Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Är det någon som minns när 10-kronorssedlarna fortfarande fanns?

Idag är ju en "tia" inte värt någonting, men 1979 var det betydligt mer. Jag har kollat upp lite, och då såg jag att 10 kronor 1979 i dagens värde motsvarar ungefär 45 kronor!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 11:18:11Är det någon som minns när 10-kronorssedlarna fortfarande fanns?

Idag är ju en "tia" inte värt någonting, men 1979 var det betydligt mer. Jag har kollat upp lite, och då såg jag att 10 kronor 1979 i dagens värde motsvarar ungefär 45 kronor!
Som när Ragnar hittade en tia, hade blivit rik om han hittat den idag

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 14:04:28Som när Ragnar hittade en tia, hade blivit rik om han hittat den idag
Jajamän! 45 kronor kan man ju ändå nöja sig med ganska mycket, godis till exempel. Det räcker ju till två chokladkakor, kanske mer. Eller varför inte en prinsessbakelse? :)

Värdet på en tia från 1979 har ju (inte helt oväntat) ändrats på mer än 45 år. 10 kronor 1979 var som 45 kronor är idag (juli 2026), men värdet ändrades ganska snabbt. Redan 1982 var Ragnars tia som 13 kronor var det året.

Anledningen till att jag tar 1982 som exempel är för att "Farbrorn" hade hyrvideo-premiär det året i serien Sagokorgen.