Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 28 juli 2023 kl. 17:17:23Som jag sak tycker jag detta är väldigt löjligt ;D

Men okej ::)

Det är dock min åsikt som sagt och jag behåller den.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 28 juli 2023 kl. 15:50:37Undrar vad du har emot dom. ???

Vad menar du med det? Jag tycker att dessa passar bra i skurkroller.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2023 kl. 18:08:35Vad menar du med det? Jag tycker att dessa passar bra i skurkroller.
Åh, du menar så. Då hajar jag.

Disneyfantasten

Fråga till @Steffan Rudvall; hur tror du att någon utav dessa hade varit i rollen som Gothel;

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 juli 2023 kl. 22:18:46Det tycker dock inte jag för jag kan inte höra någon nämnvärd likhet mellan Myrra Malmberg och Charlott Strandberg eller originalrösten, hon känns helt enkelt malplacerad i rösten.

Jag skulle föreslå Gunilla Orvelius. (vet att hon inte är ett stort namn men hennes röst skulle matcha karaktären bättre tycker jag)

Andra förslag: Katrin Sundberg, Maria Rydberg, Kajsa Reingardt, Sharon Dyall, Anna Rydgren, Vicki Benckert, Eva Röse, Beatrice Järås, Monica Forsberg, Christel Körner, Birgitta Fernström, Liza Öhman, Ewa Fröling, Siw Malmkvist, Lill-Babs, Lena Ericsson, Gizela Rasch, Anja Schmidt, Charlotte Ardai Jennefors, Irene Lindh, Jasmine Wigartz, Louise Raeder, Gunnel Fred, Susanne Barklund, Katarina Ewerlöf, Maria Möller, Annica Smedius, Annelie Berg Bhagavan, Elisabet Carlsson, Eva Funck, Gladys Del Pilar Bergh, Diana Nunez.

Hade jag haft med Malmberg i franschisen hade jag castat henne som Drottning Arianna.

Disneyfantasten

Citat från: Zebastian skrivet 27 juli 2023 kl. 21:14:08Hur ska det ni rollbesätta moderna Disneyfilmer om Monica Forsberg aldrig slutade vara dubbregissör och om KM Studio aldrig förlorade kontraktet med Disney?

Eftersom deras Stockholms-filial öppnade 2005 så tror jag att man antagligen hade spelat in skådespelarna i olika studior, precis som med Sun Studio.

Disneyfantasten

Citat från: Zebastian skrivet 27 juli 2023 kl. 21:14:08Hur ska det ni rollbesätta moderna Disneyfilmer om Monica Forsberg aldrig slutade vara dubbregissör och om KM Studio aldrig förlorade kontraktet med Disney?

Trassel;
- Molly Sandén: Rapunzel
- Måns Zelmerlöw: Flynn Rider
- Charlott Strandberg: Mor Gothel
- Fredrik Hiller: Stabbington-bröderna
- Jan Åström: Krok-hand
- Anders Öjebo: Stornäsa
- Benke Skogholt: Vlodek
- Gunnar Uddén: Kortis
- Fredrik Beckman: Vaktchef
- Saga Sjöberg: Rapunzel som barn

Disneyfantasten

Om KM Studio hade gjort en dubbning av Änglahund;

>Charlie = Ulf Källvik

>Itchy = ?

>Anne-Marie = Maria Kihl

>Carface = Ingemar Carlehed

>Killer = ?

>Kate = Christel Körner

>Harold = ?

>Kung Gator = Hans Gustafsson

>Vinthunden = Monica Forsberg

Om KM Studio hade gjort en dubbning av Rock-A-Doodle;

>Edmund = Johan Halldén

>Patou = Jan Koldenius

>Peepers = ?

>Snipes = Anders Öjebo

>Jerry Canticleer = Hasse "Kvinnaböske" Andersson

>Goldie Fasan = Monica Forsberg

>Hertigen av Ugglor = Hans Gustafsson

>Flax = ?

Om KM Studio hade gjort en dubbning av Ferngully Den Sista Regnskogen;

>Krista = Lizette Pålsson

>Pips = Tomas Krantz

>Batty-Koda = Dan Ekborg

>Hexxus = Svante Thuresson

>Guanan = Jan Koldenius

>Stump = Anders Öjebo

Om KM Studio hade gjort en dubbning av Tummelisa;

>Tummelisa = Myrra Malmberg

>Prins Cornelius = Tomas Krantz

>Jacquimo = Bertil Engh

>Grundel Padda = Jan Koldenius

>Bertil Skalbagge = Anders Öjebo

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 augusti 2023 kl. 18:04:51Om KM Studio hade gjort en dubbning av Änglahund;

>Charlie = Ulf Källvik

>Itchy = ?

>Anne-Marie = Maria Kihl

>Killer = ?

>Kate = Christel Körner

>Harold = ?

>Edmund = Johan Halldén

>Patou = Jan Koldenius

>Peepers = ?

>Snipes = Anders Öjebo

>Flax = ?

>Pips = Tomas Krantz

>Batty-Koda = Dan Ekborg

>Guanan = Jan Koldenius

>Stump = Anders Öjebo

>Jacquimo = Bertil Engh

Dom DeLuise som gör Itchys röst spelade ju även Fagin så kanske Roger Storm? Jag skulle påstå att Peter Harryson skulle kunna klara av både Killer och Flax.

E

Min dubbning av Jetsons The Movie (1990):

George: Jan Modin

Jane: Annelie Bhagavan (fd Berg)

Judy: Marie Fredriksson (musiken i filmen fick mig att tänka på henne)

Elroy: Hasse Jonsson

Astro: Johan Wahlström

Rosie: Marie Weisby

Mr Spacely: Allan Edwall

Bertie Furbelow: Fredrik Dolk eller Mikael Roupé

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 juli 2023 kl. 22:51:56Jag skulle dock ändå inte casta varken Myrra Malmberg, Lizette Pålsson, Sandra Caménisch, Birgitta Larsson, Molly Sandén, Mimmi Sandén eller Dominique Pålsson Wiklund i någon skurkroll alls (inte heller som pojk-roll), det är min åsikt och jag står fast vid den, även fast alla dessa är fantastiska dubbare.
I Drakprinsen spelar Mimmi em karaktär som 
Spoiler
slutligen blir skurken under seriens gång
[close]

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  6 augusti 2023 kl. 23:56:51I Drakprinsen spelar Mimmi em karaktär som
Spoiler
slutligen blir skurken under seriens gång
[close]

Dessutom spelar Myrra Malmberg Shego i säsong 2 av Kim Possible och den svarta hästen i de senaste årens My Little Pony produktioner, Lizette Pålsson spelar Gabi i Rio 2, grevinnan (vad hon nu heter) i Ballerinan och Uppfinnaren och Gargamels mamma i 2022-års reboot av Smurfarna, Birgitta Larsson spelar två damer i Legenden om Tre Caballeros, Sandra Caménisch spelar Maleficent i Descendants (som felaktigt crediteras av Sofia Ledarp av någon outgrundlig anledning), Dominique Pålsson Wiklund spelar Carmen i Piratöarna och Mimmi Sandén spelar Shego i 2019-års spelfilms-adaption av Kim Possible.

Jag har ännu ej sett Ballerinan och Uppfinnaren, Legenden om Tre Caballeros, Kim Possible (2019) eller My Little Pony produktionerna och det var flera år sedan jag senast såg Descendants, men i de som jag sett/hört tycker jag inte att de passar rollerna alls.

Dock kan jag säga att Myrra Malmberg är riktigt bra som Lena i Peter Pan, Laura i Den Otroliga Vandringen, Jasmine i Aladdin, Busan i Långbens Galna Gäng, Elsa i Rex och Hans Vänner, Anita i spelfilmsversionen av 101 Dalmatiner, Berättarrösten i Kul med Engelska, Megara i Herkules, Kayley i Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Angelique i Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen, Mary Poppins, Ariel i Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet & Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel, Miss Birdwell i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil, Andys mamma i Toy Story 3 & 4, mamman i Phineas och Ferb, m.fl.

Lizette Pålsson är riktigt bra som Anne-Maries sångröst i Änglahund, Krista i Ferngully Den Sista Regnskogen, Atta i Ett Småkryps Liv, Jill Young i Joe Jättegorillan, Tjej i basker i En Extremt Långbent Film, Mimmi Pigg, Aen av Luddes systrar i Lady och Lufsen 2 Ludde på Äventyr, Askungen i Askungen 2 Drömmen Slår In & Askungen 3 Det Magiska Trollspöet, Dixie i Micke och Molle 2, Trudy i Bee Movie, Tia Rosita i Coco, Hope Betterman i Croodarna 2 En Ny Tid, Snövit i en del produktioner, Alice, Törnrosa & Ariel i Hos Musse, m.fl. och hon är även helt okej som Belle och Jasmine.

Birgitta Larsson är riktigt bra som Törnrosa, men det är tyvärr den enda erfarenhet jag har av hennes röst.

Sandra Caménisch är riktigt bra som Törnrosa och så är hon helt okej som Helen Parr/Elastakvinnan.

Molly Sandén är riktigt bra som Rapunzel i Trassel och Vinterlilja i Tingeling och Vingarnas Hemlighet.

Mimmi Sandén är riktigt bra som Anna i Frost, Poppy i Trolls, Ash i Sing, Smaragd/Diamant i Hodjas Flygande Matta, Brinnie i Elementärt, m.fl. och hon var även överraskande bra som Velma i Scoob.

Dominique Pålsson Wiklund är riktigt bra som Rapunzel i Trassel TV-serien (i vilken hon är näst bäst efter Molly Sandén), Isa i Tingeling och Vingarnas Hemlighet, Mary Katherine i Epic Skogens Hemliga Rike och Yi i Den Förfärlige Snömannen.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2023 kl. 08:12:03Birgitta Larsson är riktigt bra som Törnrosa, men det är tyvärr den enda erfarenhet jag har av hennes röst

Samma här +Annabelle

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 augusti 2023 kl. 18:04:51Om KM Studio hade gjort en dubbning av Änglahund;

>Charlie = Ulf Källvik

>Itchy = ?

>Anne-Marie = Maria Kihl

>Killer = ?

>Kate = Christel Körner

>Harold = ?

>Edmund = Johan Halldén

>Patou = Jan Koldenius

>Peepers = ?

>Snipes = Anders Öjebo

>Flax = ?

>Pips = Tomas Krantz

>Batty-Koda = Dan Ekborg

>Guanan = Jan Koldenius

>Stump = Anders Öjebo

>Jacquimo = Bertil Engh

Vem är Tomas Krantz ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  7 augusti 2023 kl. 09:55:25Vem är Tomas Krantz ?
Skrev fel, menade Peter Krantz, han som gjorde rösten till Fred i Mupparnas Julsaga samt Trolledaren Klutt/Klant i ett avsnitt av Bumbibjörnarna.

Tomas Krantz har varit ljudtekniker för Barrefelt och har sällan hoppat in som röst, han var Gurgi i originaldubbningen av Taran och Den Magiska Kitteln och så spelar han Mullvaden i omdubbningen av Bambi.

Disneyfantasten