Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

@MOA för inte så länge sedan ställde jag denna fråga (du kanske redan har besvarat den):

Finns det någon SVT-raritet som du är mest nyfiken på? Verkar "Julofsson" vara en just nu? :)

Mitt svar blir nog alla möjliga program, men nu börjar jag också bli lite påflugen på programmen vi nu börjat diskutera!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 april 2026 kl. 15:53:01@MOA för inte så länge sedan ställde jag denna fråga (du kanske redan har besvarat den):

Finns det någon SVT-raritet som du är mest nyfiken på? Verkar "Julofsson" vara en just nu? :)

Mitt svar blir nog alla möjliga program, men nu börjar jag också bli lite påflugen på programmen vi nu börjat diskutera!
Så Monsieur är påflugen på Julofsson? måste erkänna att jag också blivit det sedan första gången jag såg det

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  6 april 2026 kl. 16:02:13Så Monsieur är påflugen på Julofsson? måste erkänna att jag också blivit det sedan första gången jag såg det
Påflugen kanske var att ta i inser jag nu, men jag är mycket nyfiken på det!

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2025 kl. 01:19:11Jag ska nog ha minst ett par andra jullovsmorgon-program också från SVT - vissa har jag spelat in själv och vissa fick jag av min kontakt.
Hur många andra finns det utöver Jul Igen Hos Julofsson? Man kan säga att jag blivit påflugen nu efter att jag sett några avsnitt, om det nu finns liknande program vill jag också se det. Dels för likheter & dels för underhållning

Tintin

Citat från: MOA skrivet  7 april 2026 kl. 17:36:29Hur många andra finns det utöver Jul Igen Hos Julofsson? Man kan säga att jag blivit påflugen nu efter att jag sett några avsnitt, om det nu finns liknande program vill jag också se det. Dels för likheter & dels för underhållning
39 säsonger (enligt Wikipedia). Öppet arkiv la ut Pippi Pelikan åter i stan nyligen som var jullovsmorgon 1990. Direkt efter samma år visades bl a Caspian, prins av Narnia/Kung Caspian och skeppet Gryningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jullovsmorgon

https://www.svtplay.se/pippi-pelikan-ater-i-stan

MOA

Vet inte om detta räknas som raritet men varför klipptes vissa delar bort när program versionen av Karlsson På Taket släpptes på VHS & DVD? Om det inte sänts sedan 80 eller 90-Talet är den nog svår att få tag på. Hur ovanlig är denna version egentligen?

Nilsson

Citat från: MOA skrivet  8 april 2026 kl. 19:09:52Vet inte om detta räknas som raritet men varför klipptes vissa delar bort när program versionen av Karlsson På Taket släpptes på VHS & DVD? Om det inte sänts sedan 80 eller 90-Talet är den nog svår att få tag på. Hur ovanlig är denna version egentligen?
Nu har jag inte TV4 Play abonnemang men serieversionen finns inte där då? Jag vet att Emil serien finns där.

Nilsson

Citat från: Nilsson skrivet  8 april 2026 kl. 19:14:38Nu har jag inte TV4 Play abonnemang men serieversionen finns inte där då? Jag vet att Emil serien finns där.
Det gick att komma in ändå men ser bara filmen

Nilsson

avsnitt av Karlsson hade släppts på dvd som den här

BPS

Citat från: MOA skrivet  8 april 2026 kl. 19:09:52Vet inte om detta räknas som raritet men varför klipptes vissa delar bort när program versionen av Karlsson På Taket släpptes på VHS & DVD? Om det inte sänts sedan 80 eller 90-Talet är den nog svår att få tag på. Hur ovanlig är denna version egentligen?
Två avsnitt har släppts på DVD i serien Astrid Lindgren matiné men de två andra finns bara på VHS i samma serie dock.

Avsnitt 1, Vilken smäll va finns på VHS utgåvan: Astrid Lindgren Matiné - När sommaren kommer till Bullerbyn / Karlsson på taket: Vilken smäll va

Avsnitt 2, Kuckelimuckmedicinen finns på DVD utgåvan: När Emil for till marknaden / Karlsson på taket: Kuckelimuckmedicinen

Avsnitt 3, Spulle! Ett röke! finns på DVD utgåvan: Lotta åker på utflykt / Karlsson på taket spökar

Avsnitt 4, Fififi-filura finns på VHS utgåvan: Astrid Lindgren Matiné: Karlsson på Taket Filurar / Lotta åker till landet

Monsieur Hulot

Citat från: BPS skrivet  8 april 2026 kl. 19:31:12Två avsnitt har släppts på DVD i serien Astrid Lindgren matiné men de två andra finns bara på VHS i samma serie dock.
En till serie som blivit styvmoderligt behandlad!

Har svagt minne från Bröderna Lejonhjärta (1977), som 1985 sändes som TV-serie uppdelad på 4 avsnitt. Även detta en raritet.

BPS

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 april 2026 kl. 19:36:54En till serie som blivit styvmoderligt behandlad!

Har svagt minne från Bröderna Lejonhjärta (1977), som 1985 sändes som TV-serie uppdelad på 4 avsnitt. Även detta en raritet.
Bröderna Lejonhjärta serien har jag fått av en kontakt men tyvärr är den inte i bästa skick. Personen visste inte hur man laddade ner från SVT Play när serien fanns där 2016 så istället gjorde han skärminspelning på alla avsnitten... tyvärr verkar ganska få bildrutor har kommit med så det ser lite ut som dålig stopmotion.

MOA

Citat från: BPS skrivet  8 april 2026 kl. 19:31:12Två avsnitt har släppts på DVD i serien Astrid Lindgren matiné men de två andra finns bara på VHS i samma serie dock.

Avsnitt 1, Vilken smäll va finns på VHS utgåvan: Astrid Lindgren Matiné - När sommaren kommer till Bullerbyn / Karlsson på taket: Vilken smäll va

Avsnitt 2, Kuckelimuckmedicinen finns på DVD utgåvan: När Emil for till marknaden / Karlsson på taket: Kuckelimuckmedicinen

Avsnitt 3, Spulle! Ett röke! finns på DVD utgåvan: Lotta åker på utflykt / Karlsson på taket spökar

Avsnitt 4, Fififi-filura finns på VHS utgåvan: Astrid Lindgren Matiné: Karlsson på Taket Filurar / Lotta åker till landet
Tydligen också den kompletta versionen, alla avsnitt borde släppts på gemensam DVD & könstigt att det aldrig inträffade

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 mars 2026 kl. 12:51:53TV-versionerna av Gumman som blev liten som en tesked (1967) och Herkules Jonssons storverk (1969) känns spontant inte som några rariteter eftersom båda finns att se på SVT Play.
Hittade radioversionen av Herkules Jonssons storverk (1969) på YouTube idag. Inspelat på rullband (och troligen samma som fanns på Radiogodis).

https://www.youtube.com/playlist?list=PL5k7JseOVi29Jxzam_zJywR9_TFd6Z7U2

https://sv.wikipedia.org/wiki/Herkules_Jonssons_storverk

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  2 april 2026 kl. 22:02:07Hur ser det ut för Julofsson? sett att några avsnitt ligger uppe på Youtube men vet förstås inte om det är alla. Sista avsnitt sändes tydligen 1981 & sedan vet jag inte vad som hände med programmet
Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 april 2026 kl. 16:27:25Påflugen kanske var att ta i inser jag nu, men jag är mycket nyfiken på det!
Jag letade igenom mina hårddiskar igår kväll, och hittade åt 25 avsnitt av Jul igen hos Julofsson. :)

Svårt att säga om det är alla avsnitt eller inte, men det bör innefatta avsnitt från båda säsongerna i alla fall, för säsongen 1980/1981 verkar det enligt Svensk Mediedatabas bara ha sänts 15 avsnitt. Frågan är när den andra säsongen egentligen sändes, för fler än dessa 15 avsnitt hittar jag inte åt i SMDb...?