Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tintin (Insamlingstråd)

Startat av Goliat, 27 januari 2021 kl. 15:01:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Av en slump kom jag över en Tintin-parodi för inte så länge sedan. Jag är väl medveten om att det är en parodi, men jag är ändå nyfiken på rösterna här. Tintins repliker "görs" ju av Reine Brynolfsson och Kapten Haddock Percy Brandt, men vilka är resten? Kvinnan i början och professor Kalkyl vid 1:10, vems röster är det?

I övrigt är jag förvånad att inte Kapten Haddock spelats av Percy Brandt på riktigt då jag tror han hade kunnat göra rollen väldigt bra!

https://www.youtube.com/watch?v=RU18hfHAyCQ

Tintin

Hittade sista delen av serieversionen av Det hemliga vapnet på Kungliga biblioteket i Danmark. Det är 13 5-minuters avsnitt. 

Aldrig sett tidigare. Om danskarna kunde få tag på Det hemliga vapnet (som TV-serie) så borde ju rimligen även SVT haft den möjligheten när det begav sig.

https://www.kb.dk/find-materiale/dr-arkivet/post/ds.tv:oai:io:71c96186-9cd4-4b52-b380-ca608c78c329

Erika

Mycket möjligt att mitt minne spelar mig ett spratt nu, men jag vill minnas SVT sände tv-serie-versionen av Det hemliga vapnet runt samma tidsperiod - dock i svensktextad originalversion.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 20 april 2026 kl. 22:55:21Mycket möjligt att mitt minne spelar mig ett spratt nu, men jag vill minnas SVT sände tv-serie-versionen av Det hemliga vapnet runt samma tidsperiod - dock i svensktextad originalversion.
Det stämmer bra - SVT sände Det hemliga vapnet som del av Barnjournalen på TV2 1989 - 1990, med ursprunglig avsnittslängd/-indelning och med franskt tal och svensk text. Jag tror att även de slutade sända serien våren 1990, vilket verkar vara en av de sista gångerna Belvision-serien visats i TV i världen; därefter verkar nästan alla kanaler i världen bara ha sänt den nyare kanadensiska Nelvana-serien.

Det verkar stämma väldigt bra tidsmässigt med danska DRs sändningar, så kanske var det ett gemensamt inköp av flera nordiska public service-kanaler, på samma sätt som SVT, NRK, DR och/eller YLE ganska ofta brukar köpa in serier och filmer gemensamt. Frågan är förstås om danska DR också sände avsnitten i textad originalversion, eller om de dubbade Det hemliga vapnet till danska...?

Inget av det här är förstås någon förklaring till varför SVT inte kunde/ville sända just Det hemliga vapnet på 1960- och 1970-talet, tillsammans med övriga avsnitt av Belvision-serien; dock...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2026 kl. 00:40:33Inget av det här är förstås någon förklaring till varför SVT inte kunde/ville sända just Det hemliga vapnet på 1960- och 1970-talet, tillsammans med övriga avsnitt av Belvision-serien; dock...
https://en.wikipedia.org/wiki/Herg%C3%A9%27s_Adventures_of_Tintin
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 21 april 2026 kl. 07:18:05https://en.wikipedia.org/wiki/Herg%C3%A9%27s_Adventures_of_Tintin
Om nu Télé-Hachette inte är medproducent till det avsnittet, utan att Belvision ensamma producerade den, så visst skulle det kunna orsaka att SVT inte erbjöds att köpa in det avsnittet. Man kan väl tycka att SVTs avtal borde ha gått via Belvision, men gick det via Télé-Hachette så är det förstås logiskt och rimligt att de inte fick med det avsnittet.

I så fall skulle det också kunnat förklara varför just Det hemliga vapnet har släppts på DVD, som inget annat avsnitt har. Det har nämligen cirkulerat obekräftade uppgifter om att Nelvana köpte upp rättigheterna till Belvision-serien i samband med att de producerade sin Tintin-serie, och att de efter det har lagt den i malpåse; så att ingen i världen har kunnat köpa in Tintins äventyr efter 1990. Om det stämmer vet jag inte, men det är bara just Det hemliga vapnet som verkar ha släppts på DVD i både Sverige och andra länder i världen.

Och att SVT inte köpte in de ursprungliga svartvita avsnitten från 1957 är förstås logiskt, oavsett om de hade kunnat eller inte...

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2026 kl. 00:40:33Det stämmer bra - SVT sände Det hemliga vapnet som del av Barnjournalen på TV2 1989 - 1990, med ursprunglig avsnittslängd/-indelning och med franskt tal och svensk text. Jag tror att även de slutade sända serien våren 1990, vilket verkar vara en av de sista gångerna Belvision-serien visats i TV i världen; därefter verkar nästan alla kanaler i världen bara ha sänt den nyare kanadensiska Nelvana-serien.

Det verkar stämma väldigt bra tidsmässigt med danska DRs sändningar, så kanske var det ett gemensamt inköp av flera nordiska public service-kanaler, på samma sätt som SVT, NRK, DR och/eller YLE ganska ofta brukar köpa in serier och filmer gemensamt. Frågan är förstås om danska DR också sände avsnitten i textad originalversion, eller om de dubbade Det hemliga vapnet till danska...?

Inget av det här är förstås någon förklaring till varför SVT inte kunde/ville sända just Det hemliga vapnet på 1960- och 1970-talet, tillsammans med övriga avsnitt av Belvision-serien; dock...
Tack för klargörandet.

Seriefiguren Tintin fyllde 60 år 1989 och som en del av firandet
visade DR Belvision-serien. Jag tror också på ett gemensamt inköp av flera nordiska public service-kanaler. Det hemliga vapnet var dubbad till danska. I klippet nedan hintas också om att Månen tur och retur och Enhörningens hemlighet (och troligen även Rackham den Rödes skatt) kommer att visas.

Vid 53:00
https://www.kb.dk/find-materiale/dr-arkivet/post/ds.tv:oai:io:6a1afb50-170b-4e18-bd5e-bd9304a0effc