Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 25 juli 2026 kl. 17:41:0180-Talet är det mest svårtillängliga decenniet efter uppräkning
Ja, det är inte bara 70-talets program som drabbats, utan också många av 80-talsprogrammen har antingen oavsiktligt glömts bort eller (som Magister Flykt, 1984) drabbats av en förbannelse :-\

Finns det några fler program från 80-talet vi kan komma på som är svårtillgängliga rariteter?

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juli 2026 kl. 20:38:27Jul igen med Julofsson kommer ta lite tid att klippa ut, men kommer absolut framöver - jag kan inte säga exakt när än dock.

Vad gäller Lilla Blå har jag precis hittat åt några avsnitt till, utöver de jag tidigare hittat - jag måste titta igenom dessa för att se om det är nya avsnitt, eller om det är dubbletter av de tidigare från någon reprissändning. Jag återkommer när jag undersökt det. :)
Julofsson (1980-1982) hade jag nästan glömt bort, trots att jag själv pratade om det i våras! Kul att det också kommer plockas fram på Archive. :)

Lilla Blå ska också bli intressant att se! Har för mig om att det handlade om en blå drake som kallades för just Lilla Blå.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 25 juli 2026 kl. 20:47:23Lilla Blå ska också bli intressant att se! Har för mig om att det handlade om en blå drake som kallades för just Lilla Blå.
Inte en drake utan en liten elefant - som lekte med en reservoarpenna som gick sönder, och därför råkade färgas blå; som ingen lyckades få bort...

Huvudsakligen är det en stillbildsserie varvat med enkel animation, så ungefär i samma stil som Nicke Nyfiken, Barna Hedenhös, Marias barn, m.fl. Skulle förmodligen inte gå hem hos dagens barn, men var vanligt förekommande på den tiden.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juli 2026 kl. 21:40:06Inte en drake utan en liten elefant - som lekte med en reservoarpenna som gick sönder, och därför råkade färgas blå; som ingen lyckades få bort...

Huvudsakligen är det en stillbildsserie varvat med enkel animation, så ungefär i samma stil som Nicke Nyfiken, Barna Hedenhös, Marias barn, m.fl. Skulle förmodligen inte gå hem hos dagens barn, men var vanligt förekommande på den tiden.
Ah! Jag förväxlade programmet med ett modernare program som hette Lilla blåa draken.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 25 juli 2026 kl. 23:14:59Ah! Jag förväxlade programmet med ett modernare program som hette Lilla blåa draken.
Är han en raritet? I så fall är detta fel ämne

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 25 juli 2026 kl. 20:30:37Den långa drömmen om att se serien i oklippt skick igen har snart slagit in! Mer att se fram emot med andra ord!

Tack så jättemycket! :D
Här kommer äntligen Farbrorn som inte vill va' stor i sin helhet, med valbar svensk text. :)
https://archive.org/details/farbrorn-som-inte-vill-va-stor

Jag har valt att vara överambitiös den här gången, och har även ordnat egengjord norsk och engelsk text till serien - allt för att en så bra och välgjord serie ska kunna nå en så bred målgrupp som möjligt, och kunna ses av personer även utanför Sverige. :)

Eller egen och egen... Till 70% rör det sig om maskinöversättning, men jag har därefter bearbetat och korrigerat den, så att allt verkar vara korrekt översatt, konsekvent och grammatiskt felfritt. Min engelska är dock inte perfekt, och min norska ännu mer si och så, så misstag kan förekomma. Men oavsett vilket är det garanterat bättre än ingen text i alla fall, så att en internationell målgrupp även kan få glädje av en så välgjord serie.

Längst tid har det tagit att översätta introt, för att kunna bibehålla alla rim; för det är något all maskinöversättning verkar vara usel på. Det har varit allt annat än lätt, men jag tror att jag någorlunda fått till det i alla fall. Jag är ingen poet, så en skicklig översättare hade säkert lyckats hitta på något bättre än jag, men det här duger i alla fall för att bibehålla alla rim från det svenska originalet utan att gå ifrån originalet för mycket.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2026 kl. 12:14:38Här kommer äntligen Farbrorn som inte vill va' stor i sin helhet, med valbar svensk text. :)
https://archive.org/details/farbrorn-som-inte-vill-va-stor

Jag har valt att vara överambitiös den här gången, och har även ordnat egengjord norsk och engelsk text till serien - allt för att en så bra och välgjord serie ska kunna nå en så bred målgrupp som möjligt, och kunna ses av personer även utanför Sverige. :)

Eller egen och egen... Till 70% rör det sig om maskinöversättning, men jag har därefter bearbetat och korrigerat den, så att allt verkar vara korrekt översatt, konsekvent och grammatiskt felfritt. Min engelska är dock inte perfekt, och min norska ännu mer si och så, så misstag kan förekomma. Men oavsett vilket är det garanterat bättre än ingen text i alla fall, så att en internationell målgrupp även kan få glädje av en så välgjord serie.

Längst tid har det tagit att översätta introt, för att kunna bibehålla alla rim; för det är något all maskinöversättning verkar vara usel på. Det har varit allt annat än lätt, men jag tror att jag någorlunda fått till det i alla fall. Jag är ingen poet, så en skicklig översättare hade säkert lyckats hitta på något bättre än jag, men det här duger i alla fall för att bibehålla alla rim från det svenska originalet utan att gå ifrån originalet för mycket.
Tack så jättemycket ännu en gång! :D Ska bli mycket roligt att få ta del av Farbrorn i oklippt skick! Nu väntar ännu en serie på bättre tider med fin bild och rätt avsnittsordning!

Tack ännu en gång!

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 25 juli 2026 kl. 20:39:54Finns det några fler program från 80-talet vi kan komma på som är svårtillgängliga rariteter?
Jag kom att tänka på Lördagsgodis. Premiär 1983-12-31 och verkar visats sista gången 1987 med programledarna Gay Lundin först och sedan Robert Sjöblom. Utspelade sig inuti en godispåse med engelsk konfekt där knasigheter varvades med bandade inslag. Barbapappa (med Börje Ahlstedt) förekom bland annat i de tidiga programmen.

https://www.youtube.com/watch?v=0L2YyJ0vd3w

Saker med Ola Ström och Per Dunsö efter Cozmoz hade också varit intressant. Det finns ju lite klipp från Yezzp på YouTube (men tyvärr inga hela avsnitt). Försökt hitta lite mer information om radioserierna (men utan lycka). Däremot finns en VHS från Kanal 10 Ulla-Bella & Solstollarna på 1,25 minuter. Jag vet att det är en hopklippt version av andra säsongen (men aldrig sett) så den vore lite kul att se. I slutet ska det tydligen vara en röst som säger att det ska komma en "del 2" (som aldrig kom).

https://solstollarna.se/radioserier.htm

MOA

Citat från: Tintin skrivet 26 juli 2026 kl. 19:32:38Jag kom att tänka på Lördagsgodis. Premiär 1983-12-31 och verkar visats sista gången 1987 med programledarna Gay Lundin först och sedan Robert Sjöblom. Utspelade sig inuti en godispåse med engelsk konfekt där knasigheter varvades med bandade inslag. Barbapappa (med Börje Ahlstedt) förekom bland annat i de tidiga programmen.

Saker med Ola Ström och Per Dunsö efter Cozmoz hade också varit intressant. Det finns ju lite klipp från Yezzp på YouTube (men tyvärr inga hela avsnitt). Försökt hitta lite mer information om radioserierna (men utan lycka). Däremot finns en VHS från Kanal 10 Ulla-Bella & Solstollarna på 1,25 minuter. Jag vet att det är en hopklippt version av andra säsongen (men aldrig sett) så den vore lite kul att se. I slutet ska det tydligen vara en röst som säger att det ska komma en "del 2" (som aldrig kom).

Gay? Seriöst? Barbapappa med Börje Ahlstedt kan vara intressant för den är mest ottillänglig

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 26 juli 2026 kl. 20:01:25Gay? Seriöst? Barbapappa med Börje Ahlstedt kan vara intressant för den är mest ottillänglig
Gay kan också betyda glad på engelska om inte jag minns helt fel.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 26 juli 2026 kl. 19:32:38Jag kom att tänka på Lördagsgodis. Premiär 1983-12-31 och verkar visats sista gången 1987 med programledarna Gay Lundin först och sedan Robert Sjöblom. Utspelade sig inuti en godispåse med engelsk konfekt där knasigheter varvades med bandade inslag. Barbapappa (med Börje Ahlstedt) förekom bland annat i de tidiga programmen.

Länge sedan man såg de klippen! :D

Ett annat barnprogram som visades i Lördagsgodis var Stackarsramsor med Allan Edwall som sjöng ramsor och med illustrationer av Cecilia Torudd. Ett program som bara repriserats tre gånger; vårvintern 1991, vintern och sommarlovet 2009.

Ja, Yezzp (1990) hade också varit magiskt att få se i helhet, men precis som med Cozmoz (1989) finns bara små klipp på DVD. Ett av dem är när de båda är utklädda till och imiterar Magnus Uggla; "Tjena, jag heter Magnus Uggla" ;D

Det som också är roligt med det klippet är att den riktige Magnus Uggla kommer in och säger på skånska "Tjena grabbar, jag heter Ola Ström".

Hur många radioserier gjorde dem? Minns inte vilket, men de skrev även musik till något av Staffan Westerbergs program.

Har Solstollarna (1985-1987) någonsin legat uppe på "playen"?

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 juli 2026 kl. 20:33:05Gay kan också betyda glad på engelska om inte jag minns helt fel.
Ja men kan man seriöst heta det? Knappast ett namn som skulle godkännas idag
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 juli 2026 kl. 20:49:35Länge sedan man såg de klippen! :D

Ett annat barnprogram som visades i Lördagsgodis var Stackarsramsor med Allan Edwall som sjöng ramsor och med illustrationer av Cecilia Torudd. Ett program som bara repriserats tre gånger; vårvintern 1991, vintern och sommarlovet 2009.

Ja, Yezzp (1990) hade också varit magiskt att få se i helhet, men precis som med Cozmoz (1989) finns bara små klipp på DVD. Ett av dem är när de båda är utklädda till och imiterar Magnus Uggla; "Tjena, jag heter Magnus Uggla" ;D

Det som också är roligt med det klippet är att den riktige Magnus Uggla kommer in och säger på skånska "Tjena grabbar, jag heter Ola Ström".

Hur många radioserier gjorde dem? Minns inte vilket, men de skrev även musik till något av Staffan Westerbergs program.

Har Solstollarna (1985-1987) någonsin legat uppe på "playen"?
Det där med Magnus Uggla låter roligt, mycket roligare än Benny Brun

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 juli 2026 kl. 20:49:35Länge sedan man såg de klippen! :D

Har Solstollarna (1985-1987) någonsin legat uppe på "playen"?
Ja Stackarsramsor visades på Barnkanalen 2009 (finns även utgiven på skiva Ramsor om dom och oss). Stor och liten (1983) en annan klassiker som visades i Lördagsgodis har däremot funnits på Öppet arkiv.

https://www.youtube.com/watch?v=BSB-g07oKqA

Jag får det till 11 st radioserier (när jag räknar på hemsidan). Verkar ligga i kronologisk ordning. Ulla-Bella Camping låter lite intressant. Utebänkens sagor och Den flygande näsduken tänker du på (båda finns på YouTube).

Ja det stämmer. Båda säsongerna av Solstollarna har funnits på Öppet arkiv. Den första på 10 st avsnitt istället för 6 st omklippta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 26 juli 2026 kl. 20:33:05Gay kan också betyda glad på engelska om inte jag minns helt fel.
Ja, det var den ursprungliga betydelsen av ordet, som sällan används nuförtiden. Jag tror att det var runt 1960- eller 1970-talet som ordet sakta började få sin nuvarande betydelse, och i dagens läge används väl den ursprungliga betydelsen mest vid förvecklingar i komedier (filmer, TV-serler, pjäser eller böcker).

Citat från: MOA skrivet 26 juli 2026 kl. 21:01:54Ja men kan man seriöst heta det? Knappast ett namn som skulle godkännas idag
Jag tror inte heller att Skatteverket skulle godkänna det som namn idag.

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 26 juli 2026 kl. 20:01:25Gay? Seriöst? Barbapappa med Börje Ahlstedt kan vara intressant för den är mest ottillänglig
Citat från: MOA skrivet 26 juli 2026 kl. 21:01:54Ja men kan man seriöst heta det? Knappast ett namn som skulle godkännas idag
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2026 kl. 21:58:20Ja, det var den ursprungliga betydelsen av ordet, som sällan används nuförtiden. Jag tror att det var runt 1960- eller 1970-talet som ordet sakta började få sin nuvarande betydelse, och i dagens läge används väl den ursprungliga betydelsen mest vid förvecklingar i komedier (filmer, TV-serler, pjäser eller böcker).

Jag tror inte heller att Skatteverket skulle godkänna det som namn idag.
Gaylord och Gayleen finns också 

Och sen om det stavas Gaye 
- what.