Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Rufus

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 16 mars 2026 kl. 22:48:06Ja, det är mycket speciellt och intressant att TV-filmer med tydligt vuxentema sorteras i barnfilmssortimentet! ;D

Att folk felsorterar pga okunskap är vi nog dessvärre tvungna att leva med. Riktigt illa blir det när t ex Art Spiegelmans seriebok "Maus" (som berättar om judarnas fruktansvärda lidanden i koncentrationslägren) sorteras som nazistisk litteratur pga att det är ett hakkors på omslaget.

Monsieur Hulot

Citat från: Rufus skrivet 17 mars 2026 kl. 09:11:06Att folk felsorterar pga okunskap är vi nog dessvärre tvungna att leva med. Riktigt illa blir det när t ex Art Spiegelmans seriebok "Maus" (som berättar om judarnas fruktansvärda lidanden i koncentrationslägren) sorteras som nazistisk litteratur pga att det är ett hakkors på omslaget.
Är det på bibliotek eller internet?

Rufus

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 mars 2026 kl. 13:45:07Är det på bibliotek eller internet?
Både och skulle jag tro, och inte bara den utan all liknande media riskerar att missuppfattas, när okunskap får råda.

Monsieur Hulot

Citat från: Rufus skrivet 18 mars 2026 kl. 11:58:06Både och skulle jag tro, och inte bara den utan all liknande media riskerar att missuppfattas, när okunskap får råda.
Uppenbarligen inte bara filmer och serier som lider av någon form av förbannelse, litteratur också! Ibland kan man ens undra om de gått igenom materialet överhuvudtaget.

Monsieur Hulot

@Benkt du råkar inte ha ett exemplar av Det är serverat på DVD? Säljs krogshowerna tillsammans eller separat på Second Hand-butikerna? Återigen intressant att de sorteras på barnfilmsavdelningen!

Benkt

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 mars 2026 kl. 19:16:53@Benkt du råkar inte ha ett exemplar av Det är serverat på DVD? Säljs krogshowerna tillsammans eller separat på Second Hand-butikerna? Återigen intressant att de sorteras på barnfilmsavdelningen!
Jag äger dubbel-DVD:n, jag tror inte att de getts ut separat? Jag köpte den direkt när den släpptes, men jag tror faktiskt inte att jag tittat på den....  ;D

Monsieur Hulot

Citat från: Benkt skrivet 18 mars 2026 kl. 21:55:20Jag äger dubbel-DVD:n, jag tror inte att de getts ut separat? Jag köpte den direkt när den släpptes, men jag tror faktiskt inte att jag tittat på den....  ;D
Oj! Då får du väl kanske göra det när du får tid!

Varning för barn finns som bekant på "playen", men Det är serverat finns (i nuläget) enbart på DVD.

Monsieur Hulot

Kalles klätterträd har repriserats totalt 11 gånger, men har i oklippt format varit frånvarande sedan januari 2012. Då visade man serien i helhet. Det har man nämligen inte alltid gjort av någon anledning ???

Här är alla tillfällen då serien visats på minst sagt egendomliga sätt
- Våren 1977 visades alla avsnitt, utom avsnitt 11 "Att åka på semester". Detta avsnitt kom dock att visas detta år - ett par månader senare, dvs på sommaren. Då visades avsnittet helt fristående, utan de övriga.

- Jullovet 1978-1979 visades inte de två sista avsnitten "Att åka på semester" och "Att handla skor och kläder". Likaså skedde när man repriserades 1980 mellan januari och mars.

- 1984 mellan januari och februari var det dags för serien att visas igen, men av någon anledning kastade man om ordningen på avsnitten. Dessutom visade man inte avsnitt 5 "Att ha födelsedag".

- 1986 visades serien i två omgångar; sex avsnitt mellan januari och februari och fem avsnitt i slutet på juli. Även denna gång kastar man om ordningen på avsnitten och inte visar avsnitt 5 (!)

Trots att serien är älskad av hur många som helst, visats i flera delar av världen och dessutom prisbelönats utomlands har serien (precis som Fem myror) blivit styvmoderligt behandlad. :-\

Hoppas att vi en dag får se serien i oklippt format!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 mars 2026 kl. 16:18:06Kalles klätterträd har repriserats totalt 11 gånger, men har i oklippt format varit frånvarande sedan januari 2012. Då visade man serien i helhet. Det har man nämligen inte alltid gjort av någon anledning ???

Här är alla tillfällen då serien visats på minst sagt egendomliga sätt
- Våren 1977 visades alla avsnitt, utom avsnitt 11 "Att åka på semester". Detta avsnitt kom dock att visas detta år - ett par månader senare, dvs på sommaren. Då visades avsnittet helt fristående, utan de övriga.

- Jullovet 1978-1979 visades inte de två sista avsnitten "Att åka på semester" och "Att handla skor och kläder". Likaså skedde när man repriserades 1980 mellan januari och mars.

- 1984 mellan januari och februari var det dags för serien att visas igen, men av någon anledning kastade man om ordningen på avsnitten. Dessutom visade man inte avsnitt 5 "Att ha födelsedag".

- 1986 visades serien i två omgångar; sex avsnitt mellan januari och februari och fem avsnitt i slutet på juli. Även denna gång kastar man om ordningen på avsnitten och inte visar avsnitt 5 (!)

Trots att serien är älskad av hur många som helst, visats i flera delar av världen och dessutom prisbelönats utomlands har serien (precis som Fem myror) blivit styvmoderligt behandlad. :-\

Hoppas att vi en dag får se serien i oklippt format!
Troligen för att det var semestertider då, min gissning om jag får tänka logiskt

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 19 mars 2026 kl. 17:01:58Troligen för att det var semestertider då, min gissning om jag får tänka logiskt
Vilken av repriseringarna syftar du nu på? 1977 för att ett avsnitt får vänta eller 1986 för att det visas i två omgångar?

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 mars 2026 kl. 18:31:43Vilken av repriseringarna syftar du nu på? 1977 för att ett avsnitt får vänta eller 1986 för att det visas i två omgångar?
Förstnämnda. Kalles Klätterträd är inte alls lika styvmoderligt behandlad som Fem Myror & nu när vi nämner programmet igen så är det dags att säga att reprisen från 1978 är en riktig raritet

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 19 mars 2026 kl. 19:01:44Förstnämnda. Kalles Klätterträd är inte alls lika styvmoderligt behandlad som Fem Myror & nu när vi nämner programmet igen så är det dags att säga att reprisen från 1978 är en riktig raritet
Ja det har du rätt i! Och den finns att se på Archive :) Och likaså Fem små myror... som också finns att se på där!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 mars 2026 kl. 19:31:58Ja det har du rätt i! Och den finns att se på Archive :) Och likaså Fem små myror... som också finns att se på där!
Nu kan nog reprisen från 1984 också kallas för raritet sedan den försvann på SVT, kommer nog aldrig laddas upp där igen

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 19 mars 2026 kl. 21:01:52Nu kan nog reprisen från 1984 också kallas för raritet sedan den försvann på SVT, kommer nog aldrig laddas upp där igen
Risken är stor! :-\ Men som tur finns ju 1978 års version tillgänglig och den är nog betydligt färre innan som fått se den! Så det får man se som en slags tröst :)

Monsieur Hulot

Det kanske inte är en sällsynt film egentligen, men jag tycker vi nämner i alla fall.

Bamse i Trollskogen från 1991 är den tionde och sista av de "klassiska" Bamse-filmerna med Olof Thunberg. Den har visats flera gånger i TV och har givits ut på VHS och DVD. Men ändå känns det som att den också drabbats av en förbannelse.

Alla andra avsnitt av serien ligger uppe på SVT Play och kan ses tills vidare, men denna inte alls. Tyvärr är också samtliga DVD-utgåvor av serien utgångna sedan evigheter.

Precis som med exkluderingen av den sista säsongen av Albert & Herbert känns det mycket mystiskt att man tar med alla avsnitt utom det sista. Det kan väl knappast vara någonting olämpligt eller skrämmande i filmen ???

Jag har alltid älskat Bamse-serien. Det är en stämning som man blir varm av och därför är det ju lite tråkigt att man specifikt exkluderar det sista avsnittet.