

De år som Disney har smugit in "reklam" för Disney+, genom Surprise Gift-inslag som består av avsnitt av serier aktuella på Disney+, börjar det i mina ögon kännas lite tveksamt; just för att syftet från Disneys sida då uppenbarligen varit att uppmärksamma Disney+. Men eftersom
Jag fördrar när det är bio filmer

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2026 kl. 01:21:22Svensk Damtidning älskar att göra en höna av en fjäder, genom vinklade rubriksättningar som tekniskt sett är korrekta men som ger ett helt annat intryck än artiklarna som helhet - ett klassiskt exempel är att de flera gånger skrivit rubriker som antyder att kändispar ska skiljas, när de i själva verket ska vara ifrån varandra på grund av uppdrag på annan ort i några veckor (d.v.s. inte mycket till nyhet alls)... Ska man utgå ifrån dem som källa, så måste man verkligen lusläsa varenda ord i artikeln, från början till slut (framförallt slut, då det relevanta ofta inte avslöjas förrän mot slutet), och inte stirra sig blint på rubriken.

De år som Disney har smugit in "reklam" för Disney+, genom Surprise Gift-inslag som består av avsnitt av serier aktuella på Disney+, börjar det i mina ögon kännas lite tveksamt; just för att syftet från Disneys sida då uppenbarligen varit att uppmärksamma Disney+. Men eftersom Granskningsnämnden inte då heller brydde sig om att ens inleda en officiell granskning, så får vi väl dra
Hur var det med direkt till DVD/ VhS filmer när det begav sig är det också okej ?
Typ kronks nya stil 
kan man parata om direkt till dvd filmer i exempelvis Kulturnyheterna ?

gstone

De år som Disney har smugit in "reklam" för Disney+, genom Surprise Gift-inslag som består av avsnitt av serier aktuella på Disney+, börjar det i mina ögon kännas lite tveksamt; just för att syftet från Disneys sida då uppenbarligen varit att uppmärksamma Disney+. Men eftersom Granskningsnämnden inte då heller brydde sig om att ens inleda en officiell granskning, så får vi väl dra slutsatsen att även inslag ur serier på streamingtjänster är okej; så länge som Disney inte tydligt märker ut att det faktiskt är reklam för en streamingtjänst (att exempelvis säga "Alla avsnitt av serien finns nu att streama på Disney+!" vore sannolikt inte tillåtet enligt reglerna för public service).
Det är visserligen fler tidningar som jobbar på det sättet, men Svensk Damtidning är nog ändå strået värre än de flesta - då det mesta de skriver är sensationella rubriker, som lockar till klick och som oftast är formellt riktiga men avsiktligt tvetydigt formulerade och vinklade för att låta betydligt mer dramatiskt än det faktiskt är; och vars nyhetsvärde ofta är tveksamt.

Såsom mitt exempel ovan med kändispar, som antingen ska vara ifrån varandra på grund av filminspelning eller ska flytta till ny bostad, men där rubriken antyder något mer dramatiskt; som jag har sett flera liknande artiklar om de senaste åren.
Om jag ska vara ärlig är jag inte heller så förtjust i att dom Vlad att visa Disney plus serier några år , men jag fattar varför, fördra i alla fall långfilmer 

Oskar

Citat från: gstone skrivet 25 januari 2026 kl. 10:24:12Hur var det med direkt till DVD/ VhS filmer när det begav sig är det också okej ?
Typ kronks nya stil
kan man parata om direkt till dvd filmer i exempelvis Kulturnyheterna ?
om det var en reklam/trailer i Kalle Anka på julafton för tv serien på Disney Plus är inte tillåtet om det är en biotralier är det okej eftersom man inte gör reklam för Disney Plus på grund av Disney Plus är en betalning tjänst eftersom biotralier är det snack prov på för nya filmer som kommer eller om det är på bio.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 25 januari 2026 kl. 13:01:51om det var en reklam/trailer i Kalle Anka på julafton för tv serien på Disney Plus är inte tillåtet om det är en biotralier är det okej eftersom man inte gör reklam för Disney Plus på grund av Disney Plus är en betalning tjänst eftersom biotralier är det snack prov på för nya filmer som kommer eller om det är på bio.
vi har ju redan konstaterat det

Oskar

Citat från: gstone skrivet 25 januari 2026 kl. 17:53:14vi har ju redan konstaterat det
jag tror inte Björn skift kommer tillbaka som Woody eftersom han är demens nu jag tror att jan mybrand kan tillbaka som Woody i toy story 5.
jag vet inte om Fredrik dolk kommer tillbaka som buzz.

Disneyfantasten

Citat från: Oskar skrivet 25 januari 2026 kl. 18:08:50jag tror inte Björn skift kommer tillbaka som Woody eftersom han är demens nu jag tror att jan mybrand kan tillbaka som Woody i toy story 5.
jag vet inte om Fredrik dolk kommer tillbaka som buzz.
Vad säger du? Har Skifs blivit dement? Det var inte så roligt att höra...

Men oavsett vad så tror inte jag heller att Skifs kunnat återvända eftersom han dels inte lyckades nå någon överenskommelse med Disney när 3an skulle släppas och dels själv ansåg att två filmer fick räcka för hans del.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2026 kl. 19:25:45Vad säger du? Har Skifs blivit dement? Det var inte så roligt att höra...

Men oavsett vad så tror inte jag heller att Skifs kunnat återvända eftersom han dels inte lyckades nå någon överenskommelse med Disney när 3an skulle släppas och dels själv ansåg att två filmer fick räcka för hans del.
Jan har dessutom varit Woody mycket längre än vad Björn varit vid det här laget, eftersom att Jan började spela karaktären redan år 2000.

Nilsson

Citat från: BPS skrivet 25 januari 2026 kl. 19:29:43Jan har dessutom varit Woody mycket längre än vad Björn varit vid det här laget, eftersom att Jan började spela karaktären redan år 2000.
Fast inte i Toy Strory 2 Där var Björn Skifs Woody. Tog inte Jan över i Toy Story 3?

Disneyfantasten

Citat från: Nilsson skrivet 25 januari 2026 kl. 20:00:12Fast inte i Toy Strory 2 Där var Björn Skifs Woody. Tog inte Jan över i Toy Story 3?
2an kom 1999.

Det var redan i karaktärens framträdande i början av Buzz Lightyear Rymdjägare Äventyret Börjar (som kom på VHS & DVD i Sverige juni 2001) som Janne började dubba Woody.

Nilsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2026 kl. 20:05:102an kom 1999.

Det var redan i karaktärens framträdande i början av Buzz Lightyear Rymdjägare Äventyret Börjar (som kom på VHS & DVD i Sverige juni 2001) som Janne började dubba Woody.
Ja just det. Var det i den? Undrar om jag sett den nån gång. Då började Jan innan Toy Story 3. 

Disneyfantasten

Citat från: Nilsson skrivet 25 januari 2026 kl. 20:23:52Ja just det. Var det i den? Undrar om jag sett den nån gång. Då började Jan innan Toy Story 3.
Ja, han gjorde även den rollen i karaktärens gästframträdande i eftertexterna till Bilar.