Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 16 januari 2010 kl. 16:43:29
Min dubbning med Nya äventyr med Nalle Puh:

Nalle Puh-Staffan Hallerstam
Nasse-Niclas Ekholm
Tiger-Steve Kratz
Kanin-Dick Eriksson/Charlie Elvegård
Uggla-Roger Storm
Ior-Mikael Roupé
Sorken-Claes Ljungmark
Kängu-Monica Forsberg
Ru-Leo Hallerstam
Christoffer Robin-Jesper Adefeldt

Jag är i stort sätt nöjd med dubbningen som den är...

Jag är inte så säker på det Staffan Hallerstam som Nalle Puh, Niclas Ekholm som Nasse, Mikael Roupé som Ior eller Claes Ljungmark som Sorken...

Dessutom så gillar jag inte Roger Storm som Uggla, han är en duktig skådespelare, men som Uggla passar han INTE, faktum är att jag redan som barn när jag såg Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin reagerade mig över Ugglas nya röst och även om jag idag förstår varför så slipper jag gärna honom i rollen, han passade heller inget vidare som Shere Khan, Måsart eller Albert...
(Roger Storm brukar variera med vilka roller han passar till och inte och så har hans inlevelse inte alltid varit världens bästa)

Ska man luta sig åt bättre roller från Roger Storm så gillar jag honom som bl.a. Phoebus i Ringaren i Notre Dame, Fenton Spadrig/Gizmokvack i DuckTales, Gramse & Hubbe i Bumbibjörnarna, m.fl.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 30 december 2018 kl. 06:41:39
Om KM Studio hade dubbat Disneys Taran och den magiska kitteln för VHS 98, hade jag kunnat tänka mig dessa röster.

Vad tycker ni? Kom gärna med förslag eller synpunkter.

Taran: Johan Halldén
Eilonwy: Sanna Nielsen
Flewdur-Flam: John Harryson
Gurgi: Jörgen Lantz
Dallben: Sven Wolter
Doli: Charlie Elvegård
Eddileg: Peter Harryson
Krälarn: Peter Krantz
Hornkrönte: Rikard Wolff
Oordu: Iréne Lindh
Orgoch: Siw Malmqvist
Orwen: Monica Forsberg
Berättaren: Olof Thunberg

:)

Rikard Wolff hade säkert låtit riktigt grym och elak till Den Hornkrönte Kungen...

Även om Sven Wollter och Peter Harryson antagligen skulle låta lika Håkan Mohede och Thomas Engelbrektson så hade de ändå passat karaktärerna mycket bättre...

Jag tror också att Charlie Elvegård hade varit snäppet vassare som Doli än Mikael Roupé...

Nu är jag inte säker på när Johan Halldén kom i målbrottet, men det kan möjligen ha varit någon gång innan 1998...

Sanna Nielsen som Eilonwy tror jag hade varit bra, hon var ju lysande som Alice trots sin inlevelse...

John Harryson tror jag hade varit i nivå med Nils Eklund och Hans Lindgren...

Förresten; hur kom du på Jörgen Lantz som Gurgi?  :)

Förutom Bumbibjörnarna som du nämnde tidigare så vet jag att Peter Krantz också varit med som Fred i Mupparnas Julsaga!  ;)

Också intressant att ha Olof Thunberg som berättare, han var ju en passande Bamse-berättare...

gstone

Citat från: Alexander skrivet 30 december 2018 kl. 06:41:39
Om KM Studio hade dubbat Disneys Taran och den magiska kitteln för VHS 98, hade jag kunnat tänka mig dessa röster.

Vad tycker ni? Kom gärna med förslag eller synpunkter.

Taran: Johan Halldén
Eilonwy: Sanna Nielsen
Flewdur-Flam: John Harryson
Gurgi: Jörgen Lantz
Dallben: Sven Wolter
Doli: Charlie Elvegård
Eddileg: Peter Harryson
Krälarn: Peter Krantz
Hornkrönte: Rikard Wolff
Orgoch: Siw Malmqvist
Orwen: Monica Forsberg
Berättaren: Olof Thunberg

:)

Jag önskar att dubbningen av Taram och Den magiska kittlen såg ut så här.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Så här skulle min dubbning av Taran och dem Magiska Kittlen sett ut om jag fick dubba om den för VHS 1997

Taran - Nick Atkinson
Eilonwy - Therese Reuterswärd
Fflewddur Fflam - Povel Ramel
Gurgi - Andreas Nilsson
Dallben - Sven Wolter
Den hornkrönte    - Rikard Wolf
Doli - Stig Grybe
Kung Eiddileg - John Harryson
Krypet / Krälar'n - Mille Schmidt   
Orwen - Siw Malmqvist
Orgoch - Eva Bysing
Berättare - Rolf Lassegård
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Jag är i stort sätt nöjd med rösterna i 1992-års omdubbning av Peter Pan, men såhär hade nog min dubbning sett ut;

>Peter Pan = Anders Öjebo

>Lena = Myrra Malmberg

>John = Samuel Elers-Svensson

>Michael = Jimmy Björndahl

>Kapten Krok = Bo Maniette

>Herr Smee = Hans Lindgren

>Piraterna = Ingemar Carlehed, Hasse "Kvinnaböske" Andersson, Bertil Engh, Ulf Källvik

>Cubby = Staffan Hallerstam

>Foxy = Cecilia Molander

>Nibs = Jerry Liedberg

>Tvillingarna = Mariam Wallentin

>Sjöjungfrur = Monica Forsberg, Maria Kihl, Anna Nylén

>Indianhövdingen = Ulf Källvik

>Indiankvinnan = Liza Öhman

>Mary Darling = Christel Körner

>George Darling = Bo Maniette

>Berättaren = Ingemar Carlehed

Disneyfantasten

Jag är i stort sätt nöjd med rösterna i 1995-års omdubbning av Pinocchio, men såhär hade nog min dubbning sett ut;

>Pinocchio = Johan Halldén

>Benjamin Syrsa = Jan Modin (tal), Bertil Engh (sång)

>Geppetto = John Harryson

>Blå Fen = Jasmine Wigartz

>Ärlige John = Bo Maniette

>Stromboli = Stephan Karlsén

>Kusken = Stephan Karlsén

>Lampis = Samuel Elers-Svensson

Disneyfantasten

Såhär hade min dubbning av Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin sett ut;

>Nalle Puh = Guy De La Berg

>Tiger = Thomas Hellberg

>Nasse = Jörgen Lantz

>Kanin = Charlie Elvegård

>Ior = John Harryson

>Christoffer Robin = Alexander Lundberg

>Uggla = antingen Gunnar Uddén eller Bert-Åke Varg

>Berättaren = Ingemar Carlehed

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 december 2018 kl. 10:01:46
Rikard Wolff hade säkert låtit riktigt grym och elak till Den Hornkrönte Kungen...

Även om Sven Wollter och Peter Harryson antagligen skulle låta lika Håkan Mohede och Thomas Engelbrektson så hade de ändå passat karaktärerna mycket bättre...

Jag tror också att Charlie Elvegård hade varit snäppet vassare som Doli än Mikael Roupé...

Nu är jag inte säker på när Johan Halldén kom i målbrottet, men det kan möjligen ha varit någon gång innan 1998...

Sanna Nielsen som Eilonwy tror jag hade varit bra, hon var ju lysande som Alice trots sin inlevelse...

Förutom Bumbibjörnarna som du nämnde tidigare så vet jag att Peter Krantz också varit med som Fred i Mupparnas Julsaga!  ;)

Också intressant att ha Olof Thunberg som berättare, han var ju en passande Bamse-berättare...

Jag tänker ju att Peter Harrysson kanske hade passat som Gurgi. I samma veva som han gjorde Katten Nisse.  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 30 december 2018 kl. 12:10:49
Jag tänker ju att Peter Harrysson kanske hade passat som Gurgi. I samma veva som han gjorde Katten Nisse.  ;D

Jag är ärligt talat tveksam till Peter Harryson som Gurgi och dessutom vet jag inte vem Katten Nisse är...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 december 2018 kl. 12:17:32
Jag är ärligt talat tveksam till Peter Harryson som Gurgi och dessutom vet jag inte vem Katten Nisse är...

Det ska jag tala om för dig att det är han här som visades på tv3 tror jag:

https://youtu.be/bfbyk-VYrA0

Alexander

Citat från: gstone skrivet 30 december 2018 kl. 11:14:03
Jag önskar att dubbningen av Taran och Den magiska kittlen såg ut så här.

Tack så mycket. Det var snällt sagt.  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 december 2018 kl. 10:01:46

Tack.  :)
Gurgi är lite svår när det kommer till att ge han en bra röst, tänkte på olika skådespelare. Ville att han skulle ha en speciell röst.
Tänkte främst på Jörgens Björne röst och tycker att han hade nog kunnat ge Gurgi mycket charm med den. Och det låter hyfsat lik originalrösten tycker jag.

Till Taran var det också klurigt för jag kunde inte komma på någon pojkskådespelare runt 12-13 år vid 98 som fanns vid studion. Johan Halldén hade varit iallafall 14 år gammal 98, samma ålder som engelska originalrösten Grant Bardsley var när han spelade in sina repliker för Taran.

Och så ville jag att Tarans röst skulle låta jämnårig med Eilonwys. Och Sanna Nielsen var också 14 år 1998.

De andra skådespelare jag kunde komma på till Taran t.ex Anton Mencin, Alexander Lundberg, Anton Raeder tycker jag nog var lite för unga,

och andra som Samuel Elers-Svensson, Jimmy Björndahl, Robert Andersson tyckte jag hade varit för gamla. Och så ville jag att Taran skulle spelas av en riktig pojke i jämnårig ålder så ingen vuxen med tillgjord tonårsröst som t.ex Anders Öjebo heller.

Även om Nick Atkinson var bra som Taran trots att han var 18 år när han gjorde rollen.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 30 december 2018 kl. 16:38:52
Tack.  :)
Gurgi är lite svår när det kommer till att ge han en bra röst, tänkte på olika skådespelare. Ville att han skulle ha en speciell röst.
Tänkte främst på Jörgens Björne röst och tycker att han hade nog kunnat ge Gurgi mycket charm med den. Och det låter hyfsat lik originalrösten tycker jag.

Till Taran var det också klurigt för jag kunde inte komma på någon pojkskådespelare runt 12-13 år vid 98 som fanns vid studion. Johan Halldén hade varit iallafall 14 år gammal 98, samma ålder som engelska originalrösten Grant Bardsley var när han spelade in sina repliker för Taran.

Och så ville jag att Tarans röst skulle låta jämnårig med Eilonwys. Och Sanna Nielsen var också 14 år 1998.

De andra skådespelare jag kunde komma på till Taran t.ex Anton Mencin, Alexander Lundberg, Anton Raeder tycker jag nog var lite för unga,

och andra som Samuel Elers-Svensson, Jimmy Björndahl, Robert Andersson tyckte jag hade varit för gamla. Och så ville jag att Taran skulle spelas av en riktig pojke i jämnårig ålder så ingen vuxen med tillgjord tonårsröst som t.ex Anders Öjebo heller.

Även om Nick Atkinson var bra som Taran trots att han var 18 år när han gjorde rollen.

Jo, Taran ska ju vara nästan tonåring, liksom med Eilonwy, Alice, Lena och Peter Pan, så därför tycker jag att Nick Atkinson och Therese Reuterswärd är bättre i rollerna än Erik Lindgren och Josefin Ahlqvist...
(alla dessa ska ju trots allt vara 12 år gamla)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 30 december 2018 kl. 14:55:43
Det ska jag tala om för dig att det är han här som visades på tv3 tror jag:

https://youtu.be/bfbyk-VYrA0

Den där alligatorn känner jag igen, det är Wally Alligator, honom har jag sett på bilder... (av rösterna som står angivna så tror jag att Bert-Åke Varg låter likast)

gstone

Så här skulle min dubbning av ett småkryps liv se ut

Björn Kjellman = Flip
Samuel Fröler = Hopper
Lizette Pålsson = Atta
Linnéa Berglund = Dot
Gunilla Åkesson = Drottningen
Reine Brynolfsson = Francis
Ulf Brunnberg = Smolk
Loa Falkman = Slim
Ulf Peder Johansson = Heimlich
Brigitta Anderson = Gypsy