Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbare som saknas på Wikipedia

Startat av clara liljeberg, 1 juli 2021 kl. 06:42:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 september 2024 kl. 19:14:36Jag hade lagt in typ massa källor i Bo Bergstrand artikeln.
2 källor från dubbningshemsidan sök, 1 från imdb, 1 från sfdb, en från dn arkivet men inte ens det räckte.
Jag tycker personligen att Bo Bergstrand borde ha en Wikipedia sida.
Sedan så är det också oacceptabelt att visa riktiga kändisar däribland Uffe Larsson saknar bild på wikipedia.
Jo, jag såg det, men dom var oformaterade. Dessutom är det bara en källa på ett påstående i ingressen. Dom andra länkarna fungerar mer som vidare läsning, eller som det brukar heta, "Externa länkar". Jag petade lite i din artikel. Se om du tycker det blev bättre.

Att Bo Bergstrand borde ha en artikel på Wikipedia kan jag för övrigt hålla med om. Fattas bara en biografi nu och mer om hans insats på teatern. Skulle du kunna skriva det månntro?

Samma sak med bilder förresten, att det finns när någon laddar upp en fri bild på Wikimedia Commons. Har du någon tillgänglig fri bild så är det bara att lägga upp. Måste dock vara fritt licensierad. Läs mer här -> https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Licensing/sv
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet  9 september 2024 kl. 22:50:57Jo, jag såg det, men dom var oformaterade. Dessutom är det bara en källa på ett påstående i ingressen. Dom andra länkarna fungerar mer som vidare läsning, eller som det brukar heta, "Externa länkar". Jag petade lite i din artikel. Se om du tycker det blev bättre.

Att Bo Bergstrand borde ha en artikel på Wikipedia kan jag för övrigt hålla med om. Fattas bara en biografi nu och mer om hans insats på teatern. Skulle du kunna skriva det månntro?

Samma sak med bilder förresten, att det finns när någon laddar upp en fri bild på Wikimedia Commons. Har du någon tillgänglig fri bild så är det bara att lägga upp. Måste dock vara fritt licensierad. Läs mer här -> https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Licensing/sv
Yes du får gärna fixa Bo:s sida så den kan läggas upp.

Sedan hur vet du om en bild är fri eller inte?
Finns väldigt många som saknar bild på wikipedia jag tycker ska ha en bild då det är noteworthy, däribland Uffe Larsson exempelvis.

DingoPictures2005

Om jag kan be dig om en tjänst kan du leta mer detaljerad info om Bo och lägga in på sidan?
Vill ha med mer info men jag bor långt ifrån Stockholm och jag kommer därför inte åt KB.........
Tyvärr har också min provperioder på dn och svd gått ut.

Tänker info om teater Bo spelat, födelseort, barn, flickvän, osv borde läggas in.

@Sabelöga 

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 september 2024 kl. 23:00:06Yes du får gärna fixa Bo:s sida så den kan läggas upp.

Sedan hur vet du om en bild är fri eller inte?
Finns väldigt många som saknar bild på wikipedia jag tycker ska ha en bild då det är noteworthy, däribland Uffe Larsson exempelvis.
Tja, det är inte alltid nödvändigtvis helt självklart om en bild är fritt licensierad eller inte. Som tumregel kan säjas: är den inte tydligt fri är den nog inte det. Tyvär. Fritt är annars bilder du själv tagit (annat än på objekt såsom konstnärliga tavlor, logotyper eller andra saker som har upphovsrätt) och bilder som publicerats med fri licens (borde då framgå, gör inte alltid det dock), och material som är så gammalt att upphovsrätten gått ut. Jag har inte stenkoll på hur reglerna ser u it detalj, och dessutom skiljer det sej från land till land. Vidare läsning finns dock här: https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Licensing/sv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 september 2024 kl. 23:27:38Om jag kan be dig om en tjänst kan du leta mer detaljerad info om Bo och lägga in på sidan?
Vill ha med mer info men jag bor långt ifrån Stockholm och jag kommer därför inte åt KB.........
Tyvärr har också min provperioder på dn och svd gått ut.

Tänker info om teater Bo spelat, födelseort, barn, flickvän, osv borde läggas in.
Tja, teatern vet jag ärligt talat inte så mycket om. Men la till lite om hans insatser i Stockholm och Malmö.

Flyttade för övrigt artikeln till huvudnamnrymden (publicerade den) :)  https://sv.wikipedia.org/wiki/Bo_Bergstrand
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet 10 september 2024 kl. 15:12:23Flyttade för övrigt artikeln till huvudnamnrymden (publicerade den) :)  https://sv.wikipedia.org/wiki/Bo_Bergstrand
Stort tack.
Skulle även tycka att dessa borde ha en sida. 
Peter Getz (Även kallad Torgner)
Mårten Toverud
Linn Ehrner

DingoPictures2005

Jag skulle också gärna vilja göra en Norsk wikipedia sida till Anne Aartun men vet ej hur man hittar födelsedatum till personer i Norge : (.

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 september 2024 kl. 15:52:00Jag skulle också gärna vilja göra en Norsk wikipedia sida till Anne Aartun men vet ej hur man hittar födelsedatum till personer i Norge : (.
Ja, det verkar svårt :( På Gule sider verkar man kunna hitta var folk bor om man vet vad dom heter. Men födelsedatum verkar svårare att hitta.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 september 2024 kl. 15:46:42Stort tack.
Skulle även tycka att dessa borde ha en sida.
Peter Getz (Även kallad Torgner)
Mårten Toverud

Linn Ehrner

Då är det bara att sätta igång ;) Föreslår att du kanske experimenterar först lite i din namnrymd (Användare:LexLuxor05/[artikelnamn]) eller i din sandlåda (Användare:LexLuxor05/sandlåda) för att bekanta dej med programvaran och sedan flyttar artiklarna till huvudnamnrymden när dom uppnår önskad kvalitet :) 
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet 10 september 2024 kl. 16:48:42Ja, det verkar svårt :( På Gule sider verkar man kunna hitta var folk bor om man vet vad dom heter. Men födelsedatum verkar svårare att hitta.
Då är det bara att sätta igång ;) Föreslår att du kanske experimenterar först lite i din namnrymd (Användare:LexLuxor05/[artikelnamn]) eller i din sandlåda (Användare:LexLuxor05/sandlåda) för att bekanta dej med programvaran och sedan flyttar artiklarna till huvudnamnrymden när dom uppnår önskad kvalitet :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Getz
Gjorde en sida till Peter Torgner nu, kommer bli förbannad om denna tas ned då jag la ned väldigt mycket jobb på denna🥶

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 01:36:14https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Getz
Gjorde en sida till Peter Torgner nu, kommer bli förbannad om denna tas ned då jag la ned väldigt mycket jobb på denna🥶
Ser bra ut 👍 Skapade också en omdirigering från Peter Torgner. https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Torgner
Houba !

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 01:36:14https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Getz
Så han har inte dubbat på 10 år nu, måste vara en av Sveriges mest okända VA

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 16 september 2024 kl. 11:47:00Så han har inte dubbat på 10 år nu, måste vara en av Sveriges mest okända VA
Vad menar du nu? Han kan väl inte kallas okänd 

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 september 2024 kl. 12:00:21Vad menar du nu? Han kan väl inte kallas okänd
Han har knappt haft stora roller & är också säker på att han är mer känd som artist

DingoPictures2005

@Sabelöga 
Kan du lägga in wikipedia bilder på dessa?
Osäker på hur man gör och jag tycker det är ganska respektlös mot dessa kändisar att de inte har bilder på wikipedia.

Ulf Larsson
Gunnel Fred
Suzanne Reuter
Gabriel Odenhammar

Jag har själv försökt lägga in bild på Uffe men fick en varning när jag gjorde det.....
Då man behövde lägga in på något speciellt sätt/äga bilden för att göra det..........

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 19:24:17@Sabelöga
Kan du lägga in wikipedia bilder på dessa?
Osäker på hur man gör och jag tycker det är ganska respektlös mot dessa kändisar att de inte har bilder på wikipedia.

Ulf Larsson
Gunnel Fred
Suzanne Reuter
Gabriel Odenhammar

Jag har själv försökt lägga in bild på Uffe men fick en varning när jag gjorde det.....
Då man behövde lägga in på något speciellt sätt/äga bilden för att göra det..........
Suzanne Reuter som är så känd, dåligt gjort av skaparna. Gabriel Odenhammar har inte gjort så mycket på senare år. Uffe Larsson var artist & spelade inte Gunnel Fred Kängu i någon Nalle Puh dubbning? Kan ingenting

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 16 september 2024 kl. 21:00:01Suzanne Reuter som är så känd, dåligt gjort av skaparna. Gabriel Odenhammar har inte gjort så mycket på senare år. Uffe Larsson var artist & spelade inte Gunnel Fred Kängu i någon Nalle Puh dubbning? Kan ingenting
Yes vilket är skandal.

Uffe Larsson var programledare på Svt i många år, Sedan har han synts i många film produktioner däribland Kusiner i Kubik och han har också dubbat en hel del.

Gunnel Fred är en superkänd skådespelerska, Hon syns i bland annat Drömkåken, Strul, Dårfinkar och Dönikar bland annat.

Nu tycker jag visserligen IMDb också slarvat med bilder, Då flertalet kända skådespelare däribland Arve Opsahl och Kim Anderzon saknar bild men det är ju ingenting jämfört med Wikipedia och alla kändisar som saknar bilder där.

Då jag ej vet hur man lägger in bilder så hoppas jag att @Sabelöga kan fixa detta.