Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ossian T

Om jag har förstått situationen rätt så ska julkalendern både bestå av nyinspelade sketcher och sketcher från 1975.  

Kan man med säkerhet veta vilka sketcher som är inspelade för julkalendern och vilka som är hämtade från 1975, jag tänker t.ex. på sketchen "byxbutiken"/"den grymma bönan" (sedd i avsnitt 21 i julkalendern & avsnitt 21 i 1984-versionen). Enligt sidan "Lista av sketcher" i Fem Myror är fler än Fyra Elefanter Wikia (som jag tror är skriven av Scoop Guy) så är denna sketch nyinspelad för julkalendern men jag tycker att miljön som sketchen är inspelad i är väldigt lik miljön som den i sketcherna "Muskelknutten Magnus" & "Rimleken" som båda troligtvis är inspelade till 1975-säsongen.

MOA

Citat från: Ossian T skrivet Igår kl. 19:21:14Om jag har förstått situationen rätt så ska julkalendern både bestå av nyinspelade sketcher och sketcher från 1975. 

Kan man med säkerhet veta vilka sketcher som är inspelade för julkalendern och vilka som är hämtade från 1975, jag tänker t.ex. på sketchen "byxbutiken"/"den grymma bönan" (sedd i avsnitt 21 i julkalendern & avsnitt 21 i 1984-versionen). Enligt sidan "Lista av sketcher" i Fem Myror är fler än Fyra Elefanter Wikia (som jag tror är skriven av Scoop Guy) så är denna sketch nyinspelad för julkalendern men jag tycker att miljön som sketchen är inspelad i är väldigt lik miljön som den i sketcherna "Muskelknutten Magnus" & "Rimleken" som båda troligtvis är inspelade till 1975-säsongen.

Några lattjolajbanlådor är helt nyinspelade i Julkalendern, vissa är också olika i 84 års version om jag fattat Monsieurs inlägg rätt

Monsieur Hulot

Citat från: Ossian T skrivet Igår kl. 19:21:14Om jag har förstått situationen rätt så ska julkalendern både bestå av nyinspelade sketcher och sketcher från 1975. 

Mycket riktigt! Julkalendern består både av material från säsong 2 (1975) och nyinspelat material.

Sketchen du nämnde däremot är nyinspelad för julkalendern. I 1975 års omgång pratar Brasse med en Grodan Boll-liknande röst. Två sketcher som exempel är Ett L-skepp kommer lastat (bokstaven L) och Skattjakten (avsnitt 27 i 1978 års urvalsrepris).
för säsong 2 (1975)

På Youtube finns ett gäng Lattjolajbanlådan-sketcher med lila bakgrund, där Brasse pratar med tillgjord röst. Dessa är också inspelade 1975.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 19:31:47Några lattjolajbanlådor är helt nyinspelade i Julkalendern, vissa är också olika i 84 års version om jag fattat Monsieurs inlägg rätt
I julkalendern finns 15 Lattjolajbanlådor. Alla utom "jul-lattjolajban" är nyinspelade för kalendern. "Jul-lattjolajban" dök första gången upp i Fem myrors julshow (1976).

"Natt-lattjolajban" (från bokstaven N) spelades in i två versioner. Versionen som är i julkalendern är även den som används på hemvideo, medan den i 1984 års version är en annan.

En Lattjolajban-sketch har dock enbart använts på VHS. Där förekommer djuren larv, fjäril, nyckelpiga och fasan. Den är tydligt inspelad för julkalendern, men användes av okända skäl aldrig.

Ja, @MOA är inne på rätt spår! :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 22:30:04I julkalendern finns 15 Lattjolajbanlådor. Alla utom "jul-lattjolajban" är nyinspelade för kalendern. "Jul-lattjolajban" dök första gången upp i Fem myrors julshow (1976).

"Natt-lattjolajban" (från bokstaven N) spelades in i två versioner. Versionen som är i julkalendern är även den som används på hemvideo, medan den i 1984 års version är en annan.

En Lattjolajban-sketch har dock enbart använts på VHS. Där förekommer djuren larv, fjäril, nyckelpiga och fasan. Den är tydligt inspelad för julkalendern, men användes av okända skäl aldrig.

Ja, @MOA är inne på rätt spår! :)
Visste att du kunde lita på mig Monsieur? Lärde mig så mycket av dig :D

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 23:34:32Visste att du kunde lita på mig Monsieur? Lärde mig så mycket av dig :D
Tack ännu en gång! :)

Ossian T

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 22:23:47Mycket riktigt! Julkalendern består både av material från säsong 2 (1975) och nyinspelat material.

Sketchen du nämnde däremot är nyinspelad för julkalendern. I 1975 års omgång pratar Brasse med en Grodan Boll-liknande röst. Två sketcher som exempel är Ett L-skepp kommer lastat (bokstaven L) och Skattjakten (avsnitt 27 i 1978 års urvalsrepris).
för säsong 2 (1975)

På Youtube finns ett gäng Lattjolajbanlådan-sketcher med lila bakgrund, där Brasse pratar med tillgjord röst. Dessa är också inspelade 1975.
Väldigt intressant.

Jag har aldrig tänkt på att Brasse haft olika röster i olika sketcher.  Jag antar att det framför allt är genom rösten som man tar reda på om en sketch är från 1975 eller inspelad för julkalendern. Eller?

För övrigt är det Magnus namnsdag (19 augusti) idag.