Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kompletta svenska dubbningar av Disneys långfilmer

Startat av Disneyfantasten, 2 maj 2020 kl. 11:44:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Den Gode Dinosaurien (2015; Disney-Pixar-Klassiker nr 16);

>Arlo = Zeth Nätterquist

>Pappa = Magnus Roosmann

>Mamma = Livia Millhagen

>Bert = Vilmer Olin

>Lilli = Laura Jonstoij Berg

>Skoge Lövgren = Andreas Rothlin Svensson

>Tugg = Anders Ahlbom Rosendahl

>Måns = Björn Bengtsson

>Mia = Nour El-Refai

>Åskvigg = Peter Engman

>Störtskur = Louise Hoffsten

>Kallfront = Göran Gillinger

>Bullen = Gerhard Hoberstrofer

>Liselott = Rebecka Hemse

>Pekka = Pierre Tafvelin

>Ulf = Magnus Samuelsson

Regi: Daniel Sjöberg

Översättning: Anoo Bhagavan

Tekniker: Nils Manzuoli

Projektledare: Maria Hellström

Inspelningsstudio: SDI Media, Solna i Stockholm, september-oktober 2015

Mixstudio: Shepperton International

Kreativ ledning: Michael Rudolph

Svensk version producerad av: Disney Character Voices International, Inc.

(rollistan finns iallafall att läsa på Alexanders blogg)

Zootropolis (2016; Disneyklassiker nr 54);

>Judy Hopps = Hilda Eidhagen-Henze

>Judy som barn = Alba Wadman

>Nick Wilde = Jakob Stadell

>Nick som barn (flashback) = Einar Sundqvist

>Polischef Bogo = Felix Engström

>Clawhauser = Martin Redhe Nord

>Bellwether = Vanna Rosenberg

>Bonnie Hopps = Åsa Bergh

>Stu Hopps = Fredrik Birging

>Yax = Wille Crafoord

>Borgmästare Lionheart = Johan Jern

>Fru Otterton = Cecilia Frode

>Duke Weaselton = Figge Norling

>Gazelle = Ana Gil De Melo Nascimento

>Flash = Erik Haag

>Priscilla = Jennie Jahns

>Finnick = David Inghamn

>Mr Big = Fredrik Hiller

>Fru-Fru = Mikaela Tidermark

>Manchas = Mattias Knave

>Gideon Grey = Lennart Jähkel

>Instruktör Major Friedkin = Sharon Dyall

>Dharma Armadillo = Mikaela Tidermark

>Bucky Oryx-Antlerson = Ole Ornered

>Pronk Oryx-Antlerson = Patrik Grönlund

>Jerry Jumbeaux Jr = Rudolf Süttner

>Byggarmus = Göran Gillinger

>Florist-Gris = Ole Ornered

>Nangi = Sussie Eriksson

>Dr Madge Honungsgrävling = Angelika Prick

>Peter Moosebridge = Adam Fietz

>Fabienne Growley = Sharon Dyall

>Konstapel McHorn = Adam Fietz

>Konstapel Higgins = Ole Ornered (osäkert)

>Doug = Mattias Knave

>Woolter = Adam Fietz

>Jesse = ?*

>Larry = Ole Ornered

>Gary = Göran Gillinger

>Jaguar = Hjalmar Lundblad Karlsson

>Sharla = Zoë Ackerman

>Gareth = Leon Pålsson Sälling

>Kanin-Flicka = ?*

>Travis = ?*

>Cotton (Judys systerdotter) = ?*

>Varg med munkorg = Mattias Knave

>Elefanthona på glassbaren = Sharon Dyall (osäkert)

>Älg som får parkeringsbiljett = Mattias Knave (osäkert)

>Mus som får parkeringsbiljett = Sharon Dyall (osäkert)

>Flodhästflicka = ?*

>Murmeldjurspojke (flashback) = ?*

>Bäver-reporter = Joakim Jennefors

>Gris-reporter = Adam Fietz

>Antilop-reporter = ?*

>Kanin-reporter = Mikaela Tidermark

>Diverse nyhetsreportrar = Mattias Knave, m.fl.

>Leopard-hona = Sharon Dyall (osäkert)

>Kaninmamma = ?*

>Övriga röster*;
- Johanna Bergbom
- Grace Burrows
- Jonas Cederroth
- Malin Holmström
- Lena Israelsson
- Marcus Larsen
- Alexandra Maritz
- Susanne Olsson
- Jim Tegman
- Nils Boyer
- Ester Lejdemyr
- Lisen Palmborg
- Robin Keller
- Carl-Magnus Liljedahl
- Robin Rothlin Svensson

Regi: Joakim Jennefors

Översättning: Mats Wänblad

Tekniker: Robin Rönnbäck

Inspelningsstudio: SDI Media, Solna i Stockholm, hösten 2015 (till biopremiären 24 februari 2016)

*Skulle uppskattas om någon visste mer om detta...

(ser fram emot när detta väl hamnar på Alexanders blogg, jag älskar denna film så jag längtar redan)

Alexander

Rollistan på Dubbningshemsidan för den Gode Dinosaurien anger skådisar från ett annat lands dubbning för rollerna "Arlo som liten" och "Bert som liten" och Lilli. Jag hoppas Daniel får tiden till att ändra det i framtiden.

Båda dessa spelas i den svenska dubbningen av de som gör Arlo och Bert. Lilli görs av Laura

Raymond under "övriga röster " är även en skådis från ett annat lands dubbning av Den Gode Dinosaurien, och medverkar inte i den svenska.

Dubbningen gjordes mellan sept-okt 2015.  :)

https://nouw.com/magicgold/dubbcredits-den-gode-dinosaurien-27045202

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 10 maj 2020 kl. 23:38:18
Jag hoppas Daniel får tiden till att ändra det i framtiden.

Och även allt annat felaktigt, samt att lägga till saker som fattas...

Disneyfantasten

Tack för påminnelsen! Då skriver jag in det med detsamma!

Disneyfantasten

Rollistan på Dubbningshemsidan för den Gode Dinosaurien anger skådisar från ett annat lands dubbning för rollerna "Arlo som liten" och "Bert som liten" och Lilli. Jag hoppas Daniel får tiden till att ändra det i framtiden.

Båda dessa spelas i den svenska dubbningen av de som gör Arlo och Bert. Lilli görs av Laura

Raymond under "övriga röster " är även en skådis från ett annat lands dubbning av Den Gode Dinosaurien, och medverkar inte i den svenska.

https://nouw.com/magicgold/dubbcredits-den-gode-dinosaurien-27045202

Så otroligt klantigt av Disney både att lämna felaktiga creditlistor och att vägra lägga kompletta creditlistor... (t.ex. som de gjorde med VHS-utgåvorna av både Snövit och De Sju Dvärgarna och Askungen, som anger originaldubbningen fast ljudspåren definitivt innehåller omdubbningarna, dessutom har de slarvat till det i DVD-utgåvan av Jafars Återkomst)

TonyTonka

Okej, då har jag lite rättningar och tillägg. :)

Jag kommer dela upp det i ett par inlägg för att inte maxgränsen för ord i inlägget ska nås. :)

Snövit:

Källan till Folke Rydberg som Butters sångröst kommer härifrån:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=44.msg4759#msg4759

Pinocchio:

Jag har åter lyssnat på Alexanders röst i omdubbningen, och jag tycker den låter som Jimmy Björndahl. Björndahl ska dock ha varit 14 år det året som omdubbningen spelades in (bör väl ha varit sommaren 1995), vilket är anledningen till att jag är osäker på det, då man ju normallt kommer in i målbrottet vid 13-14 års ålder.

Dumbo:

Jag har hört från en oidentifierad källa att Staffan Hallerstam ska spela Skinny i 1972 års omdubbning av Dumbo, men liksom i fallet med Jimmy Björndahl är jag osäker då Staffan Hallerstam bör ha varit runt 15 när dubbningen spelades in, medan jag vill minnas att Skinnys röst var ganska ljus i dubbningen.

Bambi:

Här har jag inte egentligen någonting att bidra med, då jag inte sett hela filmen på säkert 15-20 år, men jag undrar vilken av karaktärerna du skrivit upp som är fågeln (?) som blir skjuten efter att ha flugit iväg i panik i en scen?

Pank & Fågelfri:

Även jag ser fram emot Alexanders blogginlägg om denna filmen. Jag skrev förresten till Oscar Isaksson för ett par månader sedan, och han har tydligen information om vem som gör de restrerande karaktärerna i originaldubbningen av filmen (och om vi har tur, information om E.H. Brochmann), men han var tvungen att få godkänt av sin källa innan han kunde publicera uppgifterna offentligt, jag har inte hört av honom sedan dess, men vi får hoppas att han kommer med uppgifter förr eller senare. :)

Peter Pan:

Återigen snackade jag med Oscar Isaksson, som tillsammans med användaren Eriksson på forumet kommit fram till att John och Mikael bör ha spelats av någon av de kvinnliga skådespelarna. Troligen gör alltså några av de kvinnliga skådespelarna sjöjungfrur, och några John och Mikael, och kanske några av de vilda pojkarna. Har själv aldrig sett hela originaldubbningen, så vet inte hur femenina deras röster är. ^^

Dessutom så heter inte pojken med rävdräkten "Foxy", utan "Slightly", som också kallas för Lillen i tvåan. Jag har dock ingen aning om varför creditslistan omnämner Slightly som Foxy.

Sedan vill jag också passa på och fråga hur du vet namnen på piraterna, och vem av piraterna det är som har repliken "Jag har nästan glömt bort hur man kittlar en strupe". :)

Törnrosa:

Var har du fått uppgiften att Gustaf Molander är berättaren i origianldubbningen av Törnrosa? ^^

Är bara nyfiken. :)

Mary Poppins:

Jag kanske har missat karaktären, men har du med paraplyhandtaget i listan?

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 11 maj 2020 kl. 17:15:39
Okej, då har jag lite rättningar och tillägg. :)

Jag kommer dela upp det i ett par inlägg för att inte maxgränsen för ord i inlägget ska nås. :)

Snövit:

Källan till Folke Rydberg som Butters sångröst kommer härifrån:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=44.msg4759#msg4759

Pinocchio:

Jag har åter lyssnat på Alexanders röst i omdubbningen, och jag tycker den låter som Jimmy Björndahl. Björndahl ska dock ha varit 14 år det året som omdubbningen spelades in (bör väl ha varit sommaren 1995), vilket är anledningen till att jag är osäker på det, då man ju normallt kommer in i målbrottet vid 13-14 års ålder.

Dumbo:

Jag har hört från en oidentifierad källa att Staffan Hallerstam ska spela Skinny i 1972 års omdubbning av Dumbo, men liksom i fallet med Jimmy Björndahl är jag osäker då Staffan Hallerstam bör ha varit runt 15 när dubbningen spelades in, medan jag vill minnas att Skinnys röst var ganska ljus i dubbningen.

Bambi:

Här har jag inte egentligen någonting att bidra med, då jag inte sett hela filmen på säkert 15-20 år, men jag undrar vilken av karaktärerna du skrivit upp som är fågeln (?) som blir skjuten efter att ha flugit iväg i panik i en scen?

Pank & Fågelfri:

Även jag ser fram emot Alexanders blogginlägg om denna filmen. Jag skrev förresten till Oscar Isaksson för ett par månader sedan, och han har tydligen information om vem som gör de restrerande karaktärerna i originaldubbningen av filmen (och om vi har tur, information om E.H. Brochmann), men han var tvungen att få godkänt av sin källa innan han kunde publicera uppgifterna offentligt, jag har inte hört av honom sedan dess, men vi får hoppas att han kommer med uppgifter förr eller senare. :)

Peter Pan:

Återigen snackade jag med Oscar Isaksson, som tillsammans med användaren Eriksson på forumet kommit fram till att John och Mikael bör ha spelats av någon av de kvinnliga skådespelarna. Troligen gör alltså några av de kvinnliga skådespelarna sjöjungfrur, och några John och Mikael, och kanske några av de vilda pojkarna. Har själv aldrig sett hela originaldubbningen, så vet inte hur femenina deras röster är. ^^

Dessutom så heter inte pojken med rävdräkten "Foxy", utan "Slightly", som också kallas för Lillen i tvåan. Jag har dock ingen aning om varför creditslistan omnämner Slightly som Foxy.

Sedan vill jag också passa på och fråga hur du vet namnen på piraterna, och vem av piraterna det är som har repliken "Jag har nästan glömt bort hur man kittlar en strupe". :)

Törnrosa:

Var har du fått uppgiften att Gustaf Molander är berättaren i origianldubbningen av Törnrosa? ^^

Är bara nyfiken. :)

Mary Poppins:

Jag kanske har missat karaktären, men har du med paraplyhandtaget i listan?

Angående Dumbo: Det var jag som skrev det, fast då som gäst, är ej 100% säker dock... (skulle dock uppskatta mer säkra källor, samt om Lejonet och Biljettförsäljarna, av någon anledning verkar dock Lejonets röst i 1996-års dubbning ha återgetts i originalversion)

Angående Bambi: Det är "Fasan 1" som detta gäller

Angående Peter Pan: Svaret är mycket enkelt; jag har listat ut det genom Disney Wiki...

https://disney.fandom.com/wiki/Pirate_Crew_(Peter_Pan)

https://disney.fandom.com/wiki/Pirate_Crew_(Peter_Pan)/Gallery

(av någon anledning verkar dock inte Wibbles ha några repliker i filmen)

Piraten som säger "jag har nästan glömt bort hur man kittlar en strupe" heter Turk! (det är den italiensk-stylade piraten med mörk hy och mustascher)

Att han kallas för "Foxy" kan vara för att "räv" heter "fox" på engelska...

Angående Törnrosa: Det var Oskar Isaksson som skrev detta i Törnrosa-tråden

Angående Mary Poppins: Tack för upplysningen, ska skriva in det!

TonyTonka

Fortsättning på rättelser och tillägg:

Robin Hood:

Gunnar Ernblad har ingen egentlig roll i den bemärkelsen i filmen. I stället gör han typ "Walla"-ljud, vilket innebär folksamlingar utan konkreta repliker, som pratar, jublar, skrattar, osv.

Den otroliga vandringen:

Du har missat karaktären Jamie i rollistan, som spelas av Johan Halldén.

http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=17925#cast

Mupparnas Julsaga:

Fred spelas av Peter Krantz, inte av Tomas Krantz.

Toy Story:

Jag kan bekräfta att det är Lena Ericsson som är Sids mamma. Lena Ericssons röst är väldigt lätt att känna igen för mig. :)

Nytt tillägg till Pinocchio:

Jag har lyssnat på Alexanders röst igen, och det skulle kunna vara Kristin Westman som gör hans röst. De har lite liknande röster, och Janne Långben: The Movie där hon var med, dubbades ju inte så långt efter Pinocchios omdubbning. Helt säker är jag dock absoluut inte.

Mulan:

Jag har för mig att Roger Storm spelar en vakt på kinesiska muren i början av filmen (han som säger något i stil med "Nu vet hela Kina att du är här" till Shan-Yu), men det var ett tag sedan jag såg filmen, så det kan vara fel.

Ett småkryps liv:

Spelar inte Anders Öjebo Stampe i omtagningarna i slutet?

Tarzan:

Roger Storm spelar Kapten Jerrold.

Musse Pigg och hans vänner firar jul:

Kalle Lundberg spelar en liten fattig pojke, och Linnea Berglund spelar hans syster.

Kejsarens nya stil:

Gunnar Uddén spelar en av Pachas schackspelande grannar som talar om för Pacha att hans "släktingar" kommit till Pachas hus.

Skattkammarplaneten:

Tillägg:

Robotkonstapel 1 - Niclas Ekholm
Meltdown - Stefan Berglund
Turnbuckle - Ingemar Carlehed
Pirater - Fredrik Beckmann, Niclas Ekholm, Stefan Berglund
Besättning - Fredrik Beckmann, Niclas Ekholm, Stefan Berglund

Tillägg till Kejsarens nya stil 2:

Ipi - Hans Lindgren
Topo - Hans Wahlgren
Hildy - Christina Schollin
Marge & Tina - Annica Smedius
Huayna - Sam Molavi
Scouter - Hugo Paulsson, Mikaela Ardai Jennefors, Sam Molavi, Amanda Jennefors

Röjar-Ralf:

Tror att Moopet Girl är Alice Sjöberg Brise.

Insidan ut:

Tror att Meg också kan vara Alice Sjöberg Brise.

Det var det jag hade att komma med för tillfället. :)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 11 maj 2020 kl. 17:43:18
Fortsättning på rättelser och tillägg:

Robin Hood:

Gunnar Ernblad har ingen egentlig roll i den bemärkelsen i filmen. I stället gör han typ "Walla"-ljud, vilket innebär folksamlingar utan konkreta repliker, som pratar, jublar, skrattar, osv.

Den otroliga vandringen:

Du har missat karaktären Jamie i rollistan, som spelas av Johan Halldén.

http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=17925#cast

Mupparnas Julsaga:

Fred spelas av Peter Krantz, inte av Tomas Krantz.

Toy Story:

Jag kan bekräfta att det är Lena Ericsson som är Sids mamma. Lena Ericssons röst är väldigt lätt att känna igen för mig. :)

Nytt tillägg till Pinocchio:

Jag har lyssnat på Alexanders röst igen, och det skulle kunna vara Kristin Westman som gör hans röst. De har lite liknande röster, och Janne Långben: The Movie där hon var med, dubbades ju inte så långt efter Pinocchios omdubbning. Helt säker är jag dock absoluut inte.

Mulan:

Jag har för mig att Roger Storm spelar en vakt på kinesiska muren i början av filmen (han som säger något i stil med "Nu vet hela Kina att du är här" till Shan-Yu), men det var ett tag sedan jag såg filmen, så det kan vara fel.

Ett småkryps liv:

Spelar inte Anders Öjebo Stampe i omtagningarna i slutet?

Tarzan:

Roger Storm spelar Kapten Jerrold.

Musse Pigg och hans vänner firar jul:

Kalle Lundberg spelar en liten fattig pojke, och Linnea Berglund spelar hans syster.

Kejsarens nya stil:

Gunnar Uddén spelar en av Pachas schackspelande grannar som talar om för Pacha att hans "släktingar" kommit till Pachas hus.

Skattkammarplaneten:

Tillägg:

Robotkonstapel 1 - Niclas Ekholm
Meltdown - Stefan Berglund
Turnbuckle - Ingemar Carlehed
Pirater - Fredrik Beckmann, Niclas Ekholm, Stefan Berglund
Besättning - Fredrik Beckmann, Niclas Ekholm, Stefan Berglund
Ipi - Hans Lindgren
Topo - Hans Wahlgren
Huayna - Sam Molavi

Röjar-Ralf:

Tror att Moopet Girl är Alice Sjöberg Brise.

Insidan ut:

Tror att Meg också kan vara Alice Sjöberg Brise.

Det var det jag hade att komma med för tillfället. :)

Angående Den Otroliga Vandringen: Jamie stod inte med i rollistan på Dubbningshemsidan, men tack iallafall, ska lägga till honom...

Angående Mupparnas Julsaga: Tack för uppmärkelsen, jag måste ha skrivit fel i hastigheten...

Angående Toy Story: Vem spelar då Sids Mamma?

Angående Ett Småkryps Liv: Jo, det gör han, fast bara i eftertexterna, men jag ska lägga till honom iallafall...

Angående Tarzan: Den karaktären medverkade i TV-serien, så hur vet du detta?

Angående Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul: Då ska jag väl lägga till dem och skriva "Fattiga barn"

Angående Kejsarens Nya Stil: Då ska jag lägga till honom som "Grannar"

Angående Skattkammarplaneten: Är du verkligen säker på att Hans Lindgren, Hans Wahlgren, Christina Schollin, Annica Smedius, Sam Molavi, Hugo Paulsson, Mikaela Ardai Jennefors och Amanda Jennefors medverkar i Skattkammarplaneten? (för ingen av dem står angiven i creditlistan, så varifrån har du fått de uppgifterna om man får fråga? De fyra sistnämnda var ju inte ens aktiva 2002 och har såvitt jag vet heller aldrig dubbat hos KM)

Angående Röjar-Ralf och Insidan Ut: Tack för upplysningen, då skriver jag in det!

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 maj 2020 kl. 22:47:20

Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr (2001);

>Ludde = Michael Blomqvist

>Angel = Cecilia Milocco (tal), Sara Downey (sång)

>Lufsen = Pontus Gustafsson (tal), Pelle Ankarberg (sång)

>Lady = Suzanne Reuter (tal), Lizette Pålsson (sång)

>Buster = Tommy Nilsson

>Ruby = Gunvor Pontén

>Sprakis = Hans Lindgren

>Lunk = Anders Öjebo

>Francois = Roger Storm

>Jock = Nils Eklund

>Trofast = Olof Thunberg

>Danielle = Lizette Pålsson

>Colette = Jessica Andersson

>Anette = Frida Nilsson

>Hundfångaren = Thomas Pettersson

>Husse Jim = Jonas Bergström

>Matte Malin = Gunilla Orvelius

>Tant Sara = Monica Forsberg

>Tony = Roger Storm

>Joe = Roger Storm

>Övriga röster*;
- Jessica Andersson
- Daniel Bergfalk
- Stefan Berglund
- Anna Nyman

>Kör: Roséen-kören (samt även Frida Nilsson och Anders Öjebo i några av dem)

Regissörer & Producenter: Stefan Berglund, Anders Öjebo

Översättning och sångtexter: Mats Wänblad

Musikregi: Stefan Berglund, Anders Öjebo

Tekniker: ?

Projektledare: Krister Roséen

Inspelningsstudio: KM Studio (Mediahuset Karlskoga), ca 2000-2001 (till VHS & DVD-releasen 14 mars 2001)

Kreativ ledning: Kirsten Saabye

Glömde några tillägg till denna filmen.

Junior spelas enligt Alexander av Jessica Andersson i filmen.

Sedan har vi också chihuahan (tror jag i alla fall) Otis i Hundgården som spelas av Anders Öjebo. :)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 11 maj 2020 kl. 18:01:33
Glömde några tillägg till denna filmen.

Junior spelas enligt Alexander av Jessica Andersson i filmen.

Sedan har vi också chihuahan (tror jag i alla fall) Otis i Hundgården som spelas av Anders Öjebo. :)

Tack för upplysningen om Junior, jag hade helt glömt honom...

Och tack för påminnelsen om den där hunden... (see what i did)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 11 maj 2020 kl. 17:43:18
Tillägg till Kejsarens nya stil 2:

Ipi - Hans Lindgren
Topo - Hans Wahlgren
Huayna - Sam Molavi

OBS! Jag citerade inlägget innan du ändrade, mer om ursäkt för det...  :-\  :-[

Hur vet du förresten namnen på de karaktärerna om man får fråga?  ???

Disneyfantasten

Hitta Doris (2016; Disney-Pixar-Klassiker nr 17);

>Doris = Ulla Skoog

>Doris som barn = Tuva Skarby

>Doris som 12-åring = Sofia Wendt

>Marwin = Leif Andrée

>Nemo = Hjalmar Lundblar Karlsson

>Bläckfisken Ingvar = Lennart Jähkel

>Valhajen Vilja = Petra Mede

>Vitvalen Pannan = Peter Dalle

>Jenny (Doris Mamma) = Suzanne Reuter

>Charlie (Doris Pappa) = Philip Zandén

>Sjölejonet Flax = Björn Ling

>Sjölejonet Roder = Johan Östling

>Magister Rocka = Bo Maniette

>Havssköldpaddan Flyt = Björn Thudén

>Havssköldpadds-ungen Pysen = Erik Wendt

>Fiskfru = Jessica Strömstedt

>Fiskman Sten = Steffo Törnquist

>sig själv = Jonas Wahlström

>Carl = Robin Keller

>Kycklingfisk = Clara Henry

>Krabbe = Magnus Mark

>Klumpfisk = Anders Öjebo

>Gill (i scenen efter sluttexterna) = Adam Fietz

>Blås (i scenen efter sluttexterna) = Benke Skogholt

>Stella (i scenen efter sluttexterna) = Maria Möller

>Gurgel (i scenen efter sluttexterna) = Mats Jernudd

>Bubbel (i scenen efter sluttexterna) = Jakob Fahlstedt

>Rut (i scenen efter sluttexterna) = Cecilia Milocco

>Jacques (i scenen efter sluttexterna) = Anders Öjebo

>Pratsjuk Mussla = Adde Malmberg

>Sjuk Fisk = Anders Öjebo

>Grannkrabba = Clara Henry

>Fiskmåsar = Andreas Konvicka

>Rockor = Andreas Konvicka, David Inghamn, Alexander Lycke, Fredrik Lycke, Jan Åström, Anders Öjebo, Vicki Benckert, Jennie Jahns, Ann-Sofie Andersson, Cecilia Wrangel Schoug

>Abby = Maria Möller

>AJ = Magnus Mark

>Alex = Niclas Bråhn

>Archer = Adam Fietz

>Ben = Robin Keller

>Bernadette = Maria Möller

>Stor Fisk = Mats Jernudd

>Palettkirurger = Jakob Fahlstedt, Anders Öjebo, Maria Möller

>Grävande Sjögurka = Jakob Fahlstedt

>Carol = Maria Möller

>Barn = Hjalmar Lundblad Karlsson, Frans Ahlström, Sofia Wendt, Cecilia Karlsson

>Cindy = Cecilia Wrangel Schoug

>Skolklass = Hjalmar Lundblad Karlsson, Frans Ahlström, Cecilia Karlsson, Cecilia Milocco, Clara Henry, Einar Sundqvist, Ester Lejdemyr

>Clayton = Jens Peterson

>Barnkrabba = Frans Ahlström

>Debbie = Cecilia Skarby

>Chauffören Daisy = Cecilia Skarby

>Pojke på utställning = Einar Sundqvist

>Kvinna = Cecilia Milocco

>Fiskar = Robin Keller, Clara Henry, Anders Öjebo

>Fiskbarn = Hjalmar Lundblad Karlsson, Frans Ahlström, Cecilia Karlsson, Erik Wendt, Cecilia Milocco

>Ginger = Ester Lejdemyr

>Eremitkräftor = Maria Möller, Magnus Wedrup

>Hutch = Frans Ahlström

>Kevin = Mats Jernudd

>Barn i bilen = Erik Wendt, Sofia Wendt

>Liten Fisk = Frans Ahlström

>Flicka = Cecilia Karlsson

>Man = Magnus Wedrup

>Mamma = Cecilia Milocco

>Stim med gula fiskar = Cecilia Milocco, Mats Jernudd, Benke Skogholt, David Inghamn, Fredrik Lycke, Alexander Lycke, Andreas Konvicka, Jakob Fahlstedt

>Phoebe = Sofia Wendt

>Sjögurka = Mats Jernudd

>Sjöborre = Magnus Wedrup

>Havsmaskar = Anders Öjebo, Robin Keller, Cecilia Milocco

>Många Fiskbarn = Erik Wendt, Sofia Wendt

>Angus = Mats Jernudd

>Lindsey = Cecilia Milocco

>Sjöstjärnor = Mats Jernudd, Jakob Fahlstedt

>Främmande Fiskar = Cecilia Skarby, Robin Keller

>Flicka med gosedjur = Ester Lejdemyr

>Pojke vid bassäng = Einar Sundqvist

>Turistbarn = Einar Sundqvist, Sofia Wendt, Erik Wendt, Ester Lejdemyr

>Sköldpaddsungar = Hjalmar Lundblad Karlsson, Cecilia Karlsson, Cecilia Milocco, Sofia Wendt, Ester Lejdemyr

Översättning och sångtexter: Mats Wänblad

Sånginstruktör: Joakim Jennefors

Tekniker: Adam Vassée

Inspelningsstudio: SDI Media, Solna i Stockholm, februari-juni 2016 (till biopremiären 26 augusti 2016)

Vaiana (2016; Disneyklassiker nr 55);

>Vaiana = Wiktoria Johansson

>Vaiana som 1-åring = Tilla Ydring

>Vaiana som barn = Valerie Tocca

>Maui = Björn Bengtsson

>Farmor Tala = Gunvor Pontén

>Hövding Tui = Jamil Drissi

>Sina = Jennifer Brown

>Tamatoa = Glenn Edell

>Man med läckande tak = Magnus Wedrup

>Kvinnlig Bonde = Sanna Martin

>Undrande Man = Bert-Åke Varg

>Lasalo = Anton Lundqvist

>Övriga röster*;
- Andreas Österberg
- Anna Isbäck
- Cecilia Wrangel Schoug
- Elis Lindsten
- Ester Lejdemyr
- Gunilla Backman
- James Lund
- Jan Åström
- Max Sjöberg
- Nicklas Berglund
- Oskar Nilsson
- Patrik Martinsson

>Kör: Fredrik Lycke & Alexander Lycke

Regi: Daniel Sjöberg

Översättning och sångtexter: Robert Cronholt

Tekniker: Robin Rönnbäck, Adam Vassée

Inspelningsstudio: SDI Media, Solna i Stockholm, hösten 2016 (till biopremiären 3 februari 2017)

(ser framemot när detta väl hamnar på Alexanders blogg)

Skönheten och Odjuret (2017; spelfilm);

>Belle = Emmi Christensson

>Belle som barn = ?*

>Odjuret = Daniel Engman

>Lumiere = Albin Flinkas

>Clocksworth = Per-Arne Wahlgren

>Mrs Potts = Vanna Rosenberg

>Chip = Vilgot Hedtjärn

>Plumette = Tove Edfeldt

>Mme De Garderobe = Karolina Andersson

>Maurice = Niklas Falk

>Gaston = Christopher Wollter

>LeFou = Andreas Rothlin Svensson (tal), Lucas Krüger (sång)

>Candenza = Rolf Christianson

>Förtrollerskan Agatha = Odile Nunes

>Bimbittéerna = Amanda Renberg, Mikaela Tidermark, samt en till*

>Belles Mamma = ?*

>Övriga röster*;
- Glenn Edell
- John Alexander Eriksson
- Cecilia Wrangel Schoug
- Charlotte Ardai Jennefors
- Simon Strömstedt
- Annika Herlitz
- Gunnar Olofsson
- Magnus Roosmann
- Anette Belander
- Sanna Martin
- Julius Alfvén Starkenberg
- Edvin Henriksson
- Axel Nyberg
- Sebastian Kahrton
- Ester Lejdemyr
- Alba Wadman
- Robin Rothlin Svensson
- Susann Végh

>Kör;
- Gunilla Backman
- Hann Boquist
- Åsa Bergh
- Ulrika Nilsson
- Annica Edstam
- Sandra Caménisch
- Frida Bergh
- Anna Eiding
- Anna-Maria Hallgarn
- Fredrik Lycke
- Ulrik Qvale
- Andreas Konvicka
- Daniel Sjöberg
- William Baker
- Nils Bergstrand
- Johan Jern
- Nils Sundberg
- Harald Nygren

Översättning: Robert Cronholt

Sångtexter: Robert Cronholt, Ingela "Pling" Forsmann

Tekniker: Adam Vassée

Inspelningsstudio: SDI Media, Solna i Stockholm, ca 2016-2017 (till biopremiären 17 mars 2017)

(ser framemot när detta väl hamnar på Alexanders blogg)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 maj 2020 kl. 18:14:36
OBS! Jag citerade inlägget innan du ändrade, mer om ursäkt för det...  :-\  :-[

Hur vet du förresten namnen på de karaktärerna om man får fråga?  ???

Det vet jag via den mycket praktiska hemsidan "Behind the Voice Actors" som listar de flesta karaktärernas namn och originalröster. Jag hade gärna sett en svensk version av den sidan, Dubbningshemsidan är väl så nära vi kommer där. ^^

Dock så kom jag ihåg Marge och Tinas namn själv. :)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 maj 2020 kl. 17:57:56
Angående Den Otroliga Vandringen: Jamie stod inte med i rollistan på Dubbningshemsidan, men tack iallafall, ska lägga till honom...

Angående Mupparnas Julsaga: Tack för uppmärkelsen, jag måste ha skrivit fel i hastigheten...

Angående Toy Story: Vem spelar då Sids Mamma?

Angående Ett Småkryps Liv: Jo, det gör han, fast bara i eftertexterna, men jag ska lägga till honom iallafall...

Angående Tarzan: Den karaktären medverkade i TV-serien, så hur vet du detta?

Angående Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul: Då ska jag väl lägga till dem och skriva "Fattiga barn"

Angående Kejsarens Nya Stil: Då ska jag lägga till honom som "Grannar"

Angående Skattkammarplaneten: Är du verkligen säker på att Hans Lindgren, Hans Wahlgren, Christina Schollin, Annica Smedius, Sam Molavi, Hugo Paulsson, Mikaela Ardai Jennefors och Amanda Jennefors medverkar i Skattkammarplaneten? (för ingen av dem står angiven i creditlistan, så varifrån har du fått de uppgifterna om man får fråga? De fyra sistnämnda var ju inte ens aktiva 2002 och har såvitt jag vet heller aldrig dubbat hos KM)

Angående Röjar-Ralf och Insidan Ut: Tack för upplysningen, då skriver jag in det!

Jag sa ju det, det är Lena Ericsson som är Sids mamma i Toy Story. :)

Jag har för mig att Kapten Jerrold också är med i filmen, där han antingen kör dit Jane och Professor Porter till ön, eller där han ska ta dem tillbaka till England innan de ändrar sig. Kan ha fel dock, det är typ 10 år sedan jag såg Tarzan i sin helhet. ^^