Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 15 januari 2026 kl. 01:11:36varuhus och teknik affärer borde börja sälja  Blu Rays och dvd igen !😡❗️❗️❗️
det tycker jag också att dvd och blu ray ska finnas på affären och detaljhandel som Elgiganten och NetOnNet och andra kedjorna. om man ska beställa på nätet måste har BankID för kunden beställa på nätet.

Anders M Olsson

Citat från: Lillefot skrivet  5 januari 2026 kl. 00:19:03Börjar mer och mer hålla med dig om det, särskilt nu med tanke på hur alla dessa AI-datacenter som ska byggas har fått priser på datorkomponenter (framförallt RAM-minne) att skjuta i höjden.

Gee thanks, i den här takten lär man snart behöva tillhöra överklassen för att ha råd att bygga eller köpa en dator. :(
Köp begagnat! Det är bra både för plånboken och miljön.

Många företag och offentliga verksamheter har leasingavtal som innebär att hela datorparken ska bytas ut vart tredje år. Då blir det massor av begagnade datorer över som köps upp av specialfirmor som renoverar dem och säljer dem för en bråkdel av nypriset.

Numera är teknikutvecklingen inte så raketsnabb som den en gång varit, så en 3-4 år gammal dator är nästan lika bra som en ny, och duger mer än väl för alla normala behov.

Möjligen är det ett undantag om man sysslar med extrema datorspel. Har man en sån hobby får man nog räkna med att betala vad det kostar. Då ligger nog begagnade företagsdatorer "i lä".

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 januari 2026 kl. 08:29:03Köp begagnat! Det är bra både för plånboken och miljön.
Alternativt, håll ögonen öppna på mellandagsreor, Black Friday och liknande - då kan man ibland göra stora fynd.

Jag köpte exempelvis en ny laptop på mellandagsrean strax efter jul, då jag fick tag i en ganska kraftfull dator (med AMD Ryzen 7-processor och hela 32 GB RAM) för 6500 kr. Ett riktigt bra pris, och motsvarande brukar nog kosta flera tusen mer i vanliga fall. Visserligen uppenbarligen inte årets modell, då den "bara" har DDR4-minnen istället för DDR5, men det gör förmodligen ingen enorm skillnad.

Nu vill somliga säkert ha en stationär dator istället, och större eller mindre prestanda, men bara som exempel.

Citat från: Lillefot skrivet  5 januari 2026 kl. 00:19:03Börjar mer och mer hålla med dig om det, särskilt nu med tanke på hur alla dessa AI-datacenter som ska byggas har fått priser på datorkomponenter (framförallt RAM-minne) att skjuta i höjden.

Gee thanks, i den här takten lär man snart behöva tillhöra överklassen för att ha råd att bygga eller köpa en dator. :(
Datacenter har betydligt kraftfullare komponenter och RAM-minnen än vad vanliga konsumenter har i sina datorer, så jag tror inte att datacenter som byggs har någon större påverkan på priser för slutkunder. Det har nog till stor del andra orsaker.

Tullkrigen som pågått sedan i våras är ju exempelvis inte suveränt för någon konsument...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2026 kl. 09:09:51Nu vill somliga säkert ha en stationär dator istället, och större eller mindre prestanda, men bara som exempel.
Fram till 2011 brukade jag bygga mina datorer själv, d.v.s. köpa delar och sätta ihop dem. Men efter att jag upptäckt hur mycket mer dator jag fick för pengarna har jag bara köpt begagnat, förutom en laptop som jag köpte ny för 10 år sen.

Dessutom, om man köper en dator i delar ingår ingen Windows-licens, utan måste köpas separat. Köper man begagnat får man Windows-licensen på köpet, numera oftast Windows 11 Professional.

Min senaste stationära dator köpte jag begagnad i april förra året, en professionell workstation som ny skulle ha kostat 20-25000 kronor. Den gav jag 6500 kronor för. Bara grafikkortet skulle nytt ha kostat lika mycket som jag gav för hela datorn.

Laptopen har tjänat mig väl på många utlandsresor, och efter uppgradering till Window 11 (vilket egentligen inte skulle gå att göra), känns den fortfarande som ny.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2026 kl. 09:09:51Datacenter har betydligt kraftfullare komponenter och RAM-minnen än vad vanliga konsumenter har i sina datorer, så jag tror inte att datacenter som byggs har någon större påverkan på priser för slutkunder. Det har nog till stor del andra orsaker.

Tullkrigen som pågått sedan i våras är ju exempelvis inte suveränt för någon konsument...
Grejen är dock att tillverkarna av RAM har begränsat med total produktionskapacitet. Och de har då valt att prioritera HMB-minnen som AI passar att användas till (förståeligt från deras sida då det ger mer kassaflöde), med mindre åtgång till DDR-minnen som följd. Som i sin tur fått priserna att rusa något otroligt.

Begagnatmarknaden i all ära, men där kan man aldrig vara säker på att hitta just det man är ute efter.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Benkt

Jag vill gnälla över att jag har slut på läsk på jobbet och jag har inte tid att gå iväg till affären... 

MOA

Citat från: Benkt skrivet 15 januari 2026 kl. 14:33:11Jag vill gnälla över att jag har slut på läsk på jobbet och jag har inte tid att gå iväg till affären...
Vad dricker du? Kan du inte klara dig utan idag? Hoppas att ni bara dricker zero läsk

Benkt

Citat från: MOA skrivet 15 januari 2026 kl. 15:04:31Vad dricker du? Kan du inte klara dig utan idag? Hoppas att ni bara dricker zero läsk
Jag dricker allt möjligt. Just idag drack jag julmust (light) och en Monster Lando Norris (zero).

MOA

Citat från: Benkt skrivet 15 januari 2026 kl. 15:35:54Jag dricker allt möjligt. Just idag drack jag julmust (light) och en Monster Lando Norris (zero).
Aldrig druckit eller sett den andra någonstans men om den smakar gott kan jag prova den i framtiden

Anders M Olsson

Citat från: Lillefot skrivet 15 januari 2026 kl. 13:31:21Grejen är dock att tillverkarna av RAM har begränsat med total produktionskapacitet. Och de har då valt att prioritera HMB-minnen som AI passar att användas till (förståeligt från deras sida då det ger mer kassaflöde), med mindre åtgång till DDR-minnen som följd. Som i sin tur fått priserna att rusa något otroligt.

Begagnatmarknaden i all ära, men där kan man aldrig vara säker på att hitta just det man är ute efter.
När det gäller hela datorer kan jag i viss mån hålla med dig. Knepet för att göra en bra affär är att inte vara alltför fokuserad på att hitta just en viss produkt, utan att söka ganska brett. Firmor som säljer begagnat får ofta in partier, och då gäller det att passa på om man ser något som överensstämmer med ens behov. Kanske blev det inte just exakt det man var ute efter, men gott nog.

Samma med reavaror. Det är partier som finns till nersatt pris under en kort period och som sen försvinner.

När det gäller minnen har jag så gott som alltid hittat det jag varit ute efter på ebay, begagnat och till bra pris. Jag har kanske fått vara lite flexibel med fabrikat, men specarna har ändå alltid stämt. Man behöver inte vara rädd för att köpa begagnade minnen. De slits inte och fungerar lika bra som nya.

Benkt

Citat från: MOA skrivet 15 januari 2026 kl. 16:01:48Aldrig druckit eller sett den andra någonstans men om den smakar gott kan jag prova den i framtiden
Den smakar väldigt citrusigt, som den vita Ultraburken men mycket mer citrus. Såhär ser den ut:

MOA

Citat från: Benkt skrivet 15 januari 2026 kl. 19:01:35Den smakar väldigt citrusigt, som den vita Ultraburken men mycket mer citrus. Såhär ser den ut:

Energidrickor är goda men dricker inte så mycket, någon här som smakat Power King? Kan vara något liknande

gstone

Jag är inte så hemsk och elak som folk på forumet tycker jag är ! :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Skokaka

Jag ä' besviken över att, efter Jullovet, så kom jag i tisdagen, men bara för att jag var sjuk så blev jag tvungen att gå tillbaka hem, särskilt när jag just kom till jobbet. Sen i veckan därefter så var den en röd dag i tisdagen, och i denna veckan så var det den onsdagen i månaden där vi inte jobbar. (Varje månad har en onsdag där åtminstone jag inte jobbar, då det stängs tidigt.) Alltså så har jag tre veckor i rad inte få kunnat jobba tre dagar i veckan som jag brukar. Detta är varken okej eller grejhöjta. *Suck* Att jag ska vara omrigiven av indioter...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 16 januari 2026 kl. 00:01:08Jag ä' besviken över att, efter Jullovet, så kom jag i tisdagen, men bara för att jag var sjuk så blev jag tvungen att gå tillbaka hem, särskilt när jag just kom till jobbet. Sen i veckan därefter så var den en röd dag i tisdagen, och i denna veckan så var det den onsdagen i månaden där vi inte jobbar. (Varje månad har en onsdag där åtminstone jag inte jobbar, då det stängs tidigt.) Alltså så har jag tre veckor i rad inte få kunnat jobba tre dagar i veckan som jag brukar. Detta är varken okej eller grejhöjta. *Suck* Att jag ska vara omrigiven av indioter...
Omrigiven, ja det suger verkligen