Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: moviefan skrivet  9 februari 2026 kl. 13:51:28

Finns denna version med svensk text ?  Verkar som att denna är en  ny version av just Spiderwick.
Är inte det en bok? Läste den i lågstadiet men om titeln var översatt minns jag inte

moviefan

Citat från: MOA skrivet  9 februari 2026 kl. 14:03:50Är inte det en bok? Läste den i lågstadiet men om titeln var översatt minns jag inte

Spiderwick finns som böcker, även en film från 2008.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  9 februari 2026 kl. 14:03:50Är inte det en bok? Läste den i lågstadiet men om titeln var översatt minns jag inte
Ursprungligen var det en romanserie på fem böcker, som sedan filmatiserades 2008 - och nu har det alltså kommit en TV-serie baserad på böckerna.

Serien var tydligen ursprungligen tänkt att släppas på Disney+, men av ekonomiska skäl såldes den istället till Roku. Och det innebär förstås nackdelar för alla länder utom USA, Kanada och Mexiko, eftersom Roku bara finns där. Alltså är man beroende av att lokala streamingtjänster eller TV-kanaler i varje enskilt land licensierar serien...

MOA

Citat från: moviefan skrivet  9 februari 2026 kl. 14:09:28Spiderwick finns som böcker, även en film från 2008.  :)
Kan troligen sett den också men minns ingenting säkert 12 år senare

moviefan

Citat från: MOA skrivet  9 februari 2026 kl. 15:02:49Kan troligen sett den också men minns ingenting säkert 12 år senare

Filmen från 2008, är mycket bra. Har många fina fantasy karaktärer. Har ni sett Bron till Terabithia ? 

Micha_Sc

Ang SVT: s program Gomorron Sverige,det slog mig just,visst visades det tecknat i samband med detta program,eller minns jag fel?
Någon som minns vad som visades?

Monsieur Hulot

Citat från: Micha_Sc skrivet 10 februari 2026 kl. 00:22:57Ang SVT: s program Gomorron Sverige,det slog mig just,visst visades det tecknat i samband med detta program,eller minns jag fel?
Någon som minns vad som visades?
Mycket riktigt visades det tecknade inslag i programmet, Hacke Hackspett exempelvis. Men det var inte bara detta program tecknat material sändes, många av jullovsserierna som Trazan & Banarne och Toffelhjältarna visade ofta tecknade filmer. Den sistnämnda har jag dock tyvärr dålig koll på.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 februari 2026 kl. 13:25:26Mycket riktigt visades det tecknade inslag i programmet, Hacke Hackspett exempelvis. Men det var inte bara detta program tecknat material sändes, många av jullovsserierna som Trazan & Banarne och Toffelhjältarna visade ofta tecknade filmer. Den sistnämnda har jag dock tyvärr dålig koll på.
Ja i Trazan & Banarne blev dom animerade filmerna borttagna på VHS & DVD. Aldrig sett Toffelhjältarna men copyright ligger bakom allt

gstone

Dödar streamingtjänster kanalar som Cartoon Network och Disney Channel ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 22:33:51Dödar streamingtjänster kanalar som Cartoon Network och Disney Channel ?
Om någon dödar Cartoon Network så är det väl Warner Brothers själva som hela tiden väljer att lägga ner animerade produktioner oavsett vad det är.

gstone

Jag har spenderat 10 år på att undra och forska i om deena sångerska är samma person som Mimmi Sandén som gör rösten till Anna och Poppy ! ?

Vore bra med något slags definitivt svar 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet Idag kl. 00:13:12Jag har spenderat 10 år på att undra och forska i om deena sångerska är samma person som Mimmi Sandén som gör rösten till Anna och Poppy ! ?

Vore bra med något slags definitivt svar
Det är det, men under hennes artistnamn. Hon har också en Spotify sida under sitt egna namn där låtarna från dubbningar finns.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 22:33:51Dödar streamingtjänster kanalar som Cartoon Network och Disney Channel ?
Om man kan kalla det för dödar vet jag inte riktigt, men överlag lever nog alla linjära TV-kanaler - och ännu mer nischade kanaler såsom barnkanaler - på lånad tid, då inte så många tittar linjärt längre och merparten streamar. Tittarsiffrorna för så här pass smala kanaler är helt enkelt försvinnande få, nuförtiden. En ganska naturlig utveckling, även om det inte enbart är positivt.

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 23:00:47Om någon dödar Cartoon Network så är det väl Warner Brothers själva som hela tiden lägga ner animerade produktioner oavsett vad det är.
Ja, du har en bra poäng att Warner Bros. överlag behandlar animerade produktioner och barnutbud tämligen styvmoderligt.

Det verkar ju klart att Warner Bros. ska säljas, så beroende på vem den nya ägaren blir - Netflix och Paramount försöker ju överträffa varandra med allt bättre bud - så kanske denne kommer satsa lite mer och behandla produktionerna bättre. Där tror jag att Netflix vore en klar fördel framför Paramount, och även vad gäller andra aspekter.