Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Underskattade filmer

Startat av Disneyfantasten, 14 juni 2025 kl. 20:35:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 augusti 2025 kl. 09:30:45- Home (2015)
Okej, denna film har knappt blivit omtalad och fick även blandad kritik.

Nu har jag inte sett filmen på år och dar (var en gång 2015 på kollo), men jag minns den som bra, även när jag ser bilder och klipp tycker jag den verkar bra, filmen har bra animation och jag vill minnas att handlingen och karaktärerna var intressanta och dubbningen var bra, känner att jag snart behöver se filmen igen.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 augusti 2025 kl. 09:30:45- Ice Age 5 Scratattack (2016)
Denna film fick ingen vidare bra kritik.

Har inte sett filmen sedan biopremiären 2016 men vill minnas att jag tycker den var bra, animationen är fin och jag gillar karaktären Brooke och det känns tryggt att Sid äntligen får någon som verkligen uppskattar honom, mer än så går inte att säga, känner att jag behöver se om filmen, men dubbningen var iallafall bra.

(side note: jag vet att många avskyr karaktärerna Crash & Eddie (som introducerades i 2an), men personligen har jag aldrig haft någonting emot dem)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 november 2025 kl. 21:04:23Denna film fick ingen vidare bra kritik.

Har inte sett filmen sedan biopremiären 2016 men vill minnas att jag tycker den var bra, animationen är fin och jag gillar karaktären Brooke och det känns tryggt att Sid äntligen får någon som verkligen uppskattar honom, mer än så går inte att säga, känner att jag behöver se om filmen, men dubbningen var iallafall bra.

(side note: jag vet att många avskyr karaktärerna Crash & Eddie (som introducerades i 2an), men personligen har jag aldrig haft någonting emot dem)
jag tycker om filmen med

såg på tv när dem gick en påsk eller jul
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Kan vara hög tid att återuppliva denna tråd.

Såg Katter Dansar Inte (1997) ikväll via Dailymotion och tycker att filmen var bra, jag gillar animationen, karaktärerna, handlingen, osv., det är synd att filmen aldrig getts ut i Sverige på varesig VHS eller DVD, och ännu mera synd att filmen aldrig dubbats till svenska.

Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018), jag älskar verkligen denna film, jag som är prinsess-nörd älskar verkligen framträdandet av Disney-Prinsessorna, sen så har man tagit inspiration från internet när man gjort denna film, och jag gillar även de nytillkomna karaktärerna för denna film.

(kommer nog på fler senare)

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  9 augusti 2025 kl. 21:53:02Instämmer, det har nog med att göra att det var den sista filmen som kom ut innan Disneys renässans-period började.
Plus så nämnde jag Mästerdetektiven Basil Mus, som kom ut innan den filmen, som i sin tur kom ut efter Taran och Den Magiska Kitteln som du nämnde tidigare.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  9 augusti 2025 kl. 20:21:21Oliver & gänget kan nog också ses som underskattad, tror jag.
Jag minns att du jämförde den filmen med Bernard och Bianca i Australien som jag nämnde i mitt första inlägg i denna tråd, plus så nämnde jag också Mästerdetektiven Basil Mus i mitt inlägg, som kom ut innan den filmen.

Förresten så minns jag att du nämnde i denna tråd;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15549.0

Där skrev du dina tankar angående Pingvinen och Lyckostenen, Tummelisa, Rock-A-Doodle, Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot och Svanprinsessan.

Så, då är jag nyfiken på hur dina tankar kring övriga filmer jag nämnt i mina inlägg i denna tråd?  :) (en och en)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 februari 2026 kl. 23:38:24Jag minns att du jämförde den filmen med Bernard och Bianca i Australien som jag nämnde i mitt första inlägg i denna tråd, plus så nämnde jag också Mästerdetektiven Basil Mus i mitt inlägg, som kom ut innan den filmen.

Förresten så minns jag att du nämnde i denna tråd;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15549.0

Där skrev du dina tankar angående Pingvinen och Lyckostenen, Tummelisa, Rock-A-Doodle, Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot och Svanprinsessan.

Så, då är jag nyfiken på hur dina tankar kring övriga filmer jag nämnt i mina inlägg i denna tråd?  :) (en och en)
Tja, vart ska jag börja? En del utav de som du nämnde verkar vara verkligen överhatade (som till exempel Önskan, Shrek Den TredjeIce Age 5: Scratattack, Röjar-Ralf Kraschar Internet och många Disney uppföljare) och jag själv tyckte att dessa filmerna var bra, även om de förstås må ha en del brister. Faktum är så verkar nog alla andra filmer som du har nämnt vara såna som har blandat kritik eller att en del verkar ha glömt bort dom. Så, som en person som inte är för kräsen när det gäller filmer, så håller jag med om dina förslag för övrigt. :)

Disneyfantasten

Då jag nämnt nästan samtliga filmer i denna tråd som kom efter Vaiana (första filmen) men innan Zootropolis 2 (som kom ifjol), som många Disney-fans inte verkar vara lika glada i som tidigare filmer (med undantag för Encanto) så vill jag nu tillägga den sista av dem;

En Annorlunda Värld (2022)

Jag tycker visserligen att både Röjar-Ralf Kraschar Internet, Raya och Den Sista Draken och Önskan (som alla jag nämnde tidigare i tråden) är bättre än den, men jag tycker ändå att den filmen är en bra sådan, och inte alls dålig trots sina förekommande brister då och då, jag gillar animationen, handlingen, karaktärerna, osv. och även om det inte finns många sånger så är iallafall den som finns bra, handlingen går att hänga med i och så har filmen en bra svensk dubbning och ett fint budskap som handlar om vikten att värna om miljön, och jag upplever verkligen att Disney ville pröva på att göra något helt nytt.

Disneyfantasten

Såg Den Lilla Prinsessan (1995) alldeles nyss och tycker filmen var bra, känns som att knappt någon pratar om den filmen och värst av allt är som i många andra fall att svenska dubbningen saknas på DVD.

Monsieur Hulot

Denna film kanske jag redan tagit upp, men vi kan göra det igen.

En vandring i solen (1978) med Gösta Ekman i huvudrollen är en film som människor idag knappt pratar om. Fullständigt obegripligt enligt mig! Det är en fin, men mycket sorglig film som handlar om en trasig man som åker till Cypern, där han blir förälskad i den norska reseledaren Marion som han snart blir ihop. Men senare omkommer Marion i en drunkningsolycka efter att ha räddar en av de äldre damerna som följt med på resan. Allt slutar tragiskt och Gösta blir åter lika ledsen som förut.

Det är ganska sällan som filmscener berör mig, men flera scener i denna film berör mig väldigt mycket. Bland annat scenen när Sif Ruud gråtandes berättar för Gösta att Marion är död.

Jag anar tyvärr att väldigt få här på forumet har sett filmen. Eller är det någon? I så fall tycker jag ni ska göra det!

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 februari 2026 kl. 14:09:07Jag anar tyvärr att väldigt få här på forumet har sett filmen. Eller är det någon? I så fall tycker jag ni ska göra det!
Har den filmen ens släppts på DVD eller Blu-Ray? För såvitt jag kan se verkar den inte finnas på någon streamingtjänst, och heller inte som digital hyr- eller köpfilm. :(

Med andra ord: Jag har inte sett den, men ger den gärna en chans om den finns att få tag i någorlunda enkelt...

Benkt

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2026 kl. 14:23:33Har den filmen ens släppts på DVD eller Blu-Ray? För såvitt jag kan se verkar den inte finnas på någon streamingtjänst, och heller inte som digital hyr- eller köpfilm. :(

Med andra ord: Jag har inte sett den, men ger den gärna en chans om den finns att få tag i någorlunda enkelt...
Svenska Filminstitutet gav ut den för många år sen, men deras DVD:er ligger ju inte överallt och skräpar direkt. Känns som nåt SVT borde köra.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2026 kl. 14:23:33Har den filmen ens släppts på DVD eller Blu-Ray? För såvitt jag kan se verkar den inte finnas på någon streamingtjänst, och heller inte som digital hyr- eller köpfilm. :(

En vandring i solen - det finns ett antal begagnade exemplar på DVD på Tradera till hutlösa priser. Den billigaste kostar 229 kronor. Sen finns det för 349, 449, 499 respektive 599 kronor.

Filmen finns även att streama gratis på cineasterna.com om man har lånekort på något anslutet bibliotek. Jag lyckades** faktiskt låna den, men kvalitén är ganska dålig - SD-upplösning i låg bitrate med ljud i 96 kbps, bildfrekvens på 29,97 fps och ingen textning.

Det finns en skylt i början som påstår att filmen är restaurerad av Filmarkivet Svenska Filminstitutet. Den "restaureringen" ger jag inte mycket för om kvalitén inte är bättre än så. Jag förstår inte heller varför Cineasterna konverterar allt till 29,97 fps. Det blir bara hackigt att titta på.

** Oftast lyckas jag inte låna något alls på Cineasterna. Mitt biblioteks månadskvota brukar ta slut väldigt fort, så det är bara i början på månaderna som det går att låna något alls.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg En vandring i solen ingår även i DVD-boxen Göstas rariteter 2017. Jag tror att den fortfarande finns på Ginza, så om du är nyfiken kan du köpa den där 

Boxen innehåller också tyvärr den hemska filmen Kalabaliken i Bender (1983), som diskuterats några gånger här forumet.

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 februari 2026 kl. 19:04:07@Daniel Hofverberg En vandring i solen ingår även i DVD-boxen Göstas rariteter 2017. Jag tror att den fortfarande finns på Ginza, så om du är nyfiken kan du köpa den där

Boxen innehåller också tyvärr den hemska filmen Kalabaliken i Bender (1983), som diskuterats några gånger här forumet.
Bra tips, i alla fall om man även är intresserad av andra filmer med Gösta Ekman.

Boxen kostar 399 kronor på ginza.se, men man kan faktiskt komma över den lite förmånligare på kvarnvideo.se där den bara kostar 279 kronor.