Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

BBC Narnia serien

Startat av moviefan, 28 december 2012 kl. 18:42:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Benkt

Blu-rayen har inte den minsta kvalitetsuppgradering från DVD. Faktum är att det nästan ser värre ut.

Elios

Citat från: Benkt skrivet 22 februari 2026 kl. 22:41:52Blu-rayen har inte den minsta kvalitetsuppgradering från DVD. Faktum är att det nästan ser värre ut.

Jag har bara sett Häxan och Lejonet.
Är dom andra bra?

Tintin

Citat från: Benkt skrivet 22 februari 2026 kl. 22:41:52Blu-rayen har inte den minsta kvalitetsuppgradering från DVD. Faktum är att det nästan ser värre ut.
Tack för skärmdumparna.

Det är de första bilderna jag sett från Blu-rayen (sedan den släpptes i November). Förutom den nya dokumentären har jag sett flera besvikna recensioner på Amazon, och precis som du säger verkar det inte vara någon uppgradering gällande bilden på TV-serien.

Jag hade framme mina DVD:er från 2003 för att se hur min Blu-ray spelare skalade upp dem. Såg bättre ut än de versioner som finns på YouTube. Eftersom det är inspelat på video går det ju inte att göra så mycket åt, men jag har ändå sett några ambitiösa försök på YouTube att förbättra bilden.

Jag hade boxen 2 dagar efter release, men kom fram skadad (så valde att skicka tillbaka den). Då låg den på över 700 kr med frakt. Dokumentären Return to Narnia skulle jag gärna vilja se, men kan man spara en slant på boxen (med tanke på att TV-serien bara är uppskalad) så kanske det är bättre att vänta och se om det händer något med prisutvecklingen.

Tintin

Citat från: Elios skrivet 22 februari 2026 kl. 23:02:35Jag har bara sett Häxan och Lejonet.
Är dom andra bra?
Ja (se dem också).

Kung Caspian och skeppet Gryningen gillade jag så mycket att jag såg versionen från 2010 i 3D på bio när den kom. Silvertronen vet jag många håller högt för att Tom Baker (Dr Who) är med. Själv har jag minst minnen av den sistnämnda från TV, men jag bör ha sett den också.

Anders M Olsson

Jag har svårt att tro att Blu-rayutgåvan skulle ha sämre bild än DVD, men om det är någon förbättring är den i så fall mycket liten.

Om det inte hade varit för den svenska texten på DVD skulle det nog ha varit hugget som stucket för min del.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 februari 2026 kl. 10:37:48Jag har svårt att tro att Blu-rayutgåvan skulle ha sämre bild än DVD, men om det är någon förbättring är den i så fall mycket liten.

Om det inte hade varit för den svenska texten på DVD skulle det nog ha varit hugget som stucket för min del.
Man får väl utgå iallafall att de gjort en ny överföring från banden och sedan skalat upp bilden. Samma kille (Paul Vanezis) har även haft hand om Dr Who och Blake's 7-boxarna.

Dr Who-boxarna har fått mycket kritik för att använda AI-uppskalning. Finns en del videos på YouTube med stillbilder från gamla DVD:er och de nyare Blu-ray-boxarna där man visar hur AI:n ändrar detaljer i bilden.

Kanske fanns de tankarna för Narnia också (och kanske de provade). Det lär vi aldrig få veta. 

Tintin

Här är ett klipp som tydligt visar hur AI förändrar och hittar på detaljer. Från Doctor Who säsong 13 med Tom Baker (som även spelar Surpöl (Puddleglum) i Silvertronen).

https://www.youtube.com/watch?v=24hwN1NyMs4

Kan kanske tyckas som ett sidospår (men utgivare BBC även i det fallet). De har valt att använda AI (trots kritik från fansen) när de givit ut Doctor Who på Blu-ray.

När det gäller Narnia, så kanske det inte går att "trolla" hur mycket som helst för att göra bilden bättre, men lite klassisk restaurering hade varit trevligt.

Hittade ett klipp på YouTube för några veckor sedan, där en kille (också missnöjd med Blu-rayen) gjort ett test från DVD där han ser försöker förbättra bilden. Han har förvisso använt AI också (men inte enbart).

https://www.youtube.com/watch?v=9LKqEkGhO6g

gstone

för bli en födelsesdag önskning
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"