Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 oktober 2019 kl. 22:44:41
De flesta av dessa har jag aldrig hört talas om förut...

Nästa alla jobbar med musikalteater nånstans i Sverige. Jag har hört att dubbnings studios fördrar folk med sång bakgrund även det dom dubbar nåho som inte  alls är musikal ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 oktober 2019 kl. 23:41:57
Jag känner igen Fredrik Lycke, men de flesta andra känner jag inte till...

Några av dom på min lista har dubbat förut.

I ett intressant sammanträffande som jag  faktiskt inte tänkt på när jag gjorde lista var faktiskt  Sofie Lindberg med som röst i den tecknade original Mulan.

Wikipedia helt klart felaktigt listar Sofie som röst till Mulan själv på hennes egen sida. Men är ju fel då det är ju klart Divina Sarkany som spelade Mulan !

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 31 oktober 2019 kl. 15:31:03
Några av dom på min lista har dubbat förut.

I ett intressant sammanträffande som jag  faktiskt inte tänkt på när jag gjorde lista var faktiskt  Sofie Lindberg med som röst i den tecknade original Mulan.

Wikipedia helt klart felaktigt listar Sofie som röst till Mulan själv på hennes egen sida. Men är ju fel då det är ju klart Divina Sarkany som spelade Mulan !

Kom på att jag även känner till Christer Nerfront, det är ju han som är Kovu i vuxen ålder...

Jo, Sofie Lindberg hade jag också hört talas om förut, då hon bl.a. stod angiven under "övriga röster" i såväl Mulan (den tecknade) som Lejonkungen 2 Simbas Skatt...

På tal om det så vill jag säga att flera av dem som dubbat hos KM Studio på 2000-talet (Magdalena Eriksson, Katarina Josephsson, Christian Jernbro, Ola Norman, Jonas Lindberg, Carl Utbult, Andreas Eriksson, Håkan Skoog, Lars Embretzen, Henrik Nordén, Andreas Gustavsson, Urban Frånberg, Anatol Bolanowski, Kerstin Högberg, Ida Norman, Emma Norman, Blenda Nyman, Anneli Blomström, Birgitta Pettersson) förknippar jag inte med någon särskild roll och vad gäller Ola Norman, Christian Jernbro, Jonas Lindberg, Andreas Eriksson och Carl Utbult så förknippar jag dem endast som ljudtekniker (samt Ola och Bittan Norman som personer bakom något av en dubbning)

PS: Kom på att jag faktiskt förknippar Gunilla Eriksson med Tant Gertrud i Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul!  ;) DS

Anders Öjebo förknippar jag däremot uteslutande som röstskådespelare (även om han en del gånger varit ljudtekniker och ibland även regissör), samma sak med Johan Wilhelmsson (särskilt som Chester i PC-spelet 102 Dalmatiner Valpar Till Undsättning)

Thomas Banestål, Daniel Bergfalk och Lennart Olsson förknippar jag däremot som både ljudtekniker och röstskådespelare (den sistnämnda har dock endast givit röst till Vimsiga Julle Mullvad i Svingelskogen vad jag vet, i såväl musiksagor som på teater, jag har faktiskt en Svingelskogen-VHS hemma som är inspelad på teater med Monica Forsberg som Långhoppa Hare, Bertil Engh som Gnutte Grävling, Peter Wanngren som Smartur Räv, Kerstin Andeby som Kirre Kurre Ekorre, Ulf Källvik som Mårre Mård, Hasse "Kvinnaböske" Andersson som Isak Isbjörn, samt Maria Kihl som Ugglan)

Monica Forsberg förknippar jag både som röstskådespelare och bakom dubbningar, Stefan Berglund och Anna Nyman förknippar jag lite som röstskådespelare och lite som dubbningsregissörer...

Per-Axel Branner, Alf Kjellin, Martin Söderhjelm, Doreen Denning, Mats Wänblad, Lars Torefeldt, Krister Roséen och Robert Cronholt förknippar jag däremot endast som personer bakom dubbningar och aldrig inom röstskådespeleri! (dessutom så har Martin Söderhjelm och Lars Torefeldt mig veterligen aldrig hoppat in som röster)

Jag gissar att Karolina Engelbrektson är släkt med Thomas Engelbrektson (aka Mr Potato Head i Toy Story) och att Daniel Engman är släkt med Göran Engman (aka Pelikanen Nigel i Hitta Nemo)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 oktober 2019 kl. 17:35:14
Kom på att jag även känner till Christer Nerfront, det är ju han som är Kovu i vuxen ålder...

Jo, Sofie Lindberg hade jag också hört talas om förut, då hon bl.a. stod angiven under "övriga röster" i såväl Mulan (den tecknade) som Lejonkungen 2 Simbas Skatt...

På tal om det så vill jag säga att flera av dem som dubbat hos KM Studio på 2000-talet (Magdalena Eriksson, Gunilla Eriksson, Katarina Josephsson, Christian Jernbro, Ola Norman, Jonas Lindberg, Carl Utbult, Andreas Eriksson, Håkan Skoog, Lars Embretzen, Henrik Nordén, Andreas Gustavsson, Urban Frånberg, Anatol Bolanowski, Kerstin Högberg, Ida Norman, Emma Norman, Blenda Nyman, Anneli Blomström, Birgitta Pettersson) förknippar jag inte med någon särskild roll och vad gäller Ola Norman, Christian Jernbro, Jonas Lindberg, Andreas Eriksson och Carl Utbult så förknippar jag dem endast som ljudtekniker (samt Ola och Bittan Norman som personer bakom något av en dubbning)

Anders Öjebo förknippar jag däremot uteslutande som röstskådespelare (även om han en del gånger varit ljudtekniker och ibland även regissör), samma sak med Johan Wilhelmsson (särskilt som Chester i PC-spelet 102 Dalmatiner Valpar Till Undsättning)

Thomas Banestål, Daniel Bergfalk och Lennart Olsson förknippar jag däremot som både ljudtekniker och röstskådespelare (den sistnämnda har dock endast givit röst till Vimsiga Julle Mullvad i Svingelskogen vad jag vet, i såväl musiksagor som på teater, jag har faktiskt en Svingelskogen-VHS hemma som är inspelad på teater med Monica Forsberg som Långhoppa Hare, Bertil Engh som Gnutte Grävling, Peter Wanngren som Smartur Räv, Kerstin Andeby som Kirre Kurre Ekorre, Ulf Källvik som Mårre Mård, Hasse "Kvinnaböske" Andersson som Isak Isbjörn, samt Maria Kihl som Ugglan)

Monica Forsberg förknippar jag både som röstskådespelare och bakom dubbningar, Stefan Berglund och Anna Nyman förknippar jag lite som röstskådespelare och lite som dubbningsregissörer...

Per-Axel Branner, Alf Kjellin, Martin Söderhjelm, Doreen Denning, Mats Wänblad, Lars Torefeldt, Krister Roséen och Robert Cronholt förknippar jag däremot endast som personer bakom dubbningar och aldrig inom röstskådespeleri! (dessutom så har Martin Söderhjelm och Lars Torefeldt mig veterligen aldrig hoppat in som röster)

Jag gissar att Karolina Engelbrektson är släkt med Thomas Engelbrektson (aka Mr Potato Head i Toy Story) och att Daniel Engman är släkt med Göran Engman (aka Pelikanen Nigel i Hitta Nemo)

Hur många av  all gamla KM dubbar som du räknade dubbar än idag ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 31 oktober 2019 kl. 21:24:53

Hur många av  all gamla KM dubbar som du räknade dubbar än idag ?

Jag räknade inte upp några "gamla" KM-dubbar (som jag brukar mena med 1980 & 1990-talen) utan "nya" KM-dubbar (alltså, de som var med i 2000-talets KM-dubbar)

Iallafall, jag kopplar följande skådespelare till KM Studio;

- Anders Öjebo (1988-2005; gick senare över till Eurotroll)
- Roger Storm
- Monica Forsberg
- Hasse "Kvinnaböske" Andersson
- Ingemar Carlehed
- Christel Körner
- Peter Wanngren
- Bertil Engh
- Bo Maniette
- Ulf Källvik

- Ulf Peder Johansson
- Hans Gustafsson
- Jan Koldenius
- Birgitta Fernström
- Gunnar Uddén
- Jasmine Wigartz-Göthman
- Liza Öhman
- Nina Alfredsson
- Maria Kihl
- Mariam Wallentin

- Anna Nylén
- Karin Glenmark
- Johan Wilhelmsson
- Kerstin Andeby
- Lennart Olsson
- Thomas Banestål
- Daniel Bergfalk
- Isabelle Moreau
- Cecilia Milocco
- Niclas Ekholm

- Peter Kjellström
- Jenny Wåhlander
- Anna Norberg
- Stefan Berglund
- Eric Donell
- Marie Kühler-Flack
- Åsa Bjerkerot
- Katarina Hansson
- Sofia Caiman
- Kristin Westman

- Johanna Ljungberg
- Fredrick Beckman
- Gunilla Orvelius
- Sten Carlberg
- Örjan Samuelsson
- Lisa Carlehed
- Åsa Bergfalk
- Gisela Björklund
- Hanna Storm-Nielsen
- Pierre Lindstedt

Av dessa verkar Anders Öjebo vara en av de få som fortfarande är aktiv i dubbningssammanhang, Roger Storm dubbar då och då, möjligen någon till...

Sten Carlberg är dock tyvärr inte längre i livet...  :(

Bo Maniette lämnade branchen 2004...

Jag kopplar följande skådespelare till Sun Studio Köpenhamn

- Mikael Roupé
- Lena Ericsson
- Stefan Frelander
- Thomas Engelbrektson
- Olli Markenros
- Gizela Rasch
- Dan Bratt
- Håkan Mohede
- Kenneth Milldoff
- Cecilia Hjalmarsson

- Therese Reuerswärd
- Hanna Landing
- Fredrik Dolk
- Maud Cantoreggi
- Johan Wikström
- Elin Abelin
- Almaz Yebio
- Peter Torgner
- Helen Sjöholm
- Anja Schmidt

Av dessa så är Fredrik Dolk och Dan Bratt fortfarande med i dubbningar, medan Mikael Roupé har en egen reklamstudio där han är speaker...

Kenneth Milldoff och Hanna Landing är dock tyvärr inte längre i livet...  :(

Stefan Frelander lämnade branchen 2015...

Jag kopplar följande skådespelare till Sun Studio Stockholm;

- Kristian Ståhlgren
- Lars Dejert
- Adam Fietz
- Jennie Jahns
- Ole Ornered
- Andreas Rothlin Svensson
- Annika Rynger
- Annica Edstam
- Fredrik Lycke
- Alexander Lycke

Jag kopplar följande skådespelare till Eurotroll;

- Tommy Nilsson
- Maria Rydberg
- Steve Kratz
- Johan Hedenberg
- Gunnar Ernblad
- Annica Smedius
- Annelie Berg Bhagavan
- Malin Berghagen Nilsson
- Vicki Benckert
- Dick Eriksson

- Per Sandborgh
- Peter Sjöquist
- Irene Lindh
- Hasse Jonsson
- Mattias Knave
- Joakim Jennefors
- Norea Sjöquist
- Sharon Dyall
- Louise Raeder
- Charlotte Ardai Jennefors

m.fl.

Mig veterligen är samtliga dessa uppräknade fortfarande mycket aktiva i dubbningssammanhang...

Förresten så kom jag på att jag också endast förknippar Nils Bohman och Gardar Sahlberg som personer bakom någonting i dubbningar...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 oktober 2019 kl. 22:58:55
Jag räknade inte upp några "gamla" KM-dubbar (som jag brukar mena med 1980 & 1990-talen) utan "nya" KM-dubbar (alltså, de som var med i 2000-talets KM-dubbar)

Iallafall, jag kopplar följande skådespelare till KM Studio;

- Anders Öjebo (1988-2005; gick senare över till Eurotroll)
- Roger Storm
- Monica Forsberg
- Hasse "Kvinnaböske" Andersson
- Ingemar Carlehed
- Christel Körner
- Peter Wanngren
- Bertil Engh
- Bo Maniette
- Ulf Källvik

- Ulf Peder Johansson
- Hans Gustafsson
- Jan Koldenius
- Birgitta Fernström
- Gunnar Uddén
- Jasmine Wigartz-Göthman
- Liza Öhman
- Nina Alfredsson
- Maria Kihl
- Mariam Wallentin

- Anna Nylén
- Karin Glenmark
- Johan Wilhelmsson
- Kerstin Andeby
- Lennart Olsson
- Thomas Banestål
- Daniel Bergfalk
- Isabelle Moreau
- Cecilia Milocco
- Niclas Ekholm

- Peter Kjellström
- Jenny Wåhlander
- Anna Norberg
- Stefan Berglund
- Eric Donell
- Marie Kühler-Flack
- Åsa Bjerkerot
- Katarina Hansson
- Sofia Caiman
- Kristin Westman

- Johanna Ljungberg
- Fredrick Beckman
- Gunilla Orvelius
- Sten Carlberg
- Örjan Samuelsson
- Lisa Carlehed
- Åsa Bergfalk
- Gisela Björklund
- Hanna Storm-Nielsen
- Pierre Lindstedt

Av dessa verkar Anders Öjebo vara en av de få som fortfarande är aktiv i dubbningssammanhang, Roger Storm dubbar då och då, möjligen någon till...

Sten Carlberg är dock tyvärr inte längre i livet...  :(

Bo Maniette lämnade branchen 2004...

Jag kopplar följande skådespelare till Sun Studio Köpenhamn

- Mikael Roupé
- Lena Ericsson
- Stefan Frelander
- Thomas Engelbrektson
- Olli Markenros
- Gizela Rasch
- Dan Bratt
- Håkan Mohede
- Kenneth Milldoff
- Cecilia Hjalmarsson

- Therese Reuerswärd
- Hanna Landing
- Fredrik Dolk
- Maud Cantoreggi
- Johan Wikström
- Elin Abelin
- Almaz Yebio
- Peter Torgner
- Helen Sjöholm
- Anja Schmidt

Av dessa så är Fredrik Dolk och Dan Bratt fortfarande med i dubbningar, medan Mikael Roupé har en egen reklamstudio där han är speaker...

Kenneth Milldoff och Hanna Landing är dock tyvärr inte längre i livet...  :(

Stefan Frelander lämnade branchen 2015...

Jag kopplar följande skådespelare till Sun Studio Stockholm;

- Kristian Ståhlgren
- Lars Dejert
- Adam Fietz
- Jennie Jahns
- Ole Ornered
- Andreas Rothlin Svensson
- Annika Rynger
- Annica Edstam
- Fredrik Lycke
- Alexander Lycke

Jag kopplar följande skådespelare till Eurotroll;

- Tommy Nilsson
- Maria Rydberg
- Steve Kratz
- Johan Hedenberg
- Gunnar Ernblad
- Annica Smedius
- Annelie Berg Bhagavan
- Malin Berghagen Nilsson
- Vicki Benckert
- Dick Eriksson

- Per Sandborgh
- Peter Sjöquist
- Irene Lindh
- Hasse Jonsson
- Mattias Knave
- Joakim Jennefors
- Norea Sjöquist
- Sharon Dyall
- Louise Raeder
- Charlotte Ardai Jennefors

m.fl.

Mig veterligen är samtliga dessa uppräknade fortfarande mycket aktiva i dubbningssammanhang...

Förresten så kom jag på att jag också endast förknippar Nils Bohman och Gardar Sahlberg som personer bakom någonting i dubbningar...

Jag tycker dom är gamla från idag mätt. År 2000 var snart tjugo år sedan ! : ;)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 31 oktober 2019 kl. 23:05:39
Jag tycker don är gamla från idag mätt.

Jag tycker ändå inte att 2000-talet är gammalt, beror väl på hur man ser på saken...

Ibland tycker jag inte heller att ens 1990-talet, 1980-talet, 1970-talet eller 1967-1969 är så gammalt... (iallafall inte 1990-talet)

Askungen dubbades iallafall 1967, vilket var precis i samband med att flerkanalsinspelningarna gjorde sitt intåg i de svenska studiona så att man kunde skapa bra och konstnärliga dubbningar...

Iallafall så började KM ta över omkring 1989 (när de dubbade kortfilmerna Tomtens Verkstad och En Vintersaga ) och gjorda från dessa tycker iallafall jag att det är lite överdrivet att kalla dem för "gamla" även om det var längesen...

Daniel Hofverberg

Jag har tagit bort de inlägg som drev alltför långt från ämnet, och började angränsa till personangrepp. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 november 2019 kl. 12:16:51
Jag har tagit bort de inlägg som drev alltför långt från ämnet, och började angränsa till personangrepp. :)

Inte för tjata, men har du läst mitt PM ? och har du något säja om det ? Skicka då gärna ett svar.

gstone

Om den animerad filmen  The Ark and the Aardvark gjord av Stellar Creative Lab ( dubbas tycker jag elefanten Tood kan dubbas av David Lagercrantz och Oxgrodan kan dubbas på svenska av Sven Ahlström.

Regissören av filmen  är John Stevenson som gjord den först Kung Fu Panda tillsammans med  Mark Osborne och var solo regissörer för den animerad uppföljaren Mästerdetektiven Sherlock Gnomes från 2018.

Disneyfantasten

Såhär hade Snövit och De Sju Dvärgarna sett mycket bra ut 1982;

>Snövit = Anna-Lotta Larsson

>Prinsen = Bruno Wintzell

>Drottningen/Häxan = Lil Terselius/Helena Brodin

>Magiska Spegeln = Georg Rydeberg

>Jägaren = Jan Nygren

>Kloker = John Harryson

>Butter = Olof Thunberg

>Glader = Hans Lindgren

>Trötter = Stig Grybe