Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet  5 april 2026 kl. 18:31:46OBS! Blanda ej ihop Jul hos Julofsson och Jul igen hos Julofsson. Det är två olika säsonger. Båda sändes som jullovsmorgon tv, men olika år.
När sändes egentligen Jul hos Julofsson...? För jag hittar inget med det namnet i Svensk Mediedatabas...

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 11:39:35När sändes egentligen Jul hos Julofsson...? För jag hittar inget med det namnet i Svensk Mediedatabas...

Såsom jag minns det hette första säsongen Jul hos Julofson och andra säsongen Jul igen hos Juloffsson. Jag ser nu att någon menar på Wikipedia att båda säsongerna heter Jul igen hos Julofsson. https://sv.wikipedia.org/wiki/Jullovsmorgon Jag ska kolla upp detta i mina digitaliserade avsnitt.

EDIT: Jag mindes tydligen fel. Båda säsongerna heter tydligen Jul igen hos Julofsson.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 11:38:03Jag letade igenom mina hårddiskar igår kväll, och hittade åt 25 avsnitt av Jul igen hos Julofsson. :)

Svårt att säga om det är alla avsnitt eller inte, men det bör innefatta avsnitt från båda säsongerna i alla fall, för säsongen 1980/1981 verkar det enligt Svensk Mediedatabas bara ha sänts 15 avsnitt. Frågan är när den andra säsongen egentligen sändes, för fler än dessa 15 avsnitt hittar jag inte åt i SMDb...?

Det måste i så fall vara avsnitt från båda säsongerna. Det kan inte ha varit mer än 14-15 avsnitt per säsong. Förmodiigen färre.

Lägger du upp dessa på archive.org? Det vore kanon!

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 11:39:35När sändes egentligen Jul hos Julofsson...? För jag hittar inget med det namnet i Svensk Mediedatabas...
Sändes som jullovsmorgon 1980-1981 (14 avsnitt) och 1981-1982 (11 avsnitt). Båda med start på julafton. Säsong 2 var något kortare (men båda hette Jul igen hos Julofsson).

Kollade mot ett tidningsarkiv nyss.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 12:15:21Sändes som jullovsmorgon 1980-1981 (14 avsnitt) och 1981-1982 (11 avsnitt). Båda med start på julafton. Säsong 2 var något kortare (men båda hette Jul igen hos Julofsson).

Kollade mot ett tidningsarkiv nyss.
Okej, då bör det vara alla avsnitt jag har - men märkligt varför säsongen från 1981/1982 inte verkar finnas i Svensk Mediedatabas...?

Citat från: Rufus skrivet Igår kl. 12:11:07Lägger du upp dessa på archive.org? Det vore kanon!
Självklart, jag ordnar det så fort som möjligt. :)

Jag vill dock minnas att filerna var oklippta med en massa skräp före och efter, så det kan nog ta lite tid att klippa ner alla 25 avsnitten...

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 12:20:16Okej, då bör det vara alla avsnitt jag har - men märkligt varför säsongen från 1981/1982 inte verkar finnas i Svensk Mediedatabas...?
Ingen aning om heller varför de inte dyker upp vid sökning, men det går att skriva in TV1 1981-12-24 (fram till TV1 1982-01-03) så finns säsong 2 där.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 12:20:16Okej, då bör det vara alla avsnitt jag har - men märkligt varför säsongen från 1981/1982 inte verkar finnas i Svensk Mediedatabas...?
Säsong 2 kallas på Svensk Mediedatabas "Julofssons".

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet  9 april 2026 kl. 22:19:48Hittade radioversionen av Herkules Jonssons storverk (1969) på YouTube idag. Inspelat på rullband (och troligen samma som fanns på Radiogodis).

https://www.youtube.com/playlist?list=PL5k7JseOVi29Jxzam_zJywR9_TFd6Z7U2

https://sv.wikipedia.org/wiki/Herkules_Jonssons_storverk
Rullband var länge sedan man hörde talas :D Även fast det mest stor sannolikhet inte är lätt att få tag i det formatet är det alltid nostalgiskt att se en sådan apparat!

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 13:28:29Säsong 2 kallas på Svensk Mediedatabas "Julofssons".
Likadant i TV-tablån också för avsnitt 1 1981-12-24 (däremot utan S andra datum och utan i för och eftertexter). Så det är nog utan det ska vara.

Däremot kallas jullovsmorgon 1983-1984 fortfarande för Julpirater på Svensk Mediedatabas. TV-piraterna ger betydligt mindre träffar. Som tur har de angett båda på vissa ställen så går att gissa sig till.