Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Ok, så! Jag klippte klart en version av de två första avsnitten i början av januari, baserat på det material jag fick. (Har inte gjort något färgkorrigering ännu dock, utan fokuserade på att få ihop något som gick att kolla på först och främst.) Jag skickade dem i ett DM till @Ovanliga dubbningar men är osäker på om hon har sett det DM'et eller bara glömt av det ::) Eller om hon bara varit upptagen, vilket är fullt förståeligt!

Ville mest bara slänga ut här att jag pillat klart på episoderna, för tillfället. Sätter mig gärna och fjåtlar mer med dem vid ett senare tillfälle, antagligen till hösten när det blir lite mer intressant med julkalendrar igen! :-*

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 11 maj 2026 kl. 12:07:55Ok, så! Jag klippte klart en version av de två första avsnitten i början av januari, baserat på det material jag fick. (Har inte gjort något färgkorrigering ännu dock, utan fokuserade på att få ihop något som gick att kolla på först och främst.) Jag skickade dem i ett DM till @Ovanliga dubbningar men är osäker på om hon har sett det DM'et eller bara glömt av det ::) Eller om hon bara varit upptagen, vilket är fullt förståeligt!

Ville mest bara slänga ut här att jag pillat klart på episoderna, för tillfället. Sätter mig gärna och fjåtlar mer med dem vid ett senare tillfälle, antagligen till hösten när det blir lite mer intressant med julkalendrar igen! :-*
Fjåtlar? Hoppas att hon svarar på Mys meddelande

Lilla My

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 11 maj 2026 kl. 16:08:53"Fumla", "pilla". Blekinge-dialekt.
Aldrig hört & visste inte att du bodde i Blekinge, bor som sagt i Norrland

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 11 maj 2026 kl. 12:07:55Ok, så! Jag klippte klart en version av de två första avsnitten i början av januari, baserat på det material jag fick. (Har inte gjort något färgkorrigering ännu dock, utan fokuserade på att få ihop något som gick att kolla på först och främst.) Jag skickade dem i ett DM till @Ovanliga dubbningar men är osäker på om hon har sett det DM'et eller bara glömt av det ::) Eller om hon bara varit upptagen, vilket är fullt förståeligt!

Ville mest bara slänga ut här att jag pillat klart på episoderna, för tillfället. Sätter mig gärna och fjåtlar mer med dem vid ett senare tillfälle, antagligen till hösten när det blir lite mer intressant med julkalendrar igen! :-*
Det låter lovande, och jag hoppas att serien ska kunna offentliggöras i tid till nästa jul. :)

Vad gäller @Ovanliga dubbningar är det här bland det senaste hon skrivit:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=18080.msg244162#msg244162

Går hon igenom en skilsmässa, så är det troligt att det är anledningen till att hon inte har svarat - hon har inte svarat på ett par av mina PM heller, men jag hoppas att hon orkar göra det snart.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2026 kl. 01:39:02Det låter lovande, och jag hoppas att serien ska kunna offentliggöras i tid till nästa jul. :)

Vad gäller @Ovanliga dubbningar är det här bland det senaste hon skrivit:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=18080.msg244162#msg244162

Går hon igenom en skilsmässa, så är det troligt att det är anledningen till att hon inte har svarat - hon har inte svarat på ett par av mina PM heller, men jag hoppas att hon orkar göra det snart.
Aaah! Det har jag missat. Ja då är det fullt förståeligt att hon tagit en paus härifrån. 

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  7 december 2023 kl. 10:57:22Jag är också väldigt konfunderad över Outline i FFMPEG. Jag testade först med Outline=2, men då blev det som du mycket riktigt konstaterat en groteskt tjock kantlinje, som måste vara minst 10 gånger tjockare än 2 pixel som det skulle vara.

Jag fick lov att nöja mig med Outline=1, även om den nästan är i tjockaste laget och inte är i närheten av någon 1 pixel, men det verkade vara det enda realistiska värdet. Även det är större än kantlinjerna på 90% av alla Blu-ray-filmer, men tar åtminstone inte överhanden och gör texten mer lättläst.
Jag upptäckte nyss att man kan använda decimaler i värdena på på Outline och Shadow, t.ex.
Outline=0.6,Shadow=0.4Så om du tycker att 1 ger för tjock kantlinje är det bara att minska värdet några tiondelar.

Det går också att ange BorderStyle=3 för att få texten mot en svart bakgrund ("box").

Undrar var man kan hitta en komplett och korrekt referens till alla parametrar som bestämmer textens utseende?