Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sammanställning över rollfigurers svenska röster genom tiderna

Startat av TonyTonka, 5 januari 2020 kl. 21:22:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 november 2024 kl. 14:44:03Vet någon vem som dubbar Casey Junior i Sing Along Songs: Färger i En Vind?
Hittade detta klipp imorse;

https://www.youtube.com/watch?v=pKpf1w5NX3A

Både personen som lade upp videon och personen som hittills kommenterat tycker att Sing Along rösten är bäst av dessa tre, men jag tycker bakhållet, jag tycker klart bäst om den från 1972 medans Sing Along rösten är svagast då den låter mer som en fandub-version så ett enormt agree to disagree.

Klart sämst i rollen enligt mig är musiksago-rösten Peter Wanngren då han pratade med sin vanliga röst utan någon bearbetning överhuvudtaget.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Disneyfantasten

gstone

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 november 2024 kl. 18:30:12Hittade detta klipp imorse;

https://www.youtube.com/watch?v=pKpf1w5NX3A

Både personen som lade upp videon och personen som hittills kommenterat tycker att Sing Along rösten är bäst av dessa tre, men jag tycker bakhållet, jag tycker klart bäst om den från 1972 medans Sing Along rösten är svagast då den låter mer som en fandub-version så ett enormt agree to disagree.

Klart sämst i rollen enligt mig är musiksago-rösten Peter Wanngren då han pratade med sin vanliga röst utan någon bearbetning överhuvudtaget.
Någon som kan säga vem rösten i Sing Along är?

@Oscar Isaksson 
@Alexander 
@TonyTonka 
@Daniel Hofverberg 
@Erika 
@BPS 
@Ovanliga dubbningar
@willdubguru 
@Steffan Rudvall 
@dubbnings_proffsen 
@jimstrom 
@Lillefot 

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2024 kl. 22:42:30Låter som att det är också skulle kunna vara Anders Öjebo fast förställd istället för bearbetad...
Går på denna linje med, rösten har likheter med Anders Öjebos.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2024 kl. 22:42:30Låter som att det är också skulle kunna vara Anders Öjebo fast förställd istället för bearbetad...
Jag håller med, jag tycker också att rösten har en tydlig likhet med Anders Öjebo; men "manuellt" förställd istället för elektroniskt/digitalt bearbetad.

Erika

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 15 november 2024 kl. 22:53:32Går på denna linje med, rösten har likheter med Anders Öjebos.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2024 kl. 02:43:05Jag håller med, jag tycker också att rösten har en tydlig likhet med Anders Öjebo; men "manuellt" förställd istället för elektroniskt/digitalt bearbetad.
Citat från: Erika skrivet 16 november 2024 kl. 05:01:08Tycker också det låter som Anders Öjebo.
Jag tyckte att det lät litegrann som Anders men var inte helt säker, så jag ville gärna få klarhet i det hela, nu har jag iallafall fått mer än ett svar.

Disneyfantasten

Jag har tillägg till Alice i Underlandet avdelningen;

Karl-Erik Flens spelar Påskharen i en LP-musiksaga som lades upp på Spotify 2011, det är nästan samma röster som i filmens originaldubbning med vissa undantag, t.ex. Wiktor "Kulörten" Andersson som Vita Kaninen, Sven Arefeldt som Smilkatten, Tord Stål som Hattmakaren, Anna-Lisa Baude som Drottningen, Kjell Stensson som Larven (eller Kolmasken som han verkar kallas i denna), men Alice spelas istället av Tatiana Angelini medans Påskharen verkar spelas av Karl-Erik Flens, sen har Dörrhandtaget och Tweedle-tvillingarna också dialog i musiksagan men jag har tyvärr ingen aning om de har samma röster som i originaldubbningen eller andra röster, genom uteslutningsmetoden verkar den för mig tämligen obekanta Åke Ohberg vara berättarrösten.

Nu har jag inte hört den musiksagan på flera år eftersom jag tyvärr inte kan komma in på Spotify och datorn jag har var egentligen Pappas från början (han skaffade den 2011) och jag fick den när jag flyttade in 2017, och vi samsades alltid på datorn när jag bodde hos honom.

Och vad värre är: när jag försökte att spela upp den genom en uppsökning så kunde jag tyvärr bara spela en pytteliten bit.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2024 kl. 22:45:03Jag har tillägg till Alice i Underlandet avdelningen;

Karl-Erik Flens spelar Påskharen i en LP-musiksaga som lades upp på Spotify 2011, det är nästan samma röster som i filmens originaldubbning med vissa undantag, t.ex. Wiktor "Kulörten" Andersson som Vita Kaninen, Sven Arefeldt som Smilkatten, Tord Stål som Hattmakaren, Anna-Lisa Baude som Drottningen, Kjell Stensson som Larven (eller Kolmasken som han verkar kallas i denna), men Alice spelas istället av Tatiana Angelini medans Påskharen verkar spelas av Karl-Erik Flens, sen har Dörrhandtaget och Tweedle-tvillingarna också dialog i musiksagan men jag har tyvärr ingen aning om de har samma röster som i originaldubbningen eller andra röster, genom uteslutningsmetoden verkar den för mig tämligen obekanta Åke Ohberg vara berättarrösten.

Nu har jag inte hört den musiksagan på flera år eftersom jag tyvärr inte kan komma in på Spotify och datorn jag har var egentligen Pappas från början (han skaffade den 2011) och jag fick den när jag flyttade in 2017, och vi samsades alltid på datorn när jag bodde hos honom.

Och vad värre är: när jag försökte att spela upp den genom en uppsökning så kunde jag tyvärr bara spela en pytteliten bit.
Har musiksagan någon relation till Disney ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 november 2024 kl. 22:49:29Har musiksagan någon relation till Disney ?
Det tycker jag den verkar, dels är sångerna från filmen sångtexterna från originaldubbningen med och dels är Dörrhandtaget också med, som inte alls var med i böckerna utan skapades av Disney själva.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2024 kl. 22:51:32Det tycker jag den verkar, dels är sångerna från filmen sångtexterna från originaldubbningen med och dels är Dörrhandtaget också med, som inte alls var med i böckerna utan skapades av Disney själva.
Då måste det vara