Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Scooby doo serier

Startat av Scoobydoofan1, 1 mars 2020 kl. 17:20:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 mars 2020 kl. 20:33:54
Så säsong 2 avsnitten har inget skrattljud? Bara dubbelkollar. Vilka avsnitt av säsong 1 har skrattljud?
Bara de två första avsnitten What a Night for a Knight"(Den Svarte riddaren) och A Clue for Scooby-Doo" (Havspöket/Kapten Cutlers spöke)

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 mars 2020 kl. 23:02:18
Bara dom 2 avsnitten av säsong 1, medan räntan av avsnitten har inga skrattljud medan säsong 2 har också inga skrattljud heller? Det låter bra.
Exakt

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 mars 2020 kl. 23:41:54
Har dom dubbat säsong 3 av Scooby doo where are you till svenska?
Scooby Doo Where are you! säsong 3 var ju säsong 3 av The Scooby Doo Show för i USA sändes varje säsong av The Scooby Doo Show i olika programblock så i USA sändes den som del av Scooby Doo Var är du! Men i resten av världen som The Scooby Doo Show.

Den här dubbats 2 gånger först av Sun Studio Köpenhamn och sedan av Media Dubb.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 mars 2020 kl. 00:01:56
Jag gissar på att mediadubb var bättre än sun studio dubbningen.
Som vanligt är Media Dubb bäst men Sun Studio Köpenhamn dubbade denna serie runt 1991 och Media Dubb 1997 båda dubbningarna används men mest Sun Studio Köpenhamn.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 mars 2020 kl. 00:12:31
Undrar vart man kan se säsong 3 på svenska. Undrar också vilken dubbning har dvd utgåvorna av säsong 1 & 2?

Om du menar Scooby Doo Var är du! så har säsong 1 bara Media Dubb och säsong 2 nydubb av Sun Studio Stockholm och ett avsnitt med Sun Studio Köpenhamns dubbning.

The Scooby Doo Show finns inte på dvd.

Här finns säsong 1 av The Scooby Doo Show https://se.hbonordic.com/toonix/series/scooby-doo-show/21631e19-c220-4691-8ea6-9cf4d4e9d0a7

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 mars 2020 kl. 00:33:23
Tack för länken. Ja hittade Scooby doo show säsong 1 på den hemsidan, vilken dubbning har den?
Jag tror tyvärr att det är Sun Studio men man vet aldrig Wanner Brothers använder ju faktiskt  Media Dubbs dubbning ibland.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 mars 2020 kl. 00:40:45
Det är väldigt irriterande art Scooby doo dubbades om av sun studio, såg inget fel på mediadubb versionen.
Det beror ju på att Cartoon Network inte hade rättigheterna till Media Dubbs dubbning eftersom den beställdes av TV 3 men Wanner Brothers har ju köpt rättigheterna till Media Dubbs dubbningarna av vissa serier och i detta fallet har Media Dubb dubbat om det som Sun Studio Köpenhamn redan dubbat alltså är Sun Studio Köpenhamns version originalet och Media Dubb ny dubbningen i alla fall av säsong 3.

Gustav Jonsson

Media Dubb International och Sun Studio gick ihop och blev SDI Media det är dem som dubbar allt med Scooby Doo nuförtiden så man kan säga att på ett sätt är det både en Media Dubb och Sun Studio dubbning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 mars 2020 kl. 00:49:49
Det beror ju på att Cartoon Network inte hade rättigheterna till Media Dubbs dubbning eftersom den beställdes av TV 3 men Wanner Brothers har ju köpt rättigheterna till Media Dubbs dubbningarna av vissa serier och i detta fallet har Media Dubb dubbat om det som Sun Studio Köpenhamn redan dubbat alltså är Sun Studio Köpenhamns version originalet och Media Dubb ny dubbningen i alla fall av säsong 3.
Det verkar inte ha varit något generellt rättighetsproblem, i och med att merparten av säsong 3 av The Scooby-Doo Show fick behålla sin ursprungliga dubbning från TV3 även på Cartoon Network (och sedermera Boomerang, TV4, DVD, m.m.) - så exakt varför man dubbat om mycket men inte allt är oklart.

Jag tror ändå att TV3s dubbning gjordes före, men då Cartoon Network beställde dubbning tidigt av alla serier (ett år innan kanalen lanserades i Europa) är det inte omöjligt att en del avsnitt av The Scooby-Doo Show inte hade hunnit dubbas av TV3 än; alternativt att de båda dubbningarna gjordes nästan exakt samtidigt. Cartoon Network hade ju premiär i Europa i september 1993, men tydligen började de beställa dubbningar över ett år före det; och sommaren/tidiga hösten 1992 är jag inte säker hur mycket TV3 (Mediadubb) hade hunnit dubba än - om jag inte minns fel var det väl ungefär där i krokarna som TV3 först sände The Scooby-Doo Show.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 mars 2020 kl. 23:53:12
Scooby Doo Where are you! säsong 3 var ju säsong 3 av The Scooby Doo Show för i USA sändes varje säsong av The Scooby Doo Show i olika programblock så i USA sändes den som del av Scooby Doo Var är du! Men i resten av världen som The Scooby Doo Show.

Den här dubbats 2 gånger först av Sun Studio Köpenhamn och sedan av Media Dubb.
Av 11 av de 16 avsnitten som utgör säsong 3 av The Scooby-Doo Show (eller säsong 3 av Scooby-Doo: Where Are You? i USA) finns bara en dubbning, för där behöll Cartoon Network (och senare Boomerang) Mediadubbs dubbning från TV3. 4 avsnitt dubbades om av Sun Studio en kort tid efter TV3s dubb (eller åtminstone tror jag att TV3 hann före) medan 1 avsnitt är oklart.

Närmare bestämt är jag tveksam om TV3 överhuvudtaget sände/dubbade avsnittet To Switch a Witch, då jag inte har något minne av att ha sett det avsnittet på TV3 trots att jag följde serien maniskt. Det avsnittet har ju också en mörkare (och vuxnare) stil än övriga avsnitt, som handlar om häxprocesserna i Salem, Massachusetts på 1600-talet - ett komplicerat och allvarligt ämne för barn, som är tillräckligt svårt för vuxna - och har sällan eller aldrig sänts på Cartoon Network eller Boomerang (men har sänts på TV4 Komedi och släppts på DVD i Sverige med Sun Studios dubb). Det är alltså mycket möjligt (och rentav troligt) att det av det avsnittet bara finns en dubbning av Sun Studio.

Av alla avsnitt i säsong 1 och 2 av The Scooby-Doo Show finns ju dock två dubbningar.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 mars 2020 kl. 09:24:58
Det verkar inte ha varit något generellt rättighetsproblem, i och med att merparten av säsong 3 av The Scooby-Doo Show fick behålla sin ursprungliga dubbning från TV3 även på Cartoon Network (och sedermera Boomerang, TV4, DVD, m.m.) - så exakt varför man dubbat om mycket men inte allt är oklart.

Jag tror ändå att TV3s dubbning gjordes före, men då Cartoon Network beställde dubbning tidigt av alla serier (ett år innan kanalen lanserades i Europa) är det inte omöjligt att en del avsnitt av The Scooby-Doo Show inte hade hunnit dubbas av TV3 än; alternativt att de båda dubbningarna gjordes nästan exakt samtidigt. Cartoon Network hade ju premiär i Europa i september 1993, men tydligen började de beställa dubbningar över ett år före det; och sommaren/tidiga hösten 1992 är jag inte säker hur mycket TV3 (Mediadubb) hade hunnit dubba än - om jag inte minns fel var det väl ungefär där i krokarna som TV3 först sände The Scooby-Doo Show.
Av 11 av de 16 avsnitten som utgör säsong 3 av The Scooby-Doo Show (eller säsong 3 av Scooby-Doo: Where Are You? i USA) finns bara en dubbning, för där behöll Cartoon Network (och senare Boomerang) Mediadubbs dubbning från TV3. 4 avsnitt dubbades om av Sun Studio en kort tid efter TV3s dubb (eller åtminstone tror jag att TV3 hann före) medan 1 avsnitt är oklart.

Närmare bestämt är jag tveksam om TV3 överhuvudtaget sände/dubbade avsnittet To Switch a Witch, då jag inte har något minne av att ha sett det avsnittet på TV3 trots att jag följde serien maniskt. Det avsnittet har ju också en mörkare (och vuxnare) stil än övriga avsnitt, som handlar om häxprocesserna i Salem, Massachusetts på 1600-talet - ett komplicerat och allvarligt ämne för barn, som är tillräckligt svårt för vuxna - och har sällan eller aldrig sänts på Cartoon Network eller Boomerang (men har sänts på TV4 Komedi och släppts på DVD i Sverige med Sun Studios dubb). Det är alltså mycket möjligt (och rentav troligt) att det av det avsnittet bara finns en dubbning av Sun Studio.

Av alla avsnitt i säsong 1 och 2 av The Scooby-Doo Show finns ju dock två dubbningar.

Mikael Roupé har sagt att dem  dubbade The Scooby Doo Show 1991 men att dem inte hann med allt så han var tvungen att lämna vissa avsnitt till Eurotroll alltså har säsong 3 kanske dubbning av Eurotroll och inte Media Dubb.

Samlaren

hela säsong 1 och 2 har dubbats till svenska

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 mars 2020 kl. 18:32:21
Är det alla avsnitt av "A pup named Scooby Doo" ?
21 av 27 avsnitt har dubbats. Säsong 3 och 4 har 3 avsnitt var enligt Wikipedia.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 mars 2020 kl. 09:59:59
Hur är det med "The new Scooby Doo movies"? Är det mediadubb eller sun studio dubb som dubbade dom?
Den "moderna" TV- och DVD-dubben från 2000-talet gjordes av Sun Studio på uppdrag av Warner Bros. Tydligen gjordes dubben för en svensk DVD-utgåva, som av okänd anledning aldrig släpptes här trots att samma box trots allt kom att släppas i bl.a. Polen. Samma dubbning återanvändes också TV-sändningar på Boomerang och Cartoon Network.

Före det har det funnits flera olika VHS-dubbningar av diverse avsnitt av The New Scooby-Doo Movies, som använts på VHS-utgåvor av Polar/Bonnier (Öra & Ögas dubb med Stellan Skarsgård), Media Transfer (samma dubb), Kanal 10/Pickwick (okänd dubbningsstudio) och Musikservice (okänd dubbningsstudio).

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 mars 2020 kl. 11:04:00
Vilken är bettre Sun studio eller mediadubb?

Media Dubb har inte dubbat denna serie.

Samlaren

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 mars 2020 kl. 18:44:26
21 av 27 avsnitt har dubbats. Säsong 3 och 4 har 3 avsnitt var enligt Wikipedia.

Det finns ingen säsong 4 av den serien https://www.thetvdb.com/series/a-pup-named-scooby-doo

Så som jag sa tidigare så är det endast säsong 1 och 2 som dubbades då säsong 1 är 13 avsnitt och säsong 2 är 8 avsnitt.