Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Originaldubbningar Disney

Startat av Igthorn, 6 januari 2022 kl. 19:52:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 11 april 2022 kl. 11:57:10
Någon som märkt att när Mille Schmidt crediteras så förändras bilden?
Du har rätt - bilden på Taran och den magiska kitteln har förskjutits vid bildskylten med Mille Schmidt, så att det kommit in en vit kant längst till vänster. :(

Jag gissar att personen ifråga bara har tänkt på ytan som är synlig på en TV, med hänsyn till TV:ns overscan, och därför inte har lagt märke till det (då det bara är när man ser på en datorskärm som man märker av en linje på 1 - 2 pixlar längst mot ena kanten).

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2022 kl. 11:51:07
Med tanke på att titelskylten i början med Taran och den magiska kitteln har markant sämre kvalitet än resten kan man väl kanske misstänka att personen ifråga haft tillgång till en bioversion med risig kvalitet (på exempelvis VHS-band eller liknande), så att hen därför har rekonstruerat en bildversion utifrån den officiella. Titelskylten är ju trots allt svårare att återskapa på ett enkelt sätt, så där kanske det blev nödvändigt att ta till restaurerad bild från den riktiga bildversionen...?

Ja, titelskylten ser absolut ut att vara tagen från en VHS.

Och de svenska eftertexterna är absolut hemmagjorda. Titta t.ex. på skylten där Doreen Denning crediteras för text och regi. Under hennes namn återkommer samma mönster i bakgrunden tre gånger i bredd. Det är en typisk artefakt som uppkommer när man försöker radera detaljer genom att låna delar av bakgrunden från en annan plats i bilden.

Sen förefaller det mesta av videobilden vara tagen från en europeisk DVD med tanke på upplösningen 720x576 och bildfrekvensen 25 bilder i sekunden. Konstigt att "Ovanliga dubbningar" inte konverterade bildfrekvensen till 24 bilder i sekunden. Ljudet måste nästan säkert ha kommit från en 35mm (eller eventuellt 70mm) film som är tänkt att köras med just den hastigheten. Alltså måste ljudet ha speedats upp något. Det hade varit bättre att behålla ljudet i rätt hastighet, men dra ner bildfrekvensen på DVD-bilden till 24.

Det finns dessutom bättre bildkällor att tillgå numera i och med att filmen finns både på Disney+ och i USA på Blu-ray.

Men vi ska väl inte klaga för mycket. Det är ändå fantastiskt att vi äntligen har fått tillgång till originaldubbningen! :)

Goliat

Majoriteten av alla bilder är tyvärr egengjorda. Eller tyvärr o tyvärr. Det är väl trevligt med svensk text ifs.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 april 2022 kl. 19:57:32
Sen förefaller det mesta av videobilden vara tagen från en europeisk DVD med tanke på upplösningen 720x576 och bildfrekvensen 25 bilder i sekunden. Konstigt att "Ovanliga dubbningar" inte konverterade bildfrekvensen till 24 bilder i sekunden. Ljudet måste nästan säkert ha kommit från en 35mm (eller eventuellt 70mm) film som är tänkt att köras med just den hastigheten. Alltså måste ljudet ha speedats upp något. Det hade varit bättre att behålla ljudet i rätt hastighet, men dra ner bildfrekvensen på DVD-bilden till 24.

Det finns dessutom bättre bildkällor att tillgå numera i och med att filmen finns både på Disney+ och i USA på Blu-ray.

Men vi ska väl inte klaga för mycket. Det är ändå fantastiskt att vi äntligen har fått tillgång till originaldubbningen! :)
Jag håller med. Kanske personen ifråga bara hade tillgång till den svenska DVD-utgåvan, och inte har tänkt tanken eller orkat importera någon Blu-Ray från USA...? Eller t.o.m. är någon som aldrig brukar köpa från andra länder, utan bara handlar från svenska butiker...? Det finns ju trots allt en del sådana personer, även fast det verkar lite märkligt i mina ögon.

Men som sagt, vi får vara väldigt glada som ändå får tillgång till så sällsynta originaldubbningar, som jag för några år sedan aldrig trodde skulle hända. :)

Men när nu videon är i 25 bilder per sekund blir ju den stora frågan om ljudet är pitchkorrigerat så att den har rätt tonhöjd, eller om ljudet är uppsnabbat så att tonhöjden blivit fel (d.v.s. ungefär en kvarts tonart för hög)...? Det kan jag inte avgöra här och nu, i synnerhet inte utan tillgång till den amerikanska Blu-Ray-utgåvan för att kunna jämföra musiken i originalet.

Citat från: Goliat skrivet 11 april 2022 kl. 20:24:33
Majoriteten av alla bilder är tyvärr egengjorda. Eller tyvärr o tyvärr. Det är väl trevligt med svensk text ifs.
Men i det här fallet är det uppenbart att personen ifråga har försökt att efterlikna den befintliga officiella svenska bildversionen från bio så gott det har gått, i och med att den såg nära nog identisk ut. Det tycker jag är en helt annan femma än när man skapar en egengjord bildversion på eget bevåg utan någonting att gå på, som man nog kan misstänka har skett i vissa tidigare videor av samma användare.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2022 kl. 20:45:31
Men när nu videon är i 25 bilder per sekund blir ju den stora frågan om ljudet är pitchkorrigerat så att den har rätt tonhöjd, eller om ljudet är uppsnabbat så att tonhöjden blivit fel (d.v.s. ungefär en kvarts tonart för hög)...? Det kan jag inte avgöra här och nu, i synnerhet inte utan tillgång till den amerikanska Blu-Ray-utgåvan för att kunna jämföra musiken i originalet.

Jag undrar samma sak, men hann inte göra någon ordentlig jämförelse i kväll.

Om du själv vill jämföra behöver du inte alls Blu-rayutgåvan. Det går lika bra med en amerikansk DVD eller [svensk] Disney+. Båda versionerna går med rätt hastighet. Eller om man ska vara väldigt petig - näst intill rätt hastighet. Som så många andra filmer går de inte med exakt 24 bilder i sekunden, utan 23,976. Det är en eftergift för bakåtkompatibilitet med analoga TV-appater i NTSC-systemet.

Disneyfantasten

Vet någon vilka som är rösterna i originaldubbningen av Nalles Fiskafänge?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2022 kl. 22:14:50
Vet någon vilka som är rösterna i originaldubbningen av Nalles Fiskafänge?
Skogvaktaren spelas utan tvekan av Hans Lindgren - hans röst kan man inte ta miste på. Men björnen Hubert (eller Humphrey som han hetat i andra sammanhang) och skogvaktarens chef via kommunikationsradio känner jag tyvärr inte igen. Den sistnämnda låter väldigt bekant, men jag lyckas tyvärr inte placera in den...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2022 kl. 22:42:51
Skogvaktaren spelas utan tvekan av Hans Lindgren - hans röst kan man inte ta miste på. Men björnen Hubert (eller Humphrey som han hetat i andra sammanhang) och skogvaktarens chef via kommunikationsradio känner jag tyvärr inte igen. Den sistnämnda låter väldigt bekant, men jag lyckas tyvärr inte placera in den...

Det var konstigt, jag brukar inte ha problem att känna igen Hans Lindgren, jag brukar känna igen honom i sömnen...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2022 kl. 20:45:31

Jag har nu jämfört den svenska originaldubbningen från archive.org med den version som ligger på Disney+. Såvitt jag kan bedöma är hastigheten bara ökad till 25 fps utan pitchkorrektion, alltså är tonhöjden lite för hög.

Det samma gäller för övrigt även den svenska DVD-utgåvan. Även den tycks vara uppsnabbad utan att kompensera för pitchhöjningen.

Någon annan som har bättre gehör än jag får gärna komma med en "second opinion"!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 april 2022 kl. 10:31:59
Jag har nu jämfört den svenska originaldubbningen från archive.org med den version som ligger på Disney+. Såvitt jag kan bedöma är hastigheten bara ökad till 25 fps utan pitchkorrektion, alltså är tonhöjden lite för hög.

Det samma gäller för övrigt även den svenska DVD-utgåvan. Även den tycks vara uppsnabbad utan att kompensera för pitchhöjningen.

Någon annan som har bättre gehör än jag får gärna komma med en "second opinion"!
Jag tänkte kolla upp det här nu, men jag lyckas inte längre att komma åt Taran och den magiska kittelnarchive.org - jag kan inte spela upp något i webbläsaren, och hittar ingen fil att ladda hem... :( Är det bara jag som gör något fel, eller har något hänt med sidan på archive.org...?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 april 2022 kl. 13:00:19
Jag tänkte kolla upp det här nu, men jag lyckas inte längre att komma åt Taran och den magiska kittelnarchive.org - jag kan inte spela upp något i webbläsaren, och hittar ingen fil att ladda hem... :( Är det bara jag som gör något fel, eller har något hänt med sidan på archive.org...?

Den verkar ha försvunnit helt som du skriver. Kanske av kopieringsrätt eller så har personen som la upp den plockat ner den.

Scoobydoofan1

Citat från: Goliat skrivet 12 april 2022 kl. 13:11:15
Den verkar ha försvunnit helt som du skriver. Kanske av kopieringsrätt eller så har personen som la upp den plockat ner den.
Kunde personen som la up filmen göra så?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 april 2022 kl. 13:00:19
Kunde inte man ladda ner därifrån? Vet inte hur det fungerar osv. Varför finns inte filmen kvar? Togs den verkligen bort?

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 april 2022 kl. 14:36:59
Kunde inte man ladda ner därifrån? Vet inte hur det fungerar osv. Varför finns inte filmen kvar? Togs den verkligen bort?

Jag skulle tippa på att den tagits bort av någon, tror inte pga upphovsrätt, för då brukar archive själva ta bort och då står det att sidan man besöker har haft upphovsrättsskyddat material och därmed plockats bort, vilket inte står alls.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 april 2022 kl. 17:19:09
Frågan är då vem tog bort filmen? Frågan är också varför togs filmen bort? Den var ju inte upplagd för så länge, bara runt 1 eller 2 dagar, sen så togs den bort.
Eftersom att själva filmfilen är det som har försvunnit tror jag att det är användaren själv...