Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pikachu

Jag har försökt rannsaka mitt minne men jag kommer inte ihåg att jag kollade på  Yo Yogi. När jag var mindre. Men det är roligt att man har möjligheten att göra det nu. 

BrutalGeek

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 mars 2026 kl. 13:33:24Yo Yogi! sändes både på FilmNet och TV3, så den är ändå inte sällsynt. Jag spelade in den från FilmNet, där den gick ett par omgångar i K-TV-blocket. :)

Jag är lite osäker när den sändes på TV3, men på FilmNet började serien sändas i januari 1993. Jag misstänker att TV3 sände serien innan och att det var de som beställde dubbningen, för jag minns att jag pratat med skådespelare för några år sedan som tydligt kommer ihåg att dubben gjorts av Mediadubb International. Det kan förstås vara FilmNet ändå, och att de anlitat Eurotroll som lejde bort dubbningen till Mediadubb International (det hände ju då och då), men det känns väl nära till hands att misstänka att serien ändå började gå på TV3 innan den började sändas på FilmNet...
Haha nu är väll allt relativt, men något som bara överlevt tack vare att du spelade in det för över 30 år sedan för ändå betraktas som sällsynt. Verkligen hjälteinsats att bevara detta :)

Intressant då jag vill minnas att jag såg det på Cartoon Network, ruuunt 99? Men det bör tas med en nypa salt, hade som sagt bara vaga minnen av att denna serien ens fanns innan jag började bläddra i Hanna Barberas katalog i vuxen ålder.

Erika

Citat från: BrutalGeek skrivet 16 mars 2026 kl. 15:05:31Intressant då jag vill minnas att jag såg det på Cartoon Network, ruuunt 99? Men det bör tas med en nypa salt, hade som sagt bara vaga minnen av att denna serien ens fanns innan jag började bläddra i Hanna Barberas katalog i vuxen ålder.
Kan bekräfta att Yo Yogi! sändes även på Cartoon Network, såg några avsnitt hösten 2000.

Haap

Är det någon som vet om det svenska introt till The Yogi Bear Show var dubbad? 
Jag hittar bara det engelska introt.

Pikachu

Citat från: Haap skrivet 16 mars 2026 kl. 20:42:02Är det någon som vet om det svenska introt till The Yogi Bear Show var dubbad?
Jag hittar bara det engelska introt.
Kan det här vara rätt? https://youtu.be/AgZoNG0bAF4?si=lgaJylWhzYoRV_Wm&t=23

Haap

Citat från: Pikachu skrivet 16 mars 2026 kl. 20:50:42Kan det här vara rätt? https://youtu.be/AgZoNG0bAF4?si=lgaJylWhzYoRV_Wm&t=23
Dessvärre inte, det är The New Yogi Bear Show (1988). Det är framför allt det svenska introt till The Yogi Bear Show (1961) jag letar efter, men jag har en känsla av att det kanske var för tidigt för att man skulle dubba svenska intro då.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 16 mars 2026 kl. 15:09:58Kan bekräfta att Yo Yogi! sändes även på Cartoon Network, såg några avsnitt hösten 2000.
Intressant, det förstärker min teori att det var TV3 som beställde dubbningen. Om FilmNet beställde dubben, så borde det inte ha varit möjligt för Cartoon Network att sända serien 2000, då den vid det laget bör ha lidit av samma rättighetsproblem som det mesta från FilmNet.

Haap

Jag har synkat 20 delavsnitt av Yogi Bear till en förbättrad bildkälla, har dessvärre inte tillgång till fler svenska avsnitt för synkning.
De finns att se här:
https://archive.org/details/theyogibearshowsvenska

Rekommenderar att ladda ner .mkv-filerna för bästa möjliga kvalitet.
Förhandsvisningen på Archive visar i lägre kvalitet.

Avsnitten är organiserade enligt den ordning som används av dagens streamingtjänster (Syndicate‑ordningen).

Bildkällorna ifrån en vänlig användare på forumet. :)

BrutalGeek

Citat från: Haap skrivet 17 mars 2026 kl. 22:10:19Jag har synkat 20 delavsnitt av Yogi Bear till en förbättrad bildkälla, har dessvärre inte tillgång till fler svenska avsnitt för synkning.
De finns att se här:
https://archive.org/details/theyogibearshowsvenska

Rekommenderar att ladda ner .mkv-filerna för bästa möjliga kvalitet.
Förhandsvisningen på Archive visar i lägre kvalitet.

Avsnitten är organiserade enligt den ordning som används av dagens streamingtjänster (Syndicate‑ordningen).

Bildkällorna ifrån en vänlig användare på forumet. :)
Wow, ännu en gång, fantastisk insats! Otroligt bra ljud dessutom! Skall bli kul att se igenom

Har inte grävt i vilka olika dubbningar om gjorts av Yogi bear, men har tidigare stött på denna dubb av s01e01, https://archive.org/details/det-var-en-gang-en-skog (klipp med Yogi innan filmen). Osäker på vilken dubb som sändes på Cartoon Network?  "Östgötska" Boo-Boo känns dock mer bekant för mig

Daniel Hofverberg

Citat från: BrutalGeek skrivet 18 mars 2026 kl. 09:52:06Har inte grävt i vilka olika dubbningar om gjorts av Yogi bear, men har tidigare stött på denna dubb av s01e01, https://archive.org/details/det-var-en-gang-en-skog (klipp med Yogi innan filmen). Osäker på vilken dubb som sändes på Cartoon Network?  "Östgötska" Boo-Boo känns dock mer bekant för mig
Dubbningen på den länken är TV3s dubbning som Media Dubb producerade. Den dubbades ursprungligen för programblocket Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, som TV3 sände flitigt på helgmorgnarna under flera års tid.

Jag tror att Cartoon Network också återanvände TV3s dubbning, men möjligtvis kan de ha alternerat med någon nydubb av Sun Studio; på samma sätt som de gjorde med exempelvis Jetsons och Familjen Flinta.

Annars finns det åtminstone en VHS-dubbning från Musikservice VHS-utgåvor, som jag misstänker att Videobolaget/Kit & Co. låg bakom; även om jag inte har några säkra belägg. Jag tror att de släppte tre eller möjligtvis rentav fyra VHS-utgåvor med Yogi Björn. Jag skulle gissa att alla dessa har huvudsakligen samma röster, men helt säker är jag inte.

Sen släppte även Egmont Film en VHS-utgåva vid namn Yogi Björn - Det stora äventyret. Jag har inte tillgång till den, men sett till Egmonts andra utgåvor skulle jag gissa att det var någon Köpenhamnsstudio som dubbade den (Sun Studio eller mer troligt Salut Audio/Video)...?

Möjligtvis kan det ha funnits ännu fler VHS-dubbningar från någon annan distributör...?

Haap

Citat från: BrutalGeek skrivet 18 mars 2026 kl. 09:52:06Wow, ännu en gång, fantastisk insats! Otroligt bra ljud dessutom! Skall bli kul att se igenom

Har inte grävt i vilka olika dubbningar om gjorts av Yogi bear, men har tidigare stött på denna dubb av s01e01, https://archive.org/details/det-var-en-gang-en-skog (klipp med Yogi innan filmen). Osäker på vilken dubb som sändes på Cartoon Network?  "Östgötska" Boo-Boo känns dock mer bekant för mig
Tack tack!

Rösterna i dubbningarna har jag absolut noll koll på haha.

Men jag har markerat alla avsnitt att den svenska synkningen är från två VHS-utgåvor;
[HBPF] = Hanna‑Barbera: Personliga favoriter – Yogi Björn (VHS‑utgåva).
[DSA] = Yogi Björn – Det stora äventyret (VHS‑utgåva).

För att underlätta för andra som är mer nyfiken på vilken sorts dubbningutgåva det är. :p

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 mars 2026 kl. 13:36:47Dubbningen på den länken är TV3s dubbning som Media Dubb producerade. Den dubbades ursprungligen för programblocket Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, som TV3 sände flitigt på helgmorgnarna under flera års tid.

Jag tror att Cartoon Network också återanvände TV3s dubbning, men möjligtvis kan de ha alternerat med någon nydubb av Sun Studio; på samma sätt som de gjorde med exempelvis Jetsons och Familjen Flinta.

Annars finns det åtminstone en VHS-dubbning från Musikservice VHS-utgåvor, som jag misstänker att Videobolaget/Kit & Co. låg bakom; även om jag inte har några säkra belägg. Jag tror att de släppte tre eller möjligtvis rentav fyra VHS-utgåvor med Yogi Björn. Jag skulle gissa att alla dessa har huvudsakligen samma röster, men helt säker är jag inte.

Sen släppte även Egmont Film en VHS-utgåva vid namn Yogi Björn - Det stora äventyret. Jag har inte tillgång till den, men sett till Egmonts andra utgåvor skulle jag gissa att det var någon Köpenhamnsstudio som dubbade den (Sun Studio eller mer troligt Salut Audio/Video)...?

Möjligtvis kan det ha funnits ännu fler VHS-dubbningar från någon annan distributör...?
på cartoon network sänder Yogi med samma dubbning som tv3 i vissa serie och vissa serie med Yogi med sun Studio Köpenhamn med Thomas engbrektsson eller Stefan frelander som Yogi och Håkan mohede eller någon annan som bobo i övrigt även Mikael roupé och Thomas engbrektsson och gizzla rasch och Lena Ericsson och olli markeros och Mats qistström och Kenneth milldolf och andra skådespelare.

Helggodis

Efterlyser en vhs som jag hade som barn som verkar omöjlig att få tag på, har prövat maila wendros utan att få någon respons. 

Helggodis : tecknade sagor för de små (1986)
Innehåller 5 kortfilmer från sovjet dubbat på svenska

1. På äventyr i Prostokvasien
2. Semester i Prostokvasien
3. Haren behöver hjälp
4. Samla bönor
5. Fader Frost

https://smdb.kb.se/catalog/id/001380549#

Om någon har den digitaliserad kan jag swisha en hittelön 

salle

Citat från: Carlswell skrivet 25 februari 2026 kl. 02:32:38Om avsnitten finns digitaliserade så kan jag göra det. :)
Kul om du gör det. Serien har ju släppts på BluRay. Har du tillgång till dessa, annars har jag köpt säsong 3 med engelskt tal om du vill ha. Jag tror även att nästan drygt halva första säsongen har sänts med omdubb på HBO i HD.

Carlswell

Citat från: salle skrivet Igår kl. 19:19:28Kul om du gör det. Serien har ju släppts på BluRay. Har du tillgång till dessa, annars har jag köpt säsong 3 med engelskt tal om du vill ha. Jag tror även att nästan drygt halva första säsongen har sänts med omdubb på HBO i HD.
Vet inte vilka avsnitt @Daniel Hofverberg har eller om han ens har avsnitt digitaliserade men säsong 1 och 2 har jag nerladdade från amerikanska HBO. Så det är bara säsong 3 som behövs om även de avsnitten ska synkas :)