Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mumintrollet och hans vänner - kometen kommer (2020)

Startat av Goliat, 12 september 2020 kl. 18:10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dubintrested

Citat från: Goliat skrivet 25 juli 2023 kl. 18:16:26
Äntligen!!!!

Notera att den heter Mumintrollet på kometjakt.
Vadå Cinematic Animation presenterar? De har ju inte gjort något med animationen det är ju samma som originalet bara uppfräschad.

RC

Citat från: Goliat skrivet 25 juli 2023 kl. 18:16:26
Äntligen!!!!

Notera att den heter Mumintrollet på kometjakt.
Men kommer den till Sverige? För det är ju en finsk kanal

Daniel Hofverberg

Citat från: RC skrivet 25 juli 2023 kl. 18:53:22Men kommer den till Sverige? För det är ju en finsk kanal
Mycket bra fråga. När den nu enligt början av trailern verkar distribueras av SF Studios (Svensk Filmindustri) kan man väl tycka att den borde komma till Sverige också, men den står åtminstone inte med på SF Studios pressajt och kommandelista i dagsläget. :(
https://press.sfstudios.se/line-up/cinema/list/page

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2023 kl. 01:25:48Mycket bra fråga. När den nu enligt början av trailern verkar distribueras av SF Studios (Svensk Filmindustri) kan man väl tycka att den borde komma till Sverige också, men den står åtminstone inte med på SF Studios pressajt och kommandelista i dagsläget. :(

Eftersom att det här egentligen är en uppfräschad version av en redan existerande film tror jag att det kan finnas rättighetsproblem runt filmen i Sverige. 

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 juli 2023 kl. 18:36:23Så de använder boktiteln? Nåja hur som helst glad att den äntligen visas på svenska efter så lång tid.

Kanske man borde byta namn på tråden nu när vi vet vad filmens svenska titel är?
Det stämmer bra. Första bokens namn.

Citat från: Dubinterested skrivet 25 juli 2023 kl. 18:43:58Vadå Cinematic Animation presenterar? De har ju inte gjort något med animationen det är ju samma som originalet bara uppfräschad.
De har handhållit och fixat censureringarna (som röda vätskan i något som liknar vinglas som exempel, men inte tittat på den läckta versionen men den verkar inte vara censurerad) dock skulle det bli åldersgräns när "alkohol" syns även om det faktiskt var saft de drack i "vinglas". 

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2023 kl. 01:25:48Mycket bra fråga. När den nu enligt början av trailern verkar distribueras av SF Studios (Svensk Filmindustri) kan man väl tycka att den borde komma till Sverige också, men den står åtminstone inte med på SF Studios pressajt och kommandelista i dagsläget. :(

Grejen är att rösterna inte verkar stämma med listan jag fick av dem, så undrar om licensen gick ut så den dubbades om...igen? För det var billigare eller att de helt enkelt gav mig fel lista av misstag och även användes på biografens hemsida (när den kom).

Men skulle tro den kommer hit också, har inte frågat men det kanske kan ta en stund?

Daniel Hofverberg

Märkligt nog ser jag fortfarande inte till filmen på SF Studios kommandelista, men nu har däremot Filmstaden lagt till Mumintrollet på kometjakt till sin lista över kommande filmer - och enligt den har filmen svensk biopremiär den 29 september. :)
https://www.filmstaden.se/film/NCG760602/mumintrollet-pa-kometjakt

Får hoppas att det stämmer, men än så länge hittar jag inga andra källor som bekräftar det datumet - och den har heller inte granskats av Statens Medieråd än (så ännu oklart om åldersgräns). Det hade ju helt klart känts mer betryggande om distributören uppgav samma datum...

Men vi vet ju i alla fall att Filmstadens specifikation om att svenska är originalspråket definitivt inte stämmer...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2023 kl. 00:42:01Märkligt nog ser jag fortfarande inte till filmen på SF Studios kommandelista, men nu har däremot Filmstaden lagt till Mumintrollet på kometjakt till sin lista över kommande filmer - och enligt den har filmen svensk biopremiär den 29 september. :)
https://www.filmstaden.se/film/NCG760602/mumintrollet-pa-kometjakt

Får hoppas att det stämmer, men än så länge hittar jag inga andra källor som bekräftar det datumet - och den har heller inte granskats av Statens Medieråd än (så ännu oklart om åldersgräns). Det hade ju helt klart känts mer betryggande om distributören uppgav samma datum...

Men vi vet ju i alla fall att Filmstadens specifikation om att svenska är originalspråket definitivt inte stämmer...
Kan man utesluta att det är någon annan distributör än SF Studios?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 september 2023 kl. 06:53:35Kan man utesluta att det är någon annan distributör än SF Studios?
I Finland är det utan tvekan SF Studios, och där står filmen också med på SF Studios kommandelista med premiär den 15 september:
https://press.sfstudios.fi/line-up/cinema/64ec5ef64f70c/page?type=coming

Men det är väl i och för sig inte uteslutet att SF bara distribuerar den i Finland, och att det är någon annan distributör i Sverige. Jag hittar å andra sidan inte åt filmen på någon annan distributörs webbsida heller...

Men vi får väl se - om den verkligen ska ha premiär den 29 september borde ju filmen "censurgranskas" mycket snart, och när så sker kan man ju se vilken distributör som har lämnat in den för granskning.
(Nu har ju filmcensuren officiellt avskaffats i Sverige, men filmer för offentlig visning måste ju ändå granskas för att besluta om åldersgräns - och i brist på bättre benämningar lär väl begreppet censurgranskas leva vidare ändå...)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2023 kl. 08:37:28I Finland är det utan tvekan SF Studios, och där står filmen också med på SF Studios kommandelista med premiär den 15 september:
https://press.sfstudios.fi/line-up/cinema/64ec5ef64f70c/page?type=coming

Men det är väl i och för sig inte uteslutet att SF bara distribuerar den i Finland, och att det är någon annan distributör i Sverige. Jag hittar å andra sidan inte åt filmen på någon annan distributörs webbsida heller...

Men vi får väl se - om den verkligen ska ha premiär den 29 september borde ju filmen "censurgranskas" mycket snart, och när så sker kan man ju se vilken distributör som har lämnat in den för granskning.
(Nu har ju filmcensuren officiellt avskaffats i Sverige, men filmer för offentlig visning måste ju ändå granskas för att besluta om åldersgräns - och i brist på bättre benämningar lär väl begreppet censurgranskas leva vidare ändå...)
Det ska eventuellt finnas två versioner av filmen, en "orörd" (den har dock tillmålat på sidorna), och en där de tagit bort saftglasen som påminner om vinglas med vin i m.fl.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  4 september 2023 kl. 08:42:26Det ska eventuellt finnas två versioner av filmen, en "orörd" (den har dock tillmålat på sidorna), och en där de tagit bort saftglasen som påminner om vinglas med vin i m.fl.
Vet vi vilken av versionerna som ska upp på finska biografer om ett par veckor?

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  4 september 2023 kl. 08:42:26Det ska eventuellt finnas två versioner av filmen, en "orörd" (den har dock tillmålat på sidorna), och en där de tagit bort saftglasen som påminner om vinglas med vin i m.fl.
Tagit bort scenen helt eller animerat om?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2023 kl. 08:57:15Vet vi vilken av versionerna som ska upp på finska biografer om ett par veckor?
Enligt artikel på finska verkar det som att det är den censurerade versionen.

https://www.elokuvauutiset.fi/site/uutiset2/9352-muumipeikko-ja-pyrstoetaehti-elokuvan-ensi-iltaa-lykaetaeaen

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 september 2023 kl. 09:00:15Tagit bort scenen helt eller animerat om?
Inga scener har tagits bort och den inkluderar även 7 sekunder längre film då det är en scen som klipps lite tidigt på alla versioner förutom Norska (av någon anledning).

Däremot stör jag mig på orginalskanningen (till vänster) att de la till ett träd när de förlängde bilden (till höger) eftersom samma scen kommer tillbaka igen efter de filmat en cyklande karaktär och då är det bara ett träd. Så en miss från deras sida.

vlcsnap-2023-08-08-19h17m53s6081.png vlcsnap-2023-08-08-19h17m53s608.png

För övrigt efter jämförelse med bioversionen som kommer så är den faktiskt väldigt fint censurerad.

Det förekommer också lite scener där de målat till en sida så karaktärerna hamnar lite på sidan istället för center så var meningen, men troligtvis gjordes detta för att slippa behöva animera om nya scener, så det räcker med enbart bakgrunden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  4 september 2023 kl. 09:19:08Enligt artikel på finska verkar det som att det är den censurerade versionen.

https://www.elokuvauutiset.fi/site/uutiset2/9352-muumipeikko-ja-pyrstoetaehti-elokuvan-ensi-iltaa-lykaetaeaen
Den där artikeln är ju dock tre år gammal, så kan vi lita på att det fortfarande stämmer...?

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  4 september 2023 kl. 09:19:08Enligt artikel på finska verkar det som att det är den censurerade versionen.

Inga scener har tagits bort och den inkluderar även 7 sekunder längre film då det är en scen som klipps lite tidigt på alla versioner förutom Norska (av någon anledning).

Däremot stör jag mig på orginalskanningen (till vänster) att de la till ett träd när de förlängde bilden (till höger) eftersom samma scen kommer tillbaka igen efter de filmat en cyklande karaktär och då är det bara ett träd. Så en miss från deras sida.

vlcsnap-2023-08-08-19h17m53s6081.png vlcsnap-2023-08-08-19h17m53s608.png

För övrigt efter jämförelse med bioversionen som kommer så är den faktiskt väldigt fint censurerad.

Det förekommer också lite scener där de målat till en sida så karaktärerna hamnar lite på sidan istället för center så var meningen, men troligtvis gjordes detta för att slippa behöva animera om nya scener, så det räcker med enbart bakgrunden.
Jag menar den censurerade versionen du skrev om. Är scenen med saftglasen helt borttagen eller omanimerad?

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 september 2023 kl. 09:38:29Jag menar den censurerade versionen du skrev om. Är scenen med saftglasen helt borttagen eller omanimerad?
Som jag skrev så har inga scener tagits bort. De har enbart förändrat genom att måla över som bordet med vinglas.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2023 kl. 09:31:27Den där artikeln är ju dock tre år gammal, så kan vi lita på att det fortfarande stämmer...?

I Finland ska detta stämma då de tvingas sätta en åldersgräns pga några få scener, så valde de att förändra dem. Däremot när det gäller Sverige vet jag inte om vi har lika hårda regler som Finland, så vi kanske får den osencurerade. Det vet jag inte.

Som exempelvis glas som har rött innehåll som påminner om vinglas samma med flaska med rött innehåll i Finland kan tolkas som vin och därmed inte okey för de yngsta. (Fast det är saft, det räckte tydligen inte ens att de nämner "vilken god saft") tror inte de ändrat sig dock.

Har som sagt inte sett den censurerade versionen utan enbart den ocensurerade restaureringen.